Drie dagen per week vlees is genoeg
Moderator: Moderators
Drie dagen per week vlees is genoeg
In Europa wordt veel vlees gegeten. Dat is slecht, voor de gezondheid en het milieu. Het Planbureau voor de leefomgeving komt in een 'niet hip' rapport met verbeteringen.
Drie dagen per week vlees op het menu is genoeg voor een goede gezondheid en bovendien erg goed voor ons leefmilieu, zegt onderzoeker Henk Westhoek van het Planbureau voor de leefomgeving. Westhoek concludeerde dat gisteren nadat hij zijn rapport 'The Protein Puzzle' over vlees en zuivelconsumptie in Europa had toegelicht. Europeanen krijgen 70 procent meer eiwitten binnen via hun voedsel dan volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nodig is voor een gezond leven.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... heid.dhtml
Wie eet er hier regelmatig een hamburger? Ik stond met Pasen bij het Museumplein voor een kraampje waar broodjes worst en broodjes hamburger werden verkocht, en de een na de ander ging over de toonbank en belandde in de toeristische mondjes.
Ik stond ernaar te kijken - hoefde alleen een ijsje - en dacht: wat zijn dat voor wezens? Nu, met dit mooie weer, zo'n vies klef broodje met een dikke schijf vlees ertussen naar binnen werken?
Ik moet er niet aan denken zo'n grote vleesbal nu in mijn maag te moeten krijgen.
Nu eet ik zelf alleen heel af en toe biologische kip en heb van mijn leven nog nooit een broodje hamburger gegeten. Maar het verschil lijkt steeds groter te worden tussen de vleeseters en mijzelf. Ik kan me totaal niet meer in het eetgedrag van veel vleeseters verplaatsen.
Wat zou het mooi zijn als dat hamburgereten over een jaar of tien verdwenen zou zijn, net zoals het roken langzamerhand meer abnormaal dan normaal wordt gevonden.
Drie dagen per week vlees op het menu is genoeg voor een goede gezondheid en bovendien erg goed voor ons leefmilieu, zegt onderzoeker Henk Westhoek van het Planbureau voor de leefomgeving. Westhoek concludeerde dat gisteren nadat hij zijn rapport 'The Protein Puzzle' over vlees en zuivelconsumptie in Europa had toegelicht. Europeanen krijgen 70 procent meer eiwitten binnen via hun voedsel dan volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) nodig is voor een gezond leven.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... heid.dhtml
Wie eet er hier regelmatig een hamburger? Ik stond met Pasen bij het Museumplein voor een kraampje waar broodjes worst en broodjes hamburger werden verkocht, en de een na de ander ging over de toonbank en belandde in de toeristische mondjes.
Ik stond ernaar te kijken - hoefde alleen een ijsje - en dacht: wat zijn dat voor wezens? Nu, met dit mooie weer, zo'n vies klef broodje met een dikke schijf vlees ertussen naar binnen werken?
Ik moet er niet aan denken zo'n grote vleesbal nu in mijn maag te moeten krijgen.
Nu eet ik zelf alleen heel af en toe biologische kip en heb van mijn leven nog nooit een broodje hamburger gegeten. Maar het verschil lijkt steeds groter te worden tussen de vleeseters en mijzelf. Ik kan me totaal niet meer in het eetgedrag van veel vleeseters verplaatsen.
Wat zou het mooi zijn als dat hamburgereten over een jaar of tien verdwenen zou zijn, net zoals het roken langzamerhand meer abnormaal dan normaal wordt gevonden.
-
siger
Re: Drie dagen per week vlees is genoeg
Twee of drie keer per jaar. Maar dan sta ik er echt wild van. Moet wel bij Mc Donalds of Burger King zijn. Voor de hygiene.Loekie1 schreef:Wie eet er hier regelmatig een hamburger?
Waar is een biologische kip volgens jouw van gemaakt?
Aan de voorgestelde drie dagen per week voldoe ik al aardig. Hamburgers, alleen onderweg langs de Duitse autosnelwegen bij de grote M. Elke keer heb ik wel de gedachte: "zo, voorlopig geen hamburger meer".
