Christelijke religieuze brij

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
biemer
Ervaren pen

Christelijke religieuze brij

Bericht door biemer »

Toen ik dit artikel las op CIP, was ik verrrast door de poutpourri aan reacties.

Lees en huiver :

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=31139" onclick="window.open(this.href);return false;
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Doppelgänger
Bevlogen

Re: Christelijke religieuze brij

Bericht door Doppelgänger »

Complete woordsalade. En hij denkt dat hij daar iets wijsgerigs mee uitdrukt?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Wat is het nu??

Is het nu de wet of de genade?
Of is het wet en genade?
Of is het de Geest?
Of alle drie tegelijkertijd?
Of is het de liefde?
Of Christus?
Of .. ?

Pff, ik raak er helemaal in de war van.

#-o
Non sum qualis eram
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

biemer schreef:Toen ik dit artikel las op CIP, was ik verrrast door de poutpourri aan reacties.

Lees en huiver :

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=31139" onclick="window.open(this.href);return false;
Hebben we berichten ontvangen van een buitenaardse beschaving :)
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Heel vreemd dat christenen die 'wet' altijd reduceren tot de tien geboden. De wet die God gegeven heeft omvat meer dan 600 geboden, waaronder de doodstraf voor een stuk of 17 overtredingen.
Indien volgens de dominee "de wet ook in het nieuwe verbond van kracht blijft", heeft hij zich dan laten besnijden? En indien volgens Jezus "elke jota, elke tittel in de wet van kracht blijft", is hij het dan eens met de door God verordineerde wet dat je geen kleren gemaakt van tweeërlei stof mag dragen?
En wat een onzin om te verkondigen: "Zijn regels kunnen we alleen uit liefde navolgen en niet als een robot". Miljoenen joden hebben alle tijden door die wet heel punctueel nagevolgd. Is het voor christenen nou echt te moeilijk om niet-geschubde zeedieren maar niet op te eten?
"God is zuiver en in Hem is alle wijsheid en goedheid." Hoe krom moet je denken zijn om dat te zeggen van het heerschap dat de opdracht gaf tot genocide.
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

En dan van die 10 geboden willen ze liever ook niet aan de Sabbat herinnerd worden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Rereformed schreef:Heel vreemd dat christenen die 'wet' altijd reduceren tot de tien geboden. De wet die God gegeven heeft omvat meer dan 600 geboden, waaronder de doodstraf voor een stuk of 17 overtredingen.
Indien volgens de dominee "de wet ook in het nieuwe verbond van kracht blijft", heeft hij zich dan laten besnijden? En indien volgens Jezus "elke jota, elke tittel in de wet van kracht blijft", is hij het dan eens met de door God verordineerde wet dat je geen kleren gemaakt van tweeërlei stof mag dragen?
En wat een onzin om te verkondigen: "Zijn regels kunnen we alleen uit liefde navolgen en niet als een robot". Miljoenen joden hebben alle tijden door die wet heel punctueel nagevolgd. Is het voor christenen nou echt te moeilijk om niet-geschubde zeedieren maar niet op te eten?
"God is zuiver en in Hem is alle wijsheid en goedheid." Hoe krom moet je denken zijn om dat te zeggen van het heerschap dat de opdracht gaf tot genocide.
Was het niet zo dat we NIET aan deze 600 geboden hoefden te voldoen omdat ' het voorhangsel van de tempel was gescheurd' na het overlijden van Jezus...en dus deze geboden geen geldingskracht meer hadden ?? Althans, zo is mij dat ooit verteld door vromen..
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

biemer schreef:Was het niet zo dat we NIET aan deze 600 geboden hoefden te voldoen omdat ' het voorhangsel van de tempel was gescheurd' na het overlijden van Jezus...en dus deze geboden geen geldingskracht meer hadden ?? Althans, zo is mij dat ooit verteld door vromen..

Uiteraard zeggen ze dat, maar dan moet je niet aankomen met een tekst van Jezus dat geen tittel en jota van de wet ontkracht zal worden. Zo wordt het inderdaad christelijke brij.

Dit is ook een hele leuke:

Christen 1: Lees anders Romeinen 7:1-6 nog maar eens. [vs. 6: MAAR NU ZIJN WIJ VRIJ VAN DE WET]. Kan het nog duidelijker?
Christen 2: Vrij van de wet is niet wetteloos (Thoraloos). Wij zijn vrijgemaakt tot het doen van Gods geboden.

Vrijgemaakt tot gehoorzamen aan geboden. :lol:

Om dit christelijke clichee moet ik ook altijd zo lachen:

"Uit ons zelf kunnen wij niets doen."

Je vraagt je dan af hoe erg het met ze gesteld is.

Oh, hier nog een interessante:

"De wet is in onze harten geschreven. Dezelfde wet die op Sinaï is geopenbaard"

Deze persoon leent dus geen geld van de bank, is besneden, en viert jaarlijks het loofhuttenfeest. Indien het een vrouw is draagt zij nooit een spijkerbroek. 8*)
Born OK the first time
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Gods wet en genade niet tegenover elkaar uitspelen.

Nee, natuurlijk niet. God moet onbegrijpelijk blijven.
En zo moet natuurlijk ook de logica onbegrijpelijk blijven.( Die er namelijk niet is, althans niemand heeft tot nu toe het aan mij uit kunnen leggen)
Zo mag je ( uit eigen ervaring weet ik dat)zijn "rechtvaardigheid" en "liefde" ook niet tegenover elkaar uitspelen.
De reden is echter duidelijk als je de christelijke religie ontworsteld hebt.
Deze god is een creatuur van eigen maaksel met onverzoenbare eigenschappen (lees: mentaal gestoord).

Wat God dan wel is?
Voor mij niet meer in geloof in een "ander" maar het geloof in wie je "Zelf" werkelijk bent.
Een ware ontdekkingsreis.
Maar hierover is discussie voeren onmogelijk, omdat dit over innerlijke ervaringen gaat.
Die niet uiterlijk bewijsbaar overdraagbaar zijn.

Toch vind ik het fijn dit te schrijven als reactie en omdat ik van het meelezen hier veel geleerd heb. Met name van Rereformed die een zoektocht bewandelt (zoals ik het zie), niet naar wat mooi klinkt, maar tracht de werkelijkheid te begrijpen met de Geest van zijn wezen. Eigenlijk het begrip "Waarheid" weer de glorie geeft die het heeft zonder het vals religieuze begrip van het tegenovergestelde, namelijk: "We kunnen waarheid/werkelijkheid niet begrijpen"(maar moeten het wel aannemen) .En daarmee de mens kleineert, en in mijn ogen de Geest in de mens kleineert, tot iets wat geen onderscheidingsvermogen heeft (achterlijk is).

Elke god (of dienaren van die god)die mij vraagt iets aan te nemen wat ik niet begrijp is in mijn ogen geestelijk ziek.

Alles waar het in mijn ogen om draait in het leven dat we leren onderscheiden wat "vals" en wat "echt" is.

Misschien schrijf ik nu teveel en ben ik of topic, maar ik wilde gewoon een reactie geven.

Bedankt,

Pieter
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
Plaats reactie