Science

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Thor
Forum fan

Science

Bericht door Thor »

In 2005 publiceerde het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science in een jubileumnummer een overzicht van de 125 grootste (onbeantwoorde) vragen in de natuurwetenschap.[9] Uit deze vragen worden hieronder de vragen genoemd, die te maken hebben met evolutie:

Uit de 25 belangrijkste vragen:

* Wat is de biologische basis van het bewustzijn?
* Waarom hebben mensen zo weinig genen?
* Wat bepaalt de diversiteit van soorten?
* Welke genetische veranderingen maakten ons uniek menselijk?
* Hoe is coöperatief gedrag geëvolueerd?
Voor de meeste mensen op dit forum is wetenschap maar een beperkt gebied, als ik een vraag stel over:
Wanneer is iets of iemand een mens. dan moet je de reacties zien http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =28&t=8136
of noösfeer en huidige voorvallen http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =28&t=8489

Zit ik, naast de wetenschappers die de lijst hebben opgesteld, er ook zo naast want jullie hebben al de antwoorden al, klaarblijkelijk is er veel nog in raadselen gehuld, misschien kan iemand hier eens op reageren? http://www.sciencemag.org/site/feature/ ... eat/125th/
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
siger

Re: Science

Bericht door siger »

Thor schreef:Zit ik, naast de wetenschappers die de lijst hebben opgesteld, er ook zo naast want jullie hebben al de antwoorden al...
Mag ik even trachten mee te denken?
Dus jij bent het eens met de wetenschappelijke wereld?
En de mensen die jou hier tegenspreken zijn onwetenschappelijk en denken (daarom?) alles te weten?
Laatst gewijzigd door siger op 10 dec 2010 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
F001
Banned

Bericht door F001 »

Op zich ben ik het hardstikke eens met deze vijf onbeantwoorde vragen. Ze zijn nooit eenduidig beantwoord en/of bewezen. Dat zal voorlopig ook nog niet gebeuren. Ik zal er een uitvissen.
Uiteraard onze biocomplexiteit (waaronder onze hersenen) Maar ook één enkele cel wordt in zijn werkzaamheid weleens vergeleken met het menselijke brein, zo doelgericht en effectief werkt het in zijn korte bestaan. De wijze van onderlinge overdracht staat aan de basis hoe bewustzijn in zijn complexe taakuitvoering tot uitdrukking komt. Zoals ik al eerder opschreef spelen het elektromagnetisme en de zwakke kernkracht hier een grote rol in. Deze factoren zorgen ervoor dat moleculaire verbindingen tot stand worden gebracht en zoiets als een complex orgaan als de hersenen kan ontstaan. Zonder die twee factoren zou biologisch leven zoals we het nu kennen onmogelijk zijn. (natuurlijk spelen ook andere factoren als massa en zwaartekracht een onmiskenbare rol) Ik denk dat men in die hoek moet zoeken.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Het is maar een forum op internet, misschien moet je je verwachtingen bijstellen. Wat je vraagt hier is dat orkestleden van de jostiband het met je eens zijn over enkele belangrijke kwesties omtrent de moderne interpretatie van Bach's laatste orgelconcerten.

Niet lullig bedoeld maar de reacties op je eerdere vragen en dat gezemer hierboven wederom over kernkrachten zijn in feite niet veel anders dan het neurotisch op een triangel slaan. Dat dat dan toevallig soms in de maat is is leuk meegenomen hoor maar ja, het blijft niet om aan te horen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

@ Samsa:

Je moet bioloog zijn, en anders je kop houden?

Ik kan me behoorlijk ergeren aan dat dedain, Samsa.
Er is geen onderwerp te bedenken, of er zijn wel mensen die ergens beter in zijn geschoold dan welke deelnemer aan het freethinker forum ook.

Is daarom alles wat we zeggen een wanklank?
Zijn we daarom op elk gebied josti's? (een ad hominem aan het adres van alle participanten)

En haal je daar een soort superioriteitsgevoel uit?

