Oorlog als natuurlijke "eigenschap"

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Oorlog als natuurlijke "eigenschap"

Bericht door Fish »

Jagang schreef: Maar er is niet zoiets als een duidelijk "gewelds-gen" bij meer ontwikkelde diersoorten.
En het eigenaardige is: Ik hoor ook nooit iemand spreken over een "samenwerkings-gen", terwijl we door de bank genomen toch vaker samenwerken dan oorlog voeren.
Ik denk dat er ook geen specifiek gen is voor samenwerken en oorlog voeren, als ze het doen Bonobo's (oorlogvoeren), want daar ging het over.
Net als dat wij geen specifiek gen hebben om te kunnen fietsen of autorijden. Alleen primaten zijn blijkbaar zo intelligent dat ze meer kunnen dan de som der delen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Oggi
Geregelde verschijning

Bericht door Oggi »

Fish schreef: Ik denk dat er ook geen specifiek gen is voor samenwerken en oorlog voeren, als ze het doen Bonobo's (oorlogvoeren), want daar ging het over.
Net als dat wij geen specifiek gen hebben om te kunnen fietsen of autorijden. Alleen primaten zijn blijkbaar zo intelligent dat ze meer kunnen dan de som der delen.
Dan rijst er nog de vraag wat een "natuurlijke "eigenschap"" is of wat er daar onder kan verstaan worden binnen deze discussie.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fish schreef:Ik denk dat er ook geen specifiek gen is voor samenwerken en oorlog voeren, als ze het doen Bonobo's (oorlogvoeren), want daar ging het over.
De inzet van het topic was dat oorlog bij mensen een "natuurlijke eigenschap" als rechtstreeks gevolg van ons evolutionaire verleden.
Er staat in de titel dan ook; "Oorlog als natuurlijke eigenschap", alsof oorlog zoiets is als een arm of been.
En ja, oorlog is natuurlijk, (want gedrag kan immers niet anders dan natuurlijk zijn), maar nee, het is niet per sé een eigenschap.
Net als dat wij geen specifiek gen hebben om te kunnen fietsen of autorijden.
Precies, en dat was net waarom ik de discussie in een eerder stadium eigenlijk al breder wilde trekken.
Want als we oorlog genetisch zouden kunnen verklaren, waar stop je dan met het afschuiven van (negatief) gedrag op genetica?
Alleen primaten zijn blijkbaar zo intelligent dat ze meer kunnen dan de som der delen.
Zo simpel ligt het niet, zie ook mijn eerdere voorbeeld van een hyena die tussen leeuwen in één omheining leeft.
Hyena's en leeuwen zijn nog altijd intelligenter dan mieren.
En hoe intelligenter een dier is, hoe losser het verband tussen gedrag en genetica wordt.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Oggi
Geregelde verschijning

Bericht door Oggi »

Jagang schreef: Er staat in de titel dan ook; "Oorlog als natuurlijke eigenschap", alsof oorlog zoiets is als een arm of been.
En ja, oorlog is natuurlijk, (want gedrag kan immers niet anders dan natuurlijk zijn), maar nee, het is niet per sé een eigenschap.
Beste Jagang,
Als ik aan "natuurlijk" denk, denk ik aan "aanleg".
Dat brengt ons wederom tot de nature-nurture-vraag.
Aanleg = een basis - voor het vertonen van een bepaald gedrag, alleen dat is echt 'natuurlijk' te noemen.
Maar het is in het geval van oorlog niet genetisch op te sporen!
Dus kan het moeilijk echt "natuurlijk" zijn.

Ook kan men vaststellen dat er verscheidene complex samenhangende voorwaarden meespelen, die het ene dan wel het andere tot uiting laten komen.
De vraag is welke en in welke mogelijke hoedanigheden?
Je hebt al eerder een erg boeiende opmerking gemaakt: samenwerken met de ene, brengt uitsluiting van de andere met zich mee. Dus ook samenwerking kan ook ten koste gaan van..
Nu ja het is nog geen oorlog, er hoeven nog geen lijken uit de kast te vallen, maar toch..

Ook het feit dat bij ons mensen nurture toch echt wel veel belangrijker is geworden voor het voortbestaan van onze soort, en dat het evenwel dient voor vrede, maar niet zelden ook wordt aangewend in functie van oorlogsvoering. (Propaganda, ...). Ook dit houdt me bezig.

Het filmpje van hyena's tussen de leeuwen: het betreft hier wel een situatie waar er eigenlijk geen schaarste is. De dieren worden gevoed door de man die erg veel voor de dieren overheeft. Om ze te helpen om relatief wild te kunnen blijven en toch beschermd te worden.

Dus.. Overvloed is echt bevorderend voor vrede, schaarste voedt de goesting om te knokken.
Maar er zijn nog àndere elementen in het spel!
En inderdaad ook: de intelligentie van de afzonderlijke leden van een groep.
Ook daar is het meer dan slechts een som der delen..

Groeten
Oggi
Geregelde verschijning

Bericht door Oggi »

Aan allen:

De vraag kan dus gesteld worden:

Is het vermoedelijke NIET BESTAAN van een genetische predestinatie, gebaseerd op het NIET vinden van een gen een garantie van het NIET bestaan van een bepaalde "natuurlijke eigenschap"?
-> Wat men nog niet vond, kan toch niet een garantie zijn van het wel- of niet-bestaan van iets, toch?

En als dat geen garantie is, dan is een preoccupatie met genetische predestinatie eigenlijk NOG NIET voldoende om een heleboel "natuurlijke verschijnselen" te verklaren, of toch wel die "eigenschappen" waar er vooralsnog geen gen voor gevonden wèrd!?

En dus: is er geen enkele reden om het inderdaad NIET meer open te trekken, maar ook niet in het minst: een systematische dynamica scherper en ernstiger te benaderen: het liefst in interdisciplinair verband dan???
-> En welke aspecten zijn er volgens elk van jullie echt interessant om een fenomeen als "oorlog" te benaderen en des gevolgend te willen verklaren?

Groetjes
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Oggi schreef:Beste Jagang,
Als ik aan "natuurlijk" denk, denk ik aan "aanleg".
Dat brengt ons wederom tot de nature-nurture-vraag.
Aanleg = een basis - voor het vertonen van een bepaald gedrag, alleen dat is echt 'natuurlijk' te noemen.
Maar het is in het geval van oorlog niet genetisch op te sporen!
Dus kan het moeilijk echt "natuurlijk" zijn.
Oggi, in een naturalistisch wereldbeeld is "natuurlijk" alomvattend.
De natuur is alles, en niets staat daarbuiten.
Daarmee is het onnatuurlijke per definitie uitgesloten.
Genetisch gedetermineerd gedrag is even natuurlijk als gedrag ten gevolge van culturele achtergronden.

Verder kan je je afvragen wat de basis van ons gedrag precies is, wanneer de meeste gedragingen van mensen jegens elkaar een toenaderend of onverschillig karakter hebben, terwijl het aantal vijandige benaderingen daarbij procentsgewijs ver achterblijft.

De "aanleg" voor oorlog lijkt me in die context vrij betekenisloos.
Ons brein zit vooral vol optie's om verschillende omstandigheden te kunnen reageren, en we vertonen niet het stereotiepe gedrag dat normaliter gepaard gaat met een genetisch gedetermineerd gedragsalgoritme.
Ook kan men vaststellen dat er verscheidene complex samenhangende voorwaarden meespelen, die het ene dan wel het andere tot uiting laten komen.
De vraag is welke en in welke mogelijke hoedanigheden?
Schaarste is een belangrijke factor, en het willen overleven van een organisme.
De genen dicteren ons gedrag in de regel nog wel zodanig dat we bestaan beschouwen als zijnde beter dan niet-bestaan. (Soorten waarbij het anders werkt, zijn immers geen lang leven beschoren.)
Oorlog lijkt op ons niveau dus eerder emergent aan overlevingsdrang + schaarste, dan aan een of andere bijzondere aanleg.
Je hebt al eerder een erg boeiende opmerking gemaakt: samenwerken met de ene, brengt uitsluiting van de andere met zich mee. Dus ook samenwerking kan ook ten koste gaan van..
Dat was ik niet, hoor.
Ik zie niet zo in waarom samenwerking altijd zou moeten resulteren in een "outgroup".
Alsof je alleen zou kunnen samenwerken zolang het maar tegen anderen is.
De historische groei en de fusie's van samenlevingen, spreekt dat toch enigszins tegen.
(stam=>dorp=>stad=>provincie=>land=>unie.)
Het filmpje van hyena's tussen de leeuwen: het betreft hier wel een situatie waar er eigenlijk geen schaarste is.
Inderdaad.
Dus.. Overvloed is echt bevorderend voor vrede, schaarste voedt de goesting om te knokken.
Juist. En het kapitalisme is de leer van de schaarste bij uitstek, en in die zin een behoorlijk probleem.
(Hoe schaarser hoe duurder, en dus meer competitie, hoe meer competitie, hoe meer de geweldloosheid in het gedrang komt..)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fish schreef:Ik denk dat er ook geen specifiek gen is voor samenwerken en oorlog voeren, als ze het doen Bonobo's (oorlogvoeren), want daar ging het over.
De inzet van het topic was dat oorlog bij mensen een "natuurlijke eigenschap" als rechtstreeks gevolg van ons evolutionaire verleden.
Er staat in de titel dan ook; "Oorlog als natuurlijke eigenschap", alsof oorlog zoiets is als een arm of been.
Fish schreef:Net als dat wij geen specifiek gen hebben om te kunnen fietsen of autorijden.
Precies, en dat was net waarom ik de discussie in een eerder stadium eigenlijk al breder wilde trekken.
Want als we oorlog genetisch zouden kunnen verklaren, waar stop je dan met het afschuiven van (negatief) gedrag op genetica?
Fish schreef:Alleen primaten zijn blijkbaar zo intelligent dat ze meer kunnen dan de som der delen.
Zo simpel ligt het niet, zie ook mijn eerdere voorbeeld van een hyena die tussen leeuwen in één omheining leeft.
Hyena's en leeuwen zijn nog altijd intelligenter dan mieren.
En hoe intelligenter een dier is, hoe losser het verband tussen gedrag en genetica wordt.
Henry Ford
Oggi
Geregelde verschijning

Bericht door Oggi »

Beste Jagang,

Later reageer ik misschien uitgebreider .

Voorlopig kan ik het volgende bedenken:

Om de discussie dus niet tot een afmattingstrijd te laten neerkomen, bedenk ik dat men met "natuurlijke eigenschap" bedoelt wat men de vorige pagina's van vol heeft geschreven.
Het is niet vanuit een leeghoofdigheid dat men zich in deze vele reacties hier boven heeft laten "misleiden". Bovendien: je was er toch bij?
De veralgemening van "natuurlijke eigenschap" dreigt zodanig vaag te worden, dat men er eigenlijk niet veel meer over zeggen kàn..

Maar misschien kan ik de discussie een beetje helpen door ze open te trekken, binnen betekenisvolle grenzen..

Schaarste : echt bepalend voor alle soorten om tot eliminatie tot een andere soort over te gaan, optioneel door samen te werken met een bondgenoot..

Toch is er genoeg voor iedereen als men zich binnen de grenzen van de natuurlijke eliminatie houdt.
Daar is de mens de witte raaf, m.i.
En in hoeverre kan de mens vergeleken worden op àlle eigenschappen, met dergelijke achtergrond?
Of misschien dan toch wel voornamelijk op dat punt waarin hij zich van de andere complexe levensvormen onderscheidt? -> Over de de natuurlijk grenzen van haalbaarheid heen stappen??
(PS: nou, ik denk dat kapitalisme dit inderdaad versnelt. Maar ik denk dat mensen in een gevaarlijk tussenstation zitten en dat is hoegenaamd niet reduceerbaar tot een economische ideologie!).
Groeten
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Oggi schreef:Toch is er genoeg voor iedereen als men zich binnen de grenzen van de natuurlijke eliminatie houdt.
Daar is de mens de witte raaf, m.i.
En in hoeverre kan de mens vergeleken worden op àlle eigenschappen, met dergelijke achtergrond?
Of misschien dan toch wel voornamelijk op dat punt waarin hij zich van de andere complexe levensvormen onderscheidt? -> Over de de natuurlijk grenzen van haalbaarheid heen stappen??
(PS: nou, ik denk dat kapitalisme dit inderdaad versnelt. Maar ik denk dat mensen in een gevaarlijk tussenstation zitten en dat is hoegenaamd niet reduceerbaar tot een economische ideologie!).
Groeten
Ik begrijp niet zo goed welke kant je op wil.
De mens is een witte raaf, en bevindt zich in een gevaarlijk tussenstation..whatever that may be.
Henry Ford
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ik heb een aantal uitspraken van jagang op een rijtje gezet:
Jagang schreef:Als de neiging tot geweld genetisch was geweest, zou ze ook onveranderlijk zijn geweest, en zouden de dieren niet tot vrede in staat zijn geweest.
Als je een totaalverklaring wil voor het voeren van oorlog, moet deze ook alles verklaren.
Mensen en dieren voeren niet constant oorlog, waarmee geweld duidelijk een optie is, en geen eigenschap.
Maar er is niet zoiets als een duidelijk "gewelds-gen" bij meer ontwikkelde diersoorten.
Vechten tegen windmolens noem ik dat. Hij doet alle moeite om te doen voorkomen dat genetische aanleg betekent dat deze moet terug te voeren zijn op één (of enkele) gen(en). Een gen moet volgens Jagang een totaalverklaring bieden voor constante(!) oorlogsvoering en anders is het púúr cultureel.
En hier bindt hij in. De notie van de nobele wilde zoals die gangbaar was in het 19de eeuwse romanticisme
is natuurlijk de andere kant van deze valse dichotomie . Uiteraard ligt de waarheid ergens in het midden, zoals ik al aangaf in een vroegtijdig stadium van deze discussie. De fenotypische expressie van genen die we benoemen als cultuur heeft vervolgens weer zijn weerslag op de genen. Zo is het te verklaren dat mensen agressiever werden met de uitvinding van de speer. Ja, Jagang, effectiever en zodoende agressiever én oorlogszuchtiger dan onze in bomen levende voorouders. Een meer carnivoor en dus proteïnerijker dieet stelde ons nu eenmaal in staat om een assertievere leefstijl te ontwikkelen.

