Xenotransplantatie: willen we varkens als orgaandonoren?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HierEnNu
Superposter

Xenotransplantatie: willen we varkens als orgaandonoren?

Bericht door HierEnNu »

In eerste instantie verbaasde het mij dat zulks überhaupt een ethische dillema voor mens én dier blijkt te zijn. Terwijl het juist in Nederland gewoon wordt gevonden dat in de BioIndustrie voortdurend dagelijks massaal dieren in erbarmelijke omstandigheden worden groot gefokt, vermoord en afgeslacht, om vervolgens verslonden te worden.

Enkele varkens fokken zodat het leven van een paar honderd mensen gered kan worden stuit kennelijk wel op ethische dillema's? Verbazingwekkende uitspraak van een verontwaardigde vrouw in onderstaande uitzending:
  • "Je creëert een varken op een bepaalde manier alleen maar om te dienen als een soort gereedsschapskist bij wijze van spreken waar je organen uit kan halen."
Hoezo "Alleen maar"?
Vanwaar die verontwaardiging over de motivatie om mensenlevens proberen te redden?

Één-en-ander heeft kennelijk ook met genetische manipulatie te maken, maar ook daarover moet ik me nog een gegronde mening zien te vormen, want
  • wat is er tegen op genetische manipulatie om mensenlevens mee te redden?
Wat is er feitelijk op tegen om
  • varkens als orgaandonoren te gebruiken?
  • varkens genetische te manipuleren
    zodat ze nóg geschikter worden om te dienen als orgaandonoren?
TVblik schreef:
Dit is de kwestie - Wo 1 mrt 22:30 - Seizoen 2 Afl. 2
Willen we varkens als orgaandonoren?

Het debat wordt al decennia gevoerd en in Nederland mag het niet: het gebruik van dierlijke organen voor transplantaties in mensen. Toch is er op internationaal vlak de laatste jaren duidelijk iets aan het veranderen. Afgelopen jaar ontving een Amerikaanse patiënt een genetisch gemanipuleerd varkenshart. En in Duitsland staat er inmiddels een heuse orgaanboerderij. Het is onvermijdelijk dat ook hier binnenkort de kwestie weer op tafel ligt, met alle ethische dillema's voor mens én dier.

VIDEO duurt 25 minuten
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Xenotransplantatie: willen we varkens als orgaandonoren?

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

HierEnNu schreef: 08 mar 2023 15:22 In eerste instantie verbaasde het mij dat zulks überhaupt een ethische dillema voor mens én dier blijkt te zijn. Terwijl het juist in Nederland gewoon wordt gevonden dat in de BioIndustrie voortdurend dagelijks massaal dieren in erbarmelijke omstandigheden worden groot gefokt, vermoord en afgeslacht, om vervolgens verslonden te worden.

Enkele varkens fokken zodat het leven van een paar honderd mensen gered kan worden stuit kennelijk wel op ethische dillema's? Verbazingwekkende uitspraak van een verontwaardigde vrouw in onderstaande uitzending:
  • "Je creëert een varken op een bepaalde manier alleen maar om te dienen als een soort gereedsschapskist bij wijze van spreken waar je organen uit kan halen."
Hoezo "Alleen maar"?
Vanwaar die verontwaardiging over de motivatie om mensenlevens proberen te redden?

Één-en-ander heeft kennelijk ook met genetische manipulatie te maken, maar ook daarover moet ik me nog een gegronde mening zien te vormen, want
  • wat is er tegen op genetische manipulatie om mensenlevens mee te redden?
  • varkens als orgaandonoren te gebruiken?
  • varkens genetische te manipuleren
TVblik schreef:
Dit is de kwestie - Wo 1 mrt 22:30 - Seizoen 2 Afl. 2
Willen we varkens als orgaandonoren?

Het debat wordt al decennia gevoerd en in Nederland mag het niet: het gebruik van dierlijke organen voor transplantaties in mensen. Toch is er op internationaal vlak de laatste jaren duidelijk iets aan het veranderen. Afgelopen jaar ontving een Amerikaanse patiënt een genetisch gemanipuleerd varkenshart. En in Duitsland staat er inmiddels een heuse orgaanboerderij. Het is onvermijdelijk dat ook hier binnenkort de kwestie weer op tafel ligt, met alle ethische dillema's voor mens én dier.

VIDEO duurt 25 minuten
Ik denk dat je vragen gaan over een gepasseerd station.

Delen van dieren worden gewoon gebruikt als men denkt dat het succes zal hebben
Genetisch wordt er nu al gemanipuleerd, dus waarom hier niet.

PS.
Ik denk echter dat op den duur kweekorganen het zullen gaan winnen.
Maar dat maken wij niet meer mee.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

HierEnNu schreef: 08 mar 2023 15:22 In eerste instantie verbaasde het mij dat zulks überhaupt een ethische dillema voor mens én dier blijkt te zijn. Terwijl het juist in Nederland gewoon wordt gevonden dat in de BioIndustrie voortdurend dagelijks massaal dieren in erbarmelijke omstandigheden worden groot gefokt, vermoord en afgeslacht, om vervolgens verslonden te worden.

Enkele varkens fokken zodat het leven van een paar honderd mensen gered kan worden stuit kennelijk wel op ethische dillema's? Verbazingwekkende
Denk dat de varkens in de bio-industrie een minder leuk leven hebben. Eet daarom geen varken !
Inderdaad raar dat nu ineens de ethiek-kaart getrokken wordt als het om xenotransplantatie gaat. Maar het is natuurlijk wel een uitzending van de e.o. :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

varkens als orgaandonoren te gebruiken?
varkens genetische te manipuleren
Ik vermoed dat je vooral naar de ethische bezwaren vraagt. Maarmeer medisch vraag ik mij af of je geen risico's creeert op het overbrengen van dierlijke virussen via weefsel dat je implanteert in mensen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 08 mar 2023 22:33
varkens als orgaandonoren te gebruiken?
varkens genetische te manipuleren
Ik vermoed dat je vooral naar de ethische bezwaren vraagt. Maarmeer medisch vraag ik mij af of je geen risico's creeert op het overbrengen van dierlijke virussen via weefsel dat je implanteert in mensen.
Dat risico is niet zo groot.
Men zal namelijk deze dieren in strikte steriele omgevingen laten opgroeien.
Komt er toch een virus mee dan is de kans ook weer heel klein dat het overdraagbaar is.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie