Cel wegens karikatuur profeet Mohammed

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
a.r.

Cel wegens karikatuur profeet Mohammed

Bericht door a.r. »

http://www.nu.nl/buitenland/2781342/cel ... mmed-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
TUNIS - Twee jongeren in Tunesië zijn veroordeeld tot 7 jaar cel omdat ze karikaturen van de profeet Mohammed op Facebook hadden gezet.

Hun actie wordt beschouwd als godslastering en het verstoren van de openbare orde, zei een overheidswoordvoerder donderdag.

Het vonnis past in de groeiende invloed van religie in Tunesië, na de revolutie ruim een jaar geleden. De karikaturen toonden Mohammed in zijn blootje, evenals Tunesische leiders.

Zwaar

Mensenrechtenactivisten vinden de straf veel te zwaar. ''Het zijn gewoon twee jonge studenten die dachten dat ze vrij konden zeggen dat ze ongelovigen zijn. Ze dachten dat ze beschermd waren op Facebook'', zei activiste Bochra Bel Haj Hmida.
Tis altijd Lente in de ogen van van de

.... oeps...de baardragers en onverschiligen
Uncle Rat
Ervaren pen

Re: Cel wegens karikatuur profeet Mohammed

Bericht door Uncle Rat »

a.r. schreef:TUNIS - Twee jongeren in Tunesië zijn veroordeeld tot 7 jaar cel omdat ze karikaturen van de profeet Mohammed op Facebook hadden gezet.
...
Zeven jaar is wel veel. Gamal Abdou Massoud in Egypte kreeg "maar" 3 jaar:
CAIRO (Reuters) - An Egyptian court on Wednesday sentenced a 17-year-old Christian boy to three years in jail for publishing cartoons on his Facebook page that mocked Islam and the Prophet Mohammad, actions that sparked sectarian violence.

Gamal Abdou Massoud was also accused of distributing some of his cartoons to his school friends in a village in the southern city of Assiut, home to a large Christian population and the hometown of the late Coptic Orthodox Pope Shenouda.
bron
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Ja, groot verschil in duur van de gevangenisstraf maar er is een heel verschil in overlevenigskans (half-life) voor een blasfemist in een Egyptische gevangenis en eentje in Tunesié.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Je kan niet zomaar IEDERE profeet beledigen, natuurlijk.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Profeten maken zich zelf al belachelijk. Je hebt niet eens meer een cartoon nodig.
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

Ik vraag me af wat er gebeurd als ik een karikatuur op mijn facebook zet en naar Tunesie op vakantie ga.
Kan ik dan ook een cel straf krijgen van 7 jaar?
Zelfde poep, andere dag.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

a.r. schreef: .... oeps...de baardragers en onverschiligen
Mag ik hier, beste a.r., veronderstellen dat je : baarddragers bedoelde?

Niettemin geeft dit (droevige) verhaal met een angstig gevoel weer wat ik enkele dagen geleden schreef over de goeiende fundamentalistische invloed in Tunesie. :evil:
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

GetBigFast schreef:Ik vraag me af wat er gebeurd als ik een karikatuur op mijn facebook zet en naar Tunesie op vakantie ga.
Als lef hebt ga je naar Saudi Arabie..... Of Iran.

(wel eerst je testament maken)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

Naar Saudi Arabie wil ik wel... om te duiken :)
Zelfde poep, andere dag.
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

GetBigFast schreef:Ik vraag me af wat er gebeurd als ik een karikatuur op mijn facebook zet en naar Tunesie op vakantie ga.
Nee geen 7 jaar. Ze rekken je rechtszaak/veroordeling totdat losgeld is betaald.
Zo ging dat vroeger voor de kolonisering kwam en zo gaat het binnenkort weer nu ze bevrijd zijn.
Deze streken vielen vroeger onder de verzamelnaam "Barbary Coast".
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik stel voor de titel te veranderen:
"Cel in wegens karikatuur van het recht" :shock:
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

iznogoodh schreef:Profeten maken zich zelf al belachelijk. Je hebt niet eens meer een cartoon nodig.
Eh nee: Het zijn fe gelovigen en islamgeleerden die hun profeet karikaturiseren tot Allah's buikspreekpop. Mohammed zelf was eigenlijk iets verstandiger.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Nieuwsbericht schreef: Het vonnis past in de groeiende invloed van religie in Tunesië, na de revolutie ruim een jaar geleden. De karikaturen toonden Mohammed in zijn blootje, evenals Tunesische leiders.
Volgens mij is het meer een teken dat de religie onder de jongeren juist aan invloed afneemt. :?
Born OK the first time
Jinny

Bericht door Jinny »

Meer dat het onder de jongeren afneemt en dat de orthodoxen wat aan macht hebben gewonnen.
Dat zal met wat geluk inhouden dat met het uitsterven van de huidige machthebbers ook de invloed weer afneemt.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Rereformed schreef:
Nieuwsbericht schreef: Het vonnis past in de groeiende invloed van religie in Tunesië, na de revolutie ruim een jaar geleden. De karikaturen toonden Mohammed in zijn blootje, evenals Tunesische leiders.
Volgens mij is het meer een teken dat de religie onder de jongeren juist aan invloed afneemt. :?
Het is ook niet voor niets dat bij tekenen van (echte) onrust de meeste internet-media worden afgesloten.

Het zien hoe het ook anders kan werkt namelijk ook.

Maar je hebt gelijk: informatie/educatie en (een zekere mate van) welvaart is de zekerste manier om religies te laten verdwijnen. Als sneeuw voor de zon, zeg maar.

Ik zeg maar: religie is als sneeuw. Je hebt er 3x last van (als het komt, als het er is en als het verdwijnt). Maar als het eenmaal weg is weet je niet beter of het is altijd zo geweest.
Plaats reactie