15-06.2006
Moderator: Moderators
15-06.2006
Uit zomaar twee berichtjes uit de Volkskrant van vandaag:
1. Conservatieven kunnen koningin niets leren.
De heren Spruyt en Wilders stellen in hun beschouwing vast dat de koningin onlangs een bezoek bracht aan een moskee en zich daarbij voegde naar de zeden en gewoonten van de gastvrouwen en –heren. Schoenen uit, geen handen schudden met mannen, van die dingen.
Daarnaast stellen zij dat het hof in 1982 te kennen gaf dat leden van een delegatie rabbijnen die de koningin geen hand zouden willen geven, niet welkom zouden zijn op het paleis Noordeinde. Verheugd constateren de heren een contrast tussen deze gebeurtenissen. Ze zijn er zo op gebrand het bewijs te leveren van weer een nieuwe concessie aan ‘de religieuze eisen van een godsdienstige minderheid’, dat zij blind lijken voor enkele belangrijke basiswaarden en -normen van wat wij zo graag onze vaderlandse cultuur noemen.
Die heeft de koningin ook van haar ouders geleerd. Het kan me niet schelen of je dat beschaving noemt, goede opvoeding, wellevendheid of goede manieren, of voor mijn part etiquette. Naar mijn mening ligt dat alles vast verankerd in diezelfde waarden en normen die de schrijvers zo hartstochtelijk menen te verdedigen. Niks contrast, niks andere lijn: een consequente toepassing van dezelfde waarden en normen. Er zijn door de koningin geen waarden en normen terzijde geschoven, noch heeft zich een ‘ongewenste en pijnlijke koerswijziging voorgedaan.
Hein Schrieken.
2. Indonesië een islamstaat.
Na bijna vier jaar gevangenis en twee rechtszaken is Abu Bakar Ba’asyir weer vrij man. Het openbaar ministerie was er niet in geslaagd voldoende harde bewijzen aan te dragen voor zijn betrokkenheid bij de aanslagen op o.a. Bali in 2002. Ba’asyir heeft elke betrokkenheid ontkend. Hij is volgens zijn zeggen slechts een eenvoudige godsdienstleraar en oprichter van de Majelis Mujahidin Indonesia, die Indonesië wil omvormen tot een islamitische staat.
’s Avonds om 10 uur bereikt hij het plein van zijn school voor koranstudie en wordt door 1600 leerlingen verwelkomd met een brullend ‘Allahu Akbar’ (Allah is groot). En wat zegt de man? “Islam is de enige ware godsdienst. De Islam zal alle andere godsdiensten overwinnen. Tegen de kafirs (ongelovigen) zeg ik: zij zullen worden gedood en verdreven. Wij moeten strijden om dit land honderd procent islamitisch te maken. Om dat te bereiken hebben we een f·a·n·a·t·i·e·k·e islam nodig”.
En over de bommenleggers op Bali: “Hun fout was dat zij de verkeerde plaats kozen voor de bom. Een onschuldige plaats. Maar zij pleegden hun daad voor de islam, en daarom zijn zij desondanks echte jihad-strijders”
Mijn conclusie: fundamentalisten komen in soorten. Juiste conclusie?
Goeten.
Fons.
1. Conservatieven kunnen koningin niets leren.
De heren Spruyt en Wilders stellen in hun beschouwing vast dat de koningin onlangs een bezoek bracht aan een moskee en zich daarbij voegde naar de zeden en gewoonten van de gastvrouwen en –heren. Schoenen uit, geen handen schudden met mannen, van die dingen.
Daarnaast stellen zij dat het hof in 1982 te kennen gaf dat leden van een delegatie rabbijnen die de koningin geen hand zouden willen geven, niet welkom zouden zijn op het paleis Noordeinde. Verheugd constateren de heren een contrast tussen deze gebeurtenissen. Ze zijn er zo op gebrand het bewijs te leveren van weer een nieuwe concessie aan ‘de religieuze eisen van een godsdienstige minderheid’, dat zij blind lijken voor enkele belangrijke basiswaarden en -normen van wat wij zo graag onze vaderlandse cultuur noemen.