Groet
kiks
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Eens met de stelling. Minder vlees, voor een eerlijkere prijs. Het is prima iedere dag vlees te eten, maar dan wel een stukje ipv een stuk. Het hoeft van mij echt niet iedere dag vleesloos te zijn. Een bewuster eetpatroon is een trend die je de laatste tijd ziet. De informatie is overigens vrij gemakkelijk toegankelijk.
Groet,
Bob
Groet,
Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Eet jij wel eens een hamburger en hoe voelt dat?Blues-Bob schreef:Eens met de stelling. Minder vlees, voor een eerlijkere prijs. Het is prima iedere dag vlees te eten, maar dan wel een stukje ipv een stuk. Het hoeft van mij echt niet iedere dag vleesloos te zijn. Een bewuster eetpatroon is een trend die je de laatste tijd ziet. De informatie is overigens vrij gemakkelijk toegankelijk.
Groet,
Bob
Ik eet inderdaad welleens een hamburger. Vooral die mijn vrouw maakt zijn er lekker. Ik ben blij dat we dat seperatorvlees niet verloren laten gaan. Hamburgers en frikandellen zorgen voor minder restproducten na de slacht en een hogere opbrengst per dood rund, varken, kip, etc. waardoor het kwalitatief betere vleesproduct voor minder centen over de toonbank kan, hetgeen resulteert in lagere voedselprijzen! Iedereen die vlees eet zou met enige regelmaat ook hamburgertjes moeten eten, of frikandellen, zodat ze hun afvalverwerking ook voor een deel zelf betalen (tenzij ze ook voldoende pillen slikken en postzegels plakken).Loekie1 schreef: Eet jij wel eens een hamburger en hoe voelt dat?
Wat is de relevantie van mijn gevoel bij het eten van een hamburger?
Groet,
Bob
Sommige weken geen vlees, sommige weken 1 à 2 keer per week. Hamburgers koop ik nooit want ik koop graag dingen die ik nog kan herkennen waar het vandaan komt (mijn persoonlijke voedselreligie). Ik vind het niet altijd even makkelijk om fatsoenlijk te koken zonder vlees moet ik zeggen, maar dat zal wel wennen zijn.
Heeft er iemand hier wel eens insecten gegeten eigenlijk? Of slakken? (Bij wijze van experiment heb ik nu zelf een lading segrijnslakken in de tuin zodat ik toch nog eens vlees kan eten haha.. vrees dat het me niet gaat bevallen).
Heeft er iemand hier wel eens insecten gegeten eigenlijk? Of slakken? (Bij wijze van experiment heb ik nu zelf een lading segrijnslakken in de tuin zodat ik toch nog eens vlees kan eten haha.. vrees dat het me niet gaat bevallen).
“This is a present from a small, distant world, a token of our sounds, our science, our images, our music, our thoughts and our feelings. We are attempting to survive our time so we may live into yours. ”
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
— U.S. President Jimmy Carter (Voyager 1 Golden Record)
Blues-Bob schreef: Wat is de relevantie van mijn gevoel bij het eten van een hamburger?
Groet,
Bob
Ze zeggen dat vet eten verslavend is, daarom zijn Amerikanen zo dik. Verslaafd aan vet voedsel waaronder hamburgers.
Is het eten van een hamburger net zoiets als een sigaret opsteken vraag ik me af.
-
siger
Ik geloof graag dat minder vlees eten gezonder is. Alleszins in Europa is die trend ingezet ook.Loekie1 schreef:Ze zeggen dat vet eten verslavend is, daarom zijn Amerikanen zo dik. Verslaafd aan vet voedsel waaronder hamburgers.
Is het eten van een hamburger net zoiets als een sigaret opsteken vraag ik me af.
Maar ik vraag me wel af of hamburgers echt zo slechts scoren. Zou de traditionele varkensworst met vette jus en aardappelkledder zoveel beter zijn? Is dat wel eens onderzocht?
Eten kan inderdaad verworden tot een gedrag waaraan men verslaafd kan raken. Er zijn in die zin overeenkomsten met cigaretten, maar ook duidelijke verschillen.Loekie1 schreef: Ze zeggen dat vet eten verslavend is, daarom zijn Amerikanen zo dik. Verslaafd aan vet voedsel waaronder hamburgers.
@Siger
De vergelijking met amerikanen is inderdaad niet geheel goed voor Nederlanders, Duitsers en Belgen, aldus blijkt uit onderzoek. De toename in gewicht, BMI en vetpercentage van de gemiddelde Nederlander en Belg blijkt in ieder geval alleen te verklaren vanuit eet- en beweeggedrag door de cijfers in toename van suikerconsumptie erin te betrekken. Deze toename komt meer overeen met de toename in gewicht en vetpercentage dan de toename van vleesconsumptie of vetconsumptie. Als ik het onderzoek ergens nog heb liggen, zal ik dat hier posten. Dergelijk onderzoek is gedaan op in ieder geval Vlamingen, Belgen en Duitsers.
Groet,
Bob
-
Jinny
Hamburgers, twee a drie maal per jaar en dan maakt of, mijn vrouw ze klaar, of, een maat van mij op de BBQ.
Mec sneck en aanverwanten kom ik niet, alleen met de kermis hier op het dorp in de plaatselijke vetschuur.
Mec sneck en aanverwanten kom ik niet, alleen met de kermis hier op het dorp in de plaatselijke vetschuur.
Ik denk, dat je hier duidelijk 2 verschillende onderwerpen hebt.
Hoeveel vlees heeft een mens nodig om gezond te leven en hoeveel vlees eten wij met z'n allen teveel?
Met alle randgegevens en (logische discussiepunten), die daar bij horen.
En de persoonlijk afkeer van hamburgers.
Dit laatste is voor mij geen enkel discussie punt, want ieder heeft zo zijn smaak.
En van mij mag hij.
Slechts waard om anekdotisch vermeld te worden en goed voor de babbelbox, zeker als dit hele onderwerp gelardeerd is met subjectivititeit en persoonlijk gebrek aan achtergrondkennis van de receptuur.
Ik begrijp die hetze tegen speciaal hamburgers niet.
Een hamburger in zijn zuivere vorm is goed en gezond eten en verdient een plaatsje tussen de rest van onze voedingsmiddelen.
Ook de receptuur hoort in de babbelbox
Maar toch plaats ik het even hier.
50 % Rundergehakt en 50% gemalen mager vlees, met elkaar vermengd en in de vorm van ronde plak gebracht, wat zout en peper en naar smaak nog wat andere kruiden en dat gegrild, waardoor veel van het vet eruit gebakken wordt is mi. lang niet zo vet als het gehakt half om half, (doorregen rund en varkens gehakt), waarvan onze ouderwetse gehaktballetjes gemaakt worden.
Die wordt meestal nog gegeten met de jus, die eruit ontstaat en die over de aardappels gaat, col van het uitgesmolten verzadigde vet.
Bij de hamburger buitenshuis wordt daar ook nog wat groenten geleverd, in de vorm van sla en uien, dat in tegenstelling met het broodje bal.
Dat niet alle hamburgers, die je in de super koopt van eenzelfde kwaliteit zijn, zegt niets over dit gerecht ansich.
Dat is met alle produkten zo en wie een goedkoop snel te verwerken voorprodukt wil kopen, zal even wat nader op de verpakking moeten kijken.
Dan zal hij merken dat, net als bij alle andere (bijna) kant en klaarprodukten, alle waar naar zijn geld is.
Duidelijk een grondprodukt wat ingekleurd is, voorzien van een fiks aantal smaakversterkers en andere houdbaarheidsfactoren in de vorm van x=aantal E's, verdient sowieso altijd een grote mate van argwaan.
Het is trouwens vrij goed al te zien of hij meer weg heeft van een platgeslagen ronde frikandel of dat hij meer weg heeft van een wat groot uitgevallen tartaartje met een wat groter vetpercentage, dan de gemalen zuivere biefstuk.
Overigens: 's lands wijs, 's lands eer.
De meeste fransen zijn groot gebracht met de "steak hache" en nog altijd ook in steeds grotere mate (maat).
http://fr.wikipedia.org/wiki/Steak_hach%C3%A9
Jammer, dat zij bijna geen groenten eten, maar vooral vlees en aardappelgerechten en brood met wat slablaadjes.
Toch scheelt de gemiddeld gehaalde leeftijd van de fransen niet veel met de onze.
Hoeveel vlees heeft een mens nodig om gezond te leven en hoeveel vlees eten wij met z'n allen teveel?
Met alle randgegevens en (logische discussiepunten), die daar bij horen.
En de persoonlijk afkeer van hamburgers.
Dit laatste is voor mij geen enkel discussie punt, want ieder heeft zo zijn smaak.
En van mij mag hij.
Slechts waard om anekdotisch vermeld te worden en goed voor de babbelbox, zeker als dit hele onderwerp gelardeerd is met subjectivititeit en persoonlijk gebrek aan achtergrondkennis van de receptuur.
Ik begrijp die hetze tegen speciaal hamburgers niet.
Een hamburger in zijn zuivere vorm is goed en gezond eten en verdient een plaatsje tussen de rest van onze voedingsmiddelen.
Ook de receptuur hoort in de babbelbox
Maar toch plaats ik het even hier.
50 % Rundergehakt en 50% gemalen mager vlees, met elkaar vermengd en in de vorm van ronde plak gebracht, wat zout en peper en naar smaak nog wat andere kruiden en dat gegrild, waardoor veel van het vet eruit gebakken wordt is mi. lang niet zo vet als het gehakt half om half, (doorregen rund en varkens gehakt), waarvan onze ouderwetse gehaktballetjes gemaakt worden.
Die wordt meestal nog gegeten met de jus, die eruit ontstaat en die over de aardappels gaat, col van het uitgesmolten verzadigde vet.
Bij de hamburger buitenshuis wordt daar ook nog wat groenten geleverd, in de vorm van sla en uien, dat in tegenstelling met het broodje bal.
Dat niet alle hamburgers, die je in de super koopt van eenzelfde kwaliteit zijn, zegt niets over dit gerecht ansich.
Dat is met alle produkten zo en wie een goedkoop snel te verwerken voorprodukt wil kopen, zal even wat nader op de verpakking moeten kijken.
Dan zal hij merken dat, net als bij alle andere (bijna) kant en klaarprodukten, alle waar naar zijn geld is.
Duidelijk een grondprodukt wat ingekleurd is, voorzien van een fiks aantal smaakversterkers en andere houdbaarheidsfactoren in de vorm van x=aantal E's, verdient sowieso altijd een grote mate van argwaan.
Het is trouwens vrij goed al te zien of hij meer weg heeft van een platgeslagen ronde frikandel of dat hij meer weg heeft van een wat groot uitgevallen tartaartje met een wat groter vetpercentage, dan de gemalen zuivere biefstuk.
Overigens: 's lands wijs, 's lands eer.
De meeste fransen zijn groot gebracht met de "steak hache" en nog altijd ook in steeds grotere mate (maat).
http://fr.wikipedia.org/wiki/Steak_hach%C3%A9
Jammer, dat zij bijna geen groenten eten, maar vooral vlees en aardappelgerechten en brood met wat slablaadjes.
Toch scheelt de gemiddeld gehaalde leeftijd van de fransen niet veel met de onze.
Laatst gewijzigd door Maria op 29 apr 2011 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Hamburgers bij de Mek zijn smaakloos.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
- vegan-revolution
- Superposter
Hier een onderzoek dat indicatief is voor het effect op veroudering door het weglaten van dierlijke voeding. Ik doe het al 22 jaar naar volle tevredenheid zonder dierlijke voeding.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Loeki
Aan jou de vraag als topic starter.
Gaat het jou om het teveel aan vlees wat de gemiddelde mens tegenwoordig eet?
Of gaat het bij jou speciaal over je afkeer van de hamburger?
Of wordt dit het zoveelste vegetarische topic?
Aan jou de vraag als topic starter.
Gaat het jou om het teveel aan vlees wat de gemiddelde mens tegenwoordig eet?
Of gaat het bij jou speciaal over je afkeer van de hamburger?
Of wordt dit het zoveelste vegetarische topic?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.