Waarom ik geen christen ben. Bertrand Russell.
Moderator: Moderators
Waarom ik geen christen ben. Bertrand Russell.
Nieuw op de site; de Nederlandse vertaling van 'Why I am not a Christian' van Bertrand Russell.
'Waarom ik geen christen ben' http://www.freethinker.nl/geen-christen.htm
Met dank aanEls die dit heeft vertaald.
Vriendelijke groet...
'Waarom ik geen christen ben' http://www.freethinker.nl/geen-christen.htm
Met dank aanEls die dit heeft vertaald.
Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
sola scriptura
- Forum fan
1 Joh 4,18Religie is volgens mij voornamelijk gebaseerd op angst. Het is gedeeltelijk de angst voor het onbekende en gedeeltelijk, zoals ik zei, het verlangen naar een soort oudere broer die je bijstaat in moelijke tijden en problemen. Angst is de grondslag van de hele zaak - angst voor het mysterieuze, angst verslagen te worden, angst voor de dood. Angst is de ouder van de wreedheid, en daarom is het geen wonder dat wreedheid en godsdienst hand in hand gaan. Dat komt omdat angst aan de basis ligt van deze twee dingen. In deze wereld zijn we nu een beetje begonnen deze dingen te begrijpen, en het lukt een beetje ze te beheersen met de hulp van de wetenschap, die zich stap voor stap heeft opgewerkt tegen de Christelijke godsdienst, tegen de kerken en tegen het verzet van alle oude stellingen in. De wetenschap kan ons leren, en ik denk dat onze eigen harten ons kunnen leren, niet langer te zoeken naar ingebeelde steun, niet langer bondgenoten in de hemel te bedenken, maar vooral te kijken naar onze eigen pogingen hier beneden, om van deze wereld een betere plaats te maken, in plaats van het soort plaats dat de kerken er tijdens alle eeuwen van hebben gemaakt.
De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.
**
als je God kent, als je je zonde hebt erkent en Jezus als Heer en verlosser aangenomen, dan ben je vrij van de straf op zonde. dan hoef je niet bang te zijn voor de dood.
dat kan je alleen echt geloven, als Gods Geest je daarvan overtuigt en die een vrede geeft, dat gebeurd ook als de Heilige Geest in de Christen komt wonen, na de wedergeboorte, het staat in de bijbel en ik heb het ervaren, het klopt. en ik kende de bijbel nog niet helemaal, alleen het evangelie. dingen als heilige Geest, wedergeboorte waren onbekendheden in deze context.(joh 3, 2cor 5). dus geen wishfull thinking of projectie.
-
bad_religion
Mathus 14 : 32,35sola scriptura schreef: 1 Joh 4,18
De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.
Ze kwamen bij een olijfgaard die Getsemane heette, en hij zei tegen zijn leerlingen: ‘Blijven jullie hier zitten, terwijl ik ga bidden.’ Hij nam Petrus, Jakobus en Johannes met zich mee. Hij voelde zich onrustig en angstig worden en zei tegen hen: ‘Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier waken.’ Hij liep nog een stukje verder, liet zich toen op de grond vallen en bad dat dit uur zo mogelijk aan hem voorbij mocht gaan.
-
sola scriptura
- Forum fan
klopt angst voor de pijn en marteldood, niet angst voor oordeel of leven na de dood.bad_religion schreef:Mathus 14 : 32,35sola scriptura schreef: 1 Joh 4,18
Ze kwamen bij een olijfgaard die Getsemane heette, en hij zei tegen zijn leerlingen: ‘Blijven jullie hier zitten, terwijl ik ga bidden.’ Hij nam Petrus, Jakobus en Johannes met zich mee. Hij voelde zich onrustig en angstig worden en zei tegen hen: ‘Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier waken.’ Hij liep nog een stukje verder, liet zich toen op de grond vallen en bad dat dit uur zo mogelijk aan hem voorbij mocht gaan.
maar ik geef toe, slim geprobeerd.....een geduchte tegenstander,,,,,,,,
(je zal vast een arsenaal schijnbare tegnstrijdige teksten hebben, maar zelf niet de hele context bestudeerd)
-
bad_religion
Ho ff, je stelde met die prachtige bijbeltext van je dat liefde geen angst kent, dus toen Jezus zat bibberen van angst was ie toch niet zo liefdevol..sola scriptura schreef:
klopt angst voor de pijn en marteldood, niet angst voor oordeel of leven na de dood.
maar ik geef toe, slim geprobeerd.....een geduchte tegenstander,,,,,,,,![]()
(je zal vast een arsenaal schijnbare tegnstrijdige teksten hebben, maar zelf niet de hele context bestudeerd)
P.S. De bijbel is een arsenaal tegenstrijdige teksten die ik niet in jouw context heb bestudeerd
-
sola scriptura
- Forum fan
mmmmm en de objectieve?bad_religion schreef:Ho ff, je stelde met die prachtige bijbeltext van je dat liefde geen angst kent, dus toen Jezus zat bibberen van angst was ie toch niet zo liefdevol..sola scriptura schreef:
klopt angst voor de pijn en marteldood, niet angst voor oordeel of leven na de dood.
maar ik geef toe, slim geprobeerd.....een geduchte tegenstander,,,,,,,,![]()
P.S. De bijbel is een arsenaal tegenstrijdige teksten die ik niet in jouw context heb bestudeerd
verder heb ik al reeds antwoord gegeven.
dat die angst denk ik voor de pijn en marteling was, want Hij wist wat hem te wachten stond. en vergeet niet dat Jezus ook volledig mens was, naast Zijn Goddelijkheid.
Dat is nu precies wat in die quote werd bedoeld, als je Jezus hebt aangenomen als je verlosser, hoef je geen angst meer te hebben. Dus is angst voor de dood en de straf die ze daarna verwachten, de reden dat ze Jezus als hun verlosser aannemen.sola scriptura schreef: als je God kent, als je je zonde hebt erkent en Jezus als Heer en verlosser aangenomen, dan ben je vrij van de straf op zonde. dan hoef je niet bang te zijn voor de dood.
.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Hallo Sola Scriptura
]
En dat is aardig gelukt door middel van de wetenschap, als je nagaat dat de slavernij is afgeschaft en er geen "heksen" meer worden verbrand en geen "ketters" meer worden terecht gesteld omdat ze op hun eigen manier willen geloven. etc.etc.
]
Er stond nog meer in die quote van Russell!In deze wereld zijn we nu een beetje begonnen deze dingen te begrijpen, en het lukt een beetje ze te beheersen met de hulp van de wetenschap, die zich stap voor stap heeft opgewerkt tegen de Christelijke godsdienst, tegen de kerken en tegen het verzet van alle oude stellingen in. De wetenschap kan ons leren, en ik denk dat onze eigen harten ons kunnen leren, niet langer te zoeken naar ingebeelde steun, niet langer bondgenoten in de hemel te bedenken, maar vooral te kijken naar onze eigen pogingen hier beneden, om van deze wereld een betere plaats te maken, in plaats van het soort plaats dat de kerken er tijdens alle eeuwen van hebben gemaakt.
En dat is aardig gelukt door middel van de wetenschap, als je nagaat dat de slavernij is afgeschaft en er geen "heksen" meer worden verbrand en geen "ketters" meer worden terecht gesteld omdat ze op hun eigen manier willen geloven. etc.etc.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
- collegavanerik
- Superposter
Mensen gaan naar de hemel maar apen niet.sola scriptura schreef:1 Joh 4,18Religie is volgens mij voornamelijk gebaseerd op angst. Het is gedeeltelijk de angst voor het onbekende en gedeeltelijk, zoals ik zei, het verlangen naar een soort oudere broer die je bijstaat in moelijke tijden en problemen. Angst is de grondslag van de hele zaak - angst voor het mysterieuze, angst verslagen te worden, angst voor de dood. Angst is de ouder van de wreedheid, en daarom is het geen wonder dat wreedheid en godsdienst hand in hand gaan. Dat komt omdat angst aan de basis ligt van deze twee dingen. In deze wereld zijn we nu een beetje begonnen deze dingen te begrijpen, en het lukt een beetje ze te beheersen met de hulp van de wetenschap, die zich stap voor stap heeft opgewerkt tegen de Christelijke godsdienst, tegen de kerken en tegen het verzet van alle oude stellingen in. De wetenschap kan ons leren, en ik denk dat onze eigen harten ons kunnen leren, niet langer te zoeken naar ingebeelde steun, niet langer bondgenoten in de hemel te bedenken, maar vooral te kijken naar onze eigen pogingen hier beneden, om van deze wereld een betere plaats te maken, in plaats van het soort plaats dat de kerken er tijdens alle eeuwen van hebben gemaakt.
**
als je God kent, als je je zonde hebt erkent en Jezus als Heer en verlosser aangenomen, dan ben je vrij van de straf op zonde. dan hoef je niet bang te zijn voor de dood.
dat kan je alleen echt geloven, als Gods Geest je daarvan overtuigt en die een vrede geeft, dat gebeurd ook als de Heilige Geest in de Christen komt wonen, na de wedergeboorte, het staat in de bijbel en ik heb het ervaren, het klopt. en ik kende de bijbel nog niet helemaal, alleen het evangelie. dingen als heilige Geest, wedergeboorte waren onbekendheden in deze context.(joh 3, 2cor 5). dus geen wishfull thinking of projectie.
En gehandicapten met het verstandelijk vermogen van een aap? ja die weer wel.
leuk sprookje!
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
sola scriptura
- Forum fan
waar staat dat? onderbouw dat ik wil aap en verstandelijk gehandicapt letterlijk lezen...
ik weet dat God rechtvaardig is. en ik denk dat mensen die niet bewust kunnnen kiezen volgens andere normen behandeld word. God kijk niet alleen naar wat je doet, maar ook je motieven en je kennis, wat doe je, maar weet je dat het fout is?
lees 1 en 3 romeinen eens
ik weet dat God rechtvaardig is. en ik denk dat mensen die niet bewust kunnnen kiezen volgens andere normen behandeld word. God kijk niet alleen naar wat je doet, maar ook je motieven en je kennis, wat doe je, maar weet je dat het fout is?
lees 1 en 3 romeinen eens
mensen eer is ijdelheid.
-
bad_religion
Jij denkt het?sola scriptura schreef:en ik denk dat mensen die niet bewust kunnnen kiezen volgens andere normen behandeld word.
In dit geval is denken dus genoeg als de stelling een pijnpunt blootlegt!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Gaan apen volgens jou dan wel naar de hemel? En wat verstandelijk gehandicapten betreft, die zullen niet veel beter uit zijn als de hieronder genoemdensola scriptura schreef:waar staat dat? onderbouw dat ik wil aap en verstandelijk gehandicapt letterlijk lezen...
i
lev 21:16 En de Heer sprak tot Mozes, zeggende:
17 Spreek tot Aäron en zeg: Wanneer aan iemand van uw zaad onder uwe geslachten een gebrek is, dan zal hij niet naderen om het brood zijns Gods te offeren.
18 Want niemand, aan wien een gebrek is, zal naderen, hetzij dat hij blind of lam is, of een misvormden neus heeft, of te kort of te lang van leden is,
19 of die aan voet of hand gebrekkig is,
20 of die bultig is, of een vlies op het oog heeft, of scheel, of schurftig is, of uitslag heeft, of die gebroken is.
-
sola scriptura
- Forum fan
ik denk dat het daar gaat om de Heiligheid van God en dat er mee aangegeven word dat er geen zonde of onvolkomendheden bij Hem kunnen komen.skeptic schreef:Gaan apen volgens jou dan wel naar de hemel? En wat verstandelijk gehandicapten betreft, die zullen niet veel beter uit zijn als de hieronder genoemdensola scriptura schreef:waar staat dat? onderbouw dat ik wil aap en verstandelijk gehandicapt letterlijk lezen...
i
lev 21:16 En de Heer sprak tot Mozes, zeggende:
17 Spreek tot Aäron en zeg: Wanneer aan iemand van uw zaad onder uwe geslachten een gebrek is, dan zal hij niet naderen om het brood zijns Gods te offeren.
18 Want niemand, aan wien een gebrek is, zal naderen, hetzij dat hij blind of lam is, of een misvormden neus heeft, of te kort of te lang van leden is,
19 of die aan voet of hand gebrekkig is,
20 of die bultig is, of een vlies op het oog heeft, of scheel, of schurftig is, of uitslag heeft, of die gebroken is.
net zoals ze alleen dieren zonder gebreke mochten offeren.
maar God maakt de mensn al in de schoot van diens moeder, dus ik denk dat je deze verkeerd citeert.
nergens zie ik apen of gehandicapten staan. nee ik denk dat dieren niet naar de hemel kunnen gaan. omdat die geen ziel hebben. maar ik kan denk ik ook niks vinden wat het tegendeel bewijst in de bijbel.
mensen eer is ijdelheid.