Over dhimmies en heisjes

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Over dhimmies en heisjes

Bericht door The Prophet »

De "dhimmie" heeft nu een tegenhanger gekregen: het "heisje". Minister Leers is er eentje.
Geert Wilders is er gek op om tegenstanders dhimmies te noemen. Die lopen het vuur uit de sloffen om het de lichtgeraakte moslims maar zoveel mogelijk naar de zin te maken. Maar zoals eigenlijk altijd het geval is bij Geert Wilders, bestrijdt hij dit euvel met een PVV’se equivalent. Zoals het koranverbod zijn antwoord was op de islamitische censuur op cartoons en boeken, zo heeft hij ook zijn variant op de dhimmie, namelijk Henk en Ingrids sloofje – geacronymiseerd tot Heisje.

Henk en Ingrid staan voor de anderhalf miljoen onnozelaars die denken dat Wilders hun problemen gaat oplossen en die zolang compleet genegeerd zijn dat ze van niets of niemand nog enige tegenwerping dulden. Ze willen alleen nog maar respect en gehoorzaamheid en probeer ze er niet van te overtuigen dat hun leven in Nergenshuizen er geen haar beter op wordt door de geleidelijke invoering van Apartheid die de PVV voorstaat, want dan ben je een elitaire semi-intellectuele linkschmensch die de PVV demoniseert, wat toch alleen maar een averechtse werking heeft want nah-nah-nah-nah, wéér vijf zetels voor Geertje d’r bij.
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/heisje.html
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/fu ... ngrid.html
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Marinus
Bevlogen

Re: Over dhimmies en heisjes

Bericht door Marinus »

Tactisch dat je maar een deel van het artikel plaatst. Het deel wat je weglaat is de gebruikelijke linksche demonisering van Geertje. Verder gaat de term heisje echt geen tegenhanger worden van dhimmie. We hebben het hier wel over een een eeuwenoude islamitische traditie tegenover het kansloze linguistische construct van een linkse rakker. Dat kan gelijk bij de kansenjongeren en de vogelaarwijken gezet worden.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Nix tactisch, ik vond dit het interessantste stukje en het hele stuk kwoten vind ik wat teveel copy/paste worden. Daarnaast heb ik ook geen waarde-oordeel over het stuk uitgesproken. Jij wel: links, dus fout.

Je hebt blijkbaar ook niet begrepen dat "dhimmie" in de oorspronkelijke "eeuwenoude Islamitische traditie" iets heel anders is dan de term "dhimmie" zoals die door de Rechtse Kerk tegen "linkschmensen" wordt gebruikt. Daar gaat dit stuk ook over.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

We hadden toch al Islamofielen en Islamofoben? :roll:

Waar is "heisje" eigenlijk op gebaseerd?
Het klinkt nergens naar.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Jagang schreef:Waar is "heisje" eigenlijk op gebaseerd?
onze alwetende Profeet schreef:namelijk Henk en Ingrids sloofje – geacronymiseerd tot Heisje
Jagang schreef:Het klinkt nergens naar.
Moet ik nog beginnen over ironie enzovoorts?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ach zo.
De afkorting drong niet echt door.
Misschien omdat "en" niet met een hoofdletter E geschreven was.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

The Prophet schreef:
Jagang schreef:Waar is "heisje" eigenlijk op gebaseerd?
onze alwetende Profeet schreef:namelijk Henk en Ingrids sloofje – geacronymiseerd tot Heisje
Jagang schreef:Het klinkt nergens naar.
Moet ik nog beginnen over ironie enzovoorts?
De ironie is dat als er een verkiezing op Freethinker komt wie van al de forummers het meeste dhimmiekarakter in zich heeft, de topicopener op nummer 1 komt te staan.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Zo'n verkiezing lijkt me niet echt het toppunt van vrijdenken, aangezien dit forum van de meer inhoudelijke discussie pretendeert te zijn.

Een etiketjes-plak-verkiezing lijkt me hier niet echt op zijn plaats.
Henry Ford
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

The Prophet schreef:Je hebt blijkbaar ook niet begrepen dat "dhimmie" in de oorspronkelijke "eeuwenoude Islamitische traditie" iets heel anders is dan de term "dhimmie" zoals die door de Rechtse Kerk tegen "linkschmensen" wordt gebruikt. Daar gaat dit stuk ook over.
Behalve het feit dat de dhimmi in de islamitische traditie weinig keuze heeft om dhimmi te zijn (alternatief is bekering, verbanning of erger) zie ik niet direct het verschil.

Met daarbij wel de nuance dat de term dhimmi inderdaad wel erg makkelijk valt. Veel linkse mensen zullen andere motieven hebben dan de moslims pleasen of appeasen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
siger

Bericht door siger »

gerard_m schreef:Veel linkse mensen zullen andere motieven hebben dan de moslims pleasen of appeasen.
Hoe bedoel je?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Een dhimmi in de oorspronkelijke betekenis van het woord is iemand die leeft onder een islamitische overheersing en daar minder rechten geniet dan de moslims (denk aan belastingplicht en religieuze vrijheid). Oorspronkelijk werden daar alleen christenen en joden mee bedoeld, later ook anderen.

Met de term dhimmi zoals die tegenwoordig door islamofoben wordt gebruikt, bedoelt men mensen die moslims in Westerse landen meer tegemoet komen dan andere groeperingen. Dat kan vanwege angst of vanwege anti-discriminatie of vanwege onwetendheid / naiviteit. Ik heb de indruk dat het meestal gedaan wordt om problemen of irritaties uit de weg te gaan.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld aparte gemeentelijke loketten voor mannen en vrouwen (nota bene in een moskee) of het verwijderen of niet plaatsen van kunst vanwege vermeende gevoeligheid bij moslims (afbeeldingen van varkens of seksueel getint bijvoorbeeld). In de praktijk kom je dit soort gedrag echter maar weinig tegen en doorgaans is er veel kritiek op. Wat mij betreft terecht.

De "rechtse kerk" doet echter net alsof dit gedrag veel voorkomt en dat het voorbeelden zijn van verregaande islamisering. Dat is echter schromelijk overdreven.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

The Prophet schreef:Een dhimmi in de oorspronkelijke betekenis van het woord is iemand die leeft onder een islamitische overheersing en daar minder rechten geniet dan de moslims (denk aan belastingplicht en religieuze vrijheid). Oorspronkelijk werden daar alleen christenen en joden mee bedoeld, later ook anderen.

Met de term dhimmi zoals die tegenwoordig door islamofoben wordt gebruikt, bedoelt men mensen die moslims in Westerse landen meer tegemoet komen dan andere groeperingen. Dat kan vanwege angst of vanwege anti-discriminatie of vanwege onwetendheid / naiviteit. Ik heb de indruk dat het meestal gedaan wordt om problemen of irritaties uit de weg te gaan.

Voorbeelden zijn bijvoorbeeld aparte gemeentelijke loketten voor mannen en vrouwen (nota bene in een moskee) of het verwijderen of niet plaatsen van kunst vanwege vermeende gevoeligheid bij moslims (afbeeldingen van varkens of seksueel getint bijvoorbeeld). In de praktijk kom je dit soort gedrag echter maar weinig tegen en doorgaans is er veel kritiek op. Wat mij betreft terecht.

De "rechtse kerk" doet echter net alsof dit gedrag veel voorkomt en dat het voorbeelden zijn van verregaande islamisering. Dat is echter schromelijk overdreven.
Grappig.
Dit is juist typische dhimmie-praat.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

The Prophet schreef:Jij wel: links, dus fout.
Wat tegenwoordig voor links doorgaat is niet helemaal naar mijn smaak, maar ik ben in principe vrij links. Mijn islamofobie is links gemotiveerd en richt zich tegen het rechtse tot extreem-rechtse karakter van de mainstream-islam. In feite is het intolerantie voor intolerantie. Ik gruw van die linksen die onze verworvenheden verkwanselen aan de eerste en beste importbarbaren.

Ik ben bijvoorbeeld voor het recht op het dragen van hoofddoeken, maar daar hoeft wat mij betreft geen veer in de reet voor de moslims bij. de hoofddoek is een symbool van islamitische achterlijkheid, maar a) mensen hebben recht op hun achterlijkheid en b) qua kledingstuk heeft het dezelfde status als ieder ander hoofddeksel. Als je links pretendeert te zijn en de hoofddoek actief gaat faciliteren, dan vind ik dat dhimmiegedrag.

Het is bijvoorbeeld te gestoord voor woorden dat men probeert/probeerde een seksistisch symbool onderdeel te maken van bijv. het politieuniform.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Ik ben geen voorstander van hoofddoeken in overheidsfuncties, zeker niet in representatieve functies zoals politie of justitie.
Cluny schreef:Dit is juist typische dhimmie-praat.
Wat een prachtige, inhoudelijke reactie. Scherp geschreven, goede argumenten.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

siger schreef:
gerard_m schreef:Veel linkse mensen zullen andere motieven hebben dan de moslims pleasen of appeasen.
Hoe bedoel je?
Ik bedoel dat deze term "dhimmi" wel erg losjes wordt gebruikt voor linkse mensen. De drijfveren voor links kunnen ook zitten in idealen over hoe de samenleving eruit moet zien. Het gaat om bevorderen van participatie, ruimte voor moslims om hun religie in alle opzichten uit te oefenen, etc. In principe ook een nobel streven en als dit de drijfveer is heeft het weinig met dhimmi gedrag te maken.

Ik begrijp trouwens ook dan nog steeds niet waarom links zo tolerant is als het gaat om zaken die totaal ingaan tegen de verworvenheden die we (mede door linkse inzet) in Nederland hebben. Gelijke rechten voor vrouwen en homoseksuelen bijvoorbeeld.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie