Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Vera
Forum fan

Moet ik mijn ouders hierin gehoorzamen?

Bericht door Vera » 18 mei 2008 13:57

Hey allemaal,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij mijn onderstaande 12 problemen. Zijn ze volgens jullie echt problemen of moet ik niet zeuren? Ik verwacht wel opbouwende kritiek, ik ben hier niet om me te laten vertellen dat alles waar ik in geloof onzin is.

Eerst wat achtergrond informatie: Mijn vader is een atheist, mijn moeder is een Christen. Beide zijn Nederlands, net als ik. Ik ben Moslim geworden, 2 jaar geleden. Ik had niet anders verwacht dat dit voor spanningen zou zorgen. Maar soms gaat het hier wel erg oneerlijk aan toe.

Eerste voorbeeld: Ik mag van mijn ouders niet mee op vakantie, behalve wanneer ik tuniekjes draag en met mijn hoofddoek niet mijn schouders bedek.
Normaliter draag ik lange rokken tot de grond en een ghimaar (lange hoofddoek tot de dij), ik ben overtuigd van de niqaab (gezichtsbedekkende sluier). Voor mij is dus het overstappen naar tuniekjes een enorme stap. Ik mag ook niet niet mee op vakantie, dus ik zal wel moeten. Maar is dit eerlijk, dat mijn zusjes wel mini rokjes aan mogen en ik geen lange rok?

Tweede voorbeeld: Ik pas bijna elke week op bij de buren. Ik mag dat van mijn ouders alleen zonder hoofddoek, wat ik verder aan heb maakt ze niet uit. Met een beetje geluk zie ik alleen de buurvrouw bij aankomst en wanneer ik weer weg ga, maar af en toe ook de buurman. Moet ik gewoon hoofddoek gaan dragen, of stoppen met oppassen of iets dergelijks? Want ik wil natuurlijk niet zonder hoofddoek gezien worden.

Derde voorbeeld: Mijn ouders verbieden mij om contact te hebben met zusters, via internet of in de moskee. Ook andere dingen met zusters hebben ze liever niet, niet dat ze me verbieden om het huis uit te gaan, maar meer dat ze kwaad op me worden als ik een dagje bij een zuster ben geweest.
Doet iedere ouder dit, is dit uit bescherming of mag ik hier tegen in opstand komen?

Vierde voorbeeld: Ik mag maar 1 keer per maand naar de moskee.
Toen ik nog Christelijk was, mocht ik wel zo vaak als ik wilde naar de kerk. Hoort naar de moskee gaan bij vrijheid van geloof en heb ik er dus recht op?

Vijfde voorbeeld: Ik moet mannen een hand geven.
Ik geef normaliter mannen geen hand, omdat ik ervan overtuigd ben dat dat verboden is voor een Moslim.

Zesde voorbeeld: Mijn ouders drinken wijn tijdens het eten, terwijl ik naast hen zit. Ik heb ooit gelezen dat dat verboden is, maar dat weet ik niet zeker. Ook gooien ze af en toe wijn door het eten "om het lekkerder te maken" en zeggen ze het niet wanneer er gelatine in het eten zit.
Ik wil leven volgens de regels van de Islaam en ook de eetregels. Ik eet bepaalde E-nummers niet, eet gestampte varkensbotten/huid (want dat is wat gelatine is). Hebben mijn ouders hier het recht om me voor te liegen en om me rare dingen te laten eten?

Zevende voorbeeld: Ik mag geen kennis opdoen door middel van boeken lezen of het journaal kijken, omdat ze vinden dat ik er teveel mee bezig ben. Met andere woorden, af en toe het journaal kijken over een overstroming in China mag wel, iedere dag het journaal kijken waar in sommige uitzendingen iets over het Midden-Oosten komt, mag niet.

Achtste voorbeeld: Ik mag geen Arabisch leren.
Voor mij is dat wel heel belangrijk, omdat de Koran in het Arabisch is en je alleen zuivere kennis kunt krijgen wanneer je uit de eerste hand dingen leest.

Negende voorbeeld: Ik mag niet bidden of de rituele wassing doen wanneer het daar tijd voor is. Op tijd bidden is in de Islaam heel belangrijk.

Tiende voorbeeld: Ik mag niet trouwen met wie ik wil. Volgens de universele verklaring van de rechten van de mens mag dat wel, maar volgens mijn ouders telt dat niet omdat ik nog geen 18 ben (en dus geen mens?). Volgens Islamitische regels mag ik alleen met een Moslim trouwen, van mijn ouders mag ik sowieso niet met een Moslim trouwen.

Elfde voorbeeld: Muziek luisteren is in de Islaam verboden. Van mijn ouders moet ik wel mee naar concerten van mijn zusje en ik mag niet zeuren wanneer zij de radio aanzetten. Mag ik van hen vragen om rekening met me te houden of moet ik gezellig meedoen en het Islamitische oordeel "vergeten"?

Twaalfde voorbeeld: In de Islaam is verjaardagen vieren echt 'not done'. Van mijn ouders moet ik dat wel doen, dat snap ik op zich wel, want het is hun verjaardag. Maar ik mag mijn eigen verjaardag ook niet niet vieren!

Dus aan jullie de vraag, moet ik mijn ouders in al deze 12 punten gehoorzamen?

Groetjes,
Vera

Theoloog

Bericht door Theoloog » 18 mei 2008 14:19

Beste Vera,

hm... we zijn geen islamitisch forum, hebben geen islamitische geleerden die je kunnen uitleggen wat Gods regels zijn.

Elk antwoord komt van onszelf en pretendeert ook niet meer te zijn.

Als ik dit zo hoor heb je best wel een radicale ommekeer gemaakt in je leven: van 'gewone' hollandse meid naar de meest strikte vorm van islam (inclusief ghimaar en dan straks een nikaab, met de gezichtssluier).

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je ouders dit uitleggen als dat je bij een sekte bent gegaan, bent gehersenspoeld. Ze herkennen hun Vera niet meer, en die willen ze terug (of in ieder geval niet verder zien veranderen in een ring-wraith (zo beleven mensen dat echt, hoor)).

Moet je meegaan in de wensen van je ouders? Er moet helemaal niets, maar het scheelt wel een hoop strijd en negatieve energie. Tuniekjes en een niet schouderbedekkende hoofddoek zou voor jou misschien een stap zijn, maar bedenk dat je in de beleving van anderen juist des te meer opvalt als je op de camping of bij het zwembad erbij loopt als een non.

Trouwen? Had je iemand op het oog? Trouwen doe je als je volwassen bent, weet wie jij bent en wat je wilt en iemand hebt die je door en door kent en waarvan je weet dat je je leven met hem of haar wilt doorbrengen.

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 18 mei 2008 14:19

Ik snap wel dat je ouders moeite hebben met je keuze, (Ik zou er al moeite mee hebben als mijn zus moslima werd) maar ik denk dat ze zich op een paar punten ronduit belachelijk gedragen. Je komt op mij over als iemand die oud en wijs genoeg is om dit soort keuzes te maken, en dat hebben ze tot op zekere hoogte ook te respecteren. Je kunt echter niet van ze verwachten dat ze geen muziek meer luisteren of geen alcohol meer drinken. Simpelweg omdat elkaar respecteren in dat soort keuzes van twee kanten moet komen. Als het je niet bevalt dan is dat jouw probleem, maar andersom is dat dus net zo goed zo.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 18 mei 2008 14:22

Ik ben Moslim geworden, 2 jaar geleden
OK
Kun je vertellen waarom en hoe je Moslim bent geworden ?
Tiende voorbeeld:
Ik mag niet trouwen met wie ik wil. ....
....omdat ik nog geen 18 ben (en dus geen mens?).
Onzin ...ook een kind van bijvoorbeeld 2 is een mens .....het is een dwaas non-sequitur dat JIJ hier presenteert ....Wanneer ben je als Nederlandse wettelijk volwassen ? Kan je niet nog een klein beetje wachten ofzo ?
Euh ....Je bent toch geen kind-vrouwtje ?
Volgens Islamitische regels mag ik alleen met een Moslim trouwen, van mijn ouders mag ik sowieso niet met een Moslim trouwen.
Je gaat dus als goede moslima met een moslim trouwen veronderstel ik ?
Heb je al iemand op het oog die jou graag als vrouw wil en die jij ook wilt hebben ?
of doet dat er niet toe ?

Ik denk namelijk dat dit de kern van het probleem is
of heb ik het verkeerd ?

En als het je het niet meer zint bij je familie / het eten je daar niet meer bevalt of wat dan ook ; dan ga je toch weg en/of ga je met je vriendje samen wonen ... of weten jullie het nog niet hoe je het zelf moet rooien ?

