dinsdag 2 november 2010 10:00
Albayrak was emotioneel na Ruttes betoog
Nebahat Albayrak (PvdA) moest tranen met tuiten huilen toen ze Mark Rutte hoorde over de Turkse nationaliteit enerzijds en de Zweedse anderzijds. Emile Roemer (SP) repte zelfs van discriminatie. En ook Sybrand van Haersma Buma (CDA) hoorde het donderen in Ankara en in zijn eigen fractie en riep die dekselse Rutte tot de orde.
Dat is toch wel wat vreemd te noemen, in het licht van de zeer recente parlementaire geschiedenis. Want hoe zat het ook weer?
Dienstplicht
In maart 2007 schreef ik dat het niet handig en verstandig is dat Turkse Nederlanders dienstplicht moeten vervullen in Turkije, wegens hoge kosten (5.000 euro of meer), redenen van integratie in Nederland en ongewenste, nationalistische (lees Turkse) invloeden.
Reeds op 12 maart 2007 stelde SP-Kamerlid Jasper van Dijk naar aanleiding van dit artikel kritische vragen aan de ministers van Buitenlandse Zaken en Wonen, Wijken en Integratie. Op 14 maart stelden de PvdA-Kamerleden Eijsink en Dijsselbloem kritische vragen over hetzelfde onderwerp, gevolgd door CDA-Kamerlid Sterk.
De teneur van alle vragen is dat de genoemde partijen het onwenselijk achten dat Turks-Nederlands ingezetenen dienstplicht moeten vervullen in Turkije dan wel deze moeten afkopen (en dan nog een maandje verplicht met de Turkse vlag moeten wapperen).
Op pad
Toenmalig minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen (CDA), werd door een Kamermeerderheid op pad gestuurd naar Turkije met deze boodschap, maar het mocht niet baten: de Turken wilden en willen zo graag bij Europa horen dat ze alle obstakels en ‘cashcows’ volop overeind houden. De laatste zin is ironisch bedoeld, maar dat begreep u al.
Hoe dan ook, de Turkse dienstplicht staat nog fier overeind. Er is dus niets veranderd aan de door SP, PvdA en CDA eerder als onwenselijk betitelde situatie en onwenselijke aanhangsels van de dubbele, Turkse nationaliteit. Dat geldt niet voor Zweden.
Integratie
De partijen hebben ook nooit blijk gegeven van een veranderd standpunt in dezen. Sterker nog: de PvdA heeft in de integratieresolutie 'Verdeeld verleden, gedeelde toekomst’, vastgesteld op 14 maart 2009, opgetekend: 'Verder moet de Turkse dienstplicht voor Turkse Nederlanders worden afgeschaft. Al dit soort vormen van bemoeienis of verplichte banden wijst de PvdA vanzelfsprekend af.'
Roemer (SP), Albayrak (PvdA) en Van Haersma Buma (CDA) mogen dus kiezen hoe ze hun recente optreden in de Kamer alsnog willen betitelen:
a. Krokodillentranen (Albayrak?)
b. blijk van een ultrakort parlementair geheugen (Van Haersma Buma?)
c. kwaadsprekerij (Roemer?)
d. een combinatie van een of meer van de voorgaande kwalificaties is ook mogelijk.
En in plaats van krokodillentranen in Kamer en media, kan mevrouw Albayrak misschien beter eens echte tranen gaan huilen op werkbezoek in Turkije. Want de invulling van de Turkse dienstplicht, inclusief vijandbeelden van Grieken, Koerden, joden etc. is werkelijk om te huilen. Maar daarover een andere keer misschien meer.
Paul Lieben
Links hypocriet in het dubbele paspoort-debat
Moderator: Moderators
Links hypocriet in het dubbele paspoort-debat
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."
Re: Links hypocriet in het dubbele paspoort-debat
Thor,
Moeten we Elsevier gaan lezen of zo?
Of ben jij Paul Lieben en zoek je meer lezers?
Of bewonder je Paul en verspreid je zijn werken?
