Is de bijbel Popperiaans falsificeerbaar?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Wie zegt dat de wereld er niet erger had uitgezien als er geen bijbelaars waren geweest ?

Want hier wordt nl vaak het omgekeerde beweerd, dat door de bijbelaars de wereld er zo uitziet als die er nu uitziet.
Behind_The_Lies
Contacteer:

Bericht door Behind_The_Lies »

Zonder de bijbelaars was onze maatschappij mogelijk anders geweesst. Maar veel slechte zaken zouden nooit gebeurd zijn.
How can we believe in heaaven , human reasoon counters all ideas of a soul society.
Uit : Kamelot - Soul Society
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Wie weet wat voor religie dan de overhand had in de wereld als het Christendom niet was aangeslagen.

Ik heb geen kijk op rare sekten van het jaar 0, maar er zullen er vast wel zijn gekomen waar je van kan verwachten dat het netto resultaat erger was - waarom ook niet. Uiteindelijk is religie gedoemd te ontstaan in die periode van de mensheid. Zelfs in moderne tijden ontstaan nieuw dingen: new age, scientology "religie", elohim/ufo sekten, noem maar op.

Al dan niet gevormd door het verleden.

Best een interessante vraag eigenlijk.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Behind_The_Lies schreef:Zonder de bijbelaars was onze maatschappij mogelijk anders geweesst. Maar veel slechte zaken zouden nooit gebeurd zijn.
Zeker, want gelovers (van welke godsdienst ook) zijn vaak bijzonder aanmatigend geweest in de geschiedenis, maar de vraag is inderdaad of een ander geloof of levensfilosofie, dan die van de joodschristelijkhumanistische niet net zo veel zo niet veel meer ellende zou hebben te weeg gebracht.

Ook zou je je kunnen afvragen of er andere godsdiensten of filosofieën zouden kunnen bestaan die meer duurzame ontwikkeling hadden voortgebracht.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 18 jan 2006 21:50, 2 keer totaal gewijzigd.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

chromis schreef:
Best een interessante vraag eigenlijk.
Ja, inderdaad het zou een spel kunnen zijn Risk. Probeer zoveel mogelijk mensen te bekeren. Zendelingen in te zetten etc.
Voor Europa had zonder de christelijke fanatici, de kaart gekleurd geweest met wat Indogermaanse stromingen. Waarbij bepaalde rituelen niet veel zouden verschillen met hedendaagse tradities.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
bert
Forum fan

Bericht door bert »

Ik heb ook nooit geloofd in de stelling dat de wereld er zoveel beter uit zou zien zonder het Christendom.
Het omgekeerde stellen is even onzinnig. Wat als enz...
Er zouden altijd wel ergens ideologiën zijn die met goede of slechte bedoelingen samenlevingen probeerden vorm te geven, die uit waren op macht, en die tenslotte voorbijgestreefd bleken.
Of dat nu de bijbel of het rode boekje van Mao is, of zich blind staren op 'the constitution',
het gaat er om dat mensen de waarheid gekristaliseerd zien in een boek en vanuit dit boek de werkelijkheid gaan manipuleren, goedschiks of kwaadschiks.
Bijbelstaren mag dan misschien niet de oorzaak van alle ellende zijn, het is zeker niet de oplossing.

Waarom het hier over de bijbel gaat is omdat jij hier de bijbel vanalles toedicht.

Natuurlijk is het niet de schuld van de bijbelaars, maar het viel me op dat je alle hedendaagse miserie graag in verband brengt met de heidense tijden, de ongelovigen dus.

Typisch voor religies is dat ze graag, parasiteren op, munt slaan uit persoonlijke of wereldrampen: het is teken of straf van god of de duivel.
De vraag waarom het kapitalisme als wereldmacht nu net voortkomt uit het christelijke Westen is terecht als jij beweert dat materialisme bij uitstek heidens is.
Laatst gewijzigd door bert op 19 jan 2006 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Heidens heb ik eraan toegevoegd, de bijbel heeft het slechts over tijden.

Hoewel ik denk dat de bijbel hier bedoeld heidense tijden, en daar behoren ook ontaarde christelijke tijden bij, zoals de tijd der kolonieen en de slavenhandel.

Maar ook deze tijd waar we onder het mom van vrijhandel dik aan het helen zijn.

om olie en om andere spotgoedkope producten met gigantische winstmarges, waar kinderen uit de derde wereld zich onder verschrikkelijke omstandigheden door ons laten uitbuiten voor onze ijdele modegrillen, en waar meestal aan het milieu al helemaal niet meer wordt gedacht.

Valse zelfvernietigende concurrentie.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 19 jan 2006 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jHenosch schreef: Hoewel ik denk dat de bijbel hier bedoeld heidense tijden, en daar behoren ook ontaarde christelijke tijden bij, zoals de tijd der kolonieen en de slavenhandel.
.
gok- en giswerk
Jouw denken sterft al op de bewering dat slavenhandel tot de ontaarde christelijke tijd behoort. Slavernij wordt in bijbel aangemoedigd Jhenosch.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

appelfflap schreef:
jHenosch schreef: Hoewel ik denk dat de bijbel hier bedoeld heidense tijden, en daar behoren ook ontaarde christelijke tijden bij, zoals de tijd der kolonieen en de slavenhandel.
.
gok- en giswerk
Jouw denken sterft al op de bewering dat slavenhandel tot de ontaarde christelijke tijd behoort. Slavernij wordt in bijbel aangemoedigd Jhenosch.
binnen de context van die tijd wordt helemaal niets aangemoedigd, is er juist de mogelijkheid om aan de ketenen van tirannie te ontkomen, door het vrijkoopoffer van de Heilige Israels.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

jHenosch schreef:Maar ook deze tijd waar we onder het mom van vrijhandel dik aan het helen zijn.
om olie en om andere spotgoedkope producten met gigantische winstmarges, waar kinderen uit de derde wereld zich onder verschrikkelijke omstandigheden door ons laten uitbuiten voor onze ijdele modegrillen, en waar meestal aan het milieu al helemaal niet meer wordt gedacht.

Beste JHenosch,
Hoe verkaar jij dan dat ik als overtuigd atheïst een gruwelijke hekel heb aan het puur economie denken aan het politieke materialisme, en dat ik me sterk maak voor het milieu en voor ontwikkelings smenewerking en verlichting van de economische barrières voor de producten uit de ontwikelingslanden. En ik kan je verzekeren dat ik niet de enige ongelovige ben die er zo over denkt.
Laatst gewijzigd door Gerard op 19 jan 2006 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

GH schreef:
jHenosch schreef:Maar ook deze tijd waar we onder het mom van vrijhandel dik aan het helen zijn.

Beste JHenosch,
Hoe verkaar jij dan dat ik als overtuigd atheïst een gruwelijke hekel heb aan hen puur economie denken aan het politieke materialisme, en dat ik me sterk maak voor het milieu en voor ontwikkelings smenewerking en verlichting van de economische barrières voor de producten uit de ontwikelingslanden. En ik kan je verzekeren dat ik "niet de enige ongelovige ben die er zo over denkt.
Je bent ook kind van je grootouders opvoeding !
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Wat een onzin zeg. GH en anderen (incluis ik) hebben daadwerkelijke redenen om dergelijke dingen te verwerpen. Niet omdat het ons zomaar is opgedragen van een vorige generatie, omdat "het niet hoort".
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

chromis schreef:Wat een onzin zeg. GH, met al die anderen (incluis ik) hebben gegronde redenen om dergelijke dingen te verwerpen. Niet omdat het ons zomaar is opgedragen van een vorige generatie.
Niet alleen, maar wel veel meer dan je denkt !
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Kan je dat ook onderbouwen?
bert
Forum fan

Bericht door bert »

ik wil best wel geloven dat door eeuwenlange overheersing van het Christendom er nog kenmerken zijn van terug te vinden bij de seculiere ethiek, maar kun je evengoed dieper gaan graven en kijken waar de Christelijke ethiek de mosterd heeft gehaald.

Nog maar net heb ik toegegeven dat we niet alle onheil mogen afschuiven op de bijbelvolgelingen, of je komt af met de bewering dat het rechtvaardigheidsgevoel van ongelovigen afkomstig is door inwerking van de bijbel op onze opvoeding.
Je kunt niet de verantwoordelijkheid van de ellende die het interpreteren van de bijbel teweeg heeft gebracht door de gechiedenis heen van je afschuiven omdat het de 'verkeerde' christenen waren, en tegelijk alle deugdelijkheid naar je toetrekken.

Probeer het maar eens hard te maken dat, indien de bijbel er niet was geweest, ik het niets ontziend kapitalisme, niet verwerpelijk zou vinden. De omgekeerde hypothese, dat zonder de bijbel er toch nog ethische principes die uitgaan van solidariteit zouden zijn, zal geloofwaardiger zijn.
Plaats reactie