Was God het eerste vuurwerkslachtoffer ?
Moderator: Moderators
- Knutselsmurf
- Forum fan
Was God het eerste vuurwerkslachtoffer ?
Uit eigen ervaring weet is dat het leuk kan zijn om met vuurwerk te knutselen.
Hoe harder het knalt, hoe beter.
Maar door schade en schande wijs geworden heb ik geleerd dat er ook risico's zijn.
Er wordt vaak gesproken over de oerknal.
Dan vraag ik me af wie heeft die "superknaller" gemaakt, en wie heeft het lontje aangestoken ?
Van God wordt gezegd dat hij o.a. alwetend, almachtig en rechtvaardig is.
Maar als ik dan naar het journaal kijk en zie wat voor narigheid we hier op deze aardbol hebben,
dan denk ik dat hij ook nog verschrikkelijk lui is.
Om misschien is God niet lui, maar gewoon arbeidsongeschikt geraakt door dat die bom te vroeg ontplofte.
Veel gelovigen stellen dat het helal alleen ontstaan kan zijn door een schepping.
Want iets kan niet uit niets ontstaan.
Tot zo ver vind ik dat nog wel logisch klinken,
ik heb geen betere verklaring voor de herkomst van alle materie.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat men dan ook meteen concludeerd dat deze (arbeidaongeschikte?) God
dan ook maar meteen een hiernamaals heeft geschapen.
Hoe harder het knalt, hoe beter.
Maar door schade en schande wijs geworden heb ik geleerd dat er ook risico's zijn.
Er wordt vaak gesproken over de oerknal.
Dan vraag ik me af wie heeft die "superknaller" gemaakt, en wie heeft het lontje aangestoken ?
Van God wordt gezegd dat hij o.a. alwetend, almachtig en rechtvaardig is.
Maar als ik dan naar het journaal kijk en zie wat voor narigheid we hier op deze aardbol hebben,
dan denk ik dat hij ook nog verschrikkelijk lui is.
Om misschien is God niet lui, maar gewoon arbeidsongeschikt geraakt door dat die bom te vroeg ontplofte.
Veel gelovigen stellen dat het helal alleen ontstaan kan zijn door een schepping.
Tot zo ver vind ik dat nog wel logisch klinken,
ik heb geen betere verklaring voor de herkomst van alle materie.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat men dan ook meteen concludeerd dat deze (arbeidaongeschikte?) God
dan ook maar meteen een hiernamaals heeft geschapen.
Laatst gewijzigd door Knutselsmurf op 05 jun 2011 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.
Re: Was God het eerste vuurwerkslachtoffer ?
Om te beginnen.
Het was geen knal.
Het was geen knal.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Waarom zou 'iets' niet uit het 'niets' kunnen ontstaan. Dat werkt op macroniveau zo (er verschijnen niet spontaan stoelen in mijn kamer) maar op atomair niveau totaal niet. Omdat de deeltjesaantal operator niet commuteert met de Hamiltoniaan is er geen 'vast aantal' deeltjes maar een waarschijnlijkheidsdichtheid van deeltjesaantallen. De stelling dat iets dus niet uit niets kan ontstaan houdt simpelweg niet stand..
En ik zou het stokje wat dat onderwerp betreft graag doorgeven aan The Black Mathematician want dit is waar mijn afdeling eindigt geloof ik en die van hem begint
. Misschien is het casimir effect nog leuke leesstof.
En ik zou het stokje wat dat onderwerp betreft graag doorgeven aan The Black Mathematician want dit is waar mijn afdeling eindigt geloof ik en die van hem begint
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
Een veel gehoord crea argument.Want iets kan niet uit niets ontstaan.
Maar dan wel zeggen, dat 'simsalabim' God het wel kan. Het lijkt me erg inconsequent.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Ja, vrij stompzinnig argument inderdaad. Net als 'god bestaat buiten de tijd'... alsof het heelal een kamer is in een huis dat de tijd heet, en god in de tuin staat. En natuurlijk bestaat er geen straat waar die tuin dan aan grenst he, je kan nooit verder naar buiten fantaseren dan dat zij willen...Vilaine schreef:Een veel gehoord crea argument.Want iets kan niet uit niets ontstaan.
Maar dan wel zeggen, dat 'simsalabim' God het wel kan. Het lijkt me erg inconsequent.
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
Dit vind ik wel een goed argument eigenlijk. Want tijd is een essentiële eigenschap van het universum. Buiten de tijd betekent dus ook buiten het universum. En ik zie geen enkele reden om aandacht te besteden aan iets dat buiten het universum bestaat.Samsa schreef:Net als 'god bestaat buiten de tijd'...
Zo bezien was een eventuele schepper inderdaad het eerste vuurwerkslachtoffer.