Neen ik wil je niet afbrengen van je "geloof " : het kan me zelfs geen barst schelen wat je gelooft ...
Ik denk trouwens dat uw openingspost een zeer stuntelige poging is om een preek te kunnen starten over je "geloof " ... maar dat zien we later wel....
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 18 mei 2008 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

a.r.

Bericht door a.r. » 18 mei 2008 14:27

Je bent op je 13e moslim geworden? :roll: Mag ik me afvragen of iemand van 13 zo'n beslissing weloverwogen kan nemen? Een jonge gezonde hollandse meid die verstopt zit onder sluiers en met lange rokken loopt? En je vind het gek dat je ouders het niet met je eens zijn? Goh, daar kan ik me nou niets bij voorstellen.....je zit op het VWO schrijf je, dus kunt denken....ga dat dan eens doen, ga je eens inlezen http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=29, wat er zoal in de koran staat.

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 18 mei 2008 14:38

Hallo Vera

Het is begrijpelijk waarom je ouders zo streng zijn. Ze willen overduidelijk alleen het beste voor hun dochter en nemen je in bescherming.

Ik zou je daarom willen adviseren eens hier een bezoekje te brengen zodat je misschien beter kan begrijpen waarom je ouders je willen beschermen.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 18 mei 2008 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn » 18 mei 2008 14:44

Dus aan jullie de vraag, moet ik mijn ouders in al deze 12 punten gehoorzamen?

Niets moet. Het is zo simpel als dat. En persoonlijk vind ik het dan ook erg jammer dat je jezelf allerlei verplichtingen toe schrijft vanuit een achterhaald geloof. Ik zou je dan ook adviseren om je wereldbeeld te verbreden en verhelderen. Vraag jezelf eens af waarom je bepaalde dingen niet zou mogen en praat hierover met anderen.

Heb je jezelf weleens afgevraagd waarom je bepaalde dingen niet mag doen vanuit een bepaalde autoriteit (overheid, ouders, religie) ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 14:49

Marinus schreef:Ik snap wel dat je ouders moeite hebben met je keuze, (Ik zou er al moeite mee hebben als mijn zus moslima werd) maar ik denk dat ze zich op een paar punten ronduit belachelijk gedragen. Je komt op mij over als iemand die oud en wijs genoeg is om dit soort keuzes te maken, en dat hebben ze tot op zekere hoogte ook te respecteren. Je kunt echter niet van ze verwachten dat ze geen muziek meer luisteren of geen alcohol meer drinken. Simpelweg omdat elkaar respecteren in dat soort keuzes van twee kanten moet komen. Als het je niet bevalt dan is dat jouw probleem, maar andersom is dat dus net zo goed zo.
Hmm ja inderdaad dat is zo.

Maar ik denk, wanneer ik lief zeg "mama, ik hou niet van muziek luisteren dus zou ik alsjeblieft niet naar het concert hoeven te gaan?" het zeer oneerlijk is als ik terug krijg "dacht het niet, je gedraagt je maar normaal, het maakt me niets uit wat jij vind, je doet gewoon mee"

Dank je wel voor je reactie

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 14:52

Sebastiaan schreef:Hallo Vera

Het is begrijpelijk waarom je ouders zo streng zijn. Ze willen overduidelijk alleen het beste voor hun dochter en nemen je in bescherming.

Ik zou je daarom willen adviseren eens hier een bezoekje te brengen zodat je misschien beter kan begrijpen waarom je ouders je willen beschermen.
Ik ben met een reden daar weg gegaan en ik ben niet van plan terug te gaan. Je kunt me dat niet verplichten.

Hmm dank je wel voor je visie op dit vraagstuk

Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan » 18 mei 2008 14:58

Vera schreef: Ik ben met een reden daar weg gegaan en ik ben niet van plan terug te gaan. Je kunt me dat niet verplichten.

Hmm dank je wel voor je visie op dit vraagstuk
Niet terug gaan? maar Ariel mist je. Waarom hier vragen stellen terwijl je donders goed weet wat voor antwoorden je kan verwachten? Welk spelletje probeer je te spelen?
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 18 mei 2008 15:02

Zullen we de metadiscussies (discussies over discussies/fora) ergens anders gaan voeren? Vast bedankt!
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 15:03

Theoloog schreef:Beste Vera,

hm... we zijn geen islamitisch forum, hebben geen islamitische geleerden die je kunnen uitleggen wat Gods regels zijn.