Voor de duidelijkheid nogmaals: ik heb het hier over de miljoenen jaren durende menselijke ontwikkeling beginnende bij nog in bomen levende voorouderlijke primaten. De agrarische revolutie, en daarmee de cultuur die menig romanticus als gegeven beschouwd, die zo kort als plusminus tienduizend jaar geleden pas zijn aanvang had, heeft nog weinig evolutionaire sporen achtergelaten in onze genen.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Uitge-edit?
Henry Ford
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

LOL :D . Ja, ik hou het hier voorlopig maar bij. Shoot.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ik ga nog maar even door, aangezien je nog niet hebt gereageerd, Jagang.

Om maar een voorbeeld te noemen: Oog-hand coördinatie is in mensen veel beter ontwikkeld dan in andere primaten. Hét voorbeeld van hoe een fenotypisch cultureel technologische ontwikkeling als de werpspeer zijn directe weerslag heeft op het menselijke genetische profiel. Sterker nog: Bij mannen is de oog-hand coördinatie beter dan bij vrouwen, omdat mannen jaagden en oorlog voerden en vrouwen verzamelden binnen een in een halve dag begaanbaar gebied ten opzichte van het kampement waar hun kinderen zich bevonden.

Daarom is het dat vrouwen in relatie tot mannen moeite hebben met kaartlezen. Vrouwen delen de omgeving in aan de hand van in het oog springende kenmerken zoals een boom, waarbij dat ene kruid groeit, terwijl mannen gewend zijn zich, bij gebrek aan zulke referenties, omdat ze verder trokken in hun zoektocht naar wild, te richten op een intern richtingsgevoel als links en rechts. Wanneer je heden ten dage aan een vrouw wilt uitleggen waar ze naar toe moet, dan doe je er beter aan haar te vertellen dat ze bij het tankstation moet afslaan, in plaats van te zeggen dat ze de derde weg rechts moet nemen. Dit zit allemaal in de genen!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fjedka schreef:Ik heb een aantal uitspraken van jagang op een rijtje gezet:
Jagang schreef:Als de neiging tot geweld genetisch was geweest, zou ze ook onveranderlijk zijn geweest, en zouden de dieren niet tot vrede in staat zijn geweest.
Als je een totaalverklaring wil voor het voeren van oorlog, moet deze ook alles verklaren.
Mensen en dieren voeren niet constant oorlog, waarmee geweld duidelijk een optie is, en geen eigenschap.
Maar er is niet zoiets als een duidelijk "gewelds-gen" bij meer ontwikkelde diersoorten.
Vechten tegen windmolens noem ik dat. Hij doet alle moeite om te doen voorkomen dat genetische aanleg betekent dat deze moet terug te voeren zijn op één (of enkele) gen(en). Een gen moet volgens Jagang een totaalverklaring bieden voor constante(!) oorlogsvoering en anders is het púúr cultureel.
Fjedka, als genetische aanleg voor oorlog specifiek aanwezig is, moet deze aanleg terug te vinden zijn in ons genoom.
Zolang er geen consensus over bestaat welke invloed genen hebben op (menselijk) gedrag, heeft het weinig zin om oorlog daar op af te schuiven.
Of om het even welke andere gedragingen.
Je zou toch ook niet op het idee komen om te beweren dat de maanlanding genetisch bepaald is, hoop ik?
Technologische hoogstandjes als gevolg van de fenotypische expressie van genen die we cultuur noemen?

Als oorlog een primair genetische oorzaak had gehad, was het een veel dwangmatiger karaktertrek geweest, inderdaad.
En hier bindt hij in.
Dat lees je verkeerd.
Als ik zeg dat al het gedrag natuurlijk is, zeg ik niet dat al het gedrag genetisch gedetermineerd is.
Het sluit gewoon aan bij wat ik hierboven, en eerder al zei.
De notie van de nobele wilde zoals die gangbaar was in het 19de eeuwse romanticisme
is natuurlijk de andere kant van deze valse dichotomie.
De nobele wilde als alternatief voor de genetisch bepaalde killing-machine?
Over valse dichotomieën gesproken...

Ik meen niet dat ik ooit heb gezegd dat de mens ooit bijzonder vredelievend was.
Ik heb ook gezegd dat geweld soms noodzakelijk kan zijn, wanneer de overleving van een organisme in het geding is.
Dat een combinatie van schaarste en overlevingsdrang voldoende kan zijn om de vlam in de pan te doen slaan.
Maar dat impliceert geen "oorlogsgen".
Hooguit een correlatie tussen overlevingsdrang, en geweld in bepaalde situatie's.

De moeilijkheid van de door jou veronderstelde oorlogsgenen, is dat er dan ook "vredesgenen" zouden moeten zijn.
Het kan toch niet zo zijn dat een gedrag waaraan we een minderheid van onze tijd besteden, genetisch bepaald is, terwijl een tegengesteld gedrag dat veel algemener is géén genetische basis zou kennen?

En als we stellen dat beiden een genetische basis hebben, hoe betekenisvol zijn de "oorlogsgenen" dan?
Het ziet er dan namelijk naar uit dat we dan opeens weer een keuze hebben.
Uiteraard ligt de waarheid ergens in het midden, zoals ik al aangaf in een vroegtijdig stadium van deze discussie. De fenotypische expressie van genen die we benoemen als cultuur heeft vervolgens weer zijn weerslag op de genen.
Ik kan op google geen ernstig artikel vinden dat cultuur een fenotypische expressie van genen noemt.
Ik kan wel informatie vinden over de "dual inheritance", theorie, die stelt dat genen en cultuur samen evolueren.
Al lijkt de cultuur vaak harder aan de genen te "trekken" dan andersom.
Niet zo vreemd ook, aangezien cultuur zich anders verspreidt dan genen.
Zo is het te verklaren dat mensen agressiever werden met de uitvinding van de speer. Ja, Jagang, effectiever en zodoende agressiever én oorlogszuchtiger dan onze in bomen levende voorouders. Een meer carnivoor en dus proteïnerijker dieet stelde ons nu eenmaal in staat om een assertievere leefstijl te ontwikkelen.
Ja, natuurlijk word je assertiever wanneer je in een gevaarlijke omgeving een wapen hebt.
Dat lijkt me een open deur.
Maar hoe leidt het vasthouden van een speer tot een verandering in de genen?
Ik kan me nog voorstellen dat beter bewapende stammen zich beter wisten te weren tegen gevaarlijke dieren dan andere stammen, maar voor structurele genetische veranderingen heb je toch selectie op individueel niveau nodig.
Was er ook iets waardoor vrouwen structureel op de grootste gifkikkers vielen?
Voor de duidelijkheid nogmaals: ik heb het hier over de miljoenen jaren durende menselijke ontwikkeling beginnende bij nog in bomen levende voorouderlijke primaten. De agrarische revolutie, en daarmee de cultuur die menig romanticus als gegeven beschouwd, die zo kort als plusminus tienduizend jaar geleden pas zijn aanvang had, heeft nog weinig evolutionaire sporen achtergelaten in onze genen.
En dat zal ook wel niet meer gebeuren, want aan ons brein gaat waarschijnlijk niet heel veel meer veranderen.

