Vandaag in de krant (een complilatie)

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard
Bevlogen

Vandaag in de krant (een complilatie)

Bericht door Gerard »

1) 9/11 brengt Amerikanen nader tot god .(originele titel NRC)
een kerkganger op Manhattan: "Amerika was niet uit op wraak, Amerika wilde goed doen. Amerika wil geen oorlog. Amerika wordt niet gehaat. in de werled Dat heeft god zelf aan de wereld laten weten
.

2) De zingende Rat
De bevolking van Afrika en Azië bewondert weliswaar onze technologische prestaties , maar schrikt van een soort rationaliteit die god uitsluit en deze visie als de hoogste rationalitiet aanziet en ook aan hun cultuur wil opdringen.
3) Kinderen en dronkaards zeggen de waarheid
Afghaanse vluchteling kinderen worden op school ondervraagt over de betekenis van 9/11. Juf herinnert " in New York hebben twee vliegtuigen een hoog zakengebouw kapot gemaakt" Tijdens de verplichte minuut stilte discusiëren de kinderen onderling.
"God heeft het gedaan" zegt een meisje. "Nee", zegt een ander meisje verontwaardigd:
"God heeft dat niet gedaan, die maakt alleen mensen kapot, niet de torens"
Bron NRC
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

De bevolking van Afrika en Azië bewondert weliswaar onze technologische prestaties , maar schrikt van een soort rationaliteit die god uitsluit en deze visie als de hoogste rationalitiet aanziet en ook aan hun cultuur wil opdringen.
Zo zie je maar weer dat het ook anderom kan worden ervaren.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

Jessy schreef:
Klopt Jessy, ik twijfel hier totaal niet aan (dat die gedachte speelt).
Toch zou ik niet te snel reageren als ik jouw was, want waar word opgedrongen dat
ze G'd moeten uitsluiten?
Is het niet veeleer dat die gedachte aan die mensen word opgedrongen (door wie??).
Vraag je je dat ook af?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Jessy schreef:
Jessy, ben je écht zo naief? Zie je niet dat dit slechts fundamentalistisch christelijke propaganda is? Amerika is nooit een rationalistisch land geweest. Atheïsten zijn een kleine minderheid, zonder politieke invloed. Maar zij worden het meest gehaat en gevreesd. Waarom eigenlijk? Zij behoren tot de meest fatsoenlijke mensen in Amerika.
Alle invloedrijke politici in Amerika zijn christenen. Maar als er wat fout gaat dan zoekt men een zondebok. Nu de publieke opinie in Afrikaanse en Aziatische landen zich tegen Amerika keert, geeft men atheïsten de schuld. En jij doet meteen mee met dit populistische gepraat.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Achnaton schreef:
Jessy schreef:
Klopt Jessy, ik twijfel hier totaal niet aan (dat die gedachte speelt).
Toch zou ik niet te snel reageren als ik jouw was, want waar word opgedrongen dat
ze G'd moeten uitsluiten?
Is het niet veeleer dat die gedachte aan die mensen word opgedrongen (door wie??).
Vraag je je dat ook af?
Nergens staat dat ze god moeten uitsluiten.
Toch ervaren mensen dit als zodanig.

Moest dan ook lachen toen ik het las.
Twijfel er geen seconde aan dat mensen gesprekken over het bestaan of niet bestaan van god als opdringerig kunnen ervaren.
Denk eerder dat mensen zich op de een of andere manier gestoord voelen in het wel of niet hebbende godsbeeld, welke zij in gedachten bouwden.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Devious schreef:
Jessy schreef:
Jessy, ben je écht zo naief? Zie je niet dat dit slechts fundamentalistisch christelijke propaganda is? Amerika is nooit een rationalistisch land geweest. Atheïsten zijn een kleine minderheid, zonder politieke invloed. Maar zij worden het meest gehaat en gevreesd. Waarom eigenlijk? Zij behoren tot de meest fatsoenlijke mensen in Amerika.
Alle invloedrijke politici in Amerika zijn christenen. Maar als er wat fout gaat dan zoekt men een zondebok. Nu de publieke opinie in Afrikaanse en Aziatische landen zich tegen Amerika keert, geeft men atheïsten de schuld. En jij doet meteen mee met dit populistische gepraat.

Grtz..
Er staat toch niets over de schuld geven aan atheïsten.
Er lopen genoeg fatsoenlijke mensen op aarde rond gelovig of niet.
Kan e rde humor wel van inzien.
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Jessy schreef: Twijfel er geen seconde aan dat mensen gesprekken over het bestaan of niet bestaan van god als opdringerig kunnen ervaren. Denk eerder dat mensen zich op de een of andere manier gestoord voelen in het wel of niet hebbende godsbeeld, welke zij in gedachten bouwden.
Jessy, vind je dit niet opvallend? Ik bedoel, waarom zou je wanneer je in een god gelooft je opgelaten of gestoord gaan voelen wanneer je met iemand in gesprek gaat over het bestaan van deze god. Dat een ander het gebrek aan empirisch bewijs voor het bestaan van een god reden vind om niet in god te geloven laat je toch koud?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Jessy schreef: Nergens staat dat ze god moeten uitsluiten.
Toch ervaren mensen dit als zodanig.
Ja, en dit komt door het waanidee in arabische landen dat de westerse samenleving een atheïstische samenleving is. Wie de immens populaire propagandalektuur kent van Harun Yahya weet meteen wat ik bedoel. Het 'atheïstische' en 'materialistische' westen krijgt de schuld (terwijl atheïsten net 2% van de bevolking uitmaken).
Twijfel er geen seconde aan dat mensen gesprekken over het bestaan of niet bestaan van god als opdringerig kunnen ervaren.
Probleem is, wie dringt wie iets op?