Als we jouw redenering hier allemaal consequent opvolgden, zou het wel erg stil worden op het forum.
Dit gezegd hebbende: een betere wereld.....

Als je niet kan hebben dat mensen hier over biologie praten, meng je dan gewoon niet in de discussie.
Dat scheelt ons allebei hoofdpijn, vermoed ik zo.

En ja, ik weet dat ik ooit het verkeerde pad op ben gegaan, en het niet tot bioloog heb geschopt, en dat ik de wereld vanuit hier niet 'bekeer".
Laat dat maar zitten, ik ken je riedel.

Als je een antwoord op de vragen hebt, geef ze dan, of STFU.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Samsa schreef:Het is maar een forum op internet, misschien moet je je verwachtingen bijstellen.
:shock: Wat bedoel je percies daarmee ?
Samsa schreef:Wat je vraagt hier is dat orkestleden van de jostiband het met je eens zijn over enkele belangrijke kwesties omtrent de moderne interpretatie van Bach's laatste orgelconcerten.

Jostiband? Nooit van gehoord. Wel effe gegoocheld maar snap nog niet wat je bedoelt. Gaarne toelichting indien technisch mogelijk.
Samsa schreef:Niet lullig bedoeld maar de reacties op je eerdere vragen en dat gezemer hierboven wederom over kernkrachten zijn in feite niet veel anders dan het neurotisch op een triangel slaan. Dat dat dan toevallig soms in de maat is is leuk meegenomen hoor maar ja, het blijft niet om aan te horen.
Kun je dat ook nader onderbouwen?

Waarom moet ik op dit forum tot op vervelens voor de tigste maal op onderbouwing van willekeurig geslaakte kreten aandringen Samsa?
Jinny

Bericht door Jinny »

Jostiband is een groep geestelijk minder begaafde muzikanten die hun bekendheid te danken hebben aan Paul de Leeuw.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

* Waarom hebben mensen zo weinig genen?
* Wat bepaalt de diversiteit van soorten?
* Welke genetische veranderingen maakten ons uniek menselijk?
* Hoe is coöperatief gedrag geëvolueerd?
Ik moet bekennen, dat ik ook niet goed raad weet met de vragen.
Er zijn namelijke wel theorieën, die één en ander verklaren, ook het bewustzijn (hoewel je eerst met verklaren wat bewustzijn is).
En waarom mensen weinig genen hebben? Het zijn er veel minder dan verwacht. Nou èn? Het zijn er kennelijk genoeg. Dus voor de evolutie was niet zo veel nodig. Maakt het alweer waarschijnlijker.
Ik dacht overigens de hele evolutie theorie ging over het verklaren van de diversiteit van soorten. Natuurlijke selectie, sexuele voorkeur enz.
En ik dacht ook dat de mens niet uniek was, maar ook een zoogdier en wel een primaat.
Het grote verschil met andere primaten? Chromosoom fusie
En over coöperatief gedrag (wordt bedoeld sociaal gedrag?) zijn ook theorieën, waaruit moet blijken, dat één en ander voordelig is voor het voortbestaan van de soort.

En ja, er zijn nog vele vragen. Maar wat moet je daar uit concluderen? Dat de hele wetenschap op de schroothoop kan? Dat er 'dus' een schepper moet zijn?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Vilaine schreef:En ja, er zijn nog vele vragen. Maar wat moet je daar uit concluderen? Dat de hele wetenschap op de schroothoop kan? Dat er 'dus' een schepper moet zijn?
Nee, natuurlijk niet. Eerder het tegenovergestelde: wetenschap is er om antwoorden te vinden op dit soort vragen, en niet zomaar antwoorden, maar antwoorden die overeenkomen met de werkelijkheid, onafhankelijk van wat mensen allemaal geloven, denken of voelen.

