Hoe vult de afvallige de sociale leemte, waarin hij duikelt?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

Hoe vult de afvallige de sociale leemte, waarin hij duikelt?

Bericht door sytze »

Ook zou ik graag de drempel verlagen om een afvallige van het geloof te worden.

Als we uiteindelijk geloof willen beperken in de mate waarin het zich nu vertoond zullen er alternatieven moeten komen voor de sociale leemte die ontstaat. Argumenten van gelovigen om bij het geloof te blijven zijn onder anderen: het samen ondernemen van sociale activiteiten en het "groepsgevoel" dat zich onder gelovigen vaak voordoet.

Misschien zijn er mensen die sterke gefundeerde alternatieven kunnen aandragen die daadwerkelijk tot terugdringen van het geloof kunnen leiden.

groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
aton

Re: Hoe vult de afvallige de sociale leemte, waarin hij duik

Bericht door aton »

sytze schreef:Ook zou ik graag de drempel verlagen om een afvallige van het geloof te worden.

Als we uiteindelijk geloof willen beperken in de mate waarin het zich nu vertoond zullen er alternatieven moeten komen voor de sociale leemte die ontstaat. Argumenten van gelovigen om bij het geloof te blijven zijn onder anderen: het samen ondernemen van sociale activiteiten en het "groepsgevoel" dat zich onder gelovigen vaak voordoet.

Misschien zijn er mensen die sterke gefundeerde alternatieven kunnen aandragen die daadwerkelijk tot terugdringen van het geloof kunnen leiden.

groet, Sytze
Gelovig zijn om bij een groep te horen ? Mijn mond valt open ! Schrijf je in bij een wandelclub. Jeezes !
a.r.

Bericht door a.r. »

Nou nee, ik heb geen sterk gefundeerd alternatief...ik ben nogal een einzelgänger, maar wat ik er van begrijp bevinden nogal wat mensen zich op zondagmiddag in een stadion van " hun voetbalcluppie", of ze gaan naar de kroeg, ze bezoeken hun (schoon) moeder, of shoppen in de stad, not my cup of tea,maar iid het is een alternatief. Ik heb nooit een sterk gefundeerd alternatief nodig gehad tav religieuze overtuiging, dus ik heb mij op jeugdige leeftijd afgevraagd wát ik "de mensheid" (oei dát klinkt wel heel pompeus a.r. :lol: nou ja, de mensen die mij gekend hebben dan ) zou willen nalaten. Dat kwam zo ongeveer neer op het volgende: de herinnering aan een "mooi mens",een eerlijke warme liefdevolle vrouw, moeder, mens die anderen tot steun was geweest...of iig had getracht te zijn..."jij kunt de wereld een beetje mooier maken door je zijn" was én is mijn credo. Maar idd ik kan niet meer proberen te doen "proberen de wereld een beetje mooier achter te laten. Toch vind ik het wel een mooie gedachte, dat veel meer mensen dát eens zouden proberen...gewoon door een lach te schenken naar iemand op straat, of de door de boodschappen voor je oudere buurman/vrouw even naar boven te dragen, een fijne avond aan je collega's als je naar huis gaat, of een vrolijk goeiemorgen als je het openbaar vervoer instapt....gewoon héél kleine dingetjes die anderman's/vrouw's dag kunnen maken, die een verandering in iemand teweeg kunnen brengen. Maar ik geef toe, het wordt niet altijd door iedereen op prijs gesteld. Maar wat heb jijzelf voor ideeen erover dan?
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

