¶ Geloof en weten en nog wat (3)

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

FonsV
Diehard

¶ Geloof en weten en nog wat (3)

Bericht door FonsV »

03. Geloven en weten.

Het onderwerp ligt mogelijk niet zo in de belangstelling, maar nu ik eenmaal ben begonnen ga ik wel door. :)

Voor ik met mijn verhaal verderga wil ik eerst wat kwijt over de verhouding tussen geloof en weten. Er zijn er namelijk die vinden dat die twee met elkaar niet alleen kúnnen strijden maar vaak (of bedoelen ze altijd?) ook werkelijk strijden, zelfs móeten strijden.
Ik behoor niet tot die mensen. Als er sprake is van strijdigheid, dan is voor mij óf de wetenschap geen échte wetenschap óf het geloof geen écht geloof.

We hebben allemaal een verstand/intelligentie en dank zij dat bezit kunnen we onderscheid maken tussen waar en onwaar/vals, tussen goed en niet-goed/kwaad. Kúnnen we onderscheid maken, wél op voorwaarde dat we objectief zijn en ons niet blindelings laten leiden door subjectieve invloeden van gevoel, voorkeur, gewend zijn, bevooroordeeld zijn, je ongelijk niet willen toegeven etc.

Ergens las ik: ´... die op zijn minst zijn eigen "logica" consequent doorvoert.´ Dit citaat heb ik uit de context gehaald maar… áls de auteur beoogt te suggereren dat er een ´eigen logica´ is, dan ben ik dat niet met hem eens. Er is maar één Zijnsleer (ontologie) en maar één Denkleer (logica), doorgaans ´natuurlijke logica´ genoemd, waarin zowel de spontane inzichten van de mens als de juiste manier van redeneren zijn vastgelegd.

Een aantal van die inzichten en denkregels (niet allemaal dus, want dit stuk is al véél te lang) zal ik hier noemen om te zien of de lezers het met me eens zijn.

1. Het woordje ´is´ kan meerdere betekenissen hebben nl
a) ´bestaat´ of ´existeert´ en
b) ´is gelijk aan´ of ´is inwisselbaar met´.

Een voorbeeld om het duidelijk te maken:
* Dé mens is sterfelijk; (´de´ mens ‘bestaat’ als zodanig niet, is een ‘abstractie’ en toch is de bewering juist).
* Piet is een mens; (Piet bestaat wel en omdat (de ‘bestaande’) Piet mens is, geldt voor hem wat voor dé (‘niet bestaande’) mens geldt):
* Dus: Piet is sterfelijk.

2. Een wet uit de Zijnsleer (Ontologie) luidt: ´Wat bestaat, is mogelijk´ nog korter geformuleerd: ´Wat is, dat kán´. Ik hoef niet te begrijpen HOE het mogelijk is, maar als het IS, dan KAN het.

3. Andersom geldt: ´Wat mogelijk is (kán bestaan), is niet of: ‘bestaat (daarom nog) niet’. Korter: ´Wat (alleen maar) kán, dat is niet´.

4. Daarnaast is het mogelijk om – louter ´theoretisch´ - onmiddellijk in te zien dat iets ónmogelijk is. De vraag ´Waarom is een vierkante cirkel onmogelijk´? hoeft dus niet beantwoord te worden.

* Vraag: “Kan God 6000 jaar geleden het heelal in zes dagen geschapen hebben”? Ja, dat zóu Hij (als Hij bestaat) gedaan kunnen hebben. Het is volgens mij niet onmiddellijk in te zien dat dat onmogelijk is. Hij heeft het in feite alleen niet gedaan want... we ´weten´ wel beter. :)

* Vraag: “Kan een koe zowel wit als zwart zijn”? Neen, dat kan niet. Zo´n koe is óf wit óf zwart en als de huid van die koe gedeeltelijk wit en gedeeltelijk zwart is, dan wordt zo´n koe ook: ‘bont‘ genoemd.

* Vraag: “Is een zeemeermin (gedeeltelijk vrouw gedeeltelijk vis) mogelijk”? Ik zou zeggen van niet, maar met die genmanipulatie weet je maar nooit. :wink: Voor 100% vrouw en tegelijkertijd voor 100% vis is onmogelijk.
Tussen haakjes: Geinig is ook dat ‘men’ zich wel een zeemeermin (bovenste helft vrouw, onderste helft vis) zonder protest voorstelt, maar geen ‘zeeminmeer’ (bovenste helft vis, onderste helft vrouw). Met die voorstelling is die ‘men’ niet vertrouwd en wat niet vertrouwd is gaat er bij de meesten niet in. (‘Een boer eet niet wat hij niet kent’. Gelijk heeft hij!) :)

* Vraag: “Kan God, almachtig als Hij is, een vierkante cirkel scheppen”? Neen, dat kan zelfs God niet want een vierkante cirkel is onzin en: ´Wat geen zin heeft kan geen zijn (bestaan) hebben´ (Zijnsleer). Anders gezegd: “God schept geen onzin”. Zeker God niet!

* Vraag: “Kan God mens worden”? Neen, dat is onmogelijk. Eén wezen kan niet (voor 100%) God én (voor 100%) mens zijn. ‘Worden’ = ‘veranderen’. Maar ´veranderen´ betekent: ophouden met het een en beginnen met het ander. ´God is mens geworden´ dien je dus op een wel héél bijzondere manier te ´verstaan´ of er een héél speciale betekenis aan te geven.

5. En dan geven wij mensen, dat is de beperktheid van onze taal, een naam aan ‘dingen’, die niet eens bestaan (existeren) bijvoorbeeld: 'duisternis'. Duisternis is alléén maar (dus niet meer en niet minder dan): ´de afwezigheid van licht´. Duisternis komt dus niet in de plaats van licht. Iets dat niet bestaat kan niet in de plaats komen van iets anders.

6. En de krankzinnigste bewering (als je hem letterlijk neemt en ook nog verkeerd verstaat) is: “Het niets is iets dat niet bestaat”. Maar druk je maar eens anders uit!
En vergelijk –4 eens met –8. Is het laatste tweemaal zo groot of tweemaal zo klein als het eerste? Bovendien is zowel –2 als –4 ‘minder dan niets’ en dat is ook weer nonsens.

Als ik in de volgende bijdragen een en ander ga beweren, dan is het mijn bedoeling de inzichten en wetten van de Zijnsleer en de Denkleer voor zover ik ze ken te eerbiedigen. Als je me ergens op een fout hebt betrapt, dan mag je me dat laten weten en ik zal je dankbaar zijn.

Het wordt dus werken met ons (van God gekregen) verstand of intellect.

En nogmaals: dit wil niet zeggen dat ik geen waardering, zelfs geen respect heb voor iemand die anders ‘gelooft’. Ik ben aan het gedachtewisselen, niet aan het geloofwisselen. Als ik verstandelijke argumenten heb tegen het historische Christendom en de godsvisie ervan, dan houd ik die argumenten staande tot er afdoende tegenargumenten komen. Ik heb er dus voor gekozen mijn verstand niet het zwijgen op te leggen omdat een ander mij iets ‘te geloven’ heeft voorgehouden.

Op naar het vervolg.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: ¶ Geloof en weten en nog wat (3)

Bericht door Devious »

FonsV schreef: Voor ik met mijn verhaal verderga wil ik eerst wat kwijt over de verhouding tussen geloof en weten. Er zijn er namelijk die vinden dat die twee met elkaar niet alleen kúnnen strijden maar vaak (of bedoelen ze altijd?) ook werkelijk strijden, zelfs móeten strijden.
Ik behoor niet tot die mensen. Als er sprake is van strijdigheid, dan is voor mij óf de wetenschap geen échte wetenschap óf het geloof geen écht geloof.
Als iets onwaar is geloof ik het niet. Als iemand iets beweerd waarvan ik niet zeker weet of het waar is, dan geloof ik het ook niet. Als ik iets weet, dan geloof ik het wel.
* Vraag: “Kan een koe zowel wit als zwart zijn”? Neen, dat kan niet. Zo´n koe is óf wit óf zwart en als de huid van die koe gedeeltelijk wit en gedeeltelijk zwart is, dan wordt zo´n koe ook: ‘bont‘ genoemd.
Van een koe weet ik het niet, maar een ijsbeer kan tegelijkertijd wit en zwart zijn. Zijn huid is zwart, en zijn vacht is wit :)
Voor 100% vrouw en tegelijkertijd voor 100% vis is onmogelijk.
Ik heb een vrouwelijke goudvis; die is 100% vrouw en 100% vis :lol:
Tussen haakjes: Geinig is ook dat ‘men’ zich wel een zeemeermin (bovenste helft vrouw, onderste helft vis) zonder protest voorstelt, maar geen ‘zeeminmeer’ (bovenste helft vis, onderste helft vrouw). Met die voorstelling is die ‘men’ niet vertrouwd en wat niet vertrouwd is gaat er bij de meesten niet in. (‘Een boer eet niet wat hij niet kent’. Gelijk heeft hij!) :)
Een omgekeerde Centaur is ook wel een grappig gezicht denk ik. Een onderlichaam van een mens, met het bovenlichaam van een paard.
“God schept geen onzin”. Zeker God niet!

Heb je wel eens goed gekeken naar die gekke wereld om je heen?
* Vraag: “Kan God mens worden”? Neen, dat is onmogelijk. Eén wezen kan niet (voor 100%) God én (voor 100%) mens zijn. ‘Worden’ = ‘veranderen’. Maar ´veranderen´ betekent: ophouden met het een en beginnen met het ander. ´God is mens geworden´ dien je dus op een wel héél bijzondere manier te ´verstaan´ of er een héél speciale betekenis aan te geven.
Kan iemand ook aan Zijn eigen rechterhand zitten. Ik probeer me daar steeds een voorstelling van te maken. Het lukt maar niet :? :)
5. En dan geven wij mensen, dat is de beperktheid van onze taal, een naam aan ‘dingen’, die niet eens bestaan (existeren) bijvoorbeeld: 'duisternis'. Duisternis is alléén maar (dus niet meer en niet minder dan): ´de afwezigheid van licht´. Duisternis komt dus niet in de plaats van licht. Iets dat niet bestaat kan niet in de plaats komen van iets anders.
Oh ja, die is ook leuk.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
Hoe maakte God scheiding tussen licht en duisternis? Ik zie God al voor me, gooiend met stukjes licht en stukjes duisternis :)

Sorry, ik ben in een melige bui :)

ciao..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

FonsV schreef: * Vraag: “Kan God mens worden”? Neen, dat is onmogelijk. Eén wezen kan niet (voor 100%) God én (voor 100%) mens zijn.
Waarom niet? Om dat te kunnen weten moet je eerst de definitie kennen van God. Misschien bestaat God niet eens en dan zou het dus mogelijk zijn dat een mens die naam claimt. Dan zou die mens dus allebei tegelijk zijn, God en mens. :wink:
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Devious,
Je schreef: En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis. Hoe maakte God scheiding tussen licht en duisternis? Ik zie God al voor me, gooiend met stukjes licht en stukjes duisternis
Nadat God had gezien dat het licht goed was, stak hij het drie dagen later aan (schiep hij de zon). Dat was in het begin dus een 'knipperzon'. Kwestie van even 'logisch nadenken'! :)
Je schreef:Sorry, ik ben in een melige bui.
Ja, dat krijg je ervan. :wink:

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Skeptic,
Je schreef: Om dat te kunnen weten moet je eerst de definitie kennen van God.
Een definitie geven is onmogelijk. Godsbeelden zijn er al te veel, allemaal menselijke 'creaties'.
Je schreef: Misschien bestaat God niet eens en dan zou het dus mogelijk zijn dat een mens die naam claimt. Dan zou die mens dus allebei tegelijk zijn, God en mens.
Ten eerste: 'god' is geen naam maar een zelfstandig naamwoord.
Ten tweede: Zo in de trant van: 'Alles wat je zegt ben je zelf'? Kunnen we de diagnose 'waan' ook meteen afschaffen. :)

En tóch bestaan er mensapen. Nou dát weer! :)

Groeten.