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Baruch schreef:
Jessy schreef: Twijfel er geen seconde aan dat mensen gesprekken over het bestaan of niet bestaan van god als opdringerig kunnen ervaren. Denk eerder dat mensen zich op de een of andere manier gestoord voelen in het wel of niet hebbende godsbeeld, welke zij in gedachten bouwden.
Jessy, vind je dit niet opvallend? Ik bedoel, waarom zou je wanneer je in een god gelooft je opgelaten of gestoord gaan voelen wanneer je met iemand in gesprek gaat over het bestaan van deze god. Dat een ander het gebrek aan empirisch bewijs voor het bestaan van een god reden vind om niet in god te geloven laat je toch koud?
Klopt maar idem dito hetzelfde.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Ja, en dit komt door het waanidee in arabische landen dat de westerse samenleving een atheïstische samenleving is. Wie de immens populaire propagandalektuur kent van Harun Yahya weet meteen wat ik bedoel. Het 'atheïstische' en 'materialistische' westen krijgt de schuld (terwijl atheïsten net 2% van de bevolking uitmaken).
Herinnert mij een beetje aan diegene hier in het westen, die de hele islamitische gemeenschap de schuld geven van terriorisme, terwijl dat ook maar een naar verhouding klein deel in getalswaarde uitmaakt.

En de propagandalektuur van Harun Yahya ken ik niet.
Probleem is, wie dringt wie iets op?
Hoe waar hoe waar hoe waar.
Dat is de vraag.
Alleen zie ik het persoonlijk niet als een probleem.

Als iemand iets ervaart als opdringen, wil dit nog geenzins zeggen dat men het als opdringen bedoeld. Er staat mij niemand naar

Voorbeeld.
Op dit forum zijn mensen met verschillende opvattingen.
Ik kan niet zeggen dat ik ooit iets van een ander als opdringen van een mening van hun heb ervaren.

Waarom niet.
Ieder mens heeft recht op zijn mening en als zodanig interpreteer ik het ook.
de mening van de ander hoeft de mijne niet te zijn.

Anderzijds heb ik al het nodige naar mijn hoofd geslingerd gekregen om mijn afwijkende meningen. Men ging tot de aanval over op mijn persoon.
Voelde zij dat ik hun iets wilde opdringen ?
Voelde zij zich gestoord in het spiegelbeeld van hun eigen zelfgenoegzaamheid?

Wie is dan de 'schuldige"?
Wie maakt zich 'schuldig"?

Schuldig plaats ik tussen aanhalingstekens daar in mijn woordenboek schuldig vervangen wordt door onwetendheid.

En het probleem van voelend iets opgedrongen te krijgen ontstaan daar, waar men vrijheid voor zijn eigen denkbeelden eist van de ander, en deze zelfde vrijheid een ander individu niet toestaat.
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Devious schreef:Het 'atheïstische' en 'materialistische' westen krijgt de schuld (terwijl atheïsten net 2% van de bevolking uitmaken).
Devious, ik ben er niet zeker van dat de afgunst t.o.v. het westen nu komt doordat gedacht wordt dat het westen atheistisch is. Ik denk dat een gevoelens van jaloerzie, misstanden in eigen samenleving, vrijheid in het westen t.o.v. de restricties van sharia, uitzichtloosheid, etc. hier eerder een rol spelen. Voor de meeste godsdiensten maakt het trouwens niet uit of iemand een ander godsdienst aanhangt of atheistisch is...het zijn allemaal ongelovigen.
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Jessy schreef:Klopt maar idem dito hetzelfde.
Ikzelf vind het nog steeds opmerkelijk (doch niet onverklaarbaar) dat mensen er naar neigen hun wereldbeeld te projecteren op hun omgeving, alsof de mate van succes daartoe in termen van het verkrijgen van zoveel mogelijk gelijkgezindheid het gekozen wereldbeeld meer waarheidswaarde geeft.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Baruch schreef:
Ikzelf vind het nog steeds opmerkelijk (doch niet onverklaarbaar) dat mensen er naar neigen hun wereldbeeld te projecteren op hun omgeving, alsof de mate van succes daartoe in termen van het verkrijgen van zoveel mogelijk gelijkgezindheid het gekozen wereldbeeld meer waarheidswaarde geeft.
Baruch schreef:
Waar.
Wanneer de mens nog steeds op erkenning “aast” betreffende zijn eigen geprogrammeerd wereldbeeld , geeft het hem waarschijnlijk een “schijnbare” rust wanneer een ander zijn wereldbeeld erkent als zodanig, waardoor inderdaad zijn gekozen wereldbeeld, dat hij waarschijnlijk voor de enige werkelijkheid houd, in waarheidwaarde kan stijgen en het wellicht ook doet.
Plaats reactie