religie ziekte?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
1248

religie ziekte?

Bericht door 1248 » 14 mei 2015 11:51

enige denkbeelden door observaties in directe omgeving

een aantal verschijnselen mbt religie zijn naar mijn idee ook kenmerkend bij bepaalde geestesziektes
zoals

persoon praat met denkbeeldige entiteiten
persoon heeft narcistische trekjes
niet voor rede vatbaar
kan woedend worden in een discussie
uitstappen uit religie veroorzaakt psychische klachten
het samenzijn met andersdenkende is vaak moeilijk
veel handelingen zijn obsessief
waandenkbeelden en een ziekelijke starheid

hoe komt het dat dit onder de hoed van religie zich kan handhaven en zonder deze hoed dit als geestesziekte wordt beschouwd
en is hier onderzoek naar gedaan?
ik wordt hier al jaren mee geconfronteerd en wordt hier echt moedeloos van.
zijn er forumleden die ook dit ervaren in directe omgeving?

Peter van Velzen
Moderator

Re: religie ziekte?

Bericht door Peter van Velzen » 14 mei 2015 12:17

Sommige psychische ziekteverschijnselen werden (vooral in het verleden) binnen religies vaak voor andere zaken aangezien. Soms voor bezetenheid. soms voor profetién. Maar in het algemeen zijn de meeste religieuze persoen zover ik ze ken verder vrij gezond. Het hebben van een duidelijk wereldbeeld schijnt zelf bevoorderlijk te werken voor de geestelijke gezondheid. Het zijn de twijfelaars, die vaak problemen hebben. Maar overtuigde atheisten genieten doorgaans ook van een zeker geestelijke stabiliteit.
Ik wens u alle goeds

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 14 mei 2015 13:20

1248 schreef:zijn er forumleden die ook dit ervaren in directe omgeving?
Nee.

Ik denk dat het wat kort door de bocht is om alle gelovigen als geestesziek te bestempelen.
Net zo vreemd als zeggen dat geen enkele atheïst geestesziek is.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 mei 2015 13:52

1248 schreef:een aantal verschijnselen mbt religie zijn naar mijn idee ook kenmerkend bij bepaalde geestesziektes
zijn er forumleden die ook dit ervaren in directe omgeving?
Ik ben het grootste gedeelte van mijn leven vroom religieus geweest en ken wat dat betreft mijn oude persoon als ook talloze gelovigen die ooit om mij heen waren. Ik ga even je rijtje voorbij:

Bidden tot God is in de regel geen 'praten met personen'. Dat kom je enkel tegen bij zeer afwijkende personen. Je hebt gelijk dat indien dat voorkomt het geestelijk niet erg gezond is, zeker niet wanneer sommige van die afwijkende personen ook nog tot profeet gebombardeerd worden.
Persoonlijk had ik altijd de grootste moeite met pinkstergelovigen, waar deze vorm van waan nogal meer dan eens voorkomt.

Zie ik niet als kenmerkend voor religieuze personen. Het komt wel soms voor bij sommige predikers/religieuze leiders.

niet voor rede vatbaar
Klopt als je het mij vraagt.

Woedend worden kan voorkomen. Religieuze mensen ervaren hun religie als het belangrijkste in hun leven. Verschilt denk ik weinig van dat sommige mensen woedend kunnen worden wanneer iemands partner met een ander flirt. Maar ik heb in mijn leven ook talloze zeer zachtaardige gelovigen gekend.

Lijkt me geen algemeen verschijnsel. Veel mensen die hun religie opgeven voelen zich juist bevrijd en hebben geen klachten. Dat is in ieder geval mijn persoonlijke ervaring.

Klopt. Vroom religieuze mensen zien zich vaak in grote tegenstelling tot 'de wereld'.

veel handelingen zijn obsessief
Rituelen spelen een rol in religie. Sommigen hebben daar meer mee dan anderen. Persoonlijk had ik als gelovige altijd een lichte hekel aan rituelen.

Ben ik met je eens. Maar ook hierin heb je veel gradaties. Als veelzeggende graadmeter kun je ze vragen hoe ze over Genesis 2 en 3 denken.
Wellicht komt hetzelfde ook veel buiten de religie voor.

Concluderend denk ik dat een omgeving van strenge/vrome religie er inderdaad aan kan meewerken dat bepaalde ongewenste en nadelige emotionele stoornissen worden opgewekt en/of vergroot. Zoiets zou zelfs tot ziekelijke proporties kunnen toenemen.
Ooit heb ik een artikel van Albert Ellis vertaald waarin dit ook naar voren komt. Misschien interessant voor je om te lezen.
Ik zou zelf niet zo ver gaan om het te generaliseren. Er zijn ook een hoop gelovigen die hun benen op de grond hebben staan. Albert Ellis schreef op zijn oude dag: "Hoewel ik eerder de overtuiging was toegedaan dat religiositeit, en in het bijzonder vrome religiositeit, tegengesteld is aan mentale gezondheid, heb ik meerdere malen mijn denken over religie herzien. De laatste jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat religieuze inslag en overtuigingen (zelfs extreme en absolutistische) af en toe toch emotioneel gezonde uitkomsten produceren...Samenvattend denk ik te kunnen zeggen dat neurotische storingen niet zozeer veroorzaakt worden door religie op zich, maar door strenge, intolerante en dogmatische vormen ervan."
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 mei 2015 14:23

"when one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion."
Robert Pirsig
hoe komt het dat dit onder de hoed van religie zich kan handhaven en zonder deze hoed dit als geestesziekte wordt beschouwd
en is hier onderzoek naar gedaan?
Boeken genoeg welke religie menen te kunnen verklaren.
Emile Durkheim -The Sociology of Religion
Daniel Dennett - Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon
Pascal Boyer - Religion Explained: The Evolutionary Origins of Religious Thought
H. Allen Orr - Can Science Explain Religion

Vergeet nooit dat voor de gelovige persoon de god een werkelijkheid is. Je kunt gaan redeneren dat die god geïndoctrineerd en denkbeeldig is, maar dat blijkt inderdaad vaak verkeerd te vallen bij de gelovige.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 14 mei 2015 14:51

welkom,

Geen ziekte wel een soort memenbesmetting. De meesten zijn gek op eigen kracht en dit komt bij ongelovigen en gelovigen voor. Geloofswaanzin vind je bij de eerste groep niet. :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 mei 2015 15:32

doctorwho schreef:welkom,

Geen ziekte wel een soort memenbesmetting. De meesten zijn gek op eigen kracht en dit komt bij ongelovigen en gelovigen voor. Geloofswaanzin vind je bij de eerste groep niet. :wink:
Even gegoogeld:
No results found for ongeloofswaanzin
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 14 mei 2015 17:47

Er zijn zeker wel mensen die een bepaald gedrag vertonen onder de vlag van religie, waarbij gesteld kan worden dat als dit gedrag niet onder de titel religie zou vallen, gedwongen opgenomen zouden kunnen worden.
Dat is vreemd, want iemands religie zou geen rol moeten spelen bij de bepaling of hij ziek is of niet.
Als je het zo bekijkt zijn een hoop religieuzen eigenlijk te bestempelen als psychiatrisch patiënt.

Met name bedoel ik de mensen die een gevraag vormen voor zichzelf of anderen.
Als ik met mijn kind op een hoe berg sta en hij dreigt er van af te vallen, wordt ik geacht mijn kind vast te pakken. Stel dat ik dat niet doe en redeneer : “Ach, als hij in de afgrond valt, laat maar gebeuren en de gebroken botten herstellen vanzelf” dan zou ik waarschijnlijk als knettergek worden bestempeld.
Maar als ik tijdens een kinkhoest epidemie mijn kind niet inent dan wordt dat mijn of meer als normaal gezien.

Dat zou niet moeten kunnen, maar is wel het geval.
Er worden dus wel degelijk (met name psychiatrische) problemen verhuld door het etiket religieus terwijl religie in die gevallen juist de oorzaak is van de problemen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 14 mei 2015 18:32

Ik dacht dat ik hier niet zou hoeven te reageren want er zouden wel niet al te serieuze reacties komen.
Maar helaas is het anders.
Blijkbaar gelden de meest fundamentalistische christenen als ijkpunt voor alle religies.
1248 schreef:
Omdat jij het denkbeeldig vind, wil niet zeggen dat je dat dan ook maar als waarheid aan kunt nemen en anderen daarop af kunt rekenen.
Wat een onzin. Blijkbaar heb je geen flauw benul wat narcisme inhoudt.
niet voor rede vatbaar
Als je ze aanvalt, verdedigen ze zich.
Ik merk in veel discussies met religieuzen dat je uitermate fatsoenlijk met ze kunt praten en discussiëren.
Er zijn zat mensen die niet religieus zijn en die niet voor rede vatbaar zijn.
Maar om dan te constateren dat ze waarschijnlijk een psychische aandoening hebben is absurd.
Op dit forum merk ik eerder een woede de andere kant op.
En dus heb je een psychische aandoening ???
Ik kan met veel christenen prima overweg. Geen enkel probleem.
Aangezien jij stelt dat ze een psychische aandoening zouden hebben zijn ze in ieder geval niet de enige met waandenkbeelden.
Ziekelijke starheid is overal te vinden.
Wellicht dat het aan jouw onverdraagzaamheid, starheid en intolerantie ligt.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 14 mei 2015 18:35

Er zijn naar schatting 5,4 miljard religieuze mensen, verdeeld over een aantal groepen.
Dus 70% van de mensheid is geestesziek.........
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 mei 2015 19:30

HJW schreef:Er zijn naar schatting 5,4 miljard religieuze mensen, verdeeld over een aantal groepen.
Op het overige deel valt uiteraard ook van alles aan te merken. Zoals Nietzsche ooit al eens zei: De mens is het ziekste dier. Maar hij voegde er aan toe dat de mens ook het moedigste dier is.
Maar je extreme conclusie tover je uit je eigen goochelhoed tevoorschijn.
Born OK the first time

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 14 mei 2015 20:10

HJW schreef:Er zijn naar schatting 5,4 miljard religieuze mensen, verdeeld over een aantal groepen.
Niet allemaal natuurlijk.
Maar bv. degenen die uit naam van die godsdienst zonder meer bereid zijn om anderen een kopje kleiner te maken wel hoor.
En dat zijn er toch heel wat.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 14 mei 2015 20:27

"Wist je dat sommige vormen van waanzin in onze maatschappij volkomen geaccepteerd zijn?"

(Uit 'Vader en Zoon' van Peter van Straaten.)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 mei 2015 03:14

iznogoodh schreef:"Wist je dat sommige vormen van waanzin in onze maatschappij volkomen geaccepteerd zijn?"

(Uit 'Vader en Zoon' van Peter van Straaten.)
Ach in beperkte mate zijn we allemaal gek
Het is slechts als het uit de hand loopt dat het als een ziekte moet worden beschouwd.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 15 mei 2015 06:41

Peter van Velzen schreef:Het is slechts als het uit de hand loopt dat het als een ziekte moet worden beschouwd
Precies zoals af en toe een glaasje drinken iets anders is dan alcoholist zijn, en af en toe bezorgd moeten zijn om je geestelijke gezondheid iets anders is dan in de goot liggen.
Born OK the first time

Plaats reactie