Het om zich heen grijpende islamisme

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vegan-revolution
Superposter

Het om zich heen grijpende islamisme

Bericht door vegan-revolution »

Islamisme in Koeweit:

Islamists Take Firm Grip On Kuwaiti Politics
Given that they hold a parliamentary majority, the Islamists were able to start working on pushing through several controversial laws. Most notable is the recent law which allows for the execution of all those who disrespect the Prophet and his wives.

The expansion of Islamist influence in power has raised many concerns, mainly relating to the impact that their new laws will have on Kuwaiti society. In fact, their expansion of power indicates that they will soon be stepping beyond the limits of parliamentary power, if they have not done so already. There are also indicators of increasing sectarian and doctrinal tension threatening Kuwaiti society.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
GetBigFast
Forum fan

Re: Het om zich heen grijpende islamisme

Bericht door GetBigFast »

Zit hier nog een discussie punt aan vast?
Zelfde poep, andere dag.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Het is me nog steeds een volstrekt raadsel, waarom dergelijke radicale religieuze denkbeelden postvatten in samenlevingen, zelfs in Europa. Waarom is het zo populair en bekeren zoveel mensen zich tot een dergelijke ideologie?
Een Stockholm syndroom? Gevoel bij overwinnaars te horen? Laatste stuiptrekkingen van een ideologie zoals het nazisme en communisme ook waren?
Of zit er toch een aantrekkelijkheid in, die ik niet zie?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

Vilaine schreef:Het is me nog steeds een volstrekt raadsel, waarom dergelijke radicale religieuze denkbeelden postvatten in samenlevingen, zelfs in Europa. Waarom is het zo populair en bekeren zoveel mensen zich tot een dergelijke ideologie?
Een Stockholm syndroom? Gevoel bij overwinnaars te horen? Laatste stuiptrekkingen van een ideologie zoals het nazisme en communisme ook waren?
Of zit er toch een aantrekkelijkheid in, die ik niet zie?
Voor mannen kan ik mij nog wel voorstellen dat ze er voordeel in zien (in het islam). Voor vrouwen totaal niet. Persoonlijk denk ik dat het erg te maken heeft met het niveau van kennis/onderwijs. Hoe langer het onderwijs hoe meer kan op religie. Ook niet vergeten dat religies de koning zijn in het overhalen, manipuleren, bedreigen en bedriegen.
Zelfde poep, andere dag.
siger

Bericht door siger »

Vilaine schreef:Het is me nog steeds een volstrekt raadsel, waarom dergelijke radicale religieuze denkbeelden postvatten in samenlevingen, zelfs in Europa.
Als die denkbeelden van nergens kwamen was het een groot mysterie. Ik denk dat de denkbeelden eeuwenoud zijn, en gedurende de recente periode onderdrukt. De vraag is dan eerder waarom modernisering niet heeft plaatsgegrepen. Daarop is mijn antwoord: moderniteit wordt verward met Westerse invloed, en sinds het midden van vorige eeuw is er een (petroleum-)conflict tussen het Midden-Oosten en het Westen.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

GetBigFast schreef:Voor mannen kan ik mij nog wel voorstellen dat ze er voordeel in zien (in het islam). Voor vrouwen totaal niet.
De meeste bekeerlingen zijn vrouwen, niet mannen. Ik denk dat een moslimvriendje toch vaak de doorslag geeft. Maar de aantallen zijn hier erg klein.
Vilaine schreef:Of zit er toch een aantrekkelijkheid in, die ik niet zie?
De kracht van de islam is mede dat je er niet zomaar uitkunt, zeker in islamitische landen is dit geen optie. Door een groter aantal kinderen en door het discrimineren van niet-moslims (wat leidt tot bekeringen), groeit de islam wel.

Verder is wat men "islamisme" of "radicale islam" noemt, niets anders dan gewoon islam, in de vorm zoals Mohammed hem leerde. De "gematigde" islam is islam met veel invloeden van buitenaf, zoals uit het westen. Het westen is steeds minder een voorbeeld. Mede door het onfrisse optreden van het westen in bijv. Irak en Afghanistan, richten moslims zich minder op het westen, en meer op de islam, de vorm die wij "radicaal" noemen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie