Vragen over de Evolutietheorie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

SteffOnline
Contacteer:

Bericht door SteffOnline »

Afbeelding

Hallo forumvrienden :lol:

Ik zou mij graag wat dieper verdiepen in de evolutietheorie. Ik dacht dat jullie mij wel zouden kunnen helpen.

Deze topic zou ik willen wijden aan mensen die korte vragen hebben over de evolutietheorie.

Ook zou ik graag wat tips hebben hoe ik het best begin om deze theorie te leren. Ik ben geen geleerde dus zo het graag eenvoudig houden.
Ik ben dus op zoek naar een goede basis boek. Ik dacht dat sommige van jullie ex gelovige waren en dat er een kans bestaat dat jullie een goed boek kunnen aanraden. Ook ben ik op zoek naar een goede website met uitleg voor beginners.

Alvast bedankt.
Steff.
Laatst gewijzigd door SteffOnline op 27 jun 2013 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
We usually want to keep things from changing. We want to preserve things, to hold onto them. This desire to hold on, to somehow stop change in its tracks, is the greatest source of woe and horror and trouble in our lives. ~ Steve Hagen
appelfflap
Banned

Re: Vragen over de Evolutietheorie

Bericht door appelfflap »

het forum heeft een zoekfunctie
bvb de stukken van tsjok waren altijd bijzonder interessant
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Lees darwin zelf in een uitstekende recente nederlandse vertaling. Staat tjokvol voorbeelden en deze latere editie antwoordt al vragen die bij de eerste editie naar voren kwamen.

ik heb deze versie
Afbeelding
Darwin, "het ontstaan van Soorten", Paperback | 544 Pagina's | Atlas | 2001
ISBN10 9045003473
ISBN13 9789045003474
Vertaler: Ruud Rook
Afmetingen (mm): 136x30x210 | Gewicht (gr): 552
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
SteffOnline
Contacteer:

Bericht door SteffOnline »

collegavanerik schreef:Lees darwin zelf in een uitstekende recente nederlandse vertaling. Staat tjokvol voorbeelden en deze latere editie antwoordt al vragen die bij de eerste editie naar voren kwamen.

ik heb deze versie
Afbeelding
Darwin, "het ontstaan van Soorten", Paperback | 544 Pagina's | Atlas | 2001
ISBN10 9045003473
ISBN13 9789045003474
Vertaler: Ruud Rook
Afmetingen (mm): 136x30x210 | Gewicht (gr): 552
Mmm deze zal ik ook wel vinden in de bibliotheek. Spaart centjes uit :D .

Steff
We usually want to keep things from changing. We want to preserve things, to hold onto them. This desire to hold on, to somehow stop change in its tracks, is the greatest source of woe and horror and trouble in our lives. ~ Steve Hagen
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

'De vis in ons' van Neil Shubin zou ik aanraden, of 'Kaas en de evolutie theorie' van Bas Haring.
Zullen vast ook in de biep te vinden zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jinny

Bericht door Jinny »

Het verhaal van onze voorouders van ene R Dawkins.
Dikke pil, 700 pagina's oid, maar zeer aan te raden.
Bruna
Een idioot

Samenvatting: Verhaal van onze voorouders (zoals op de achterkaft)

Het verhaal van onze voorouders is een pelgrimstocht door vier miljard jaar geschiedenis. Wij, moderne mensen, zijn de pelgrims. Wij reizen terug ion de tijd op zoek naar onze voorouders. Tijdens het dalen op de tijdladder komen we andere 'pelgrimsgezelschappen' tegen, met wie we een gemeenschappelijke voorouder delen. Uiteindelijk bereiken we het fundamentele keerpunt voor het leven op aarde: de samensmelting van een eencellige met een bacterie, waardoor een cel met een celkern ontstaat. Vanaf dat moment bewandelen alle levende organismen gezamenlijk het laatste deel; van de pelgrimsroute, tot aan de oorsprong van het leven. In deze unieke geschiedenis van alle levende wezens vormt het fundamentele,m unificerende principe van de evolutie uiteraard het hoofdmotief.
NBD|Biblion recensie

De ondertitel van deze uitgave over de oorsprong van de mens, 'Een pelgrimstocht naar de oorsprong van het leven', slaat niet op het ontstaan van het leven uit dode materie. Wat wordt bedoeld, is om, uitgaande van de mens, een pelgrimstocht terug in de tijd te maken, waarbij de (ook verre) voorouders van de mens aan de orde komen. Dawkins, de bekende evolutiebioloog, legt daarbij veel nadruk op algemene evolutiebegrippen en -vragen zoals natuurlijke selectie, het ontstaan van seksuele voortplanting etc. Een imposant boek, boordevol informatie. Voorzien van illustraties in kleur en zwart-wit, register en literatuurlijst. Door de opzet en de persoonlijke, originele aanpak geschikt om een groot lezerspubliek te boeien.
Dr. W. van Delden (NBD|Biblion recensie)
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Why Evolution Is True van Jerry Coyne is een goed boek, dat met name al het bewijs voor evolutie behandelt. Niet te dik en ook voor de leek goed te begrijpen, denk ik. Er is helaas geen Nederlandstalige uitgave van.

Misschien is Evolutieleer Voor Dummies ook wel wat, maar dat heb ik niet gelezen.

Deze website (Engels) geeft denk ik kernachtig weer wat evolutie is en hoe het werkt. De site is oud, maar de informatie klopt nog steeds. Er zijn vast andere en betere websites, dus als je zelf zoekt op 'evolution for beginners' o.i.d. zul je vast genoeg kunnen vinden.

Een andere mogelijkheid om je erin te verdiepen is de gratis cursus Introduction to Genetics and Evolution van Coursera. Ik heb 'm vorig jaar met veel plezier gevolgd, misschien is het ook iets voor jou.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Singulariteit
Forum fan

Bericht door Singulariteit »

Beste Steffonline,

Er is een goed hoorcollege bij Home Academy van Bas Haring dat het compact uitlegt.
https://www.home-academy.nl/products/evolutietheorie/

Kennis nemen van de evolutietheorie is één. De verwerking daarvan naar het eigen denken is wat anders. Ik weet niet welke uitgangspunten of basisopvoeding je hebt.

Zeker als je ook de boeken van Richard Dawkins leest dan kan het overkomen dat de evolutietheorie beweert dat een ieder van ons een soort boekhouder in zich heeft, die de balans telkens opmaakt tussen wat gunstig is voor overleven en wat niet gunstig is om te overleven. Als je meer met de evolutietheorie bezig bent kan je dan een boekhoudersperspectief krijgen, hetgeen niet perse nodig is. Hiermee beweer ik niet dat de evolutietheorie niet klopt, maar dat het alleen niet nodig is om altijd vanuit het boekhoudersperspectief naar de wereld te kijken. Als je helemaal niet als een boekhouder kunt kijken is dat zeker een gemis.
Iedereen een eigen snelheid
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Steffonline,
Zonder in doublures te vervallen heb ik mijn standaardaanbeveling nog voor je, die regelmatig wordt bijgehouden:
http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/article/evo_01 schreef:Welcome to Evolution 101!
by the Understanding Evolution team

What is evolution and how does it work? Evolution 101 provides the nuts-and-bolts on the patterns and mechanisms of evolution. You can explore the following sections:
. . . . .
en een boek dat gevoel geeft voor de eeuwigheden die gepaard gaan met zo een gemeenschappelijke oorsprong en alle vertakkingen, dan is voor mij de beste:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_verhaa ... voorouders

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Oh, er is ook nog dit topic, dat iets meer dan een jaar geleden door WPS werd gestart. Staan ook veel links in.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

Grappig overigens, het veronderstelde verband tussen ex-gelovigen en biologie-kennis :)
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Zolang ze maar niet hetzelfde fanatisme delen. :wink:

De ideeën rondom de evolutietheorie is te vergelijken met de kosmologie. Het kent een vaststaande solide basis maar is tegelijkertijd voortdurend aan veranderingen onderhevig. Als een puzzel die telkens opnieuw wordt gerangschikt. Dat komt omdat we natuurlijk zelf onderdeel zijn van die puzzel.

Telkens dwingen nieuwe ontdekkingen en technologische inzichten ons om bestaande standpunten te herzien. Bovendien bekijken we het verleden telkens met een hedendaagse bril op. Creëren we voortdurend eigentijdse inzichten en interpretaties om die puzzel heel te maken.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Klikzoi schreef:De ideeën rondom de evolutietheorie is te vergelijken met de kosmologie. Het kent een vaststaande solide basis maar is tegelijkertijd voortdurend aan veranderingen onderhevig.
Er zijn, behoudens verwijzingen naar boven- of buitennatuurlijke overtuigingen, geen ideeën rondom de moderne evolutietheorie.
De evolutie(theorie) kent een vaststaande solide basis, die voortdurend van allerlei kanten verder wordt bevestigd en verfijnd.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
caius
Technologist

Bericht door caius »

Binnenkort op edX: Introduction to Human Evolution (Wellesly College X)
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

heeck schreef: De evolutie(theorie) kent een vaststaande solide basis, die voortdurend van allerlei kanten verder wordt bevestigd en verfijnd.
Kwestie van welke bril iemand wil opzetten.

De evolutietheorie is niet iets wat buiten de onderzoeker bestaat, het is een product van verschillende onderzoeksmethoden die de een wel en de ander weer niet aanspreekt. Het blijft niet voor niets een theorie.

Net als binnen de kosmologie kent de evolutietheorie een solide basis, maar wat jij verstaat onder bevestiging en verfijning zie ik vooral een wirwar aan verschillende onderzoekmethoden en een rits aan nieuwe (vaak onbevestigde) claims. Ik ben nog nooit een theorie tegengekomen die al zo vaak is bijgesteld op onderdelen. Het is als een puzzel die voortdurend van uiterlijk veranderd. De evolutietheorie is mensenwerk, als een puzzelstuk die de eigen puzzel wil verklaren maar daar niet bovenuit kan stijgen.

Persoonlijk heb ik niet zoveel met de evolutietheorie. Het kan mijn interesse niet echt vasthouden. Ik ben meer geïnteresseerd in kwantumfysica en kosmologie. Ook modern hersenonderzoek heeft mijn interesse. Roept interessantere vragen op dan die eeuwige discussie over ontbrekende soorten die de huidige soorten aan elkaar zouden moeten linken.
Plaats reactie