Dag Thomas,Thomas72 schreef:Misschien met uitzondering van de inquisitie, zijn dit voorbeelden van een kerk die politiek bedrijft.Waarom? schreef: Inquisitie.....was een kerkelijke instantie...niet iets van de wereldlijke leiders.
Bisschoppen met complete legers....In Nederland : Utrecht.....eeuwenlang knokken met de Hertog van Gelre....die zelf ook gelovig was.
Gaat niet goed.
Laaste stukje van mijn beantwoording.
Pogroms voorbeelden van kerk die politiek drijft!??....Geschriften van Luther over de Joden, voorbeelden van kerk die politiek drijft!??
En AL zou het politiek zijn, dan is de uitvoering van die politiek gewoonweg oproepen tot en uitvoering van genocide..en moord.
Het is zo vermoeiend,...Nee het is GODSlasterlijk dat geloof in de liefde van Jezus kan samengaan met alles van de historie van het Christendom. Iemand die nog in hem kan geloven moet leven onder eindeloze dissonantie...niet alleen wat betreft historie, ook het NT laat je leven onder eindeloze dissonantie in het redelijke denken. Eindeloze chantage van "liefde voor Jezus".....onder bedreiging van hellestraf......dan noem jij liefde??
Iets geven met voorwaarden....dat noem jij geven....noem het dan een LENING..
Christenen wisten en weten de idealen altijd erg goed op te leggen aan anderen en op een kleinzielige wijze op de gelovigen in eigen kring. Misvorming van gewetens, geestelijke terreur, etc.Thomas72 schreef:Dat is dus wat ik bedoel: verheven idealen verhinderen niet dat mensen zich uitleven in het uitmoorden van elkaar. Maar dat maakt de idealen, in dit geval christelijke, nog niet verkeerd. Het betekent dat er iets structureels mis is met mensen.Waarom? schreef: De Holocaust....Heel Duitsland was voor 95% een christelijke natie...en bijna iedereen werkte mee. Weerhouding en bescherming door de moreel van het Christendom : nul. ( nee ik zeg niet dat het Nazi-dom christelijk is, wel dat de meeste nazi's ZELF christenen waren ...zo noemden ze zich...dus dat nemen we dan maar serieus) De eerste christenen mochten NIET eens deel zijn van leger en overheid...
Hé, waar heb ik dat eerder gehoord? Niet bij mensen die zichzelf ‘verlicht’ achten.
En uiteraard zien ze nu natuurlijk wel de fouten van de islam: daar is geloof en staat totaal met elkaar verweven.....is natuurlijk fout.....laten we daar nu dankzij de verlichting nu juist afscheid van hebben genomen...De kerken werkten natuurlijk het hardste mee om die fouten die ze nu bij anderen zien, te veranderen ten goede in de samenlevingen van die tijd........Oh, wacht....
En zoals ik al zei: even de Jakobus brief lezen wat er wordt gezegd van een geloof als ideaal......
Er is NIEMAND die zegt dat mensen perfect zijn of perfect kunnen worden. Zelfs de meest "verlichte" mens niet. Wel dat je er naar kunt en moet streven maar nooit zult of kunt bereiken. Wij hebben allemaal onze gebreken. Kun je ook niet anders verwachten gezien onze evolutionaire afkomst.
Uiteraard is dat heel iets ANDERS dan de zonde(val) these van de mono-theistische Godsdiensten...dat is gebrabbel van religieuze leiders om de volgelingen in de greep te houden....
Het enigste waarom je een zonde(val) "these" kan "dulden" is vanwege een secundaire oorzaak: Je denkt te kunnen ontsnappen aan zinloosheid van het bestaan...uiteraard een fopspeen.....maar ook een fopspeen geeft tot een bepaalde leeftijd troost.......