Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Contradicties in de bijbel.

Bericht door Devious »

[Post Scriptum door Devious 19 december 2008: Er blijken nogal wat misverstanden te bestaan over deze draad. Deze discussie en de gebruikte argumenten zijn gericht tegen een bepaald type evangelisten die vaak in een nogal ouderwetse en vaak ook letterlijke uitleg van de Bijbel geloven. Vrijzinnige gelovigen hoeven zich dus niet aangesproken, laat staan beledigd, te voelen. Uiteraard zijn ze van harte welkom om aan welke discussie dan ook, deel te nemen.

Een vriendelijke groet.]

Dit topic loopt al jarenlang. Om het topic leesbaar te houden wordt er strikt gemodereerd: dit topic is voor het aanleveren van contradicties of de weerlegging ervan. Off-topic bijdragen zullen worden gewist.
Rereformed

Enigma schreef:Nou Devious daar gaanwe dan, hoop wel dat jij er ook wat weet, heb deze niet zelf gevonden moet ikeerlijk bekennen maar een leuke om mee te beginnen.

Hoe stierf Judas?

Terwijl Mattheüs 27:5 vermeldt dat Judas zich ophing, schrijft Lukas in Handelingen 1:18 dat Judas stierf na een valpartij waarbij zijn buik werd opgereten.

Het Boek;
5 Judas gooide het geld over de vloer van de tempel en ging naar buiten. Even later hing hij zich op.
Het Boek;
18 Met het geld dat hij voor zijn verraad had gekregen, werd een stuk grond gekocht. Zelf viel hij languit voorover en zijn buik scheurde open en al zijn ingewanden kwamen eruit
.

Een mogelijke verklaring :shock:
(door Barnes, Wesley en de kanttekeningen in de Statenvertaling)
Mattheüs beschrijft de manier waarop Judas een poging tot zelfmoord deed, terwijl Lukas het resultaat beschrijft.

Even vrij interpreteren en een beetje raden door de gelovigen :twisted:
want je moet natuurlijk wel weten wat voor reactie je kunt verwachten maar de meesten weten hier niet meteen een antwoord op
.
Judas heeft wellicht een touw aan een boomtak vastgebonden, zich een strop om de hals gedaan en probeerde zichzelf vervolgens op te hangen door van een steile rotswand te springen. Misschien is toen het touw of de boomtak afgebroken zodat hij naar beneden viel en op de rotsen beneden is opengebarsten.

:lol: Enigma :P
Hmm, hier ben ik zelf nog niet opgekomen. Maar ik ken er wel betere.
ff zoeken :lol: :wink:
Laatst gewijzigd door Devious op 19 dec 2008 11:56, 5 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Stierf koning Josia in Megiddo of Jeruzalem?

2 koningen 23 vers 29: 'In zijn dagen toog Farao Necho, de koning van Egypte, op tegen den koning van Assyrie, naar de rivier Frath; en de koning Josia toog hem tegemoet, en hij doodde hem te Megiddo, als hij hem gezien had.'
versus
2 kronieken 35 vers 24: 'En zijn knechten namen hem weg van den wagen, en voerden hem op den tweeden wagen, dien hij had, en brachten hem te Jeruzalem; en hij stierf, en werd begraven in de graven zijner vaderen; en gans Juda en Jeruzalem bedreven rouw over Josia.'

ciao... :wink:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

De verslagen met dezelfde gebeurtenissen maar verschillende aantallen etc, doen het ook altijd goed.
2 Samuel 8 vers 4: 'En David nam hem duizend wagens af, en zevenhonderd ruiteren, en twintig duizend man te voet.'
versus
1 kronieken 18 vers 4: 'En David nam hem duizend wagens af, en zeven duizend ruiters, en twintigduizend man te voet.'

ciao... :lol:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Zie ook verschillende aantallen bij dezelfde geschiedenissen in 2 Samuel 10 vers 6 en 1kronieken 19 vers 7,
bij 2 Samuel 10 vers 18 en 1 kronieken 19 vers 18,
bij 2 samuel 24 vers 9 en 1 kronieken 21 vers 5,
bij 2 Samuel 24 vers 24 en 1 kronieken 21 vers 25,
bij 1 koningen 7 vers 26 en 2 kronieken 4 vers 5.

ciao.. Devious... 8)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

In de volgende beide verzen komt Saul op twee verschillende manieren tot zijn eind: 1 Samuel 31 vers 4 (zelfmoord) Toen nam Saul het zwaard, en viel daarin.
en 2 samuel 1 vers 8 (gedood door Amelekiet) Zo stond ik bij hem, en doodde hem;

Is het God of de Duivel die David verleidt tot het houden van een volkstelling? 2 samuel 24 vers 1 En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.
1 kronieken 21 vers 1: Toen stond de satan op tegen Israël, en hij porde David aan, dat hij Israël telde.