Die heeft de koningin ook van haar ouders geleerd. Het kan me niet schelen of je dat beschaving noemt, goede opvoeding, wellevendheid of goede manieren, of voor mijn part etiquette. Naar mijn mening ligt dat alles vast verankerd in diezelfde waarden en normen die de schrijvers zo hartstochtelijk menen te verdedigen. Niks contrast, niks andere lijn: een consequente toepassing van dezelfde waarden en normen. Er zijn door de koningin geen waarden en normen terzijde geschoven, noch heeft zich een ‘ongewenste en pijnlijke koerswijziging voorgedaan.
Hein Schrieken.
2. Indonesië een islamstaat.
Na bijna vier jaar gevangenis en twee rechtszaken is Abu Bakar Ba’asyir weer vrij man. Het openbaar ministerie was er niet in geslaagd voldoende harde bewijzen aan te dragen voor zijn betrokkenheid bij de aanslagen op o.a. Bali in 2002. Ba’asyir heeft elke betrokkenheid ontkend. Hij is volgens zijn zeggen slechts een eenvoudige godsdienstleraar en oprichter van de Majelis Mujahidin Indonesia, die Indonesië wil omvormen tot een islamitische staat.
’s Avonds om 10 uur bereikt hij het plein van zijn school voor koranstudie en wordt door 1600 leerlingen verwelkomd met een brullend ‘Allahu Akbar’ (Allah is groot). En wat zegt de man? “Islam is de enige ware godsdienst. De Islam zal alle andere godsdiensten overwinnen. Tegen de kafirs (ongelovigen) zeg ik: zij zullen worden gedood en verdreven. Wij moeten strijden om dit land honderd procent islamitisch te maken. Om dat te bereiken hebben we een f·a·n·a·t·i·e·k·e islam nodig”.
En over de bommenleggers op Bali: “Hun fout was dat zij de verkeerde plaats kozen voor de bom. Een onschuldige plaats. Maar zij pleegden hun daad voor de islam, en daarom zijn zij desondanks echte jihad-strijders”
Mijn conclusie: fundamentalisten komen in soorten. Juiste conclusie?
Goeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Re: 15-06.2006
Ba'asyir verkondigd naar mijn mening de ware Islam (daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat de Islam waar is, maar de Islam zoals Mohammed die bedoeld heeft). De Islam heeft als einddoel de volledige onderwerping van alle wereldse en niet-islamitische regeringen en levensbeschouwingen: '‘9:29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.’FonsV schreef: Mijn conclusie: fundamentalisten komen in soorten. Juiste conclusie?
.
Grtz.....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: 15-06.2006
Waren mensen die in de dertiger jaren zeiden dat appeacement van Hitler dom en nutteloos is fundamentalistische dwarsliggers of de enigen die de realiteit begrepen? Ik houd het op het laatste. Wanneer men naar ze geluisterd had en het verbod van de Volkenbond dat Duitsland niet weer bewapend mag worden resoluut ten uitvoer had gebracht, was er geen tweede wereldoorlog geweest.FonsV schreef: Mijn conclusie: fundamentalisten komen in soorten. Juiste conclusie?
Goeten.
Fons.
Beschaafde mensen komen ook in soorten. Zij die onder de voet worden gelopen en zij die voor beschaving bereid zijn desnoods te vechten.
Met schoenen uitdoen in een moskee zou ik geen moeite hebben, maar ik was op de diplomauitreiking van mijn zoon waar iets bijzonder stuitends plaatsvond. Honderd studenten kregen hun diploma met handschudding, maar één moslimmeisje, op een hete dag ingepakt in de kleren van top tot teen, gaf geen hand, omdat de rector een man was. De man stond daar maar bedremmeld met uitgestoken hand. Ik voelde het als een grove belediging van mijn Europese beschaving (hoewel ik het meisje er niet van beschuldig, maar de achterlijke mannen die achter deze on-beschaving staan), en zal nooit respect opbrengen voor deze zaken. Ik respecteer die mensen die voor moslimvrouwen een menswaardig bestaan eisen meer dan mensen die alles doen om de lieve vrede te bewaren.
Respect? Waarom respect. Als mensen beweren de waarheid te kennen, maakt dat mijn waarheid minder waar? Zolang gelovigen geen respect hebben voor mijn gedachtengoed kan ik geen respect opbrengen voor de gelovigen. En ik loop niet zo openlijk te koop met mijn overtuiging. Waarom moeten wij ons in Nederland wel aanpassen, aan mensen die anders denken, als we dat al doen in alle andere landen van de wereld als we daar zijn?

Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
Waarom respect? Omdat je oogst wat je zaait. Je zegt: 'Zolang gelovigen geen respect tonen voor mijn gedachtegoed, kan ik geen respect opbrengen voor de gelovigen.' Maar zo ontstaat er een viscueze cirkel. Als iedereen zo denkt als jij, zal er nooit iets veranderen. Natuurlijk moet respect van twee kanten komen, maar er zal eerst een begin gemaakt moeten worden. Wanneer je respect wilt, zul je respect moeten tonen.HarrieMe schreef:Respect? Waarom respect. Als mensen beweren de waarheid te kennen, maakt dat mijn waarheid minder waar? Zolang gelovigen geen respect hebben voor mijn gedachtengoed kan ik geen respect opbrengen voor de gelovigen. En ik loop niet zo openlijk te koop met mijn overtuiging. Waarom moeten wij ons in Nederland wel aanpassen, aan mensen die anders denken, als we dat al doen in alle andere landen van de wereld als we daar zijn?
Wij Nederlanders zullen ons net zoveel moeten aanpassen als ieder ander. Integratie komt van twee kanten, net als respect. Het wordt tijd dat mensen minder naar anderen gaan wijzen en eerst kijken wat ze zelf kunnen doen om het tij te doen keren. Iedereen draagt een steentje bij en iedereen heeft daarin dus een zekere verantwoordelijkheid. Helaas regeert struisvogelpolitiek over de meesten.
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God 's got a sick sence of humor and when I die, I expect to find him laughing"
Dit snap ik niet helemaal, wil je hiermee zeggen dat er maar respect opgebracht moet worden voor ondersteuners van een religie waar geen respect is voor eenieder dieubermutti schreef:Waarom respect? Omdat je oogst wat je zaait. Je zegt: 'Zolang gelovigen geen respect tonen voor mijn gedachtegoed, kan ik geen respect opbrengen voor de gelovigen.' Maar zo ontstaat er een viscueze cirkel. Als iedereen zo denkt als jij, zal er nooit iets veranderen. Natuurlijk moet respect van twee kanten komen, maar er zal eerst een begin gemaakt moeten worden. Wanneer je respect wilt, zul je respect moeten tonen.HarrieMe schreef:Respect? Waarom respect. Als mensen beweren de waarheid te kennen, maakt dat mijn waarheid minder waar? Zolang gelovigen geen respect hebben voor mijn gedachtengoed kan ik geen respect opbrengen voor de gelovigen. En ik loop niet zo openlijk te koop met mijn overtuiging. Waarom moeten wij ons in Nederland wel aanpassen, aan mensen die anders denken, als we dat al doen in alle andere landen van de wereld als we daar zijn?
Wij Nederlanders zullen ons net zoveel moeten aanpassen als ieder ander. Integratie komt van twee kanten, net als respect. Het wordt tijd dat mensen minder naar anderen gaan wijzen en eerst kijken wat ze zelf kunnen doen om het tij te doen keren. Iedereen draagt een steentje bij en iedereen heeft daarin dus een zekere verantwoordelijkheid. Helaas regeert struisvogelpolitiek over de meesten.
het niet met de Islam eens is en het bestrijd, kun je beter meteen moslim worden, heb je ook geen gezeik.
Natuurlijk wil ik dat niet zeggen. Ik denk dat er in de eerste plaats niet gegeneraliseerd moet worden. Er zijn vele moslimextremisten die inderdaad geen respect hebben voor andersdenkenden. Maar de meerderheid doet er niet moeilijk over. Helaas hebben deze mensen te kampen met de vooroordelen die de extremisten veelal veroorzaken, waardoor zij geen respect ontvangen van niet-moslims.Achnaton schreef:Dit snap ik niet helemaal, wil je hiermee zeggen dat er maar respect opgebracht moet worden voor ondersteuners van een religie waar geen respect is voor eenieder dieubermutti schreef:Waarom respect? Omdat je oogst wat je zaait. Je zegt: 'Zolang gelovigen geen respect tonen voor mijn gedachtegoed, kan ik geen respect opbrengen voor de gelovigen.' Maar zo ontstaat er een viscueze cirkel. Als iedereen zo denkt als jij, zal er nooit iets veranderen. Natuurlijk moet respect van twee kanten komen, maar er zal eerst een begin gemaakt moeten worden. Wanneer je respect wilt, zul je respect moeten tonen.HarrieMe schreef:Respect? Waarom respect. Als mensen beweren de waarheid te kennen, maakt dat mijn waarheid minder waar? Zolang gelovigen geen respect hebben voor mijn gedachtengoed kan ik geen respect opbrengen voor de gelovigen. En ik loop niet zo openlijk te koop met mijn overtuiging. Waarom moeten wij ons in Nederland wel aanpassen, aan mensen die anders denken, als we dat al doen in alle andere landen van de wereld als we daar zijn?
het niet met de Islam eens is en het bestrijd, kun je beter meteen moslim worden, heb je ook geen gezeik.
Ik bedoelde het meer in algemene zin, niet ten aanzien van extremisten.
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God 's got a sick sence of humor and when I die, I expect to find him laughing"
Ik wil dan toch iets verder gaan wat je bedoeld met extremist, vraagje vind je iemand die zich uiterst respectvol gedraagt geen overlast veroorzaakt en verder ook niets op aan te merken is, maar te kennen geeft volledig achter de nazi-ideologie te staan een extremist?ubermutti schreef:
Natuurlijk wil ik dat niet zeggen. Ik denk dat er in de eerste plaats niet gegeneraliseerd moet worden. Er zijn vele moslimextremisten die inderdaad geen respect hebben voor andersdenkenden. Maar de meerderheid doet er niet moeilijk over. Helaas hebben deze mensen te kampen met de vooroordelen die de extremisten veelal veroorzaken, waardoor zij geen respect ontvangen van niet-moslims.
Neen, dan vind ik die persoon geen extremist. Ik vind iemand extremistisch als extreme overtuigingen als bijvoorbeeld de nazi-ideologie ook daadwerkelijke worden uitgedragen. Iemand kan volledig achter een dergelijke ideologie staan en zich ernaar gedragen en daarmee aanstootgevend gedrag vertonen. Bijvoorbeeld door hakenkruizen te dragen, of de Hitlergroet te doen. Dát vind ik extremistisch. Iemand met dergelijke overtuigingen, die ze niet uitdraagt, zou ik geen extremist willen noemen.Achnaton schreef:Ik wil dan toch iets verder gaan wat je bedoeld met extremist, vraagje vind je iemand die zich uiterst respectvol gedraagt geen overlast veroorzaakt en verder ook niets op aan te merken is, maar te kennen geeft volledig achter de nazi-ideologie te staan een extremist?ubermutti schreef:
Natuurlijk wil ik dat niet zeggen. Ik denk dat er in de eerste plaats niet gegeneraliseerd moet worden. Er zijn vele moslimextremisten die inderdaad geen respect hebben voor andersdenkenden. Maar de meerderheid doet er niet moeilijk over. Helaas hebben deze mensen te kampen met de vooroordelen die de extremisten veelal veroorzaken, waardoor zij geen respect ontvangen van niet-moslims.
Hmm. ok ik begrijp het dilemma, maar het zijn niet alleen de uiterlijkheden waar je je vraagtekens bij kunt zetten, stel je kinderen zitten op school en hun leraar blijkt lid van de zojuist opgerichte partij NVD te zijn, ik zou hier zelfs al zou die persoon geen strafblad hebben of wat dan ook een andere school zoeken al ligt die uit de buurt.ubermutti schreef:
Neen, dan vind ik die persoon geen extremist. Ik vind iemand extremistisch als extreme overtuigingen als bijvoorbeeld de nazi-ideologie ook daadwerkelijke worden uitgedragen. Iemand kan volledig achter een dergelijke ideologie staan en zich ernaar gedragen en daarmee aanstootgevend gedrag vertonen. Bijvoorbeeld door hakenkruizen te dragen, of de Hitlergroet te doen. Dát vind ik extremistisch. Iemand met dergelijke overtuigingen, die ze niet uitdraagt, zou ik geen extremist willen noemen.
Dat is een interessant vraagstuk. Nu heb ik twee kinderen, waarvan één schoolgaand en mijn eerste reactie is natuurlijk dat ik hem gelijk van deze school zou halen. Anderzijds is het zo dat iemand die lid is van deze partij, niet persé pedofiel is. Zo is een CDA stemmer ook niet per definitie een christen.
Echter, ik betwijfel of er ouders zijn die zo denken in een dergelijk geval. Gevoelsmatig klopt het niet en is je kind mogelijk in gevaar. Dus zullen, naar alle waarschijnlijkheid, de meeste ouders ervoor kiezen hun kind over te plaatsen.
Een leraar met dergelijke ideologiën vormt een risico, een leraar is tenslotte ook opvoeder. De ideologie van de NVD is dusdanig absurd en ziek, dat ik mijn kinderen niet onder de hoede van een aanhanger zou laten leren. Uiteindelijk is moeilijk te controleren in hoeverre een dergelijke leraar zijn ideeën op zijn kinderen botviert, mits hij fysiek te fout ingaat.
Misschien lijkt het tegenstrijdig met mijn voorgaande betoog. Echter, iemand die lid is van een partij draagt in zekere zin ook zijn ideologie uit.
Echter, ik betwijfel of er ouders zijn die zo denken in een dergelijk geval. Gevoelsmatig klopt het niet en is je kind mogelijk in gevaar. Dus zullen, naar alle waarschijnlijkheid, de meeste ouders ervoor kiezen hun kind over te plaatsen.
Een leraar met dergelijke ideologiën vormt een risico, een leraar is tenslotte ook opvoeder. De ideologie van de NVD is dusdanig absurd en ziek, dat ik mijn kinderen niet onder de hoede van een aanhanger zou laten leren. Uiteindelijk is moeilijk te controleren in hoeverre een dergelijke leraar zijn ideeën op zijn kinderen botviert, mits hij fysiek te fout ingaat.
Misschien lijkt het tegenstrijdig met mijn voorgaande betoog. Echter, iemand die lid is van een partij draagt in zekere zin ook zijn ideologie uit.
- MOODY BLUE
- Diehard
Elke fundamentalistische gelovige is in principe een extremist, daar hij/zij exclusivistisch denkt. Ieder ander geloof, of levensvisie is minderwaardig aan het zijne/hare wat in de loop der tijd altijd tot conflicten zal leiden.ubermutti schreef:Neen, dan vind ik die persoon geen extremist. Ik vind iemand extremistisch als extreme overtuigingen als bijvoorbeeld de nazi-ideologie ook daadwerkelijke worden uitgedragen. Iemand kan volledig achter een dergelijke ideologie staan en zich ernaar gedragen en daarmee aanstootgevend gedrag vertonen. Bijvoorbeeld door hakenkruizen te dragen, of de Hitlergroet te doen. Dát vind ik extremistisch. Iemand met dergelijke overtuigingen, die ze niet uitdraagt, zou ik geen extremist willen noemen.Achnaton schreef:Ik wil dan toch iets verder gaan wat je bedoeld met extremist, vraagje vind je iemand die zich uiterst respectvol gedraagt geen overlast veroorzaakt en verder ook niets op aan te merken is, maar te kennen geeft volledig achter de nazi-ideologie te staan een extremist?ubermutti schreef:

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
There you go man, keep as cool as you can.