Olympics en christendom.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jinny

Olympics en christendom.

Bericht door Jinny »

Refdag
Getrouw zeurend stukje in het reformatorisch dagblad.
De Olympische Spelen 2012 in Londen zijn vrijdagavond officieel geopend met een immens spektakel. Zo’n 80.000 toeschouwers in het stadion en naar schatting mogelijk 4 miljard kijkers via tv en internet over de hele wereld zagen een wonderlijke mix van geschiedenis, amusement, muziek in alle soorten en maten, én religie.

Om met dat laatste te beginnen: het onderscheid met de openingsshow van de Spelen in 2008 in China was aanzienlijk. In Peking was er enkel aandacht voor het menselijk kennen en kunnen. In Londen was het bij tijden toch net iets anders. Je zou kunnen zeggen dat de organisatoren van de openingsceremonie in ieder geval een visitekaartje wilden geven van álles wat Europa heeft gestempeld. En dat is dus óók de christelijke religie.
Lees, we krijgen te kort aandacht.......

Refdag

En meer gezeur.
Want op zondag hockeyen, roeien of zwemmen de sporters gewoon door.
Christenen maken van de gelegenheid gebruik sportliefhebbers met het Evangelie in aanraking te brengen. In heel Londen openen kerken hun deuren; er worden Bijbels uitgedeeld. Ook aan de 10.500 atleten uit 204 verschillende landen is er gedacht. Bijna 200 sportpastors hebben zich bij de organisatoren van de Spelen laten accrediteren.
Dat de organisatie daarmee akkoord is gegaan?
Maria
Moderator

Re: Olympics en christendom.

Bericht door Maria »

Jim schreef: Dat de organisatie daarmee akkoord is gegaan?
Ik was eerlijk gezegd stomverbaasd, toen ik de solozangeres het "Abide with me" hoorde zingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Abide_with_Me" onclick="window.open(this.href);return false;
Abide with Me is een Engelse christelijke hymne. De tekst werd in 1847 geschreven door Henry Francis Lyte, toen hij met tuberculose op zijn sterfbed lag. Er is ook een Nederlandse vertaling[1], namelijk gezang 392, uit het Liedboek voor de Kerken. In verschillende protestantse denominaties luidt de beginregel ofwel Blijf mij nabij, dan wel Blijf bij mij, Heer.
Voor degenen die het Nederlands talige gezang niet kennen:
http://home.wanadoo.nl/spielerei/tekste ... ek/392.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan het niet anders vinden dan hoogst ongepast om dit ten gehore te brengen op een zo internationaal festijn, waar ook alle religies en levensfilosofieën ter wereld vertegenwoordigd zijn, en dat als eerste doelmerk heeft en is opgezet, het stimuleren van een internationale verbroedering.
Ook al was de reden een herdenking van de metro-aanslagen in Londen op 7 juli 2005.
Je kunt zo'n herdenking kiezen in een openings-ceremonie, dat is een keuze, waar ik het hier niet over wil hebben, maar dan kan op heel veel verschillende manieren.
Op deze manier zijn alleen alleen christenen vertegenwoordigd in het herdenken van deze aanslag.

Overigens:
Dat wil niet zeggen, dat ik het geen schitterend lied vind, en vaak toch weer een brok in mijn keek krijg, als ik het weer eens op een begrafenis of crematie krijg te horen, maar daar hebben we het al eens in andere onderwerpen over gehad.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zo heb ik ook steeds meer moeite met het Wilhelmus zelf te zingen.
Niet omdat het geen prachtig lied zou zijn, maar de intentie is toch, dat je het bij belangrijke echt Nederlandse gelegenheden, vanuit je hart zingt.
Dat is er dus nooit meer bij.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ach, uit mijn hart, bij sommige gelegenheden doet het me wat, maar zingen.....
Omwille van het omringende glaswerk kan ik dat beter laten...... :D
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Mariakat schreef:Zo heb ik ook steeds meer moeite met het Wilhelmus zelf te zingen.
Niet omdat het geen prachtig lied zou zijn, maar de intentie is toch, dat je het bij belangrijke echt Nederlandse gelegenheden, vanuit je hart zingt.
Dat is er dus nooit meer bij.
Heb je Marianne Vos gezien?

Na al die keren naast de plak grijpen, zong ze nu echt uit volle borst uit het hart mee volgens mij.

@Allen
Maar goed, sport en christendom hebben niets met elkaar te maken. Sport is om te beginnen veel ouder dan het christendom. Sporten is ijdel zijn, opportunistisch zijn, ruzie maken, boven jezelf uit willen stijgen desnoods ten koste van anderen, nooit genoeg kunnen hebben, woedend zijn op een compleet reeele en rechtvaardige scheidsrechter, etc.

Het atletisch ideaal is alles behalve christenlijk. Een alleskunner, een halfgod die zelfd de goden durft te tarten. Iemand die in de rivier van de onstervelijkheid is gedoopt, zo gezond is dat slechts stom toeval hem / haar kan vellen. De atleet is opgewassen tegen het lot, en zet deze naar zijn hand, temt de almachtige, de overmacht en bij tegenslag daag je het lot, gesterkt met de eerdere ervaring, opnieuw uit. Gods beslissing telt niet in de sport, waar de hand van god niet meer is dan een handsbal van Maradona.

Neen een waardig christen sport niet. Een waardig christen zal zich niet in verleiding laten brengen, de duivel opzoeken die in ruil voor jouw ziel, het winnende punt verkoopt.

Maar ja, sport verkoopt. Sport is hip. Sport is gezond. En wie wil er nu niet hip, gezond en succesvol zijn of ermee geassocieerd worden. Daarom maakt de EO een serie over de rol van geloof, en natuurlijk het christenlijke geloof, in de wereld van topsporters. Daarom laat Ebke Zonderland een verkapt dankwoord voor zijn lieve heer die naast alle talent en trainingsuren het beste met hem voor heeft en daarom zal hij succesvol worden deze spelen.

Sport is trouwens volgens mij een mensenrecht, niet universeel zo bepaald, maar het zou het wel moeten zijn. Iedereen heeft recht op de mogelijkheden zich uit te leven, in het zweet te werken voor de lol en de gezondheid. Sporten als spel is een recht, wat eens te meer gekaapt dreigt te worden door christenen, die daarmee aandacht vragen voor hun leeglopende kerken. Naast alle grote bedrijven (die echt niet allen even integer zijn, als het gaat om mensenrechten stimuleren) wil nu (in ieder geval) de(ze) christen(en) zonder enige cent erin te pompen voor iedereen, dit sportevenement voor zijn eigen populariteit gebruiken. Mensen die zo op het succes van anderen teren, verdienen wat mij betreft dit hele betoog niet. En toch laat ik mij ertoe verleiden... Niet omdat het christendom mij zoveel doet, maar omdat ik sport in mijn hart gesloten heb. En ja ik ben atheist. Dus handen af van ons sport :lol:

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Blues-Bob schreef:
Maar ja, sport verkoopt. Sport is hip. Sport is gezond. En wie wil er nu niet hip, gezond en succesvol zijn of ermee geassocieerd worden. Daarom maakt de EO een serie over de rol van geloof, en natuurlijk het christenlijke geloof, in de wereld van topsporters. Daarom laat Ebke Zonderland een verkapt dankwoord voor zijn lieve heer die naast alle talent en trainingsuren het beste met hem voor heeft en daarom zal hij
Bij het EO als organisatie interesseren ze zich helemaal niet voor sport. Misschien op individuele basis. Het is puur propaganda voor hun eigen filosofie. En daar hebben ze mensen voor nodig die op dit moment in de belangstelling staan. Heb je ooit ergens Jeeesuus is mijn grote anabool geroepen dan komen ze op je af. En krijg je weer een gelovige in beeld die de leden verteld dat hij zijn talent heeft gekregen van de grote onzichtbare coach. En zo verschrikkelijk dankbaar is. Een beetje relativeren is er dan niet meer bij.
Een aantal jaren geleden werd er veel geld gepompt in een promo rond Mia Audina. Ze zou een gouden plak gaan halen. Want haar gemeente en man waren op de tribune hard aan het bidden. Bij elke volgende ronde was het weer Jeeesuus en gingen de handen weer in elkaar. Iedereen zat gespannen te kijken. Met zoveel bijstand kon het niet meer mis gaan. Het ultieme moment naderde zijn voltooiing, en toen verloor ze de finale. Geen ridderorde, niet veel echte aandacht en bij de EO heerste een soort verwarring. Een zilveren plak stak schraal af bij de rest die het zonder gebed vaak tot het allerhoogste had gebracht. Een mooi moment en ik proefde rechtvaardigheid :)
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

En maar doorgaan met :

Bijbels :

http://refoweb.nl/nieuws/998/bijbels-vo ... in-londen/" onclick="window.open(this.href);return false;

En afkeuring over Zeus

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=30102" onclick="window.open(this.href);return false;
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

biemer schreef:En maar doorgaan met :

Bijbels :

http://refoweb.nl/nieuws/998/bijbels-vo ... in-londen/" onclick="window.open(this.href);return false;

En afkeuring over Zeus

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=30102" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zit altijd wel een addertje onder het gras als je dit soort verhalen volgt. Maar het is fijn dat Zeus weer terugkomt in de 21 ste eeuw. We waren hem bijna vergeten.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

En Zeus is toch de ware god ! Rest is plagiaat.

Bekeer je tot hem !! Anders word je verbannen naar de eeuwige olympische oefenvelden, waar je dan mag dienen als sperenvanger, kogelkopper, discushapper, rekstok, judomat, schietschijf en eeuwige vlam !
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

biemer schreef:En Zeus is toch de ware god ! Rest is plagiaat.

Bekeer je tot hem !! Anders word je verbannen naar de eeuwige olympische oefenvelden, waar je dan mag dienen als sperenvanger, kogelkopper, discushapper, rekstok, judomat, schietschijf en eeuwige vlam !
Misschien moeten we inderdaad maar een campagne starten. Kun je niet zonder een god kies dan voor Zeus en krijg tevens korting op de plaatselijke atletiekvereniging.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Wanneer gaan ze naakt sporten?
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:Wanneer gaan ze naakt sporten?
Nog even geduld Re; eerst moet er nog iets geregeld worden rond een judoka uit Saoedi Arabië die er op staat om een hoofddoekje te dragen. En daarna gaan we verder met het uitkleden.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

PietV. schreef:
Rereformed schreef:Wanneer gaan ze naakt sporten?
Nog even geduld Re; eerst moet er nog iets geregeld worden rond een judoka uit Saoedi Arabië die er op staat om een hoofddoekje te dragen. En daarna gaan we verder met het uitkleden.
Bij het zwemmen zijn immers de haaienpakken reeds verboden, vrouwen mogen uit traditie natuurlijk een basaal borstbedekkende zwempak dragen. Maar het zwemmen wordt in ieder geval steeds aantrekkelijker. :wink: Naaktzwemmen bij de heren is bovendien beter voor het inlevingsvermogen van de kijker. Je kunt precies zien hoe koud het water is...

Ook bij het wielrennen kun je jezelf afvragen wat het nut van die kleding is, die zemenlap kan prima in het zadel geintegreerd worden.
Afbeelding

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Plaats reactie