R.
Moeten we Elsevier gaan lezen of zo?
Of ben jij Paul Lieben en zoek je meer lezers?
Of bewonder je Paul en verspreid je zijn werken?
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
-
siger
Misschien moet Thor de forumregels over redeloos plempen eens lezen. En eens beginnen met debateren in plaats van affiches plakken en wegrennen.
Thor, de voetknecht van de Grote Blonde Leider uit Venlo, voert een afleidingsmanoeuvre uit. Zijn held is uiteraard de hypocriet. Hoe zat het ook al weer?
Bij het aantreden van het laatste kabinet Balkenende diende Wilders moties van wantrouwen in tegen bewindslieden met een dubbel paspoort. Hij zei erbij dat hij dat ook zou doen als een bewindsman/vrouw bijvoorbeeld het Zweedse paspoort naast het Nederlandse had.
Zoals gewoonlijk maakt Wilders zijn woorden niet waar als het er op aankomt (AOW anyone?).
Daarvoor is hij dan ook de Grote Blonde Leider. Het voetvolk draait toch wel mee, zo laat ook Thor zien.
Bij het aantreden van het laatste kabinet Balkenende diende Wilders moties van wantrouwen in tegen bewindslieden met een dubbel paspoort. Hij zei erbij dat hij dat ook zou doen als een bewindsman/vrouw bijvoorbeeld het Zweedse paspoort naast het Nederlandse had.
Zoals gewoonlijk maakt Wilders zijn woorden niet waar als het er op aankomt (AOW anyone?).
Daarvoor is hij dan ook de Grote Blonde Leider. Het voetvolk draait toch wel mee, zo laat ook Thor zien.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff
Johan Cruijff
Heren, heren,wat een op de persoon gerichte reacties. Maar allah ik ben een voorvechter van de vrijheid van meningsuiting een vrijdenker zo gezegd.
Beste heeck,
Je hoeft geen Elsevier te lezen, en nee ik ben niet Paul Lieben of bewonder ik iemand in het bijzonder, of misschien Ellian, maar verder dan dat gaat het niet. Ik moet zeggen dat ik het soms ook niet eens ben met Ellian. Maar wat vind jij van het hypocriete gedrag van de linkse partijen?
Beste siger,
Beste MNb,
Beste heeck,
Je hoeft geen Elsevier te lezen, en nee ik ben niet Paul Lieben of bewonder ik iemand in het bijzonder, of misschien Ellian, maar verder dan dat gaat het niet. Ik moet zeggen dat ik het soms ook niet eens ben met Ellian. Maar wat vind jij van het hypocriete gedrag van de linkse partijen?
Beste siger,
Ik wil graag een discussie met je aangaan, maar jij weet niet eens meer wat jezelf schrijft, dat is jammer. Maar wat vind jij van het hypocriete gedrag van de linkse partijen?En eens beginnen met debateren in plaats van affiches plakken en wegrennen.
Beste MNb,
Zoals de hoogblonde man uit Venlo zelf aangaf, toen wilde hij de zittende regering zo snel mogelijk weg en de huidige regering zit daar dankzij hem. Daarnaast gaf de heer Rutte, de onverantwoorde vrijgezel volgens het politbureau van de pavdallochtonen en gedegen reden ter onderbouwing van het verschil. Hij vertelde dat de invloed van de Turkse overheid op diens onderdanen in Nederland wezenlijk verder gaat als de invloed van de Zweedse overheid, oops maar dat staat ook al in het verhaal, had je het niet gelezen?Bij het aantreden van het laatste kabinet Balkenende diende Wilders moties van wantrouwen in tegen bewindslieden met een dubbel paspoort. Hij zei erbij dat hij dat ook zou doen als een bewindsman/vrouw bijvoorbeeld het Zweedse paspoort naast het Nederlandse had.
"Er bestaat geen mening, hoe absurd ook, die de mensen niet gemakkelijk tot de hunne maken, zodra het gelukt is, hen te overtuigen, dat die algemeen aanvaard is."