Theoloog schreef:Dat geloof ik niet. Als je de voornaamste paradepaardjes van ID uit de lucht schiet, door de neodarwinistische verklaring voor die paardjes uit te leggen, of te laten zien dat andere diersoorten hetzelfde systeem kennen, maar met aanzienlijk minder elementen; dan zal voor de meeste mensen wel duidelijk maken hoe de wind staat.
Theo,
De rest van je "uitleg" laat ik weg, want die opsomming is me bekend.
Bovenstaande sluit namelijk ook aan bij wat ik noem "armeluistroost, het mes van Ockham aan de botte kant gebruiken".
Het valt namelijk ook zo te lezen dat als je iets niet snapt, dat het dan voor de meeste mensen duidelijk zal zijn hoe de wind waait.
Jij lijkt te bedoelen dat "het publiek" de zijde van de "reguliere wetenschap" zal kiezen als telkens weer de aangedragen puzzle wordt opgelost, maar dat is maar de vraag.
Zoals je ondertussen toch wel lijkt te weten ligt deze zaak anders dan met een eindeloze weerleggingsaktiviteit kan worden verhelderd:
Noch de ID, noch de IC zijn in competitie met of verzwakken de evo-verklaring.
Om die status te verkrijgen dienen ze iets te verklaren.
Blijven roepen dat "de evo nog niet alles heeft verklaard" heeft op zich geen verklarende waarde en demonstreert kilo's boter op het hoofd van die ID/IC want die verklaart helemaal niets.
Zoals door jou gesteld bestaat het risico dat niet die reguliere wetenschap wordt gevolgd, maar dat magie boven het verzamelen van kennis wordt verkozen, of dat botte msleiding wordt nagestreefd, zoals Behe c.s. gewoon blijven doen.
Daarom vind ik het wijzer om duidelijk te maken waar de schoen echt wringt:
Leer mensen dat men zich "de pis pas lauw moet laten maken als ID/IC iets gaat verklaren zonder openstaande puzzles "over de schutting de magische tuin in te gooien". Voor andere raadsels in het bestaan wordt deze werkwijze ook niet gevolgd.
Ook mag ID/IC gelijk de verklaringslast dragen van "unintelligent design", een aardig hoofdstuk in per pS gegeven verzamelwerkje.
En om me een gelijkenis te permitteren:
De IC suggereert te kunnen bewijzen dat een van de door hun aan te dragen raadsels niet kan worden opgelost, wat zou vragen om een magische puist aan de evo-verklaring.
Alsof het een paardensprong-puzzle is waarvan je kunt bewijzen dat die niet op alle voorstelbare schaak-borden kan worden Het opstellen van de oplossing levert gelijk het WAAROM de puzzle niet op alle borden kan worden opgelost, waarmee toch weer het totaal is verklaard.
En nog eentje:
De cra/id zeurt telkens over "missing links", maar iedere gevonden link geeft gelijk gezeur over daarna twee missende links; namelijk ter weerzijden van degeen die is gevonden.
Zo ook deze IC-benadering:
Zodra er weer een ICie-teitje is verklaard, is de IC-benadering niet gefalsifieerd zoals wel wordt beweerd, maar verschuift gewoon wat op.
Zonder dat vooraf kan worden aangetoond dat je op gegeven moment alle IC-kandidaten hebt gehad.
Daarom vind ik weerleggen, weerleggen, weerleggen tegenover een lekenpubliek een absoluut foute taktiek.
Hieronder nog een verheldering per analogie:
Er blijven mensen die eindeloos in de weer zijn om met passer en liniaal de constructie van de driedeling van een hoek voor elkaar te krijgen en deze mensen kunnen niet tot inzicht kunnen worden gebracht door elke nieuwe kwasi-constructie te weerleggen.
Iedere weerlegging zet ze alleen maar aan tot verdere ijver.
De ID/IC is overduidelijk "antwoord" gedreven:
Er zijn wat mensen die met een door hun voorgestaan antwoord in de maag zitten.
Voor dat overbodige antwoord zoeken ze passende vragen die onder de evo-verklaringen-paraplu vandaan moeten worden gehaald of velig gesteld moeten worden tegen het eclatante verklaringssucces van de evo-verkalringen-paraplu.
Exploiteren van onkunde is taktisch gezien de enige openstaande route voor de ID/IC.
Roeland
PS
Misschien iets voor je:
"Intelligent thought" onder redactie van Brockman (van
www.edge.org ) uitg. Vintage 250 pagina's.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.