aids is een soort van rechtvaardigheid

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

aids is een soort van rechtvaardigheid

Bericht door LordDragon »

Volgens aartsbisschop André-Joseph Léonard is aids een soort van gerechtigheid. Dat zegt hij in een nieuw boek, waarin gesprekken met hem over zijn jeugd, carrière en ideeën zijn gebundeld. "Ik zou het zo niet gezegd hebben", zegt zijn woordvoerder.

Monseigneur Léonard - gesprekken, zo heet het nieuwe boek waarin de journalisten Dominique Minten en Louis Mahoux gesprekken met de aartsbisschop hebben uitgeschreven. Het schetst de jeugd en de carrière van Léonard en gaat ook dieper in op de actuele problemen waarmee de kerk vandaag wordt geconfronteerd.

Léonard, die niet meteen wordt beschouwd als een progressieve geestelijke, neemt daarin geen blad voor de mond. "Aids is een vorm van immanente rechtvaardigheid", klinkt het in een van de gesprekken en hij maakt daarop de vergelijking met ecologische problemen. Zo is de mens volgens hem ook verantwoordelijk voor problemen zoals de opwarming van het klimaat.

"Gezien de overvolle agenda van de aartsbisschop werd ik betrokken bij het nalezen", zegt Léonards woordvoerder Jürgen Mettepenningen (kleine foto) in "De ochtend" op Radio 1. "Ik heb bij bepaalde passages een gevarendriehoek gezet en ook bij deze uitspraak. Maar hij heeft de zin laten staan omdat hij zegt dat hij niets anders kan schrijven dan wat hij denkt."

"Wanneer hij schrijft dat homoseksualiteit een verkeerd begrepen vorm van seksualiteit is, heb ik daar ook een gevarendriehoek bijgezet. Ik dacht "moet je dat nu zo gaan schrijven". Maar ik moet niet zeggen wat hij moet denken. Ik ben de woordvoerder, niet de woordbepaler."

Dat Léonard met die uitspraken opnieuw in de conservatieve hoek wordt geduwd, begrijpt Mettepenningen wel. "Maar wat is conservatief? In de juiste zin van het woord is dat behouden wat moet behouden blijven en veranderen wat moet veranderen. Ik vind dat hij eerlijk is in wat hij schrijft en dat hij niet aarzelt om zijn standpunt weer te geven, al stelt hij zich zo natuurlijk kwetsbaar op."
bron; http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... eonardboek

aids is een soort van rechtvaardigheid zoals de eco problemen, die door de mens zijn veroorzaakt. Blijkbaar vindt de kerk het lijden van mensen dus gerechtvaardigd, maar waar die vergelijking met het eco systeem vandaan komt kan ik niet zo vatten. Of bedoelt de man dat aids veroorzaakt wordt door mensen, de mensen hun eigen fout is, zoals de opwarming van de aarde ook volgens hem de mens zijn fout is. Bizarre manier van engdenken, die volgens mij toch het instituut de kerk niet ten goede komt, nu ze daar al zo in de stront zitten.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
mrBE
Forum fan

Re: aids is een soort van rechtvaardigheid

Bericht door mrBE »

Ik denk dat hij bedoelt dat AIDS een soort van ingreep van natuurlijke selectie is, een terugkoppelmechanisme van de natuur om promiscue gedrag te beperken. Wie duchtig in het rond neukt (zonder condoom) is namelijk een stuk kwetsbaarder voor AIDS.

Een beetje een naturalistische drogreden, ook. "Seksuele vrijheid heeft van nature uit nadelen, ergo zie je wel dat de Kerk gelijk heeft om het te veroordelen!"

Het is natuurlijk nog maar de vraag of de negatieve selectie die door AIDS veroorzaakt wordt, de positieve selectie voor meer nakomelingen (door het in het rond neuken :mrgreen: ) kan overvleugelen.

Heeft Jezus ook niet gezegd "Gaat en Vermenigvuldigt U"? :lol:
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ein Virus kennt keine Moral...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
LordDragon
Bevlogen

mrBE
Ik denk dat hij bedoelt dat AIDS een soort van ingreep van natuurlijke selectie is, een terugkoppelmechanisme van de natuur om promiscue gedrag te beperken.
merkwaardig gedrag voor iemand die in een schepper gelooft. "Een ingreep van natuurlijke selectie", dat klinkt niet zo schepperig, maar is meer iets voor de evolutietheorie. Ik denk eerder dat de man het onbeteugeld "een straffe gods" zou noemen, maar zich voor zijn boek in allerlei bochten gewrongen heeft om het toch maar niet zo te hoeven zeggen. Wat hij dan wel zegt is uiterst kwetsbaar, want het zijn heus niet alleen prostituees, sexmaniakken en bospoepers die aids hebben, wat te denken van mensen die het opgelopen hebben via een verkeerde bloedtransfusie bvb?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik hoop dat die bisschop ook een uiterst rechtvaardige ziekte onder de leden krijgt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Anderszijds ben ik eigenlijk ook wel blij dat Léonard, en ook de paus, de dingen zo expliciet stellen. Kan iedereen zwart op wit zien waar de Katholieke kerk voor staat. Geen oneerlijke reclamepraktijken. :lol:
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

LordDragon schreef:Wat hij dan wel zegt is uiterst kwetsbaar, want het zijn heus niet alleen prostituees, sexmaniakken en bospoepers die aids hebben, wat te denken van mensen die het opgelopen hebben via een verkeerde bloedtransfusie bvb?
Ik voel mij helemaal niet gekwetst; integendeel, dit is weer een fantastisch stukje 'eigen ruiten ingooien' vanaf de RK kant. (die daar toch al goed in zijn)
Het voorvalletje bereikte al snel de Nederlandse media gelukkig.

Aartsbisschop André-Joseph Léonard was tot een tijd geleden voor mij een onbekende.
Ik meen dat het Tsjok was die me er attent op maakte.
Toen ben ik het een beetje gaan volgen.
Vorige week na wat kritische vragen over vieze meneren van de RK op de VRT was deze meneer goed voor vermakelijke tv beelden.
Het zweet dreef van het katholieke kopje, prachtig!
LordDragon
Bevlogen

feno
Het zweet dreef van het katholieke kopje, prachtig!
moet dat niet zijn, het zweet dreef van zijn kalende katholieke kopje? :D
Ik voel mij helemaal niet gekwetst; integendeel, dit is weer een fantastisch stukje 'eigen ruiten ingooien' vanaf de RK kant. (die daar toch al goed in zijn)
flink van jou :lol: maar vind je niet dat die bisschop in de hoedanigheid van zijn functie misschien toch voor sommige mensen kwetsende woorden gebruikt? Het komt er eigenlijk op neer dat hij zegt dat het rechtvaardig is als mensen een besmette bloedtransfusie krijgen. Dat kan er echt niet in, in mijn kop dan.

MVG, LD.
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

LordDragon schreef: flink van jou :lol: maar vind je niet dat die bisschop in de hoedanigheid van zijn functie misschien toch voor sommige mensen kwetsende woorden gebruikt? Het komt er eigenlijk op neer dat hij zegt dat het rechtvaardig is als mensen een besmette bloedtransfusie krijgen. Dat kan er echt niet in, in mijn kop dan.

MVG, LD.
Maar dat is net het prachtige eraan, net als die kritiek op de nobelprijs geneeskunde voor proefbuisbevruchting: bij geen enkele weldenkende mens gaat dat erin. Ze zetten zichzelf dus buitenspel.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Zie MrBE.

Maar ik begrijp je wel LD.
Als ik Moemba heet en in diep donker Afrika waar het GSM tijdperk nog niet is ingetreden maar de paus en kornuiten wel bekend is, lig dood te gaan aan AIDS omdat mijn man geen condoom gebruikt heeft, wordt de situatie anders, grimmiger.
Maar dat vind ik meer een vraag voor de kardinaal.
Net als; lesbo kunnen rondlebberen of wat lesbo's ook allemaal doen met elkaar, maar HIV is een extreme zeldzaamheid onder rondlebberende lesbo's.
God houdt het meest van lesbo's?

Is dit nu een afleidingsmethode van het pedo gedoe in Belgie?
Het speelt hier wel maar is minder in de media en minder fel van aard.
LordDragon
Bevlogen

mrbe
Maar dat is net het prachtige eraan, net als die kritiek op de nobelprijs geneeskunde voor proefbuisbevruchting: bij geen enkele weldenkende mens gaat dat erin. Ze zetten zichzelf dus buitenspel.
ik kan je volgen hoor, maar kijk fenomeen komt ook met een goed voorbeeld, het ligt iets gevoeliger als je een gelovige bent, denk ik dan. Hoe zou dit overkomen in den bible belt?

feno
Is dit nu een afleidingsmethode van het pedo gedoe in Belgie?
zo had ik het nog niet bekeken, maar ik zou er niet van verschieten. "de zieltjes dienen in een bepaalde richting geleid te worden?"

MVG, LD.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen

Bericht door Nietweten en Geweten »

Aids is een vorm van immanente rechtvaardigheid waarmee de transcendente God mensen onmiddelijk straft? Ongeacht of iemand die ziekte heeft gekregen buiten eigen schuld? Zelfs indien een gelovige zich braaf heeft gehouden aan het kerkverbod om bij binnenhuwelijkse sex met een overspelige echtgenoot een condoom te gebruiken? Dit gaat mijn eindige menselijke rechtvaardigheidsbegrip inderdaad oneindig ver te boven...
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Moeders
Forum fan

Bericht door Moeders »

Blijkbaar vindt de kerk het lijden van mensen dus gerechtvaardigd,
Religie drijft toch op "lijden"?

Hoe meer er geleden wordt, hoe groter de beloning in het paradijs.
MNb
Diehard

Bericht door MNb »

Fenomeen schreef:Ik voel mij helemaal niet gekwetst; integendeel, dit is weer een fantastisch stukje 'eigen ruiten ingooien' vanaf de RK kant. (die daar toch al goed in zijn)
Met zulke figuren hoeven wij atheïsten geen moeite meer te doen om de RK-kerken leeg te krijgen.
Fenomeen schreef:in diep donker Afrika waar het GSM tijdperk nog niet is ingetreden.
Je zou verbaasd staan als je wist hoeveel mensen in diep donker Afrika met een GSM rondlopen.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
F001
Banned

Bericht door F001 »

Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe beeldenstorm, die dit clubje pedofielen voorgoed van het scherm doet verdwijnen? Brand kerken tot op de grond toe af of maak er mijn part een supermarkt van. Dadelijk rechtvaardigen deze viezerikken in hun lange jurken ook nog hun pedofiele neigingen. Yak! :evil:
Plaats reactie