Elk antwoord komt van onszelf en pretendeert ook niet meer te zijn.

Als ik dit zo hoor heb je best wel een radicale ommekeer gemaakt in je leven: van 'gewone' hollandse meid naar de meest strikte vorm van islam (inclusief ghimaar en dan straks een nikaab, met de gezichtssluier).

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je ouders dit uitleggen als dat je bij een sekte bent gegaan, bent gehersenspoeld. Ze herkennen hun Vera niet meer, en die willen ze terug (of in ieder geval niet verder zien veranderen in een ring-wraith (zo beleven mensen dat echt, hoor)).

Moet je meegaan in de wensen van je ouders? Er moet helemaal niets, maar het scheelt wel een hoop strijd en negatieve energie. Tuniekjes en een niet schouderbedekkende hoofddoek zou voor jou misschien een stap zijn, maar bedenk dat je in de beleving van anderen juist des te meer opvalt als je op de camping of bij het zwembad erbij loopt als een non.

Trouwen? Had je iemand op het oog? Trouwen doe je als je volwassen bent, weet wie jij bent en wat je wilt en iemand hebt die je door en door kent en waarvan je weet dat je je leven met hem of haar wilt doorbrengen.
Hee Theoloog,

Natuurlijk, dat begrijp ik. Ik weet wat het Islamitisch oordeel is over deze punten, dat vraag ik ook niet aan jullie. Ik wil gewoon weten of jullie dit redelijk vinden, of jullie vinden dat zo onderdrukt worden (om de hoofddoek af te leggen ipv hem te dragen) wel mag in Nederland en gewoon een gezonde Nederlandse visie erop te geven.

Hmmm ik vind persoonlijk niet dat ik een radicale omkeer heb gemaakt. Ja mijn leven nu en 4 jaar geleden is enorm anders. Maar ik voelde me er toen gelukkig bij en ik voel me er nu gelukkig bij en ik heb deze keuze bewust gemaakt. De niqaab klinkt misschien radicaal, extreem of iets dergelijks, maar ik denk dat het voor iedereen iets anders is en dat iemands geloof een persoonlijke eigen reis is. Iedereen reist anders, stopt bij andere dingen, rijd bij andere stukken hard door of weet ik veel.

Ja inderdaad, ik krijg vaak te horen dat ik "gehersenspoeld" ben. Dit ligt misschien meer aan de communicatie in ons gezin dus ik wil daar verder niet op ingaan maar het is interessant hoe andere mensen mij/Moslim bekeerlingen zien.

Nouja, eigenlijk "moet" ik wel, anders zorgen ze wel dat ik me gedraag zoals ze willen. Ik loop niet graag met blauwe plekken, zij willen niet dat de wereld om ons heen iets merkt, dus doe ik alsof ik niet onderdrukt wordt. Maar zo kan dat toch niet! Dit is de 21ste eeuw, dit is Nederland!
Het scheelt heel veel als ik doe wat ze willen, maar het is niet eerlijk. Iemand die besluit geen Moslim meer te zijn, krijgt alle steun, iemand die besluit wel Moslim te zijn, kan op niets en niemand terug vallen. Hoe oneerlijk!
Het maakt me eigenlijk niet uit wanneer ik "opval" vanwege mijn Moslimkleding. Zolang ik maar niet opval doordat ik me niet aan de Islamitische regels houd. Wanneer mensen zeggen "oh kijk, een meisje met ghimaar", dat vind ik niet erg. Ja ik draag ghimaar en ik ben er blij mee. Maar wanneer mensen zeggen "kijk een meisje die in tuniekjes loopt waardoor haar lichaamsvormen te zien zijn" Daar heb ik wat op tegen, want dat is niet wat ik wil. Een non valt niet op vanwege haar schoonheid, maar haar kleding.

Ja ik heb iemand op het oog.

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 15:07

Tsjok45 schreef:
OK
Kun je vertellen waarom en hoe je Moslim bent geworden ?
Ik plaats even het verhaal wat ik ook op andere fora en dergelijke heb geplaatst, anders vergeet ik misschien iets:

Ik woon in het noorden van het land, in een buurt waar geen tot weinig moslims wonen. Ik ben christelijk opgevoed, met een atheïst als vader en een protestantse moeder. Ik ging af en toe met mijn moeder mee naar de kerk en bidde ook voor het eten, omdat het de gewoonte was.