a.r. schreef:Nou nee, ik heb geen sterk gefundeerd alternatief...ik ben nogal een einzelgänger, maar wat ik er van begrijp bevinden nogal wat mensen zich op zondagmiddag in een stadion van " hun voetbalcluppie", of ze gaan naar de kroeg, ze bezoeken hun (schoon) moeder, of shoppen in de stad, not my cup of tea,maar iid het is een alternatief. Ik heb nooit een sterk gefundeerd alternatief nodig gehad tav religieuze overtuiging, dus ik heb mij op jeugdige leeftijd afgevraagd wát ik "de mensheid" (oei dát klinkt wel heel pompeus a.r. :lol: nou ja, de mensen die mij gekend hebben dan ) zou willen nalaten. Dat kwam zo ongeveer neer op het volgende: de herinnering aan een "mooi mens",een eerlijke warme liefdevolle vrouw, moeder, mens die anderen tot steun was geweest...of iig had getracht te zijn..."jij kunt de wereld een beetje mooier maken door je zijn" was én is mijn credo. Maar idd ik kan niet meer proberen te doen "proberen de wereld een beetje mooier achter te laten. Toch vind ik het wel een mooie gedachte, dat veel meer mensen dát eens zouden proberen...gewoon door een lach te schenken naar iemand op straat, of de door de boodschappen voor je oudere buurman/vrouw even naar boven te dragen, een fijne avond aan je collega's als je naar huis gaat, of een vrolijk goeiemorgen als je het openbaar vervoer instapt....gewoon héél kleine dingetjes die anderman's/vrouw's dag kunnen maken, die een verandering in iemand teweeg kunnen brengen. Maar ik geef toe, het wordt niet altijd door iedereen op prijs gesteld. Maar wat heb jijzelf voor ideeen erover dan?
het moet een activiteit zijn die veel tijd in beslag neemt en waar veel betrokkenheid bij nodig is. ik dacht er zelf aan dat mensen zich maar gewoon bij bijv. greenpeace moeten aansluiten. En ik begrijp wat je bedoelt :wink:
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
a.r.

Bericht door a.r. »

Shoppen dus, of naar het voetbal, de beurskoersen volgen, ......EUREKA.....ik heb het gevonden.....meelezen en vervolgens verslaafd worden aan Freethinker.nl/forum

Héhé weer een probleem opgelost voor de mensheid! :lol:
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mensen moeten vooral meer leren om op eigen benen te staan, en wat minder afhankelijk te zijn van die groep.

Zoek desnoods een hobby.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
steen
Forum fan

Bericht door steen »

Als je bij een club wilt horen dan word je toch gewoon lid van het Humanistisch Verbond.
Je weet wel die lui van; 'Zonder uw steun is het humanisme aan de goden overgeleverd'
Kijk hier maar eens; http://www.humanistischecanon.nl/index" onclick="window.open(this.href);return false;
aton schreef: Gelovig zijn om bij een groep te horen ? Mijn mond valt open ! Schrijf je in bij een wandelclub. Jeezes !
Jagang schreef:Mensen moeten vooral meer leren om op eigen benen te staan, en wat minder afhankelijk te zijn van die groep.
Zoek desnoods een hobby.
Ik vind voor beide opties (die wandelclub van aton en hobby's van jagang) wel wat te zeggen maar dat is misschien niet helemaal wat je bedoelt, Sytze.
De Nederlandse Filosoof, Frans Couwenbergh is er ook een tijdje druk mee geweest. Kijk maar eens op;

http://www.humanosofie.nl/uiteenzetting_idee.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit wat je bedoelt?

Steen
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

steen schreef:Als je bij een club wilt horen dan word je toch gewoon lid van het Humanistisch Verbond.
Je weet wel die lui van; 'Zonder uw steun is het humanisme aan de goden overgeleverd'
Kijk hier maar eens; http://www.humanistischecanon.nl/index" onclick="window.open(this.href);return false;
aton schreef: Gelovig zijn om bij een groep te horen ? Mijn mond valt open ! Schrijf je in bij een wandelclub. Jeezes !
Jagang schreef:Mensen moeten vooral meer leren om op eigen benen te staan, en wat minder afhankelijk te zijn van die groep.
Zoek desnoods een hobby.
Ik vind voor beide opties (die wandelclub van aton en hobby's van jagang) wel wat te zeggen maar dat is misschien niet helemaal wat je bedoelt, Sytze.
De Nederlandse Filosoof, Frans Couwenbergh is er ook een tijdje druk mee geweest. Kijk maar eens op;

http://www.humanosofie.nl/uiteenzetting_idee.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit wat je bedoelt?

Steen
Ik print het even uit en ga het aandachtig lezen.

groet, sytze
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Lekker voetbal kijken op zondag of wielrennen in het seizoen.

En binnenkort weer eens voetballen, en in het weekend op cafe. Genoeg te doen dus, buiten de sociale leemte.
steen
Forum fan

Bericht door steen »

sytze schreef: Ik print het even uit en ga het aandachtig lezen.
groet, sytze
Waarom zou je het kopiëren?
Je kunt het elk moment tevoorschijn halen. http://www.humanosofie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees alles maar van die Couwenberg, ik vind het een sympathiek maar natuurlijk onhaalbaar idee.

Er is ook al een onderwerp over het Basis Verhaal hier op FT.
Met alle doorverwijzingen en commentaren die je daar vindt ben je voorlopig nog wel even zoet.

En dan hier om te lezen / luisteren. https://www.home-academy.nl/Webshop/Pro ... tegoryId=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel plezier, o ja ook om te lezen; http://www.humanistischecanon.nl/index" onclick="window.open(this.href);return false;

m.v.g. Steen

Aäron Loterijman

Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

sytze schreef:het moet een activiteit zijn die veel tijd in beslag neemt en waar veel betrokkenheid bij nodig is.
Probeer vrijwilligerswerk.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

@sytze: Dat is een heel goede vraag die je stelt. Ik had vroeger een drukke agenda met allerlei activiteiten gerelateerd aan de kerk en het beviel me goed, maar dit valt allemaal weg als je er niet meer achter staat. Ik heb nog steeds (na zo'n vier jaar) geen vervanging en ben nog steeds op zoek. Het christelijk geloof is me totaal vreemd na die tijd, maar wat zwaar gezegd is de leidraad uit m'n leven. Dat heeft z'n voordelen, maar het kan leeg aanvoelen. Het hangt ook helemaal van jezelf af waar je je voor de rest mee bezig houdt. Heb je verder nog bepaalde interesses die je met anderen zou kunnen delen of sta je juist meer op jezelf (zoals ik).

Een filosofie/levensbeschouwing 'aanhangen' is leuk, maar niet genoeg. Je moet mensen om je heen hebben om het mee te delen, een forum voldoet daar niet aan. De chemie tussen mensen met gemeenschappelijke interesses a.h.w. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Jinny

Bericht door Jinny »

CXT, het is maar hoe je eea ervaart.
Daar ik nooit een drukke kerkagenda heb gehad vulde ik mijn dagen met vrienden.
Echte vrienden, ipv vrienden omdat het moet. (vanwege de gezamelijke kerk oid)
Ik zou nooit aan iets als een kerk gelieerd willen zijn, ook in die tijd niet.

Beschouw het anders, je hebt nu alle tijd om te lezen bv.
Dat levert je geest meer kennis op dan die hele kerk........ :D

(goede raad van iemand die de leemte niet snapt.. :D :D )
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Jim schreef: Echte vrienden, ipv vrienden omdat het moet. (vanwege de gezamelijke kerk oid)
Ik zou nooit aan iets als een kerk gelieerd willen zijn, ook in die tijd niet.
Natuutlijk heb je geen echte vrienden omdat het moet.
Het enige wat moet binnen een club is dat je beleeft ben naar je bekenden.
Als dat de enige reden van een relatie is, zul je ook niet missen als je bij je club weggaat.

Vrienden ontmoet en vind je niet, omdat je ergens aan gelieerd bent, maar omdat je in eenzelfde milieu rondloopt en je daarin ook thuisvoelt.
(wat niet wil zeggen dat je geen echte vrienden zou kunnen ontmoeten buiten je milieu)

Daarin verschilt het milieu van gelovigen niet van dat van de voetbalclub.
Als jij altijd je vriendenclub hebt gehad onder medevoetballers en je raakt invalide, zodat je niet meer mee kunt doen, raakt je ook het wezenlijke contact kwijt.
Heb je die vrienden alleen van in de kantine, dan zul je kunnen blijven in datzelfde milieu, maar toch vervreemden van de mensen met wie je trainde en samen, als team, wedstrijden speelde overal naar toe en andere elftallen ontmoettte.
Op die manier kun je naar elke voetbalkantine gaan en zelfs naar de meeste cafe's, waar je ook een outsider bent voor wat de groep spelers.
Om over Ajax of Feyenoord te praten kun je haast overal terecht, maar relaties blijven meestal oppervlakkig.

Dit is wat je moet vergelijken
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
steen
Forum fan

Bericht door steen »

Mariakat schreef: Vrienden ontmoet en vind je niet, omdat je ergens aan gelieerd bent, maar omdat je in eenzelfde milieu rondloopt en je daarin ook thuis voelt.
(wat niet wil zeggen dat je geen echte vrienden zou kunnen ontmoeten buiten je milieu)

Daarin verschilt het milieu van gelovigen niet van dat van de voetbalclub.
Juist en daar gaat het nu over, niet vrienden zijn belangrijk maar de band die je hebt omdat je samen eenzelfde ideologie beleefd.
Daarom is het idee van Fish nog zo gek niet, vindt ergens een groep mensen die een gezamenlijk project beleven.
Uitgaan met gehandicapten.
Het schoonhouden van een bos.
Verzamel een groep mensen om je heen [lees: 'About a Boy' van Nick Hornby] die zich voor een en hetzelfde doel inzetten.
Je moet dan ook geen vrienden te zijn, je bent dan veel meer een soort familie.

Als je alleen bouwt op 'echte' vrienden is dat een wankele basis, want vrienden kunnen van de ene op de andere dag 'echte' vriend af zijn.
Maar een familie met een gezamenlijk doel daar mag je ook ruzie mee maken en van mijn part een pesthekel aan hebben.
Het gaat om het doel en ondanks die pesthekel sta je volgende week toch weer samen in de blubber, takken te stapelen of rolstoelen te douwen.
Ook hier is het nadeel, net als bij de voetbalclub, dat als je je been breekt en je doet niet meer met de gezamenlijke activiteiten mee je heel snel weer thuis zit, tegen de bekende koppen aan te kijken (of tegen de koppen op de TV).
Terwijl die verdomde kerkclub wel langs blijft komen zolang je daar maar lid van blijft.

Eigenlijk komt het hierop neer; of je word lid van een of andere wazige, religieuze, of anderszins spirituele club of je blijft met je beide benen stevig op de bodem, en je doet het ermee.
Gelukkig zijn er velen die het allemaal zonder kerk stellen dus je bent in ieder geval niet alleen.

Een wandelclub idee van 'aton' is ook helemaal niet zo'n slecht idee, ik ben lid van 'De Wandelpool'
"De wandelgroepen zijn meestal bescheiden van omvang: 8 tot 15 deelnemers. Juist groot genoeg om genoeglijk met elkaar op te trekken. De deelnemers variëren in leeftijd van 20 tot 80 jaar, man, vrouw, homo of hetero, met of zonder partner, op zoek naar een partner of juist niet. Alle varianten komen voor. Vaak wordt, tijdens een tocht, onderweg ergens koffie gedronken en na afloop is er meestal tijd voor een drankje of om samen iets te eten."
Daar lopen relatief veel niet-religieuzen, vrijdenkers en vrijdenkende humanisten mee.
Soms loop ik in mijn eentje en soms loop ik heftig te discussiëren over van alles en nog wat.
Misschien is dat wel iets voor jou.
Sytze, ik wens je nogmaals veel succes. Steen

Aäron Loterijman

Plaats reactie