Het ultieme antwoord wordt gevonden
Moderator: Moderators
Het ultieme antwoord wordt gevonden
Zeg... dat het ultieme antwoord op de vraag creatie of evolutie wordt gevonden.
Ik heb geprobeerd me voor te stellen hoe dat eruit zal zien, als het ultieme antwoord gevonden is.
Een onbetwiste welles of nietes.
Geloofsfanaten kunnen eindelijk tot rust komen, dat is fijn. Geen oorlogen en twisten meer hierover.
Maar ook ; geen vragen meer, geen mysteries, geen zoektocht, geen zelfonderzoek.
En als er een schepper wordt gevonden, dan ook een manier v communiceren met dit ‘wezen’,… als een orakel stromen alle antwoorden ons tegemoet voor de vraag zelfs bij ons opkwam.
Daar zit ik dan; alles te snappen en alles te weten. Er is geen onderscheid meer, iedereen weet en denkt hetzelfde.
We hebben elkaar helemaal niet meer nodig, om op weg te helpen, of te discussiëren, of om tot nieuwe inzichten te komen.
Voortschrijdende kennis; ik vind het fantastisch.
Ik kan helemaal in de wolken zijn van een mooi nieuw inzicht, of een mooie verwoording. Ik kan me terneergeslagen voelen door bepaalde uitlatingen.
Maar waar zou ik zijn zonder die voortschrijdende kennis?
Waarom zou ik dan nog bestaan?
Ik heb geprobeerd me voor te stellen hoe dat eruit zal zien, als het ultieme antwoord gevonden is.
Geloofsfanaten kunnen eindelijk tot rust komen, dat is fijn. Geen oorlogen en twisten meer hierover.
Maar ook ; geen vragen meer, geen mysteries, geen zoektocht, geen zelfonderzoek.
En als er een schepper wordt gevonden, dan ook een manier v communiceren met dit ‘wezen’,… als een orakel stromen alle antwoorden ons tegemoet voor de vraag zelfs bij ons opkwam.
Daar zit ik dan; alles te snappen en alles te weten. Er is geen onderscheid meer, iedereen weet en denkt hetzelfde.
We hebben elkaar helemaal niet meer nodig, om op weg te helpen, of te discussiëren, of om tot nieuwe inzichten te komen.
Voortschrijdende kennis; ik vind het fantastisch.
Ik kan helemaal in de wolken zijn van een mooi nieuw inzicht, of een mooie verwoording. Ik kan me terneergeslagen voelen door bepaalde uitlatingen.
Maar waar zou ik zijn zonder die voortschrijdende kennis?
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Het ultieme antwoord wordt gevonden
Her antwoord is bekend: Evolutie.
Maar in tegenstelling to Creatie valt er aan evolutie nog heel veel te bestuderen. Meer dan een mens alleen ooit allemaal kan weten. En meer wellicht dan we met zijn alleen ooit zullen weten. Dus maak je geen zorgen en is altijd nog genoeg te ontdekken.
Maar in tegenstelling to Creatie valt er aan evolutie nog heel veel te bestuderen. Meer dan een mens alleen ooit allemaal kan weten. En meer wellicht dan we met zijn alleen ooit zullen weten. Dus maak je geen zorgen en is altijd nog genoeg te ontdekken.
Ik wens u alle goeds
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Peter heeft gelijk. Het probleem zit hem in de acceptatie van het reeds bekende antwoord, door gelovigen.
Daarnaast is er over deze vraag nog nooit een oorlog gevoerd, dit is een verkeerde weergave van zaken.
Probleem voor Eclect is dat zijn vraag al een antwoord bevat dat alleen maar te verklaren is als hij gelovig is: hij gaat uit van een Schepper die alle antwoorden op onze vragen geeft. Ik kan me voorstellen dat dit een saai leven is waarbij je jezelf afvraagt wat je in godsnaam nog zou moeten doen. Het mooie is dat we als mens voortdurend alles kunnen onderzoeken, er blijft dus genoeg te doen en we hoeven ons nooit te vervelen. We kunnen dus zelf invulling geven aan ons bestaan, alleen moeten we dat wel in zien.
Daarnaast is er over deze vraag nog nooit een oorlog gevoerd, dit is een verkeerde weergave van zaken.
Probleem voor Eclect is dat zijn vraag al een antwoord bevat dat alleen maar te verklaren is als hij gelovig is: hij gaat uit van een Schepper die alle antwoorden op onze vragen geeft. Ik kan me voorstellen dat dit een saai leven is waarbij je jezelf afvraagt wat je in godsnaam nog zou moeten doen. Het mooie is dat we als mens voortdurend alles kunnen onderzoeken, er blijft dus genoeg te doen en we hoeven ons nooit te vervelen. We kunnen dus zelf invulling geven aan ons bestaan, alleen moeten we dat wel in zien.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Dat is al heel lang geen vraag meer.Eclect schreef:Zeg... dat het ultieme antwoord op de vraag creatie of evolutie wordt gevonden.
Heb ik het juist, als je het niet feitelijk wil hebben over evolutie/creationisme?Ik heb geprobeerd me voor te stellen hoe dat eruit zal zien, als het ultieme antwoord gevonden is.
Dit nu als voorbeeld neemt van een voor veel mensen intrigerende vraag?
Dat je meer een soort filosofische vraagstelling hebt opgebouwd over de gevolgen van het wel of niet weten van iets?
Het uiteindelijk weten van iets, zodat daar geen vragen meer over zijn?
Doel je nu op een sociaal gevolg?Daar zit ik dan; alles te snappen en alles te weten. Er is geen onderscheid meer, iedereen weet en denkt hetzelfde.
Maar goed dan dat deze opmerking klopt:
"Hoe meer we weten, hoe meer we beseffen dat we zoveel niet weten."
Troost je;Maar waar zou ik zijn zonder die voortschrijdende kennis?
Persoonlijke voortschrijdende kennis blijft, als je je dingen blijft afvragen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Evolutie is niet het ultieme antwoord.
Het verklaart niet hoe het leven is ontstaan, en bemoeit zich al helemaal niet met de "waarom" vraag.
En heeft niets te zeggen over de zin van het leven. Anders dan dat er geen zin zou zijn.
Als de ET klopt, dan zegt dat iets over de ontwikkeling van het leven vanaf het begin, niet meer en niet minder.
Het verklaart niet hoe het leven is ontstaan, en bemoeit zich al helemaal niet met de "waarom" vraag.
En heeft niets te zeggen over de zin van het leven. Anders dan dat er geen zin zou zijn.
Als de ET klopt, dan zegt dat iets over de ontwikkeling van het leven vanaf het begin, niet meer en niet minder.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Mooie denkoefening!Eclect schreef:Ik heb geprobeerd me voor te stellen hoe dat eruit zal zien, als het ultieme antwoord gevonden is.
Waarbij ik me gelijk afvraag wat je aan een ultiem antwoord hebt als je omgeving zodanig verandert dat het ultieme antwoord niet meer voldoet, of wanneer je daar niet tegen kunt.
Bijvoorbeeld: http://www.ggznieuws.nl/home/klimaatver ... depressie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Met als aanvulling dat je dat antwoord dan ook nog moet (kunnen/willen) begrijpen. Er zijn heel veel antwoorden waar heel veel mensen geen snars van snappen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Dat probleem is er niet als het ultieme antwoord de veranderende omgeving omvat.....heeck schreef:
Mooie denkoefening!
Waarbij ik me gelijk afvraag wat je aan een ultiem antwoord hebt als je omgeving zodanig verandert dat het ultieme antwoord niet meer voldoet, of wanneer je daar niet tegen kunt.
Zo maak je het omgekeerde van een eindeloze regressie. Alle houvast of onderscheid vervaagt totaal.HJW schreef:Dat probleem is er niet als het ultieme antwoord de veranderende omgeving omvat.....heeck schreef:
Mooie denkoefening!
Roeland
Je zoekt het antwoord 1 of meer treetjes te laag.heeck schreef:HJW schreef:
Zo maak je het omgekeerde van een eindeloze regressie. Alle houvast of onderscheid vervaagt totaal.
Roeland
Stel dat die vraag al voor 90% middels evolutie beargumenteerd en feitelijk beantwoord is?Eclect schreef:Zeg... dat het ultieme antwoord op de vraag creatie of evolutie wordt gevonden.
En bedenk dan tevens dat HET grote antwoord nooit gevonden zal worden. Er zullen nl. altijd vragen blijven bestaan. En zo zal ook de optie 'creatie' nog een lang leven beschoren zijn.
Maak je dus maar niet al te ongerust.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Sorry, maar op de vraag "evolutie of creatie" is evolutie wel het correcte antwoord. En daar vroeg de topicstarter om. JIj bent op zoek naar de vraag die hoort bij het antwoord "42". Die vraag is nog niet bedacht.HJW schreef:Evolutie is niet het ultieme antwoord.
Ik wens u alle goeds
Peter,
Onderliggend is de aanname van iets dat "ultiem antwoord" wordt genoemd.
Dat soort antwoorden bestaat niet.
Roeland
Onderliggend is de aanname van iets dat "ultiem antwoord" wordt genoemd.
Dat soort antwoorden bestaat niet.
Roeland
Letterlijk gezien heb je gelijk en was dat de vraag. Ik heb mij laten misleiden door het woord "ultiem" en heb daar automatisch ook het begin van het leven in betrokken.Peter van Velzen schreef: Sorry, maar op de vraag "evolutie of creatie" is evolutie wel het correcte antwoord. En daar vroeg de topicstarter om. JIj bent op zoek naar de vraag die hoort bij het antwoord "42". Die vraag is nog niet bedacht.
Maar als evolutie het antwoord is, zijn voor mij niet alle ultieme vragen beantwoord.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Zoals ik al zei: De ultieme vraag is nog niet eens bedacht.HJW schreef: Maar als evolutie het antwoord is, zijn voor mij niet alle ultieme vragen beantwoord.
Ik wens u alle goeds