cre met berea

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

cre met berea

Bericht door lanier »

Oplichtingspraktijken evangelische voorganger
De voorganger van de evangelische Beréa-gemeente Rob Allart wordt samen met zijn zoon Robert-Jan verdacht van illegale activiteiten met hun liefdadigheidsinstelling Kingdom Financial Services (KFS). Het OM en de FIOD verdenken de twee van oplichting, verduistering en valsheid in geschrifte.

In TweeVandaag was vandaag een gesprek met twee ex-leden van de Beréa-kerk en met Ton Bazelmans, directeur van financieel letselschadebureau Santema & Bonz.
Er werd in totaal 5,5 miljoen euro geïnvesteerd werd in een project wat De Nederlandse Bank betitelt als onwettig. Elke zondag zaten er ongeveer 1000 mensen in de kerk en werd er tussen de 10.000,- en 40.000,- euro ingezameld.

Niemand van Berea wou commentaar leveren. Vragen van ex-leden over waar het geld naar toe ging werd afgedaan met: "Het geld gaat naar de Heere". Leden moesten ook nog eens 10% van hun loon afstaan aan de gemeente.

Van de site van Berea:
We willen vertegenwoordigers zijn van Gods Koninkrijk in Amsterdam, Nederland en Europa. God heeft een plan met ieders' leven. We zetten ons in zodat mensen zo goed mogelijk toegerust worden om in dit plan te gaan Leven.

"Prijs de Heer" krijgt zo wel een hele andere betekenis. :D
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Herman Finkers zong het al:
'Prijs de heer, zeven vijftig, twaalf gulden, dertien zestig, ja wij prijzen hem steeds meer'
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Uit mijn tijd bij "de jezuskinderen" kan ik ook zulke 'sterke verhalen' vertellen. Daar werd ook voor allerlei projecten geld ingezameld, en later kwamen we er dan achter wat er met al dat geld gedaan was, heel triest allemaal. Maar ook ZEER dom van mensen om met zulke evangelische gemeentes 'in zee' te gaan.
Ik was ook zeer dom ............. :oops:
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

an3sdej: Mag ik vragen naar welk 'edel' doel jouw geld ging uiteindelijk?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Naar o.a. het goede eten van de leider die in een apart huis woonde in het dorp :lol: terwijl wij leefden op kool en lever.

Naar een evangelisatiebus die gekocht werd, en eenmaal gekocht weg stond te rotten op het veld achter het klooster.
Naar een evangelisatiereis met dure landrovers, die volledig in het honderd liep. Naar de dure Citroën CX waarin de leider reed. etc etc.

Waarschijnlijk ook hoerenbezoek van de leideer, en naar later bleek wapeninkoop die verstopt werden in de kelders.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

An3sdej: Dank je wel voor je openhartigheid van je antwoorden. ik vraag me af: ik neem aan dat je achter deze dingen bent gekomen nadat je van je geloof bent gevallen (sorry voor deze botte term)? Wat had dit voor gevolgen voor jouw visie op die geloofsgemeenschap en haar leider? Ik vraag het uit pure belangstelling. Mocht je het niet willen beantwoorden, dan respecteer ik dat maar zie het maar als een vorm van nieuwsgierigheid van mijn kant.

Vriendelijke groet

Sararje
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Wat had dit voor gevolgen voor jouw visie op die geloofsgemeenschap en haar leider? Ik vraag het uit pure belangstelling. Mocht je het niet willen beantwoorden, dan respecteer ik dat maar zie het maar als een vorm van nieuwsgierigheid van mijn kant.
Mijn visie op 'geloofsgemeenschappen' en religie's is zeer negatief geworden door al mijn ervaringen uit mijn jeugd en deze met de 'jezuskinderen'.. Pas sinds twee jaar weet ik via een politieambtenaar uit noord-Groningen dat er een inval plaats heeft gevonden in 1979 en dat er een flinke wapenvondst in de kelder is gedaan (politieagent was op eenzelfde plek vrijwilliger als mij). Via andere bron heb ik vernomen dat de leider (Jan Smit) in 2000 gescheiden is, vanwege zijn diverse escapades met diverse vrouwen in het westen des lands (terwijl hij ons diverse bijbelstudies gaf over het huwelijk volgens de bijbel) en dat hij een paar jaar later is overleden.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Je vraagt je af waar die wapenvoorraad dan goed voor is.

Enig idee?

Of werden jullie niet ingelicht over de "geheime missie" van jullie voorganger?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Geen idee, daar wilde die politie-beambte niet verder op in gaan. Misschien wist zij dat ook niet. Nee wij werden niet ingelicht over wat die leider ermee voorhad.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ja het lijkt me als leider erg onverstandig om toe te geven dat je wapens spaart, ook tegen je volgers.

Maar vaak genoeg dat een dergelijk figuur allerlei doemverhalen preekt over "het einde der wereld", ofzoiets, en dan kan je meestal wel een link leggen.

Geen idee wat precies dergelijke christelijke einde-der-tijden fantasieen inhouden, maar ik kan me bv. voorstellen dat "verdediging tegen het kwaad" daar ook bij hoort. Je kent het wel. ziektes als de vogelgriep. "merk van het beest" enzo, dat is dan de verplichte identificatie of iets anders, blabla, en nog meer van dat soort zever..

..En voor je het weet wordt een postbode of een krantenknul afgeschoten.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Er werden wel veel 'eind tijd' verhalen verteld. Men was erg gefixeerd op 'de wederkomst' van Jezus.

Maar van dat soort groeperingen heb je ook nu nog erg veel.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

an3sdej: Even heel flauw om je nu concreet te moeten wijzen op een vraag van mij die je niet naar mijn bevrediging hebt beantwoord maar toch: wat had deze ontdekkingen concreet voor jou voor gevolgen op jouw visie op de geloofsgemeenschap en haar leider? Wat was jouw visie nadat je uit die groep bent gestapt vs. wat jouw visie was nadat je die zaken hebt ontdekt?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik zag een oproep staan uit 2002 op internet van Jan Smit jr. Hij schijnt een community te hebben opgericht om voormalige Jezuskinderen te ontmoeten.
Dan vraag je je toch af:
Doet hij dit om spijt te betuigen van wat zijn vader heeft gedaan
Doet hij dit om te proberen zijn vaders werk voort te zetten
Doet hij dit om naar ervaringen te luisteren van ex-leden
Doet hij dit om te weten te komen hoe zij over zijn vader dachten
Of andere redenen?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Sararje schreef:an3sdej: Even heel flauw om je nu concreet te moeten wijzen op een vraag van mij die je niet naar mijn bevrediging hebt beantwoord maar toch: wat had deze ontdekkingen concreet voor jou voor gevolgen op jouw visie op de geloofsgemeenschap en haar leider? Wat was jouw visie nadat je uit die groep bent gestapt vs. wat jouw visie was nadat je die zaken hebt ontdekt?
Afschuw, en me vreselijk in de steek gelaten door die geloofsgemeenschap. Dat ze mij zo uitkotsten omdat ik uitte het niet eens te zijn met een besluit van de 'leiding'. De leider viel van zijn voetstuk voor mij,

De meeste zaken hoorde ik pas nadat wij weg waren, ik ben er op tijd uit gestapt.

Een blijvende afschuw van de schijnheilige evangelicalen, en "new born christians".
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

lanier schreef:Ik zag een oproep staan uit 2002 op internet van Jan Smit jr. Hij schijnt een community te hebben opgericht om voormalige Jezuskinderen te ontmoeten.
Dan vraag je je toch af:
Doet hij dit om spijt te betuigen van wat zijn vader heeft gedaan
Doet hij dit om te proberen zijn vaders werk voort te zetten
Doet hij dit om naar ervaringen te luisteren van ex-leden
Doet hij dit om te weten te komen hoe zij over zijn vader dachten
Of andere redenen?
Goh, nooit tegengekomen, hoe kom jij daarbij Lanier? Ben je aan het zoeken geweest of kende je de commune uit de jaren '70.
Plaats reactie