(voordat sofistische slimmeriken toeslaan: als god van buiten het universum invloed uitoefent op gebeurtenissen binnen het universum kunnen we de gevolgen meten, bestaat god binnen het universum en ook binnen de tijd - het universum is dan alleen maar ietsje groter dan betreffende sofist zich kan indenken)
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
- Doppelgänger
- Bevlogen
Ik niet. Ten eerste beweren de prevalerende theorieën helemaal niet dat ons universum uit 'niets' is ontstaan. Dat is een bekende misrepresentatie van creationisten. Bovendien is het lachwekkend hypocriet om vervolgens doodleuk te stellen dat het wél volkomen logisch is als een kosmische baardaap zich van ex nihilo creatie bedient.Knutselsmurf schreef:Veel gelovigen stellen dat het helal alleen ontstaan kan zijn door een schepping.
Tot zo ver vind ik dat nog wel logisch klinken,(...)
Ik denk dat zo ongeveer elke niet-theïstische verklaring een betere verklaring is.(...)ik heb geen betere verklaring voor de herkomst van alle materie.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Geen knal maar snelle uitdijing vanuit een singulariteit, waarbij omdat de geldende natuurwetten nog niet van kracht waren mogelijk hoger dan lichtsnelheden voorkwamen.Cluny schreef:Om te beginnen.
Het was geen knal.
Off topic maar wel aardig dat een religieus bevlogene god als voldongen feit aannemen kan en het heelal niet.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Komop, DoctorWho, we zijn vrijdenkers en geen wensdenkers. Als we quantummechanische berekeningen loslaten op het vroege heelal kan het zomaar zijn dat de ons bekende natuurwetten wel degelijk van kracht waren bij de Oerknal. Dan hebben we ook geen v > c nodig.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
MNb schreef:Komop, DoctorWho, we zijn vrijdenkers en geen wensdenkers. Als we quantummechanische berekeningen loslaten op het vroege heelal kan het zomaar zijn dat de ons bekende natuurwetten wel degelijk van kracht waren bij de Oerknal. Dan hebben we ook geen v > c nodig.
Ach een mentaal verzetje op zijn tijd moet toch kunnen maar het was geen grapje
In een fractie van 0,0(in totaal eenendertig nullen)01 seconden dijt het heelal uit van 0,0(vierentwintig nullen)01 centimeter tot een grootte van tien meter. Dat is dus een gemiddelde snelheid die tien tot de macht vijfentwintig maal groter dan de lichtsnelheid is. Hoger dan de lichtsnelheid? Ja, dat kan. Dat komt omdat hier geen deeltjes sneller dan het licht gaan, maar de ruimte zelf uitdijt. Daarom heet deze periode ook ‘inflatie’.
http://ruimtelogs.scilogs.be
http://home.kpn.nl/genesis/Articles/Vacuum.htm
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Van mijn kant was het wel een grapje.
Je beschrijft één model. In je links worden er verschillende beschreven. Er zijn ook modellen waarin het niet nodig is boven de lichtsnelheid te gaan. De zaak is voorlopig onbeslist. En dat was mijn belangrijkste punt.
Zoals men altijd zo fraai zegt: nader onderzoek zal moeten uitwijzen ....
Je beschrijft één model. In je links worden er verschillende beschreven. Er zijn ook modellen waarin het niet nodig is boven de lichtsnelheid te gaan. De zaak is voorlopig onbeslist. En dat was mijn belangrijkste punt.
Zoals men altijd zo fraai zegt: nader onderzoek zal moeten uitwijzen ....
Johan Cruijff
Johan Cruijff
- Knutselsmurf
- Forum fan
Wel of geen knal, het maakt mij geen biet uit.Cluny schreef:Om te beginnen.
Het was geen knal.
Als we er nu van uit gaan dat we nooit alles zullen weten,
en voorlopig ook niet of het een "knal" of een "lank" was.
Dan hoeven we ons daar ook niet druk over te maken.
Daarmee is dan de hele noodzaak voor het hebben van Goden ook komen te vervallen.
-
Jinny
De noodzaak van een god is er voor mij al geheel niet, met of zonder big bang.
Idem.
Gegeven mijn ongeneeslijke nieuwsgierigheid doe ik weinig dingen liever dan mij druk maken om dingen die ik nog niet weet.
Gegeven mijn ongeneeslijke nieuwsgierigheid doe ik weinig dingen liever dan mij druk maken om dingen die ik nog niet weet.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
- Knutselsmurf
- Forum fan
Het brein van gelovigen heeft andere behoeften.Jim schreef:De noodzaak van een god is er voor mij al geheel niet,.
Als zij geen verklaring hebben voor zo iets als de herkomst van alle materie,
dan worden ze onzeker, gestressd, enz.