Fons.
P. Strootman
Forum fan

Bericht door P. Strootman »

FonsV schreef:03. Geloven en weten.

Quote ingekort, graag niet zulke lange quote's gebruiken als er geen reden voor is. (Skeptic)

Fons.
De bijbel vraagt helemaal geen geloof in wonderen en dergelijke. Er wordt 'slechts' een (1) geloof gevraagd, en alleen dat geloof is een bewijs van zaken, die men niet ziet. Welk geloof is dat dan? Hetzelfde geloof, dat Jezus had. Wat geloofde Hij dan? Dat de Christus in Hem woonde. Dit is dan ook het enige noodzakelijke geloof. Zoek God niet in het 'wonderbaarlijke', maar in de bestaande, vaste, wonderbaarlijke wetten van de natuur.! Net zoals de voor-christelijke, heidense religies, waar wijsbegeerte en religie 'versmolten' tot 1 Waarheid.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag P.Strootman,
Je schreef:De bijbel vraagt helemaal geen geloof in wonderen en dergelijke.
Heb ik dat ergens beweerd soms? Zo ja, waar dan of in welke bewoordingen?
Je schreef:Er wordt 'slechts' een (1) geloof gevraagd, en alleen dat geloof is een bewijs van zaken, die men niet ziet.
Dat is de bekende en dus meer gehoorde kreet. Geloof ‘bewijst’ (in de gewone zin van het woord) echter niets.
Je schreef:Welk geloof is dat dan? Hetzelfde geloof, dat Jezus had. Wat geloofde Hij dan? Dat de Christus in Hem woonde.
Jezus geloofde dat de Christus ‘in hem woonde’? Zou hij dat niet zeker hebben geweten?
Je schreef:Dit is dan ook het enige noodzakelijke geloof. Zoek God niet in het 'wonderbaarlijke', maar in de bestaande, vaste, wonderbaarlijke wetten van de natuur.! Net zoals de voor-christelijke, heidense religies, waar wijsbegeerte en religie 'versmolten' tot 1 Waarheid.
Allemaal tot je dienst, maar wat wilde je nu naar aanleiding van mijn bijdrage te berde brengen? Mij ontgaat het verband. Ik ben wellicht wat kort of langzaam van begrip, maar als je ergens op reageert, geef dan aan - eventueel via een citaat - waarop je reageert. Dat is een onderdeel van de gewone discussie-etiquette.

Bij voorbaat dank. :)

Groeten.

Fons.
P. Strootman
Forum fan

FonsV schreef:Dag P.Strootman,

Ook ingekort. (Skeptic)

Allemaal tot je dienst, maar wat wilde je nu naar aanleiding van mijn bijdrage te berde brengen? Mij ontgaat het verband. Ik ben wellicht wat kort of langzaam van begrip, maar als je ergens op reageert, geef dan aan - eventueel via een citaat - waarop je reageert. Dat is een onderdeel van de gewone discussie-etiquette.

Bij voorbaat dank. :)

Groeten.

Fons.
Je post ging over geloven en weten, toch? Nu, ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen, dat geloven in iets, of ergens iets over weten (wetenschap) twee totaal verschillende dingen zijn. Je kunt geloven, dat iets gebeurd is, maar het niet bewijzen. De bijbel vraagt echter niet, dat wij bijvoorbeeld moeten geloven, dat ijzer drijft, of i.d. Geloof wordt alleen gevraagd voor het feit, dat God in je woont. Wat het geloof van Jezus betreft, van Hem wordt in de Hebreeenbrief gezegd, dat Hij een Voleinder des geloofs was. Vergeet niet, dat Jezus, qua schepsel, een mens was zoals wij en alle mensen
Vr.gr.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag P.Strootman,
Je schreef:Je post ging over geloven en weten, toch?
Wat mij betreft ging het voornamelijk de wetten van logisch denken. Over geloven, in zijn diverse betekenissen heb ik het bij mijn weten niet gehad. Je moet dus wel een héél gekleurde bril hebben opgehad! :)
Je schreef:Nu, ik wilde eigenlijk alleen maar zeggen, dat geloven in iets, of ergens iets over weten (wetenschap) twee totaal verschillende dingen zijn.
En wat denk je over geloven in de betekenis van ‘aannemen op gezag van een ander’? Als iemand die het weten kan en die – in mijn ogen – geen enkele reden heeft om me te bedriegen, mij vertelt dat in het carillon van de Utrechtse Dom 67 klokken hangen, dan 'geloof' ik dat of: dan weet ik dat ook weer. Mijn ‘bewijs’ is dan mijn zegsman. Maar dat heeft allemaal weinig tot niets te maken met geloven in religieuze zin.
Je schreef:De bijbel vraagt echter niet, dat wij bijvoorbeeld moeten geloven, dat ijzer drijft, of i.d
.
Of ‘i.d.’ schrijf je? Wat bedoel je met ‘i.d.’? Ik kan je uit de bijbel zat ‘i.d.’s opnoemen die niet eens kúnnen. Nee, de bijbel vertelt niets over drijvend ijzer. Had de bijbel dat wel gedaan dan hadden velen het weer 'geloofd'. Want de bijbel is 'Gods woord' en God kan ijzer laten drijven WANT Hij is almachtig! :shock:
Je schreef:Geloof wordt alleen gevraagd voor het feit, dat God in je woont.
Was dat maar waar, nog afgezien van de terminologie dat God in mij ‘woont’. Huurwoning zeker? :)
Je schreef:Vergeet niet, dat Jezus, qua schepsel, een mens was zoals wij en alle mensen.
Wat is dát nu weer ‘qua schepsel’? Was Jezus nog iets anders dan qua schepsel?

Groeten.

Fons.
P. Strootman
Forum fan

FonsV schreef:Dag P.Strootman,

Ingekort

Groeten.

Fons.
Natuurlijk weet je, dat er in de bijbel veel wonderen verteld worden, ook van dat 'drijvend' ijzer' En wat denk je van doden opwekken?

'Qua mens? Jazeker, de mensen dichten Hem zoveel toe, dat Hij op het laatst geen 'mens' meer is. Ik bedoelde met deze uitdrukking wel, dat Jezus het absolute voorbeeld is van 'de Zoon van God' Hij wordt in de bijbel dan ook een VOORLOPER genoemd. Geen plaatsvervanger!!
Groeten
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

P.Strootman schreef:bedoelde met deze uitdrukking wel, dat Jezus het absolute voorbeeld is van 'de Zoon van God'
Wat is de definitie van een "zoon van god"?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Wat is God's reden voor het bestaan van kleurverschil en verschil in bouw van mensenrassen???
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
P. Strootman
Forum fan

Erik schreef:
P.Strootman schreef:bedoelde met deze uitdrukking wel, dat Jezus het absolute voorbeeld is van 'de Zoon van God'
Wat is de definitie van een "zoon van god"?
De mens, die weer God geworden is.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

P.Strootman schreef:De mens, die weer God geworden is.
In de bijbel wordt al over "de zoon van god" gesproken voor zijn kruisiging, dus volgens de bijbel kan deze definitie niet juist zijn.
Je schreef: schreef:Er wordt 'slechts' een (1) geloof gevraagd, en alleen dat geloof is een bewijs van zaken, die men niet ziet. Welk geloof is dat dan? Hetzelfde geloof, dat Jezus had. Wat geloofde Hij dan? Dat de Christus in Hem woonde.
Christus betekent de gezalfde.
Wie is de gezalfde in dit geval dan?
In de christelijke leer wordt Jezus Jezus Christus genoemd, dat zou dus betekenen dat hij in zichzelf woont?

En iets wat men niet ziet en dus moet geloven kan geen bewijs van zaken zijn uiteraard.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag P.Strootman,
Je schreef:Natuurlijk weet je, dat er in de bijbel veel wonderen verteld worden, ook van dat 'drijvend' ijzer' En wat denk je van doden opwekken?
Ja, dat weet ik. Alhoewel... van dat drijvend ijzer niet zo direct. :( De bijbelverhalen behoren op vele plaatsen tot het litteraire genre dat luistert naar de naam ‘Heldenverhalen’. Ooit van gehoord? Ik vrees van niet of je hebt geen duidelijk idee wat dat inhoudt.

In de wereldliteratuur zijn tenminste 80 mannen beschreven die ‘held’ waren. En ‘held’ kan van alles betekenen (ongewoon machtig b.v. Alexander de Grote en Julius Caesar, errug heilig, onvoorstelbaar wijs etc.). Als je maar begrijpt dat de held ‘iets héél erg groots’ was, in ieder geval véél te groot voor een gewoon mens.
En daarom zijn al die helden ‘wonderbaarlijk geboren’, want een gewoon geboren mens kan geen ongewone held zijn. Duidelijk, toch? Als je dát al niet meer ‘begrijpt’! :)

Op het noordelijk halfrond zijn ze bovendien ‘toevallig’ (?) allemaal rond de winterzonnewende (± 22 december) en bij voorkeur 'maagdelijk' geboren en het merendeel van hen is na hun dood weer 'verschenen' of 'teruggekomen'.
En allemaal hebben ze tijdens hun leven ‘wonderbaarlijke dingen’ (dingen die normaal niet kunnen) gedaan tot en met ten leven opwekkingen toe. Gewone patroon voor een held!

Er wordt in de evangeliën niet één wonderbaarlijk verhaal verteld dat niet ook elders in de wereldliteratuur (die je als christen geacht wordt niet te kennen) is te vinden. Voor de christelijke wereld is dát allemaal dus: ‘bij wijze van spreken’ of legende of mythe. Behálve in het geval van Jezus van Nazareth! Daar is het allemaal ’letterlijk waar’! Geloof jij het?
Er is een oud geschrift over de kinderjaren van Jezus en dat drijft de wonderbaarlijke flauwe kul dermate ver door, dat het geschrift maar stilletjes wordt verdonkeremaand. Wat niet weet dat niet deert. :wink:
Je schreef:'Qua mens? Jazeker, de mensen dichten Hem zoveel toe, dat Hij op het laatst geen 'mens' meer is.
Ja, zo deden mensen en hier en daar doen ze het nog steeds. Er zijn blijkbaar nog moderne primitieven. Eigenlijk horen die als een bezienswaardigheid in een museum thuis. Maar helaas! :(
Je schreef:Ik bedoelde met deze uitdrukking wel, dat Jezus het absolute voorbeeld is van 'de Zoon van God'.
Kletskoek, gewoon dubbelzinnige kletskoek. Voorbeeld van… Dan is Maria Magdalena zeker ’de dochter van God’. Waar zou die zitten in de hemel? Aan de linkerhand of rechts van Jezus?
Jezus is volgens de christenen niet alleen de spreekwoordelijke zoon van God maar de werkelijke zoon van God en dús zelf god. De appel valt niet ver van de boom of zoiets. Eigenlijk is hij de eerste en tevens enige christelijke IVF-baby van god. Alleen was de IVF-techniek in die dagen nog onbekend. Bij de mensen dan. Bij God natuurlijk niet. Haha! (Geintje. Sorry!)
Je schreef:Hij wordt in de bijbel dan ook een VOORLOPER genoemd. Geen plaatsvervanger!!
De bijbelschrijvers noemen hem maar zoals ze willen, dat is hun recht. Zij waren op slot van zake 'kinderen van hun tijd' en wisten of konden niet beter.
Jezus was een goed mens, voor mijn part de beste en meest volmaakte mens die ooit heeft geleefd, maar nog steeds een mens. Noem hem voorloper of voorbeeld, het zal me een zorg zijn. Maar feiten zijn en blijven feiten. En wat onmogelijk is, is nooit geweest en is niet en zal nooit zijn. Zo simpel is het ook nog eens! :)

Groeten.

Fons.
Plaats reactie