Totaal Boerkaverbod in Nederlands Onderwijs!

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Vera
Forum fan

Totaal Boerkaverbod in Nederlands Onderwijs!

Bericht door Vera »

Er komt een totaal boerkaverbod voor het onderwijs. Niet alleen leerkrachten en leerlingen, maar ook schoonmaaksters en ouders mogen geen gezichtsbedekkende kleding dragen in de school en op het schoolplein. Dat schrijft minister Plasterk vanmiddag aan de Tweede Kamer.

Volgens Plasterk moeten kinderen leren dat het voor een goede communicatie nodig is om elkaar in de ogen te kunnen kijken.

Het verbod geldt niet voor het hoger onderwijs, omdat daar geen leerplichtige leerlingen zijn. Volgens de minister kunnen volwassenen zelf afwegen hoe ze met docentes in boerka willen omgaan.

bron: http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008...65A95BEC4.html
dochter van Henk
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Volkomen terecht. Een leraar heeft een voorbeeldfunctie evenals medewerkers op die school en het draait op een school om opvoeding en een goed voorbeeld stellen. Dat bereik je niet dmv een boerka.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Vera
Forum fan

Bericht door Vera »

Sararje schreef:Volkomen terecht. Een leraar heeft een voorbeeldfunctie evenals medewerkers op die school en het draait op een school om opvoeding en een goed voorbeeld stellen. Dat bereik je niet dmv een boerka.
Maar moeders die hun kinderen naar school brengen? Wat is dat nou weer voor onzin.

"omdat het kind dan niet kan kiezen of het wel of niet in aanraking met gezichtsbedekking komt en alleen volwassenen dat kunnen kiezen" zoiets.
Wanneer je studeert en je komt ongevraagd bij een niqaab draagster in de klas, dan kies je toch ook niet?[/color]
dochter van Henk
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Maar moeders die hun kinderen naar school brengen? Wat is dat nou weer voor onzin. "omdat het kind dan niet kan kiezen of het wel of niet in aanraking met gezichtsbedekking komt en alleen volwassenen dat kunnen kiezen" zoiets.
Wanneer je studeert en je komt ongevraagd bij een niqaab draagster in de klas, dan kies je toch ook niet?
Voor de communicatie tussen leraar en ouder is het net zo wenselijk dat ze net zo goed kunnen communiceren als tussen leerling en leraar. En als ik een leerlinge tegenkom met een niqaab in de klas, dan zou ik me daaraan storen omdat ik niet vrij kan communiceren met die student.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Samante

Bericht door Samante »

Ik heb geen problemen met een hoofddoek. Een niqaab of boerkha zie ik wel als een probleem, net zo goed als dat ik het een probleem zou vinden om met iemand om te gaan die zijn/haar hoofd verborgen houdt onder een valhelm.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Persoonlijk heb ik niks op met goden die gepleased willen worden en hierbij het wel of niet hebben van teelballen een rol van belang is.
Men zou haast gaan denken dat mensen dit verzonnen hebben, denk ik dan.

Als een vrouw een burqa wil dragen doet ze dat maar, maar niet op school, voor leerlingen idem dito.
Als geloof jezelf beperkingen oplegt als een burqa hou je als gelovige er rekening mee dat voor jou een aantal zaken wegvallen, een baan in het onderwijs is er dan niet bij, lijkt mij logisch.
Geloof heeft toch al niks te zoeken in het onderwijs is mijn mening, maar dat is een andere discussie.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Plons
Bevlogen

Re: Totaal Boerkaverbod in Nederlands Onderwijs!

Bericht door Plons »

Vera schreef:Er komt een totaal boerkaverbod voor het onderwijs. Niet alleen leerkrachten en leerlingen, maar ook schoonmaaksters en ouders mogen geen gezichtsbedekkende kleding dragen in de school en op het schoolplein.
Prima, al vind ik het overtrokken dat ouders ook daaraan moeten voldoen.
Fuck met alles.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Plons schreef:
Vera schreef:Er komt een totaal boerkaverbod voor het onderwijs. Niet alleen leerkrachten en leerlingen, maar ook schoonmaaksters en ouders mogen geen gezichtsbedekkende kleding dragen in de school en op het schoolplein.
Prima, al vind ik het overtrokken dat ouders ook daaraan moeten voldoen.
Lijkt me interessant als je als leraar tegen een lopende brievenbus moet aankijken bij een klasseavondje.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Of er komt een mevrouw in boerka haar zoontje ophalen op school. Hoe weet je
dat het wel echt zijn moeder is?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Eén zwaluw maakt nog geen zomer, want op scholen en schoolpleinen kwam de boerka al nauwelijks voor en het verbod geldt niet voor de algemene openbare ruimte. Dit is dus in feite een theoretische maatregel.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Herman2 schreef:Eén zwaluw maakt nog geen zomer, want op scholen en schoolpleinen kwam de boerka al nauwelijks voor en het verbod geldt niet voor de algemene openbare ruimte. Dit is dus in feite een theoretische maatregel.
Herman2: moet je dan pas een maatregel nemen op het moment dat het actueel is of neem je een maatregel op het moment dat je denkt dat het actueel kan worden?
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Sararje schreef: Lijkt me interessant als je als leraar tegen een lopende brievenbus moet aankijken bij een klasseavondje.
Die leraar zal er maar een trauma aan overhouden zeg :roll: . Sorry voor het sarcasme, maar het woord 'overtrokken' is nogal mild, ik vind het dus ronduit belachelijk dat er een wet komt die kledingsvoorschriften voor ouders gaan invoeren. Een sterk staaltje achterlijke bekrompenheid van Nederlanders.

We zijn ozo vrijdenkend in heel veel dingen, maar een burka, nee hoor dat is erg.
Fuck met alles.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Plons: wacht even: ten eerste is een burqa geen kledingstuk maar meer een overkleed dat over de gewone kleding wordt gedragen. Ten tweede vraag ik me hardop af hoe prettig jij het zou vinden als je hiertegenaan moet praten.
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Sararje vroeg:
Herman2: moet je dan pas een maatregel nemen op het moment dat het actueel is of neem je een maatregel op het moment dat je denkt dat het actueel kan worden?
Ikzelf ben ervoor om maatregelen te nemen als ze nog actueel of omstreden moeten worden, want in zijn algemeenheid is voorkomen beter dan genezen. Onze politiek neemt meestal pas maatregelen als ze actueel of zelfs omstreden zijn. Door een beetje over de landsgrenzen te kijken had Plassterk zich internationaal aan het boerkaprobleem kunnen oriënteren. Maar hij is van de PVDA die zich immers zeer tolerant opstelt bij allochtoonse gewoonten en hij kan zijn achterban niet teleurstellen. Om zowel voor- als tegenstanders tevreden te stellen kwam hij met een maatregel die eigenlijk weinig zin heeft en allochtonen niet in de gordijnen zal jagen. Een algeheel boerkaverbod in het openbaar zou veel doortastender geweest zijn.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Sararje schreef:Plons: wacht even: ten eerste is een burqa geen kledingstuk maar meer een overkleed dat over de gewone kleding wordt gedragen.
Sararje, ben je wel helemaal wakker? Ik weet niet wat jou defenitie van een kledingstuk is maar een burka (of een overkleed) is een kledingstuk hoor.
Ten tweede vraag ik me hardop af hoe prettig jij het zou vinden als je hiertegenaan moet praten.
Met m'n hand op mijn hart en in alle eerlijkheid (ik zou zelfs durven zweren voor God, maar dat maakt toch geen indruk) kan ik zeggen dat ik me niet door het uiterlijk laat beinvloeden, en zal haar (net als iedereen) met goed fatsoen benaderen. Wel geef ik toe dat het de communicatie wat vermoeilijkt.
Fuck met alles.
Plaats reactie