:lol: 8)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

IIIIIIIIIIHHHAAA

Ze zijn leuk en waaaaaaar haal je ze vandaan, vertel je geheim, want ze zitten toch niet allemaal in dat koppie van jou? of wel? echt?

Kan ik er van uit gaan dat het eerlijk spel is en niet de ene bijbelvertaling naast de ander word gelegd maar 1 en dezelfde bijbelvertaling?

Een tijdje terug was er zo een topic op Satanisme.nl en men ging er van te voren vanuit dat er onder de Satanisten heel veel kennis is van juist die tegenstrijdigheden inde bijbel maar waar het op uitdraaide was dat men met evolutie<>schepping kwam en dus niet met de tegenspraak in de bijbel zelf. Vond het een gemiste kans van het forum daar.

Geweldige munitie tegen de fundies. Gna, gna gnuift het heksje in mij.

Vrolijke groet van Enigma.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

Enigma schreef:Kan ik er van uit gaan dat het eerlijk spel is en niet de ene bijbelvertaling naast de ander word gelegd maar 1 en dezelfde bijbelvertaling?
Uit ervaring kan ik je wel zeggen dat het echt allemaal in 1 vertaling te vinden is. Er zijn echt veel contradicties te vinden in de bijbel, één van mijn problemen met de bijbel. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die de bijbel als 100% waarheid beschouwen terwijl er zoveel tegenstrijdigheden zijn.
Ik zal ook weer eens wat nazoeken en een keer melden.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
skeptic
Erelid
Contacteer:

Paulus

Bericht door skeptic »

In hand 9:3 is Paulus op weg naar Damascus en hij ontmoet Jezus, er schijnt een fel licht vanuit de hemel en hij hoort een stem. De mannen die bij hem waren hoorden wel de stem maar zagen niemand.

Hand 9:7 En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.

In Hand 22:9 is het echter anders.
En die met mij waren, zagen wel het licht, en werden zeer bevreesd; maar de stem Desgenen, Die tot mij sprak, hoorden zij niet.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Jezus

Bericht door skeptic »

Joh 14:9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo langen tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus? Die Mij gezien heeft, die heeft den Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons den Vader?

Joh 14:28 Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

lev 19:15 in gerechtigheid zult gij uw naaste richten.
matth 7:1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

In een engelse vertaling staat er in beide gevallen "Judge" voor richten en voor oordelen.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef:IIIIIIIIIIHHHAAA
Ze zijn leuk en waaaaaaar haal je ze vandaan, vertel je geheim, want ze zitten toch niet allemaal in dat koppie van jou? of wel? echt?
Sommige heb ik zelf ontdekt. Andere heb ik in de loop der jaren verzameld uit meerdere boeken. De boeken die mij nu zo te binnen schieten zijn:
'The Born Again Skeptic's Guide to the Bible' Ruth Hurmence Green is een hele goeie.
Maarten t' Hart heeft in 'Wie God verlaat heeft niets te vrezen' (De schrift betwist) en 'De bril van God' (De schrift betwist II) ook hele leuke contradicties staan, omkleed met fantastische humor vind ik persoonlijk.
Ik heb deze fascinatie voor contradicties ontwikkeld omdat men mij in mijn jeugd wilde indoctrineren met de absolute 'waarheid' van het enige 'waarachtige' geloof. Dat kun je bij sommigen beter niet doen. :lol:
De contradicties die er nu staan, zijn nog maar een fractie. Er komen nog meer :twisted: :wink:
Kan ik er van uit gaan dat het eerlijk spel is en niet de ene bijbelvertaling naast de ander word gelegd maar 1 en dezelfde bijbelvertaling?
Uiteraard. Al kan ik er ook bij mij wel eens een vergissingkje tussendoor glippen. Als je ze ergens gebruikt zou ik altijd zelf eerst de teksten lezen en vergelijken, dan weet je het altijd zeker.
En trouwens de ene vertaling naast de andere leggen kan soms ook tot verbazingwekkende conclusies leiden. :lol:
Een tijdje terug was er zo een topic op Satanisme.nl en men ging er van te voren vanuit dat er onder de Satanisten heel veel kennis is van juist die tegenstrijdigheden inde bijbel maar waar het op uitdraaide was dat men met evolutie<>schepping kwam en dus niet met de tegenspraak in de bijbel zelf. Vond het een gemiste kans van het forum daar.
Veel satanisten zijn zelf nooit christen geweest en hebben daarom weinig kennis van de bijbel. Ik zal er ook weer es ff kijken. Ik sta daar geregistreerd onder de naam 'Kafir'

ciao.. Devious... :D
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Worden kinderen gestraft vanwege de zonden van de ouders of niet?
Ezechiel 18:20: De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons;
en
2 Kronieken 25:4: De vaders zullen niet sterven om de kinderen, en de kinderen zullen niet sterven om de vaders; maar een ieder zal om zijn zonde sterven.
Versus
Exodus 20:5: want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

ciao.. Devious... :wink:
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Devious schreef: Ik heb deze fascinatie voor contradicties ontwikkeld omdat men mij in mijn jeugd wilde indoctrineren met de absolute 'waarheid' van het enige 'waarachtige' geloof. Dat kun je bij sommigen beter niet doen. :lol:
Oops, dat was dus niet zo verstandig, ben toch blij dat het niet gelukt is. :twisted:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Lucas 9:3 En Hij zeide tot hen: Neemt niets mede tot den weg, noch staven, noch male, noch brood, noch geld; noch iemand van u zal twee rokken hebben.
Versus
Marcus 6:8: En Hij gebood hun, dat zij niets zouden nemen tot den weg, dan alleenlijk een staf, geen male, geen brood, geen geld in den gordel
Devious
Erelid
Contacteer:

DISCREPANTIES RONDOM DE OPSTANDING

Bericht door Devious »

DISCREPANTIES RONDOM DE OPSTANDING.

Wanneer bezochten de vrouwen het graf?
Mattheüs: ‘Bij het aanbreken van de eerste dag.’ (28:1)
Marcus: ‘heel vroeg toen de zon juist op was.’ (16:2)
Lucas: ‘zeer vroeg in de morgen.’ (24:1)
Johannes: ‘Het was nog donker.’ (20:1)

Wie waren deze vrouwen?
Mattheüs: Maria Magdalena en de andere Maria. (28:1)
Marcus: Maria Magdalena, Maria de moeder van Jakobus, en Salóme, (16:1)
Lucas: Maria Magdalena, Johanna, Maria de moeder van Jakobus en andere vrouwen. (24:10)
Johannes: Maria Magdalena. (20:1)

Waarvoor kwamen ze naar het graf?
Mattheüs: Om naar het graf te kijken. (28:1)
Marcus: Ze hadden het graf reeds gezien. (15:47) ‘Kochten welriekende kruiden…Om Hem te gaan balsemen.’ (16:1)
Lucas: Ze hadden het graf reeds gezien. (23:55) Ze kwamen met de kruiden die ze eerder al hadden klaargemaakt. (24:1)
Johannes: Het lichaam was al gebalsemd door Jozef van Arimatea en Nicodémus, voordat ze arriveerden. (19:39)

Was het graf open toen ze arriveerden?

Mattheüs: Nee. (28:2)
Marcus: Ja. (16:3)
Lucas: Ja. (24:2)
Johannes: Ja. (20:1)

Wie waren al bij het graf toen ze arriveerden?
Mattheüs: Eén engel (aangekondigd door een aardbeving, en hij straalde als een bliksemschicht). (28:2)
Marcus: Een jongeman. (16:5)
Lucas: Twee mannen. (14:4)
Johannes: Twee engelen. (20:12)

Waar zat(en) de boodschapper(s)?
Mattheüs: De engel zat op de steen. (28:2)
Marcus: De jongeman zat binnenin de graftombe, aan de rechterkant. (16:5)
Lucas: De twee mannen stonden binnenin de graftombe. (24:4)
Johannes: De twee engelen zaten aan het hoofd en voeteneinde van de plaats waar Jezus was opgebaard. (20:12)

