Nederlandse censuur

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

JanC
Ervaren pen

Nederlandse censuur

Bericht door JanC »

Vreemd bericht toch... Schrijf je een leuk jeugdboek, dat wordt in Vlaanderen zonder problemen door scholen verspreid, gaan ze in Nederland zitten zeuren dat de titel anders moet, dat de vloeken eruit moeten, dat een tongkus eruit moet...
Vandaag in de krant en ook hier.

Marc de Bel: "Toen we jonger waren, moest je in Nederland zijn om je vrij te voelen. Daar waren ze breeddenkend, hier was het ontwikkelingsgebied. Nu lijkt het volledig gedraaid."
Ni dieu, ni maître.
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Ik heb het ook gelezen, en snap er niet veel van. Juist nu Plassterk Verhoeven vervangen heeft hoopte je dit soort kolder toch minder mee te maken...
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
a.r.

Bericht door a.r. »

Ik moet je wat vertellen.......ik vind de veranderde titel ook zo spannend klinken, het heeft gelijk mijn interesse gewekt hoor. :twisted:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Wat ik zou willen weten is op welke christelijke scholen dit boek afgewezen is, ik kan me haast niet voorstellen dat het ook om de gewone basisscholen met een christelijke signatuur gaat. Gaat het hier niet om de meer reformatorisch christelijke scholen? Dus de schooltjes met de Bijbel?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
0ortje
Forum fan

Bericht door 0ortje »

In Vlaanderen werd het boek probleemloos verspreid, maar toen de Nederlandse co-uitgever het in zijn land aan de scholen aanbood, zat het spel op de wagen. Zelfs de titel Alien kon niet door de beugel. Hun argument: 'In de Bijbel is er geen sprake van aliens of buitenaardse wezens, dus bestaan die niet!'. De uitgever, die voor een commerciële flop vreesde, vroeg de auteurs toch maar de titel te veranderen en in één moeite ook een aantal godslasterlijke vloeken en een tongzoen te schrappen. Nadat De Bel en Didelez eerst weigerden, werd er ten slotte toch een compromis bereikt over de titel. Het boek zal - alleen in Nederland overigens - Ik moet je iets vertellen heten.
Triest gevalletje. Iemand enig idee wat de naam is van deze "Nederlandse" co-uitgever.
Zelfs de titel Alien kon niet door de beugel. Hun argument: 'In de Bijbel is er geen sprake van aliens of buitenaardse wezens, dus bestaan die niet.
Wat zielig. En sorry hoor. In de bijbel is ook geen sprake van een personal computer. In de bijbel is ook geen sprake van een wasmachine.
Deze co-uitgever bombardeerd zichzelf terug naar het jaar 0. Dat is iets om trots op te zijn hoor.....
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het lijkt me niet dat het de schuld is van de co-uitgever aangezien hij het boek aanbood aan de scholen en toen op bezwaar stuitte. Het was dus niet de uitgever zelf die bezwaar had.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
JeroenB
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

Wordt hoog tijd dat de bijbel wordt gecensureerd,
Die staat immer vol met sex en onverbloemd geweld.

Natuurlijk meen ik dat niet serieus want ik ben tegen censuur.
Waarom censuren? Wat is het nut?

Moeten kinderen op christen-scholen worden beschermd?
Die christen-kinderen die vuilcontainers omtrappen en schreeuwen op weg van school naar huis omdat dat het enige moment is dat ze zich even vrij voelen?

Hoe gaat zo een christen-school eigenlijk om met geschiedenis, worden de oorlogen weggelaten?
En biologie, draait het daar alleen om voortplanting en gaat men voorbij aan lust?

En een tongzoen... Wat is daar nou mis mee?
Moest er ook worden gecensureerd wanneer het om een kloppend gevoel in de broek van de jongen ging, of is dat al een matige vorm van censuur?

Wanneer iemand een werk alleen wil in gecensureerde vorm, dan is die persoon het werk niet waard!
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Ik krijg zo het vermoeden de fanatieke christelijke ouders sterk oververtegenwoordigd zijn in Nederlandse ouder raden, wat gezien hun protestants gereformeerde achtergrond logisch is, die hebben namelijk meer zendingsdrang, dan kun katholieke tegenhangers. :x
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kitty schreef:Gaat het hier niet om de meer reformatorisch christelijke scholen? Dus de schooltjes met de Bijbel?
Er zijn evangelischen die zich in deze materie enorm verslikken.
Het soort dat de Satan achter elke struik ziet zitten, dat die mensen nog de straat op durven begrijp ik niet.
Aliens = demonen
En demonen moet je niet uitdagen, want dan heb je Jezus nodig als het misgaat...