Maar het blijft onbevredigend om geen antwoord te krijgen op de vraag waarom het grootste deel van het contact tussen mensen onderling, en ook tussen veel dieren onderling, vreedzaam van aard is.
Hoe zit het dan met een verband tussen vreedzaamheid en genen?
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fjedka schreef:Ik ga nog maar even door, aangezien je nog niet hebt gereageerd, Jagang.
Mja, bronnenonderzoek doen en dergelijke kost ook tijd.
Vooral als je niets vindt.
Om maar een voorbeeld te noemen: Oog-hand coördinatie is in mensen veel beter ontwikkeld dan in andere primaten. Hét voorbeeld van hoe een fenotypisch cultureel technologische ontwikkeling als de werpspeer zijn directe weerslag heeft op het menselijke genetische profiel. Sterker nog: Bij mannen is de oog-hand coördinatie beter dan bij vrouwen, omdat mannen jaagden en oorlog voerden en vrouwen verzamelden binnen een in een halve dag begaanbaar gebied ten opzichte van het kampement waar hun kinderen zich bevonden.
Maar dit gaat over lichamelijkheden, en niet over de noodzaak om een bepaald gedrag te vertonen.
Ik kon geen artikel vinden dat je beweringen ondersteunt (ik zou ook liever hebben dat je dat zelf wat meer deed), maar als mannen een betere werphand hebben gekregen door een bepaald gedrag te vertonen, wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat we veroordeeld zijn tot het bijbehorende gedrag.

Overigens hebben vrouwen, voor zover ik weet, een zeer goed ontwikkelde fijne motoriek.
Daarom is het dat vrouwen in relatie tot mannen moeite hebben met kaartlezen. Vrouwen delen de omgeving in aan de hand van in het oog springende kenmerken zoals een boom, waarbij dat ene kruid groeit, terwijl mannen gewend zijn zich, bij gebrek aan zulke referenties, omdat ze verder trokken in hun zoektocht naar wild, te richten op een intern richtingsgevoel als links en rechts. Wanneer je heden ten dage aan een vrouw wilt uitleggen waar ze naar toe moet, dan doe je er beter aan haar te vertellen dat ze bij het tankstation moet afslaan, in plaats van te zeggen dat ze de derde weg rechts moet nemen. Dit zit allemaal in de genen!
Dat verklaart niet de resultaten van het volgende onderzoek:

http://www.deondernemer.nl/wetenschap/5 ... lezen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Driedimensionaal inzicht is een kwestie van opvoeding en onderwijs, zo stellen Amerikaanse onderzoekers.

Geef vrouwen een landkaart, vraag ze de juiste weg, en ze staan minutenlang hopeloos met die kaart in hun handen te draaien. Hun onvermogen op dat terrein is vele malen wetenschappelijk bewezen. Maar vrijwel uitsluitend met westerse proefpersonen, en dan ook meestal psychologiestudenten. Maar gaat het hier écht om een universeel ‘gebrek’? Of speelt de samenleving ook een rol?

Psycholoog Moshe Hoffman, van de universiteit van Californië in San Diego, ging op onderzoek in Noord-Oost India, bij twee stammen, de Khasoi en de Karbi. De beide stammen, zo is aangetoond, zijn genetisch identiek, maar bij de Khasi zijn de vrouwen dominant, en bij de Karbi de mannen.

De onderzoekers vroegen ruim 1.200 leden van beide stammen een eenvoudige test uit te voeren voor driedimensionaal inzicht. Een simpel puzzeltje van vier stukken. Deelnemers konden een klein geldbedrag ‘winnen’ als ze de puzzel binnen 30 seconden hadden gelegd.

De Karbi-mannen waren een stuk sneller klaar dan de Karbi-vrouwen. Bij de Khasi echter, waar de vrouwen de baas zijn, waren de mannen even snel als de vrouwen. De Karbi-mannen hadden meestal meer onderwijs genoten dan de vrouwen. Bij de Khasi was dat verschil ook aanwezig, maar minder groot. Een zorgvuldige analyse liet zien dat mannen én vrouwen sneller kunnen puzzelen zodra ze meer onderwijs hebben genoten.

Hoffman constateert dat het ?verschil in vaardigheid op dit terrein tussen mannen en vrouwen in ieder geval voor een groot deel niet aangeboren is, maar een kwestie is van de maatschappelijke positie van de vrouw, en van de mate waarin vrouwen onderwijs hebben genoten.

Maar impulsiviteit is wél aangeboren.
Henry Ford
Plaats reactie