Afghanistan is een evangelisatieland voor diverse groeperingen. De bekendste groep zijn de Zuid Koreanen. Na een ontvoering besloot dit land om te stoppen met evangeliseren.
Is het nu stil aan het front. Dat zou een noviteit zijn binnen het bekeringswerk van christenen. Ondergrondse werkzaamheden gaan gestaag door. Soms komt er weer iets naar boven. Bijvoorbeeld de Nederlander Peter Oosterhuis die in oktober werd ontvoerd in Afghanistan.
Werkzaam voor Stream. Rond deze organisatie hangt een groot mistgordijn. Maar op de achtergrond klinkt de boodschap dat hun leden worden getraind in een bediening van genezing en bevrijding. De laatste formulering kan uitgelegd worden als evangelisatiewerkzaamheden.
De resultaten van deze inspanningen worden zichtbaar. Steeds meer ex-moslims laten zich openlijk dopen in Afghanistan. De indoctrinatie van andersgelovigen heeft ook een keerzijde. De vervolging neemt toe. Naast de bescheiden groep Koptische christenen ontstaat er nu een nieuwe generatie, die gevallen is voor de charmes van veelal buitenlandse evangelisten. Nu is dit op te lossen door volledig te stoppen met evangelisatie en het land te markeren als moslimland en dit te respecteren. Nee, Nederland gaat het anders oplossen. Om de groeiende groep christenen ter wille te zijn, gaat er een juridisch adviseur mee naar Kunduz. Hij zal zich inspannen om de oogst van evangelisatie werkzaamheden veilig te stellen. Of dit in goede aarde gaat vallen en de veiligheid van de Nederlandse opleiders vergroot. Dat valt te betwijfelen. Ook het neutrale karakter van een missie komt hiermee in gevaar. Naast de strijd tegen de Taliban komt er nu ook een accent te liggen op inmenging in religieuze aangelegenheden. Een PVV-er vroeg of er ook aandacht komt voor homosexuelen. Terecht lijkt mij. Maar het grote verschil is dat homo’s geen keus hebben. Ze zijn het. Christen wordt je. De laatste groep zou zelf de consequenties moeten dragen.
Het christelijke “blijf van mijn lijf huis” in Kunduz.
Moderator: Moderators
Het christelijke “blijf van mijn lijf huis” in Kunduz.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Re: Het christelijke “blijf van mijn lijf huis” in Kunduz.
Ik vind dit een vrij gewaagde uitspraak. Vervolgd worden om je geloof is in mijn nederige opinie net zo erg als vervolgd worden om welke andere reden dan ook. Dat het eenzijdig en hypocriet is om een groep wel te beschermen en andere groepen niet, ben ik met je eens. Verder is het inderdaad dom om partij te trekken voor een religie die wordt gezien als de Westerse religie.PietV. schreef:Maar het grote verschil is dat homo’s geen keus hebben. Ze zijn het. Christen wordt je. De laatste groep zou zelf de consequenties moeten dragen.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Maar je kan ook stellen dat dit een handreiking is naar de christelijke partijen. Die dus graag hun belangen op meerdere plaatsen terug zien in deze missie. Maar voor de dames en heren die zich moeten waar maken in Kunduz is dit een lastig probleem. Stel dat de lokale media dit gaan uitvergroten. Dan lijkt het net of Nederland de missie aangrijpt om naast het verbeteren van de veiligheidssituatie zich ook nog eens zich gaat afzetten tegen de Islam. Nu ben ik geen voorstander van welke geloofsvariant dan ook. Echter het afruilen van het ene voor het andere, waarbij er een kans bestaat dat dit op den duur tot nieuwe scheidslijnen leidt, lijkt me niet de bedoeling.Marinus schreef:
Ik vind dit een vrij gewaagde uitspraak. Vervolgd worden om je geloof is in mijn nederige opinie net zo erg als vervolgd worden om welke andere reden dan ook. Dat het eenzijdig en hypocriet is om een groep wel te beschermen en andere groepen niet, ben ik met je eens. Verder is het inderdaad dom om partij te trekken voor een religie die wordt gezien als de Westerse religie.
Hier in Suriname heb ik kennis mogen nemen van enkele evangeliseertechnieken die christenen toepassen, meest door Amerikanen trouwens. Mijn antipathie jegens anti-evangeliseerwetgeving in landen als Afghanistan is er sterk door afgenomen.PietV. schreef:Steeds meer ex-moslims laten zich openlijk dopen in Afghanistan.
Soms is het regelrecht christelijk tuig. Bekeer je en je krijgt medische hulp. Bekeer je niet en je kunt creperen. Is dat in Afghanistan anders?
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
Naast de militaire strijd tegen de Taliban is er dus ook sprake van een religieuze strijd om zieltjes met de Taliban gaande. Ach de strijd in Afghanistan en Irak wordt vlgs. mij sowieso al gezien als een 'kruistocht' en terecht, want er zijn christenen die Irak en Afghanistan zie als nieuw werkveld om het evangelie van den Heere Heere Jezus Gristus te verkondigen. En deze mensen van het 'duister' van de islam (uiteraard een "dwaalleer" afkomstig van satan) naar het 'licht' van het gristendom te brengen.Naast de strijd tegen de Taliban komt er nu ook een accent te liggen op inmenging in religieuze aangelegenheden.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Ik denk dat ze in Afghanistan veelal ondergronds functioneren. De Afghanen willen geen evangelisatie. Niet alleen de Taliban heeft hier een broertje dood aan. Alle uitingen die te maken hebben met andere religies staan onder vuur. Dus ook de mensen die hier naar toe komen om het toch even te proberen. Maar er gebeuren zaken die waar je af en toe even van schrikt. Tsunami voorbij en wat komt daar weer voorbij lopen: "De evangelisten". Haïti en wie waren er ook weer. "Let op anders stelen ze onze weeskinderen". Overal zijn ze actief. Geen land is veilig voor de evangelisten. Tegenwoordig is Nederland ook zendingsgebied. Maar het verbaast mij dat Nederland een missie met dit soort secundaire zaken opzadelt. Het maakt het werk van degenen die hier straks rondlopen niet gemakkelijker. Hoe kweek je een slechte verstandhouding; door te zeggen dat je de moslims die christen worden gaat begeleiden en misschien een enkeltje Nederland geeft. Om hier asiel te krijgen. Straks staat dit op de voorpagina van een lokale krant. De enige die kan lezen en schrijven is de imam. Dus gelijk een onderwerp voor de preek.MNb schreef:PietV. schreef: Bekeer je niet en je kunt creperen. Is dat in Afghanistan anders?