Zelfbeschikking bij "voltooid leven"

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Zelfbeschikking bij "voltooid leven"

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 11 apr 2018 10:09
Petra schreef: 11 apr 2018 05:11 https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/26/la ... r-a1597108

Vorige week maakte het OM bekend een strafrechtelijk onderzoek te beginnen naar Coöperatie Laatste Wil, die zich mogelijk schuldig zou maken aan strafbare hulp bij zelfdoding door de aankoop van dodelijke middelen te stimuleren.

De CLW meldde daarna de activiteiten voorlopig op te schorten. In een gesprek met het OM, deze maandag, beloofde de organisatie definitief te stoppen met de inkoopgroepen die leden aan dodelijke middelen zouden helpen.
Een gemiste kans.
Zo zie je maar weer: de overheid beslist ook al wie er wanneer mag sterven.
Ik ben nog een beetje aan het zoeken waar 'm precies 'de kneep' zit.
Je mag namelijk wél een handleiding voor een bom op het net plaatsen.. = recept voor potentiële groepsmoord.
Maar je mag niet een recept voor potentiële enkelvoudige moord aanbieden.

Het woord 'stimuleren' is denk ik cruciaal.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

104 jarige schreef:"Ik vind het heel jammer dat ik zo oud ben geworden", zei hij tegen de Australische omroep ABC. "Ik ben niet gelukkig. Ik wil sterven. Dat is niet verdrietig. Het is pas verdrietig dat ik dat niet mag."
Steeds weer wordt ik door dit soort uitspraken erbij bepaald, dat het niet goed is dat anderen beslissen, dat jij door moet, terwijl ieder zinnig mens deze uitspraak kan begrijpen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Maria schreef: 08 mei 2018 18:52
Steeds weer wordt ik door dit soort uitspraken erbij bepaald, dat het niet goed is dat anderen beslissen, dat jij door moet, terwijl ieder zinnig mens deze uitspraak kan begrijpen.
Maria, je bericht leest ietwat verward. Ik snap heel goed dat je ondersteboven raakt van dit hele thema. Daar heb ik ook last van.
Je schrijft dat 'ieder zinnig mens' deze uitspraak kan begrijpen. Best een ferme uitspraak, want ik ken genoeg mensen die die uitspraak laakbaar zullen vinden. Misschien zijn er wat weinig 'zinnige' mensen?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Begrijpen is nog niet er mee eens zijn of onderschrijven.
Begrijpen zorgt er misschien wel voor, dat het minder veroordeeld wordt zo te denken.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ingeval van een 104-jarige zullen de meeste mensen er welenig begrip voor kunnen op-brengen. Niet veel, want we zijn bijna allemaal veel jonger dan dat. Maar zekere jongeren zullen niet graag 104 jaar oud willen zijn. Uiteraard kun je er pas over jezelf iets over zeggen als je 94 bent of ouder. Zo wil ik op dit moment (ik ben 67) best wel 82 worden, maar dat zal veranderen naarmate ik dichter bij die leeftijd kom. Als ik nog steeds vele plezier in het leven heb, wil ik waarschijnlijk nog wat langer door. Als alles met pijn en falen gepaard gaat wil ik misschien eerder dood. De toekomst zal het leren.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/afscheid/1/afscheid-s1a1/

mooie reeks over het levenseinde, in de ruimste zin vh woord
aflevering 2 eindigt met euthanasie
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

104-jarige Australiër met doodswens sterft in Zwitserland
Goodall hoopte dat zijn actie bijdraagt aan het legaliseren van euthanasie en hulp bij zelfdoding in Australië. Dat is nu in heel het land verboden, alhoewel de deelstaat Victoria, waar bijvoorbeeld Melbourne ligt, per juni 2019 euthanasie toestaat als iemand terminaal ziek is.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Peter van Velzen schreef: 09 mei 2018 04:51 Uiteraard kun je er pas over jezelf iets over zeggen als je 94 bent of ouder. Zo wil ik op dit moment (ik ben 67) best wel 82 worden, maar dat zal veranderen naarmate ik dichter bij die leeftijd kom.
Ik hoop dat ik niet nog 10 jaar moet doormodderen, want dat is wat ik nu doe. Het is niet zozeer de pijn die mij nekt, daar ben ik inmiddels wel aan gewend. Het is meer het onvermogen zelfstandig te kunnen functioneren, en bij steeds meer zaken afhankelijk te worden van hulp.
De zorg voor mijn vrouw en hond houdt mij nog steeds overeind, maar mijn vrouw is 11 jaar ouder dan ik, en mijn hond is ook al tien.
Dus het einde komt in zicht, en ik zie daar met enig ongeduld naar uit. Ik ontzeg iedereen het recht, pogingen in het werk te stellen mijn leven te rekken tegen mijn zin.
Als ik nog steeds vele plezier in het leven heb, wil ik waarschijnlijk nog wat langer door. Als alles met pijn en falen gepaard gaat wil ik misschien eerder dood. De toekomst zal het leren.
Natuurlijk hoopt iedereen dat pijn en falen jouw zolang mogelijk bespaard blijft, maar het is misbruik jouw leven te rekken als je aangeeft dat je niet verder wilt.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

Maria schreef: 11 mei 2018 14:48
104-jarige Australiër met doodswens sterft in Zwitserland
Goodall hoopte dat zijn actie bijdraagt aan het legaliseren van euthanasie en hulp bij zelfdoding in Australië. Dat is nu in heel het land verboden, alhoewel de deelstaat Victoria, waar bijvoorbeeld Melbourne ligt, per juni 2019 euthanasie toestaat als iemand terminaal ziek is.
Dat is pas een mooie lange neus naar die volksmenners (politici) die schijnbaar denken dat je als mens geen zelfbeschikkingsrecht meer hebt. "Dat zullen we nog weleens zien"!!!
Petra
Banned

Bericht door Petra »

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b4bb5008/
Opmerkelijke daling van het aantal meldingen van euthanasie
Wat ik nou zo zorgelijk vind aan deze weg is dat de palliatieve sedatatie toeneemt. We houden liever mensen in een soort van bewustzijnsslaap dan dat ze mogen sterven. Vraag me af of dat niet erger is.
Grotere rol OM
Een jaar geleden kondigde justitie expliciet aan een ‘grotere rol’ te spelen in het debat over euthanasie. Het OM krijgt sinds de invoering van de euthanasiewet in 2002 standaard alle euthanasiegevallen doorgespeeld die eerder door het toetsingscollege als ‘onzorgvuldig’ zijn beoordeeld. Dat zijn er zo’n tien per jaar. Tot nu toe werden al deze zaken geseponeerd: artsen werden nooit vervolgd.

Maar OM-topman Rinus Otte kondigde dat najaar een andere koers aan. Volgens hem moet de arts ‘er niet tegenop zien zich in uitzonderlijke gevallen te verantwoorden bij de rechter’. Ook vond hij dat de vele bijdragen aan de discussie weinig hielpen. ‘De enige die in dit land richtinggevend kan zijn, zoals dat al pakweg vier- of vijfduizend jaar gaat, is de rechter en niemand anders’, zei hij tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Het OM maakte werk van die woorden: rond die tijd stelde justitie een strafrechtelijk onderzoek in naar een verpleeghuisarts die euthanasie toepaste op een ernstig dementerende vrouw. In maart 2018 kwamen daar nog eens vier nieuwe strafrechtelijke onderzoeken bij, waardoor er nu vijf onderzoeken lopen. Tenminste een van de onderzochte artsen is van de Levenseindekliniek. Het is nog niet zeker of de artsen ook daadwerkelijk zullen worden vervolgd.

Recent werden bovendien opnieuw twee euthanasiezaken van de Levenseindekliniek naar justitie doorgestuurd. Justitie heeft nog niet beslist of in deze zaken strafrechtelijk onderzoek volgt.
Als dokter word je daar niet zo dapper van, zegt Keizer. ‘Ik merk het ook bij mezelf. Je reageert bangelijker en gaat toch steeds meer binnen de lijntjes kleuren. Er staat geen klem op, maar artsen zijn gewoon bezorgd. En dat leidt tot terughoudendheid.’ Keizer zegt ook te zien dat de bereidheid onder jonge artsen ‘vrij laag is’.
Ondertussen blijft palliatieve sedatie in de praktijk wel elk jaar toenemen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Waarschijnlijk heeft dit weinig met een voltooid leven te maken, maar meer met ondraagelijke pijn zonder uitzicht. Overigens is Euthenasie bij een voltooid leven het ideaal van de mens. Wie wil er nu dood, als zijn leven nog niet af is? Als alle ziektes en ongelukken uitgebannen zijn is dit de enige manier nog om te sterven. Dat zou prachtig zijn!
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Petra schreef: 17 okt 2018 01:33 Wat ik nou zo zorgelijk vind aan deze weg is dat de palliatieve sedatatie toeneemt. We houden liever mensen in een soort van bewustzijnsslaap dan dat ze mogen sterven. Vraag me af of dat niet erger is.
slaap- en pijnmiddelen worden gewoon opgedreven met de dood als gevolg
Niets mis mee maar juridisch gezien eigenlijk een achterpoortje
de patient mag neit vragen om te sterven, artsen mogen een patient z'n leven neit beëindigen en dan is dit een tussenweg.

sedatie is ook administratief waarschijnlijk makkelijker als de hele bureaucratie rond euthanasie,
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 17 okt 2018 11:46
Petra schreef: 17 okt 2018 01:33 Wat ik nou zo zorgelijk vind aan deze weg is dat de palliatieve sedatatie toeneemt. We houden liever mensen in een soort van bewustzijnsslaap dan dat ze mogen sterven. Vraag me af of dat niet erger is.
slaap- en pijnmiddelen worden gewoon opgedreven met de dood als gevolg
Niets mis mee maar juridisch gezien eigenlijk een achterpoortje
de patient mag neit vragen om te sterven, artsen mogen een patient z'n leven neit beëindigen en dan is dit een tussenweg.

sedatie is ook administratief waarschijnlijk makkelijker als de hele bureaucratie rond euthanasie,
Dan ligt het er maar aan hoe lang mensen in die sedatieve toestand worden gehouden.
Laatst metingen gezien bij mensen die vegetatief in coma lagen en die bleken tóch breinactiviteit te hebben... vreselijk idee!

appelfflap
Banned

Petra schreef: 18 okt 2018 03:22 Dan ligt het er maar aan hoe lang mensen in die sedatieve toestand worden gehouden.
doorgaans drijft men pijnbestrijding en slaapmiddelen op tot de patient overlijdt. geen idee hoelang dat kan duren, zal verschillen van ziekenhuis tot ziekenhuis of land tot land.
Petra schreef: 18 okt 2018 03:22Laatst metingen gezien bij mensen die vegetatief in coma lagen en die bleken tóch breinactiviteit te hebben... vreselijk idee!
vegetatief is neit dood hé, bv coma. zolang je niet dood bent is er, logischerwijze, hersenactiviteit,
maar wat stel jij je daarbij voor? snel een berekening maken genre regel van 3 zal er niet in zitten.
Plaats reactie