Wat zei(den) de boodschapper(s)?
Mattheüs: ‘Hij hoeft niet bevreesd te zijn; ik weet dat gij Jezus zoekt, de gekruisigde. Hij is niet hier. Hij is verrezen zoals Hij gezegd heeft; Komt zien naar de plaats waar Hij gelegen heeft. Gaat nu terstond aan zijn leerlingen zeggen: Hij is verrezen van de doden, en nu gaat Hij u voor naar Galilea; daar zult hij Hem zien. Dat had ik u te zeggen.’ (28:5-7)
Marcus: ‘Schrikt niet. Hij zoekt Jezus de Nazarener, die gekruisigd is. Hij is verrezen. Hij is niet hier. Kijk, dit is de plaats waar men Hem neergelegd had. Gaat aan Zijn leerlingen en aan Petrus zeggen: Hij gaat u voor naar Galilea: daar zult ge Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.’ (16:6-7)
Lucas: ‘Wat zoekt ge de levende bij de doden? Hij is niet hier. Hij is verrezen. Herinnert u, hoe Hij nog in Galilea tot u gezegd heeft: De mensenzoon moet overgeleverd worden in zondige mensenhanden en aan het kruis geslagen, maar op de derde dag verrijzen.’ (24:5-7)
Johannes: ‘Vrouw, waarom schreit ge?’ (20:13)

Vertelden de vrouwen wat ze hadden meegemaakt?
Mattheüs: Ja; ‘Terstond gingen zij weg van het graf,… en haastten zich het nieuws aan Zijn leerlingen over te brengen.’ (28:8)
Marcus: Nee; ‘Uit vrees zeiden ze er niemand iets van.’ (16:8)
Lucas: Ja; ‘Zij keerden terug van het graf en brachten alles over aan de elf, en aan al de anderen.‘ (24:9)
Johannes: Ja; ‘Maria Magdalena ging aan de leerlingen berichten dat zij de Heer gezien had, en wat Hij haar gezegd had.’ (20:18)

Toen Maria terugkeerde van het graf, wist zij dat Jezus was opgestaan?
Mattheüs: Ja. (28:7)
Marcus: Ja. (16:10)
Lucas: Ja. (24:6-9,23)
Johannes Nee. (20:2)

Wanneer zag Maria Jezus voor het eerst?
Mattheüs: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (28:9)
Marcus: Voordat ze terugkeerde naar de discipelen. (16:9,10)
Johannes: Nadat ze terugkeerde naar de discipelen. (20:2)

Aan wie verscheen Jezus het eerst, na de vrouwen?
Mattheüs: Elf leerlingen. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee discipelen die te voet waren naar buiten, later aan elf. (16:12,14)
Lucas: Aan twee discipelen te Emmaüs, en later aan de elf. (24:13,36)
Johannes: Tien discipelen, Thomas was niet aanwezig. (20:19,24)
Paulus: Hij verscheen eerst aan Kefas, en daarna aan de twaalf. (Twaalf? Dat kan niet want Judas was al dood.) (1 Korintiërs 15:5)

Waar verscheen Jezus voor het eerst aan de discipelen?
Mattheüs: Op een berg in Galilea. (28:16,17)
Marcus: Eerst aan twee die buiten liepen, later aan elf toen ze aan tafel zaten. (16:12,14)
Lucas: In Emmaüs. Later aan de anderen in Jeruzalem. (24:31,36)
Johannes: S’avonds in de verblijfplaats der leerlingen. (20:19)

Geloofden de discipelen de twee mannen?
Marcus: Nee. (16:13)
Lucas: Ja. (24:34, het is de groep die hier spreekt, niet de twee.)

Wat gebeurde er tijdens de verschijning?
Mattheüs: Discipelen wierpen zich neer in aanbidding, sommigen twijfelden, Jezus sprak hen toe: ‘Gaat dus, en maak alle volkeren tot mijn leerlingen.’. (28:17-20)
Marcus: Jezus maakte hun een verwijt, en sprak tot hen: ‘Gaat uit… en verkondig het evangelie aan heel de schepping.’ (16:14-19)
Lucas: Jezus verschijnt incognito, verdwijnt plotseling, materialiseert zomaar uit het niets, gaat samen met de discipelen dineren en wordt ten hemel opgenomen. (24:13-51)
Johannes: Jezus passeert gesloten deur, de discipelen reageren verheugd, Jezus blaast over hen en zegt: ‘Ontvangt de heilige Geest…...’

Bleef Jezus nog lang op aarde?
Marcus: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (16:19)
Lucas: Nee, nadat Hij met de discipelen had gesproken, werd Hij ten hemel opgenomen. (24:50-52)
Johannes: Ja, minstens acht dagen. (20:26, 21:1)
Handelingen: Ja, minstens veertig dagen (1:3)
Plaats reactie