Doodrijder Floor v.d. Wal krijg jaar cel.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Loekie1
Diehard

Doodrijder Floor v.d. Wal krijg jaar cel.

Bericht door Loekie1 »

Een jaar cel, voor degene die Floor v.d. Wal op het fietspad op het Mercatorplein doodreed, waarbij zij 30 meter verderop terechtkwam en hij ervandoor ging en later ontkende achter het stuur gezeten te hebben.
Helaas, zijn nummerplaat was hij verloren. Anders was de dader waarschijnlijk nooit gevonden en waren de ouders van Floor altijd in het ongewisse gebleven over de dader die ergens vrij rond moest lopen. Met geavanceerde technieken kon waarschijnlijk bewezen worden dat hij het laatst achter het stuur had gezeten.

En deze brave jongen krijgt een jaar cel voor zijn verschrikkelijke daad. Na vijf jaar mag hij ook weer autorijden. Het wordt tijd voor een nationale verontwaardiging.

Ik vraag me af wat voor straf zo iemand in Engeland had gekregen, of in Duitsland of België.
lanier
Superposter

Re: Doodrijder Floor v.d. Wal krijg jaar cel.

Bericht door lanier »

Ik ken de ins-en-outs niet van deze zaak, maar het lijkt me te gaan om een ongeluk en niet om opzet. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat de straf zo laag uitvalt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lanier schreef:Ik ken de ins-en-outs niet van deze zaak, maar het lijkt me te gaan om een ongeluk en niet om opzet. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat de straf zo laag uitvalt.
Dat zal er wel mee te maken hebben. Maar gevoelsmatig zit ik met een interne strijd. Het gooien van een waxinelicht naar een antieke koets; levert de tbs vraag op.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Meer info:

http://www.nu.nl/binnenland/2622562/18- ... tiere.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Desondanks gaat hier het 'waxinelichtjesstrijdgevoel' niet helemaal weg. :?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

PietV. schreef: Dat zal er wel mee te maken hebben. Maar gevoelsmatig zit ik met een interne strijd. Het gooien van een waxinelicht naar een antieke koets; levert de tbs vraag op.
Ik snap je gevoel, maar TBS is een maatregel gericht op gedwongen diagnostiek en behandeling, en hufterig gedrag hoeft niet te leiden tot de vraag voor TBS. TBS dient de samenleving dus slechts in die zin dat door het intern opnemen van een patient en het begeleiden / behandelen van die patient de samenleving veiliger zou worden.

Ik vind het spijtig dat de nabestaanden voor hun gevoel geen genoegdoening krijgen uit de strafmaat die blijkbaar staat voor dit misdrijf (doorrijden na een ongeluk, want ik begrijp uit de persberichten / uitspraak dat bewezen wordt geacht dat verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan het ten laste gelegde misdrijf).

Ik weet niet of ik moet vinden dat het een spijtig offer is dat nabestaanden geen genoegdoening ervaren / of ik de strafmaat dus ondanks de tegenzin bij nabestaanden te laag vind of niet.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Fenomeen schreef:Meer info:

http://www.nu.nl/binnenland/2622562/18- ... tiere.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Desondanks gaat hier het 'waxinelichtjesstrijdgevoel' niet helemaal weg. :?

De rechter rekent S. zeer zwaar aan dat hij Van der Wal zwaargewond heeft laten liggen en is weggereden. ''Onmenselijk en laaghartig'', oordeelde de rechter.

Ook rekent de rechtbank hem zwaar aan dat hij na het ongeval iedere betrokkenheid heeft ontkend, in eerste instantie geen medeleven heeft getoond en de namen van de drie andere inzittenden niet wilde noemen.

Geschokt

De rechter laat verder weten dat de rechtsorde ernstig is geschokt door het ongeluk en de reactie van S. hierna. Ook staat de rechter stil bij het ''onpeilbare en onherstelbare leed'' dat hij heeft toegebracht aan de nabestaanden van Van der Wal.

Nou, denk je dan. Daar komt wel een flinke straf uit, als je dat zo leest. Nee dus. Dit kun je nabestaanden toch niet aandoen? In wat voor wereld leven die rechters? Wat voor straf was het geweest als de dader was gestopt en hulp had verleend? 3 dagen cel? Voortaan een auto met chauffeur? Hoe vaak worden de laatste tijd wel niet mensen op de fiets gelanceerd door tuig dat doorrijdt? Wanneer worden rechters eens wakker? Moet er soms eerst een rechter 30 meter door de lucht zwiepen?
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Ik moet zeggen dat ik hier ook weinig van begrijpen kan, gevoelsmatig is 18 maanden straf voor dader Mohamed S. waarvan 6 voorwaardelijk, erg weinig inderdaad. De reacties op nu.nl zijn samengevat in de sfeer van grove verontwaardiging. Het OM zal zeer waarschijnlijk in hoger beroep gaan.

Wat ik me afvraag is of het doorrijden, ontkennen, niet willen zeggen wie er meereed en daarmee vertragen cq verhinderen van het strafrechtelijk onderzoek, ook niet strafbaar is.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

In België zou zo'n mild oordeel toegeschreven worden aan het gebrek aan cellen. Dat excuus hebben jullie kaaskoppen niet. :D

edit: wat zou zijn straf geweest zijn in Noorwegen?
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

mrBE schreef:In België zou zo'n mild oordeel toegeschreven worden aan het gebrek aan cellen. Dat excuus hebben jullie kaaskoppen niet. :D

edit: wat zou zijn straf geweest zijn in Noorwegen?
De rechters schermen ermee dat de straffen hier in Nederland best wel hoog zijn. Daar zou ik wel eens bewijzen van willen zien. Ik geloof niet dat bij een misdrijf als dit, ergens in Europa de straf zo belachelijk laag is als hier.

Ik lees op Nu.nl dat voor doorrijden na een ongeluk maar drie maanden cel geeist kan worden.
Dus als mensen bewust mensen aanrijden en doorrijden in de hoop niet gepakt te worden, lopen ze heel weinig risico. De kans is groot dat je niet gepakt wordt, dan ontloop je straf en als je wel gepakt wordt, zit je niet lang.
Vandaar dus dat het steeds vaker gebeurt.
windsurfer
Diehard

@Loeki,
Dus als mensen bewust mensen aanrijden en doorrijden in de hoop niet gepakt te worden, lopen ze heel weinig risico
als je bewust mensen aanrijdt wordt het wel een ander verhaal, want dan zou het wel poging tot doodslag kunnen zijn waar het in dit geval blijkbaar een ongeluk is. Dan praat je over hogere straffen. Het is wel zo dat men dan moet zien te bewijzen dat het met opzet was, hetgeen lastig is als er geen getuigen zijn en geen motief blootgelegd kan worden.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Nog meer info:

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... -Wal.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Het woordje 'schaamtecultuur' gevallen.
Zal ik de chips en de nootjes vast pakken? ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

'Kort voor de fatale aanrijding had cabaretière Floor van der Wal Mohamed S. nog glimlachend aangekeken vanaf haar fiets. Daarop raakte ze de voorruit van zijn auto, daarna het dak. De officier van justitie eiste vandaag vier jaar cel en zeven jaar intrekking van zijn rijbewijs.
De 25-jarige Amsterdammer reed in de nacht van 24 op 25 maart met zo'n tachtig kilometer per uur niet alleen veel te hard, bij het Mercatorplein reed hij bovendien rechtdoor via het voorsorteervak voor rechtsaf, waar het licht op rood stond. Doodslag en doorrijden na een ongeval, meent de officier van justitie.

Er was enige haast op de bewuste avond, verklaart S. nu. Eén van de drie vrienden bij hem in de auto kreeg een telefoontje: er was thuis in Osdorp ingebroken en zijn kleine zusje was alleen. 'We kwamen van Noord. Ik ben via het Waterlooplein gereden. Heb nergens de regels overtreden. Ik heb wel vlot gereden, niet te hard - zo'n 50, 55 kilometer.'