In groep 7 (ik was toen dus 9, 10 jaar) kwam ik via een werkstuk in aanraking met het Midden-Oosten en de Islaam. Ik vond het erg interessant. Alles heb ik opgezocht, hoe je woedoe moet doen, hoe de salaat verricht hoort te worden, wat de vijf zuilen inhouden. Ook na dat werkstuk wilde ik er meer over weten en bleef zoeken naar informatie. Er ontstond een passie. Beetje bij beetje las ik meer. Op verscheidene sites op het internet ging ik in discussie met moslims over de Islaam en over mijn oude geloof, het Christendom.
Doordat mijn vader op zakenreis ging naar Marokko, en ik me ging verdiepen in Marokko, kwam ik hier. Ik bracht alles in verband met de Islaam. Ik dacht, dit zijn echte Moslims, alles wat ze doen komt vast door hun geloof. Dit bleek juist niet zo te zijn!
Dat was het moment waarop ik mezelf afvroeg waar ik in geloofde, hoe ik de dingen voelde. Op het internet merkte ik dat als iemand een vers uit de Koran plaatste, of een uitspraak van Mohammed (vrede zij met hem) ik er rustig van werd, het voelde alsof het de Waarheid was. Ik begon te stralen, met mijn volle verstand kon ik maar een ding denken "dit zijn de woorden van Allah Subhana Wa T'ala, gezonden aan Zijn profeet".

Ik ben toen ik 14 was de Koran gaan lezen. Vanaf dat moment wist ik dat Allah Subhana Wa T'ala de enige God is. Ik voelde Zijn liefde, werd helemaal warm. Zo prachtig is het Boek... Toen wist ik dat de Islaam het enige Ware geloof is. Dat ik niet gelukkig kan en zal worden zonder de liefde van Allah Subhana Wa T'ala in me op te nemen en te leven als een goede moslima insha'Allah.
Ik heb toch lang getwijfeld, wat moet zo'n jong meisje met de Islaam. Is het mogelijk om te bekeren? Weet ik het zeker? Ik heb met de dominee gepraat (want hoe geïnteresseerder ik werd, hoe meer ik naar de kerk ging om te luisteren en later overeenkomsten te zoeken met de Islaam). Hij vertelde me dat de Islaam inderdaad een prachtige godsdienst was. Hij zag dat ik ging stralen als ik over de Islaam praatte en hij wist als één van de eersten dat ik in mijn hart geloofde dat er geen God buiten Allah Subhana Wa T'ala is en dat ik getuig dat Mohammed (vrede zij met hem) Zijn profeet is.

Tijdens de ramadan 2005 was er een imam bij ons kerkclubje op bezoek, daar heb ik ook veel mee gepraat. Hij opende mijn ogen. De zoon van de dominee en ik gingen met hem in gesprek, vroegen hem de oren van het hoofd. Ik vroeg hem hoe ik moest reageren als mensen die zich moslim noemen mij uitschelden voor varken of voor kafir. Hij heeft mij veel duidelijk gemaakt en ik werd alleen maar zekerder van de prachtige Islaam. Het is het meest vredelievende, feministische, beschermende geloof. Het is juist niet zoals velen denken dat het is.

Ik heb de Koran ook meegenomen op vakantie en ben heel intensief gaan lezen en met mijn moeder erover gepraat. Als mijn zusjes aan het zwemmen waren, maakte ik aantekeningen en schreef ik aya over. Steeds meer en meer drong het verlangen om moslima te worden naar me op. De bom barstte toen ik mee wilde doen aan de ramadan. Mijn ouders waren het daar niet mee eens. "Je bent toch geen moslim" was het toen. Ik ben best impulsief naar de moskee gestapt en ben op 27 september 2006 op 15 jarige leeftijd bekeerd tot de Islam. Het voelde meteen goed. Ook al was er eigenlijk niets veranderd, maar ik voelde me zo rein, zo vrij, zo vol van Allah Subhana Wa T'ala Zijn liefde.
Mijn ouders waren er niet blij mee, werden zelfs woest toen ik een hijaab ging dragen. Het dragen van mijn hijaab is erg belangrijk voor me geweest. Hoewel het maar een doekje is, geeft het mij een super gevoel. Ik voel me gelukkig als ik mijn hijaab draag. Natuurlijk is het af en toe moeilijk, op school hadden ze het niet verwacht, maar steeds vaker komen leraren op me af om te zeggen dat ze het dapper van me vinden. Ik merk wel dat ze ook bezorgd zijn, nu mijn kleding steeds donkerder wordt, mijn hijaab steeds langer en steeds meer van mijn lichaam bedekt. Maar ze kunnen mij nu niet meer los zien van de Islaam en ze zien dat dit niet zomaar een bevlieging is. Ook Moslimmeisjes uit mijn klas komen naar mij voor kennis, in plaats van andersom. De Islaam is deel van mijn leven, of mijn leraren of ouders het willen of niet.
Een jaartje terug heb ik aan mijn gereformeerde grootouders verteld dat ik Moslima ben geworden, dat ging best goed. De eerste keer met hijaab bij hen was wel even spannend, maar gelukkig accepteren ze het wel.

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 15:12

Tsjok45 schreef:
Tiende voorbeeld:
Ik mag niet trouwen met wie ik wil. ....
....omdat ik nog geen 18 ben (en dus geen mens?).
Onzin ...ook een kind van bijvoorbeeld 2 is een mens .....het is een dwaas non-sequitur dat JIJ hier presenteert ....Wanneer ben je als Nederlandse wettelijk volwassen ? Kan je niet nog een klein beetje wachten ofzo ?
Euh ....Je bent toch geen kind-vrouwtje ?
Volgens Islamitische regels mag ik alleen met een Moslim trouwen, van mijn ouders mag ik sowieso niet met een Moslim trouwen.
Je gaat dus als goede moslima met een moslim trouwen veronderstel ik ?
Heb je al iemand op het oog die jou graag als vrouw wil en die jij ook wilt hebben ?
of doet dat er niet toe ?

Ik denk namelijk dat dit de kern van het probleem is
of heb ik het verkeerd ?

En als het je het niet meer zint bij je familie / het eten je daar niet meer bevalt of wat dan ook ; dan ga je toch weg en/of ga je met je vriendje samen wonen ... of weten jullie het nog niet hoe je het zelf moet rooien ?

Neen ik wil je niet afbrengen van je "geloof " : het kan me zelfs geen barst schelen wat je gelooft ...
Ik denk trouwens dat uw openingspost een zeer stuntelige poging is om een preek te kunnen starten over je "geloof " ... maar dat zien we later wel....
In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat geen leeftijd genoemd wanneer het geldig is. Verder denk ik dat het per persoon verschilt wanneer hij of zij klaar is om te gaan trouwen.

Ja natuurlijk wil ik met een Moslimman trouwen. Toevallig heb ik nu iemand op het oog ja.

Hoe bedoel je, wat is de kern van het probleem? Dat ik wil vluchten van mijn gezin in de armen van een Marokkaan ofzo?

Ik heb geen vriendje, relaties zijn niet toegestaan in de Islaam. Ik mag van mijn ouders niet uit huis (ja logisch) en ik wil natuurlijk eerst mijn opleiding afmaken.

Nee dat is echt niet zo, Elberfeld (zo heet hij hier toch ook) heeft me aangeraden om hier eens te kijken.

Vera
Forum fan

Bericht door Vera » 18 mei 2008 15:15

a.r. schreef:Je bent op je 13e moslim geworden? :roll: Mag ik me afvragen of iemand van 13 zo'n beslissing weloverwogen kan nemen? Een jonge gezonde hollandse meid die verstopt zit onder sluiers en met lange rokken loopt? En je vind het gek dat je ouders het niet met je eens zijn? Goh, daar kan ik me nou niets bij voorstellen.....je zit op het VWO schrijf je, dus kunt denken....ga dat dan eens doen, ga je eens inlezen http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=29, wat er zoal in de koran staat.
16-2= 14. Ik was niet veertien, ik ben bijna 2 jaar Moslim en bijna 17. 17-2=15.

Ik kan die vraag alleen beantwoorden vanuit Islamitisch standpunt met allerlei Arabische woorden erin en ik vrees dat dat hier niet gewaardeerd word dus dus ik dat ook niet.

Pffff Hollands. Pars pro toto. Noem mij maar Nederlands hoor.

Ik ben niet op bekeringstoer, ik respecteer wat jullie geloven of juist niet geloven, ik had gehoopt dat anderen er net zo over dachten.

Plaats reactie