Jammer dat de titel van het boek in Nederland aangepast is.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

De christelijke scholen hebben dit boek geweigerd en hun argument is 'In de bijbel is er geen sprake van aliens of buitenaardswezen, dus bestaan die niet!'. Maar pratende ezels en stokken die in slangen veranderen bestaan wel :roll:
Fuck met alles.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Villakakelbont.nl schreef:..een aantal christelijke scholen in Nederland aannemen tegenover zijn nieuwste boek Alien
Kom op mensen, dit is non-nieuws. In Nederland heb je de bible-belt, en daar zitten protestantse fundamentalisten. Vlaanderen is altijd katholiek geweest, en daar zitten dus nauwelijks protestantse fundamentalisten.

De Nederlandse bijbelstroming is al zo oud als wat. Men is als de dood dat seculiere levensbeschouwelijke overtuigingen aan de kinderen geleerd wordt, dus trekt men zich terug in eigen bastions. Evolutieleer wordt geleerd en gerelativeerd met een hoop crea-flauwekul, schrijvers als Wolkers, 't Hart, Giphart zijn niet in de schoolbibliotheek of op de leeslijsten te vinden, net zo min als de boeken van Paul van Loon en J.K. Rowling.

En ja, dat heeft met concurrerende mythologische ideeën te maken. Aliens zijn fout, want wij willen niet dat kinderen gaan nadenken over lichamelijke extraterrestrialen, maar over onlichamelijke engelen (de christelijke versie van extraterresterialen). En omdat men buitenzintuiglijke waarneming niet kan afschrijven als quatsch, legt men ufo-waarnemingen en abduction-ervaringen uit als ontmoetingen met de demonen (die om overtuigender te zijn voor de ufo-scouters, graancirkelspotters en abductees een sci-fi jasje hebben aangetrokken). Sex met aliens = de godenzonen verlustigden zich aan de vrouwens des mensen (lees Genesis 6 er maar op na).

De Evangelische Hogeschool geeft al jaren het blad Bijbel en Onderwijs uit, waarin men zich vanaf de jaren '70 vooral richt tegen de invloed van de Frankfurter Schule en de New Age op het onderwijs. Ook voor de invloed van 'occulte' tekenfilmseries als He-Man, Ghostbusters etc. etc. wordt gewaarschuwd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Theoloog heeft gelijk, het gaat om een randverschijnsel. En daarom is het helemaal geen geval van censuur, maar van een zelfopgelegde kniebuiging voor religieus fundamentalisme.
Ik ben niet zo bezorgd om die paar overgebleven resten van de middeleeuwen in Nederland, als wel om die schrijvers en die uitgever die zich door deze fanatieke mensen laten chanteren en ervoor uit de weg gaan ze maar niet voor het hoofd te stoten. Aangezien het om een geschenk gaat zit er voor hen dus geeneens commerciële oogmerken achter als motivator (of ontgaat mij iets?). Ik snap dan ook totaal niet waarom het boek voor geheel Nederland met andere titel en gecensureerd moest verschijnen. Wat was het nu voor een probleem geweest een paar scholen zonder dat boek te laten zitten?
Maar het boek aanpassen en censuur toepassen zet een trend, of misschien is het al een trend in Nederland: voor je eigen cultuur je eigen graf graven. Ik vind het de auteurs en uitgever nogal ontbreken aan ruggegraat. En dan maar klagen over dat het vroeger beter was. Onzin, toen ik op de christelijke school zat mocht men Jan Cremer niet lezen. ( http://www.scholieren.com/boekverslagen/21168 ). Mooi dat Jan Cremer zich daar niets van aantrok. Hij kreeg des te meer lezers via de ophef over zijn boek.
JeroenB
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

Rereformed schreef:Ik snap dan ook totaal niet waarom het boek voor geheel Nederland met andere titel en gecensureerd moest verschijnen. Wat was het nu voor een probleem geweest een paar scholen zonder dat boek te laten zitten?
Misschien omdat christenen nogal rond kunnen gaan als een brullende leeuw.
Ze weten zoveel ophef te veroorzaken dat het voor het slachtoffer van de christen-mentaliteit lijkt alsof heel het land aanstoot heeft.
Natuurlijk zijn christenen ook opgevoed met de gedachte "blijf kloppen en er zal worden open gedaan" de 'moderne christen' vertaald dat automatisch met: "blijf zeuren en klagen, en je zal je je zin krijgen".

Dit levert dan weer een circel probleem op. Christenen hebben ontdekt (dankzij de evolutie) dat klagen en zeuren zin heeft. In het klagen en zeuren worden ze steeds beter, de slachtoffers die het klaaggejank over zich heen krijgen willen van het gezeur af zijn en voeren voor de lieve vrede maar een paar veranderingen door. Dit geeft die christenen dan weer een extra bevestiging dat klagen helpt.

Wees dus niet al te verbaasd als 'god' uiteindelijke wel in de Europese grondwet wordt opgenomen.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ik heb ook de indruk dat het erger is geworden sinds de ChristenUnie in de regering zit.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

JeroenB schreef:Christenen hebben ontdekt dat klagen en zeuren zin heeft. In het klagen en zeuren worden ze steeds beter, de slachtoffers die het klaaggejank over zich heen krijgen willen van het gezeur af zijn en voeren voor de lieve vrede maar een paar veranderingen door. Dit geeft die christenen dan weer een extra bevestiging dat klagen helpt.

Wees dus niet al te verbaasd als 'god' uiteindelijke wel in de Europese grondwet wordt opgenomen.
Maar men moet toch wel heel dom zijn om te denken "om van het gezeur af te zijn". Het is namelijk optimaal meewerken aan de opperheerschappij van de religie op deze manier.
Volgens mij is het "om de lieve vrede" hieruit geboren dat men uiteindelijk flink onverschillig staat in het leven en zich geen inspanningen wil getroosten om voor een eigen visie te staan. Het is wat Nietzsche noemt "de geest van de laatste (uitgebluste)
mens" die hij als gevaar zag voor de toekomst.

"Wat is liefde? Wat is scheppen? Wat is verlangen? Wat is ster? - zo vraagt de laatste mens en knippert met zijn ogen. De aarde is dan klein geworden, en op haar hipt de laatste mens, die alles zo klein mogelijk maakt. Zijn geslacht is onuitroeibaar, als de aardvlo; de laatste mens leeft het langst, hij heeft niks om aan ten onder te gaan. "Wij hebben het geluk uitgevonden", zeggen de laatste mensen, "leven en laten leven". Zij hebben de oorden verlaten waar het leven hard was, want men heeft enkel behoefte aan warmte en gezelligheid. Men heeft zijn naaste nog lief en schurkt zich tegen hem aan, want aan warmte en comfortabelheid mag het niet ontbreken. Ziek worden en argwaan koesteren merken zij aan als verkeerd. Een dwaas die nog struikelt over stenen of mensen! Een beetje drugs af en toe, dat is goed voor aangename dromen. En veel gif op het laatst, voor een aangename dood. Men werkt nog, want arbeid is ontspanning. Maar men past wel op dat de ontspanning niet te vermoeiend wordt. Men wordt niet meer arm en niet meer rijk: beiden te inspannend. Wie wil nog regeren? Wie nog gehoorzamen? Allemaal te vermoeiend. Geen enkele herder mag er zijn en maar één kudde. Iedereen is gelijk, wie anders denkt moet maar naar het gekkenhuis. "Vroeger was iedereen in de war" zeggen deze fijnsten. Men is heel schrander en weet van alles wat er gebeurd is, en kan vooral over alles klagen en spotten. Men maakt ook nog ruzie, maar verzoent zich zo vlug mogelijk opdat het de eetlust niet bederft. Men heeft zijn pretje voor de dag en zijn pretje voor de nacht, en waakt erover dat de gezondheid maar niet bedorven worde. "Wij hebben het geluk uitgevonden", zegt de moderne mens, en knippert met zijn ogen."

"Ach, het loopt wel los" kunnen ze ook zo mooi zeggen. Doch ik zeg jullie: het zal tegenlopen, en meer en meer zal het jullie tegenlopen! Ach, dat jullie het halve willen toch eens aflegden en vastbesloten waren om eindelijk eens iets te willen. Ach, dat jullie mijn woord toch eindelijk eens begrepen: doet voor mijn part wat jullie wilt, maar weest eerst toch eens mensen die tot willen bij machte zijn!"
Plaats reactie