Eenmaal in de Jan Evertsenstraat verminderde hij vaart voor de vele drempels. 'Dat zou de auto beschadigen.' Voor rechtdoor sprong het licht op groen, maar een wachtende zilverkleurige Golf trok niet direct op. Daar stuurde S. omheen, via de rijstrook voor rechtsafslaan. 'Ik gaf gas om hem voor te blijven. Ik dacht dat het kruispunt leeg was.' In werkelijkheid wachtte de andere bestuurder op de overstekende Floor van der Wal. 'Ik heb nog geprobeerd te remmen, maar het was al te laat.'

Na een korte stop aan de overkant van het kruispunt reed hij door. Later stuurde hij twee vrienden naar het Mercatorplein om te kijken hoe het met het slachtoffer ging. 'Ze zeiden: ze overleeft het wel. Ik geloofde dat het allemaal goed zou komen.'

Diezelfde nacht kon S. worden opgepakt, doordat de auto bij de aanrijding één van de nummerplaten was verloren. Na zijn arrestatie verklaarde S. nog dat zijn auto gestolen was, na een derde verhoor gaf hij zijn rol toe.

De drie vrienden die die fatale avond bij S. in de auto zaten, zwijgen over het gebeuren. De advocaat van S., Bénédicte Ficq, zei dat er geen sprake was van opzet. Ook wees zij op 'de neiging' van het Openbaar Ministerie (OM) in de eis rekening te houden met de soort verdachte. Zo eiste het twee maanden voorwaardelijk tegen een motoragent die in oktober 2009 door rood reed en een vrouw doodreed op een zebrapad. In zijn geval was volgens het OM sprake van dood door schuld, niet van doodslag. 'Daar heb ik moeite mee,' aldus Ficq.

Ficq vroeg de rechtbank ook rekening te houden met 'de schaamtecultuur' waarin S. leeft. 'Dat kan verklaren waarom verdachte zich in eerste instantie terughoudend heeft opgesteld.'

In een emotionele slachtofferverklaring die de ouders Van der Wal om en om voorlazen, zeiden ze weinig berouw te zien van S. Zo kwam een excuusbrief van S. pas een maand voor de zitting. 'De brief voegt niets toe aan onze rouwverwerking. Een strategische zet om minder straf te krijgen noemen we het.' S., in tranen: 'Ik zou willen dat ik het allemaal kon terugdraaien. Het spijt me echt.' (Merel Straathof)
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... -Wal.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is nog veel erger dan ik dacht. Hij zag haar vlak van tevoren! Hij wilde z'n auto niet beschadigen met drempels! (Hoe cynisch, wat zullen ze gelachen hebben om die opmerking in de auto.) Terwijl zijn voorganger wachtte op het overstekende meisje, ging hij er met zijn auto langs en reed haar aan!
windsurfer
Diehard

Dat bericht geeft inderdaad een nog slechter gevoel bij het al zeer trieste voorval. Het moet voor de ouders en familie een heel zure dag zijn, verschrikkelijk voor die mensen.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

Steek je een zebra over met je fiets of lopend? kijk eerst of er geen dure auto met Marokkanen erin nadert. Is dat het geval, let dan goed op die auto bij het oversteken.
In de avonduren helemaal extra opletten vooral in West.
Rijd je op het fietspad, komt er een scooter met twee Marokkanen je veel te hard tegemoet, ga alvast op het voetpad staan en wacht tot de scooter voorbij is. Rijd je met een auto en heb je groen maar je nadert een fietspad overdwars waar je geen goed zicht op heb? Nader heel langzaam, want Marokkanen rijden op scooters door rood over het fietspad.
Zijn dit de verkeersregels in Amsterdam? Voor mij wel, al sinds tijden.
Samante

Bericht door Samante »

Doorrijden na een ongeval moet zeer zwaar worden gestraft. Anders wordt het 'lonend' om door te rijden. De rechtspraak laat alleen al op dit punt een flinke steek vallen.

Wat ik me verder afvraag is of het slachtoffer licht had op haar fiets en of zij groen licht had.
Ik heb veel rij-ervaring gehad in Amsterdam en ik zag zelden fietsers in het donker met licht op de fiets en ook hielden zij zich in de meeste gevallen niet aan de verkeersregels. Vele fietsers in Amsterdam fietsen met ware doodsverachting is mij gebleken.
Plaats reactie