leven na de dood

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

leven na de dood

Bericht door lanier »

HILVERSUM - Twee op de vijf Nederlanders gelooft in een leven na de dood. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het RKK-programma Kruispunt is gehouden onder 1100 mensen. De resultaten werden zondag gepresenteerd in het televisieprogramma.

40 Procent van de Nederlanders zegt te geloven in een leven na de dood, 31 procent weet het niet zeker en 29 procent gelooft niet in een hiernamaals. Vijftigplussers zeggen vaker dan jongeren niet in een leven na de dood te geloven. Dat is opmerkelijk, omdat ouderen gemiddeld vaker in God geloven en naar de kerk gaan. (* verstand komt met de jaren toch? :wink: *) Ook denken meer vrouwen dan mannen dat er een hiernamaals bestaat.

Ruim de helft van de mensen die gelooft in een leven na de dood, denkt dat zijn ziel naar de hemel gaat. Ongeveer 13 procent meent dat iemands ziel of geest ook na de dood blijft voortleven, terwijl 11 procent denkt familie en dierbaren na de dood te zullen weerzien. Van de ondervraagden zegt 6 procent te geloven in de hel.

Er zijn grote verschillen tussen de geloofsstromingen. Met name protestanten geloven vaak in een leven na de dood. Van de leden van de Protestantse Kerk in Nederland gelooft 63 procent in een hiernamaals. In andere protestantse kerkgenootschappen ligt dit percentage zelfs nog hoger. Daar gelooft 88 procent van de leden in een leven na de dood en 38 procent in de hel.

De protestanten laten hiermee de katholieken ver achter zich. Van hen gelooft 39 procent in een leven na de dood. Nederlandse christenen die geloven in een hiernamaals denken daarbij vooral aan de hemel.

Wat mij het meeste opvalt is het geringe aantal mensen wat verwacht hun dierbaren terug te zullen zien in de hemel. Wat is dan hun beeld van de hemel?
Verder ook het geringe aantal mensen wat gelooft in de hel; slechts 6%! Gaat dan iedereen tegenwoordig naar de hemel?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Marcus Scaurus
Forum fan

Re: leven na de dood

Bericht door Marcus Scaurus »

Gadverdamme, weer die geestelijke luiheid. Ik heb meer respect voor iemand die overtuigd christen is en zijn leven in het teken daarvan stelt dan voor zo'n lapzwans die bewust geestelijk lui is en uitspraken doet als 'Andre Hazes zit nu bier te drinken in de hemel!' maar geen moment denkt dat Andre wel eens in de hel kan branden, of waarschijnlijker, dat Andre helemaal niet meer bestaat, ook niet in het 'hiernamaals'. Luiheid, dat is het. Dat men wel in de hemel maar niet in de hel komt is echt een typsiche gedachte van Nederlanders die leven onder het mom 'Wel de lusten, maar niet de lasten!'. Als ik als hen zou denken zou ik niet naar de hemel willen, alleen al omdat ik dan oog in oog zal staan met figuren als Hitler en Nero, die niet naar de hel kunnen omdat er niks anders bestaat dan de hemel.
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Marcus Saurus schreef;
Als ik als hen zou denken zou ik niet naar de hemel willen, alleen al omdat ik dan oog in oog zal staan met figuren als Hitler en Nero, die niet naar de hel kunnen omdat er niks anders bestaat dan de hemel.
Begrijp nu eens een keer dat dit puur pesterij is.
Van Hitler ben ik niet zeker Maar van Nero is bekend dat hij wel van een fikkie hield. Wat is het nu mooier om hem te verbannen naar een geheel brandveilige plaats waar hij niet meer met lucifers mag spelen.
En waar hij alleen nog leeuwen voor de Christenen kan gooien, omdat die beestjes volgens Jesaja vegetariër zijn geworden.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 »

Hemel en hel bestaan hier op aarde toch soms vlak naast elkaar?
Als men het meest hemelse en het meest helse moment uit het leven naar het hiernamaals toe projecteert lijkt me dat prima om nu met elkaar op aarde te leren leven.
Wees wijs op je levensreis.
Johannes

Bericht door Johannes »

Iedereen kan zien dat er meer is dan alleen dit leven op aarde. Het leven is te complex om niet ontworpen te zijn?
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Johannes schreef;
Iedereen kan zien dat er meer is dan alleen dit leven op aarde. Het leven is te complex om niet ontworpen te zijn?
Ik niet.
Ik kan slechts waarnemen wat er nu is. Al het andere is speculeren.
Dat iets complex is wil niet zeggen dat er een ontwerper achter zit, Het toont alleen aan dat iets complex is.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Samante

Bericht door Samante »

Johannes schreef:Iedereen kan zien dat er meer is dan alleen dit leven op aarde. Het leven is te complex om niet ontworpen te zijn?
Het leven heeft zichzelf ontworpen. Iedere levensvorm heeft zich naar mijn idee zelfgeschapen.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

de maan wordt slechts aan een zijde verlicht
zo ook het denken dat alleen het verleden kan zien
wie het maanlicht ziet, ziet het zonlicht
tegenover zintuiglijke zien staat het inzichtelijke zien
en over de levensvormen die zichzelf hebben geschapen, de navolgende vraag: wie heeft dat scheppende vermogen geschapen?
Laatst gewijzigd door mustafa op 04 nov 2006 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wat heeft dat met dit bericht te maken?

Het valt me erg tegen hoe weinig gelovigen daadwerkelijk geloven in een hiernamaals. En helemaal hoe weinig er geloven in de hel; vanwaar dit lage aantal?

Gelooft men niet meer in de kers op de slagroom?

Is het idee van een hel een ouderwetse gedachte die niet meer hanteerbaar is in onze huidige tijd? Net zoals eigenlijk het gehele oude testament (op enkele uitzonderingen na) wat stelselmatig wordt genegeerd?

Zijn de christenen van tegenwoordig toe aan een nieuw beeld van hemel en hel?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Johannes schreef:Iedereen kan zien dat er meer is dan alleen dit leven op aarde. Het leven is te complex om niet ontworpen te zijn?
Ah, evangeliserende one-liners. Joepie. Schuldig bevonden aan het niet nadenken voor posten, en de logische fouten rode haring, non sequitur, omdraaien bewijslast, en meer. Ga je huiswerk doen, en kom daarna terug met een doortimmerd betoog.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Samante

Bericht door Samante »

mustafa schreef: en over de levensvormen die zichzelf hebben geschapen, de navolgende vraag: wie heeft dat scheppende vermogen geschapen?
De spirituele wezens die deze levensvormen zijn hebben dat scheppende vermogen. Dat is niet door iets anders geschapen. Het is de scheppende kracht die onlosmakelijk verbonden is aan die spirituele wezens. Een superieure god is er dus niet.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

die is er wel
in ons
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Ja, mustafa---kan je nog meer verzinnen dan 'ik vind het, dus is het zo'? Domme oneliners voegen niets toe aan de discussie, zijn geen discussie, zijn alleen maar slap gewauwel. Volzinnen graag, waarin je duidelijk uitlegt waarom je het niet eens bent met de andere partij---en als dat teveel moeite is, dan gewoon niet reageren. Gewoon een stukje geestelijke gezondheid en zelfbeheersing.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Samante

Bericht door Samante »

lanier schreef:Het valt me erg tegen hoe weinig gelovigen daadwerkelijk geloven in een hiernamaals. En helemaal hoe weinig er geloven in de hel; vanwaar dit lage aantal?

Gelooft men niet meer in de kers op de slagroom?

Is het idee van een hel een ouderwetse gedachte die niet meer hanteerbaar is in onze huidige tijd? Net zoals eigenlijk het gehele oude testament (op enkele uitzonderingen na) wat stelselmatig wordt genegeerd?

Zijn de christenen van tegenwoordig toe aan een nieuw beeld van hemel en hel?
Het hiernamaals zoals ik dat zie lijkt in geen enkel opzicht op het hiernamaals van de christenen.
Ik heb het vermoeden dat we overal en in alle tijd bestaan en het sterven is niets anders als het veranderen van vorm, ongeveer zoals het uittrekken van de oude jas en het aantrekken van de nieuwe jas.
In de tussentijd denk ik dat je een totaal- of mega-overzicht krijgt van dit universum, dat je ervaart overal te zijn van het begin tot en met het einde van het universum. Als buiten dat begin en einde van het universum gekeken wordt acht ik het mogelijk dat je herenigd wordt met iedereen die je dierbaar is. Zoals bijvoorbeeld dat je in een ruimtelijk aandoende staat (buiten het universum) met al je dierbaren (en vijanden) binnenkomt net als dat bijvoorbeeld een stadion of theater volloopt. Iedereen is daar gelijktijdig dus, ook de mensen die nog leefden toen jij dood ging. En bij die ontmoeting is het universum verdwenen, hemel en aarde zijn dan vergaan. En met alle koppen en neuzen bij elkaar wordt besproken hoe het volgende universum eruit gaat zien.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Samante, in jouw verbeelding van het hiernamaals vraag ik me dan af, waarom je dan wel met de koppen bij elkaar gezamenlijk een plan kan maken hoe een en ander eruit komt te zien, terwijl je daar nu geen weet van hebt. Hoe komt dat dan?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie