reactie maker kaf en het koren.
Wat ontzettend interessant om deze reacties te lezen. Wat mij vooral fascineert is dat zoveel mensen aannames doen, die helemaal niets te maken hebben met de manier waarop deze film is gemaakt.
Dat begrijp ik ook wel, maar toch zou ik er graag wat over zeggen, als maker van het kaf en het koren. Op de eerste plaats is het misschien goed om te weten dat wij geen journalisten zijn en ook niet in dienst van de EO werken. We zijn onafhankelijke makers die oprecht geïnteresseerd waren in wat deze mensen dreef.
'Getses' schrijft dat de titel een onnadenkende term is. Het is me niet helemaal helder wat u daarmee bedoelt, maar ik kan wel zeggen hoe we bij deze titel zijn gekomen. De mensen die we volgden hadden het inderdaad over het kaf en het koren, Harold Camping was hier ook vrij duidelijk in. We zagen de mensen langzaam vervreemden van hun eigen omgeving en steeds vaker naar deze term verwijzen. Misschien inderdaad een vrij voor de hand liggende titel, maar uiteindelijk gaat de documentaire hierover.
Zoals 'moretime' schrijft, lijkt er inderdaad sprake te zijn van cognitieve dissonantie. Het boek 'when prophecy fails' heb ik dan ook met zeer veel interesse gelezen.
Ik begrijp je opmerking dat je liever een hele film had gezien over de laatste 10 minuten. Dit heeft echter TOTAAL niets te maken met de EO of dat zij geen uitspraken hierover willen doen of bang zijn om wat verkeerds te zeggen. Dit was onze keuze.
Door de loop van het proces kwamen wij erachter dat we het helemaal niet zo interessant vonden om een verhaal te vertellen over mensen die alles kwijt zijn geraakt doordat ze hierin geloofden. Dat kan, maar dat is een andere film. Bovendien zou dat pas kunnen een lange tijd na datum.
We hebben geprobeerd inzicht te geven, voor zover dat kan in minder dan een uur, in de belevingswereld van deze gelovers. Wat je daarvan vind laat ik liever bij de kijker. Ik heb niet zo de behoefte om daar over te oordelen.
Dit is ook geen journalistieke reportage. Dat je dat een gemiste kans vind, dat mag. Maar dit is wat wij daar hebben meegemaakt en hoe wij het beleefd hebben.
Maar bedankt dat je hebt gekeken!
Wat fijn dat je het een leuke uitzending vond 'Samante' ! Die t-shirts hadden de gelovers zelf laten maken en zijn dus nergens te verkrijgen. Wij hebben na de film uitzending echter wel veel verzoeken hiervoor gehad...
Graag zou ik nog willen zeggen dat wij niet kunnen spreken voor de EO, maar dat mijn ervaring met deze omroep juist heel fijn is.
Ik merk een nogal vooringenomen negatieve houding op deze site richting de EO wat in mijn beleving onjuist en niet fair is. Op geen enkele manier hebben ze ons tegengehouden of onvrij gelaten, er is niet gesproken over achterban of verkeerde dingen zeggen. Het is jammer dat daarvan uit wordt gegaan in de reacties en dat wilde ik graag even rechtzetten. Ik ben blij dat de EO dit met ons is aan gegaan en hoop dat er misschien waardevolle gesprekken kunnen ontstaan uit films zoals 'het kaf en het koren'.
@getses Ik hoop dat Twente eredivisie live minstens net zo interessant was
vriendelijke groet
Suzanne Arts