Ik begrijp niet hoe je, vanuit een handjevol interessante vragen waar nog geen duidelijk wetenschappelijk antwoord op is, tot de conclusie komt dat de hele wetenschap op de schroothoop zou kunnen. Is dat omdat je denkt dat als wetenschap geen antwoord heeft op alle mogelijke vragen, en geen absolute zekerheid kan bieden, het daarom volledig waardeloos is?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Jim schreef:Jostiband is een groep geestelijk minder begaafde muzikanten die hun bekendheid te danken hebben aan Paul de Leeuw.
Ah snap 't! Bedankt Jim voor de uitleg.

Niet zo chique Samsa.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Thor schreef:Zit ik, naast de wetenschappers die de lijst hebben opgesteld, er ook zo naast want jullie hebben al de antwoorden al, klaarblijkelijk is er veel nog in raadselen gehuld, misschien kan iemand hier eens op reageren?
Blijkbaar zijn de meeste belangrijke vragen uit de wetenschap reeds beantwoord, als er in totaal slechts rond de 125 belangrijke onbeantwoorde vragen in de natuurwetenschap overblijven, waarbij je specifiek verwijst naar 5 vragen over evolutie. Lijkt me toch helemaal niet zo slecht !

En als jouw 5 vragen deel uitmaken van de belangrijkste vragen over evolutie, en de wetenschap daar nog geen passend antwoord heeft kunnen geven, waarom verwacht je dan een wetenschaapelijk verantwoorde reactie hier op een webforum voor (hopelijk) welwillende vrijdenker amateurs in de rubriek evolutie en creationisme? Al had je de vraag gesteld in de rubriek wetenschap, dan nog was de vraag tamelijk onzinnig geweest, ten minste zo lang je een wetenschappelijk verantwoord antwoord verwacht.

Als je vrijdenkers vraagt over de biologische basis van het bewustzijn, waarom mensen zo weinig genen hebben, wat de diversiteit van soorten bepaalt, welke genetische veranderingen ons uniek menselijk maakten, en hoe coöperatief gedrag is geëvolueerd, dan krijg je vrijwel altijd een reactie van een amateur evolutionist, dus waarom verwacht je hier dan een antwoord op academisch niveau?

In deze forum rubriek zullen de meeste antwoorden worden beantwoord van uit de hoek van de strijd tussen evolutie leer en godsdienstig creationisme, en veel minder van uit de academische hoek.
Je moet wel realistisch blijven !!!

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Vilaine schreef: En waarom mensen weinig genen hebben? Het zijn er veel minder dan verwacht. Nou èn? Het zijn er kennelijk genoeg. Dus voor de evolutie was niet zo veel nodig. Maakt het alweer waarschijnlijker.
Zo lust ik er nog wel een paar!

(Zijn we gauw klaar.)
F001
Banned

Bericht door F001 »

Jajang schreef: Je moet bioloog zijn, en anders je kop houden?
Ik denk dat de wetenschap van de fysica momenteel dieper op deze evolutionaire vragen weet in te gaan dan een bioloog. Een bioloog kan immers weinig met een term als (zelf) bewustzijn. Daarom zijn deze vragen ook lange tijd ondergesneeuwd geweest binnen dat vakgebied, vergelijkbaar met de vraag wat er voor de Big-Bang was. Het was een not-done onderwerp. Gelukkig zijn we die dogmatische periode voorbij en juist de fysica als de kosmologie blijken de vakgebieden die ons nieuwe theorieën en aannames omtrent het evolutievraagstuk kunnen verschaffen.
siger

Bericht door siger »

We hebben inderdaad (blijkbaar) ruim genoeg genen. Alleen volgens het toch wel vandepotgerukte determinisme zoals verdedigd door sociobiologen en evolutiepsychologen (helaas nog altijd oververtegenwoordigd in ons taalgebiedje) hebben we er veel te weinig. Maar dat is hun probleem, en allang geen wetenschappelijk mysterie meer.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ali schreef:[
Jostiband? Nooit van gehoord. Wel effe gegoocheld maar snap nog niet wat je bedoelt. Gaarne toelichting indien technisch mogelijk.
Jostiband voor beginners
http://zurevla.nl/2006/12/12/hans-teeuwen-jostiband/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie