de hel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Demosthenes
Forum fan

de hel

Bericht door Demosthenes »

Hullo..
Ik heb jullie hulp even nodig. Dat wil zeggen, ik denk dat ik het wel kan gebruiken.
Ik moet een artikel schrijven voor school, voor het van 'inleiding Bijbel', gericht aan middelbare scholieren. Het onderwerp van zo'n artikel kiezen wordt geheel aan onszelf overgelaten. Uit pure wanhoop, ik weet echt niks anders, heb ik het onderwerp 'de hel' opgegeven.
Het probleem is dat ik echt niks weet van de hel omdat het me nooit heeft geboeid. Ik kom niet verder dan de dochter van Loki en Angrboda. Hebben jullie misschien (gevarieerde) kennis van wat menig christen denkt dat de hel is(want die meningen verschillen natuurlijk ook weer)?

Bij voorbaat dank.
Donec eris sospes, multos numerabis amicos. Tempora si fuerint nubila, solus eris.
Show me a sane man and I will cure for you-C.G. Jung
Jinny

Re: de hel

Bericht door Jinny »

Zoek op berichten van (recente?) Destenia, of volwassen geloof van Rereformed.
Kun je met die munitie een huiveringwekkend stuk schrijven voor die middelbaar scholieren.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Demosthenes schreef: Hebben jullie misschien (gevarieerde) kennis van wat menig christen denkt dat de hel is(want die meningen verschillen natuurlijk ook weer)?
Er zijn een aantal groeperingen binnen het christendom die niet in een hel geloven. Jehova getuigen denken dat zielen die niet goed genoeg zijn gewoon verdwijnen. Verder zijn de meningen heel erg verdeeld, van een plek waar mensen letterlijk voor eeuwig gemarteld worden, tot een plek zonder god.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Nog niet zo lang geleden dacht ik dat de hel werkelijk bestond.
De hel die volgens de bijbel een plaats is van vuur en sulfer, waar wening is en knarsing der tanden.
Een plaats waar zielen worden gepijnigd die nooit voor God hebben gekozen.
Kortom, een huiveringwekkende plaats.
Ooit zag ik eens een filmpje over de hel en wat ik zag was gruwelijk: Ik zag afschuwelijke wezens die mensen pijnigden, ik zag een vrouw die wanhopig op de vlucht was voor het vuur, maar het haalde haar in en ze verzwolg in de vlammen. Ik zag plaatsen waar het donker was en hoorde gekerm en gehuil.
Toen ik het gezien had was ik de hele dag van slag. Immers mijn ouders waren nog niet gered, ze geloofden nog niet dat Jezus voor hun zonden gestorven was en zij zouden dus naar de hel gaan als zij stierven!

Nu geloof ik het dus niet meer, maar ik vergeet nooit de angst en de ontzetting die ik toen gevoeld heb.
Non sum qualis eram
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

Ik zou beginnen met dit filmpje te laten zien:

http://www.dailymotion.com/video/x5w9p5 ... mbediframe" onclick="window.open(this.href);return false;

Het tegenovergestelde ervan zou de hel kunnen zijn. Maar ik weet het niet zeker. Laat iedereen zelf oordelen.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Misschien kan je hier ook nog inspiratie opdoen?

http://forum.credible.nl/viewtopic.php?f=12&t=27139" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Volwassen Geloof is al genoemd, het lijkt mij zeer aan te raden.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
tanager
Geregelde verschijning

Bericht door tanager »

- eeuwige hel
- tijdelijke hel/ vagevuur
- zoals reeds gezegd 'daar waar god niet is'
- alverzoening

dat zijn dacht die vier stappen van de helleschaal

Oja, de mate van voorkennis speelt ook nog een rol.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Hell isn't as bad as it is cracked up to be...

http://www.youtube.com/watch?v=IkykJ5uFqPI" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Luck schreef:Volwassen Geloof is al genoemd, het lijkt mij zeer aan te raden.
Zie: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/10.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Het tijdschrift Time heeft een prachtige photo gallery om je werkstuk te illustreren. :wink:
http://www.time.com/time/photogallery/0 ... 61,00.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Naar aanleiding van "Hete hangijzers" ook op dit forum aan de orde geweest.
De website zelf lijkt niet meer te bestaan. Maar het is wel in boekvorm, naar ik begrijp.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Kom ik hier ook nog iets tegen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vilaine schreef:Naar aanleiding van "Hete hangijzers" ook op dit forum aan de orde geweest.
De website zelf lijkt niet meer te bestaan. Maar het is wel in boekvorm, naar ik begrijp.

Is Hete Hangijzers in boekvorm uitgegeven? Kun je daar even de link naar geven?
Leuk voer voor ons om weer eens te becommentariëren. We hebben de lezingen tenslotte nooit afgemaakt. :wink:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vilaine schreef:Kom ik hier ook nog iets tegen.
Haha, er staat de zin onder "Als iemand me zou zeggen dat het een stukje satire was, dan zou ik het geloofd hebben." Wat een prachtopmerking!
Dat sommige mensen een denkbeeld van een hel na dit leven serieus nemen is in de 21ste eeuw wel het toppunt van idiotie. Het grappige is ook dat geen christen van deze tijd de bijbel echt serieus neemt, want ze moeten óf de hel ontkennen, óf die zoveel mogelijk laten afkoelen zodat het niet zo erg meer is.
Heel mooi is ook de oplossing die je altijd hoort dat mensen er zelf voor kiezen. C.S. Lewis is dan altijd de gevierde held voor dit buitengewoon scherpe inzicht. :lol:
Born OK the first time
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

@Demosthenes.
Het probleem is dat de hel nogal een geschiedenis heeft doorgemaakt. Dus als je "de hel in de Bijbel" bedoelt, dan zijn er nauwelijks aanwijzingen voor in de Hebreeuwse Bijbel, en ook niet zo heel veel in het NT. In de klassieke literatuur heb je de hellevaarten van Odysseus en Aeneas.

Teksten die uitgebreid de hel beschrijven, zijn o.a.:
- Openbaring van Johannes
- Openbaring van Petrus
- Openbaring van Paulus

En natuurlijk de klassieker Divina Commedia van Dante.

Begin gewoon bij een goede encyclopedie onder het lemma hel, dan krijg je in kort bestek een goed overzicht over het thema.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Plaats reactie