Vangelis overleden

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Vangelis overleden

Bericht door Rereformed »

Tot mijn schrik kom ik op internet tegen dat mijn favoriete kunstenaar Vangelis tien dagen geleden is overleden. In deze In memoriam wordt hij A Genius of Our Time genoemd.

Ooit was ik diep onder de indruk van zijn CD Vangelis Direct (1988) die tegenwoordig geheel gratis op Youtube beluisterd kan worden. Tot mijn verbazing merkte ik op dat hij me al in mijn tienerjaren bekend was van de popgroep Aphrodite's child. Vanaf die tijd heb ik de carrière van deze veelzijdige kunstenaar gevolgd en bewonderd. De documentaire van zes jaar geleden The journey to Ithaka geeft een prachtig inzicht in het leven van deze man, en men leert er ook uit dat hij bovendien nog kunstschilder was.

"A deeply quiet man. He was like a monk. A man who lives in his mind, in his head." (Oliver Stone).

"I am a classical pianist, but listening to his symphonic music I think he expresses something deeper, something almost cosmic, in spite of its being 'simple' and 'popular'. His music is very cosmic. What I feel is very wonderful. It shines a tremendous light upon the listener, that you could call optimism or hope." (Japanse en Franse pianiste Akiko Ebi).

Legio voorbeelden hiervan! Bijvoorbeeld Glorianna, Hymne à la femme, of Conquest of Paradise. Een ander voorbeeld van dat kosmische is Mythodea, een gigantisch kunstwerk. Vangelis verstond de zeldzame kunst om op te zwepen tot pure extase.

Vangelis kon op een ander moment juist de absoluut teerste en gevoeligste muziek componeren, zoals The oracle of Apollo. Een stukje muziek dat ik ooit kapotluisterde en me inspireerde om mijn eigen teerste muziek uit mijn lijf te halen.

Vangelis Direct had als direct gevolg dat ik me ging interesseren voor electronische muziek. "Vangelis' method of composing and recording, relying on spontaneity, with the compositional and recording process occurring simultaneously in the studio" was een openbaring voor mij. Sindsdien, vanaf deze compositie, componeerde ik, op enkele pianostukjes na, op dezelfde manier, dwz. muziek laag voor laag in real time, als direkte weergave van het gevoel van een moment, laten ontstaan, zonder de muzieknoten ooit op te schrijven.

Een unieke schat op aarde is van ons heengegaan. Maar zijn muziek zal altijd blijven bestaan en in de toekomst nog miljoenen inspireren.
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Re: Vangelis overleden

Bericht door Ronaldus67 »

Daar hoor ik van op!

Elders valt te lezen dat hij in een ziekenhuis in Parijs is overleden waar hij voor corona werd behandeld.

Aphrodite's Child heb ik altijd een geweldige band gevonden!
Dat hun muziek tijdloos was, bleek wel toen vorig jaar een bekend Duits automerk het nummer The Four Horsemen van het album 666 in hun reclame ten gehore bracht. Echt een geweldig nummer. Al valt over smaak natuurlijk niet te twisten :wink: .

Vangelis, een bijzonder artistieke en muzikale man. Een groot verlies, maar zijn muziek blijft voortbestaan!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Volgens mij heb ik bijna alle cd's van Vangelis. Als er indertijd weer een nieuwe uitkwam dan stond ik vooraan. Hij was een multi-talent die mij misschien duizenden uren heeft vermaakt. Kom laat ik als eerbetoon Antartica of Chariots of fire of ... even erin stoppen. O nee dat is waar ook de cd speler ligt met honderden cd's in de opslag sinds de verhuizing.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef: 31 mei 2022 16:26 Volgens mij heb ik bijna alle cd's van Vangelis. Als er indertijd weer een nieuwe uitkwam dan stond ik vooraan. Hij was een multi-talent die mij misschien duizenden uren heeft vermaakt. Kom laat ik als eerbetoon Antartica of Chariots of fire of ... even erin stoppen. O nee dat is waar ook de cd speler ligt met honderden cd's in de opslag sinds de verhuizing.
Oh, dat is een grote verrassing voor mij om te horen. Vangelis is op dit forum de afgelopen 20 jaar maar heel zelden voorbijgekomen. Ik had niet gedacht dat iemand anders hier meer naar hem heeft geluisterd dan ik!
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

https://youtu.be/BEbvFBXurlw
Die kwam ik eens tegen. De bekende Italiaanse zanger met Vangelis, onmiskenbaar. Wel hard draaien.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ook ik kan intens genieten van Vangelis. Mijn eerste kennismaking met hem was het album: Odes, een samenwerking tussen Vangelis en Irene Papas.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik ben een enorme liefhebber van de 2 albums van Jon and Vangelis.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Dit was mijn eerste kennismaking met Vangelis :

Afbeelding

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Meestal kunnen slechts stukjes van een muziekstuk mij bekoren (in een enkel geval soms wel in zijn geheel). Zo ook met muziekstukken van Vangelis. Ik vind het vaak al gauw te langdradig worden.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

vegan-revolution schreef: 01 jun 2022 03:08 Dit was mijn eerste kennismaking met Vangelis :
https://www.youtube.com/watch?v=I-0Z5D7eRh8
Heb je er oorspronkelijk kwadrofonisch naar geluisterd? Dat is het enige wat heel bijzonder is in dit eerste stukje en in die tijd kon dat als je daar de audioapparatuur voor had. Iemand geeft als commentaar dat Vangelis eenmaal in Rotterdam een concert heeft gegeven en men de hele stad door luidsprekers had neergezet, zodat je de muziek overal ruimtelijk kon horen bewegen. Dat zal wel heel uniek zijn geweest.

Vangelis herhaalt zichzelf vaak. Dit stukje van een jaar of tien later is op dezelfde manier en met hetzelfde doel gemaakt: muziek zich te horen bewegen. Het heeft dezelfde sfeer met de synthesizer sounds van tien jaar later. De titels laten het ook zien: The motions of stars en The will of the wind.

Ik herinner me nu dat ik in 1990 naar dat laatstgenoemde stukje van Vangelis luisterde en op mijn Korg M1 synthesizer, het enige waar ik toen over beschikte, een soortgelijk stukje componeerde waarin ik speelde met boven op elkaar gelaagde synthesizer sounds, die in die tijd nieuw waren en leuk klonken. Ik had jammergenoeg niet het geld, de kennis en technieken om het kwadrofonisch te maken: Snow crystals.

Deze muziek bijvoorbeeld zou kwadrofonisch veel indrukwekkender zijn en beter passen bij de time lapse video waar de beweging centraal staat.
Born OK the first time
vegan-revolution
Superposter

Rereformed schreef: 01 jun 2022 11:44Heb je er oorspronkelijk kwadrofonisch naar geluisterd?
Nee, niet kwadrofonisch, slechts in stereo. Ik had toen een schoolvriend wiens vader in de verkoop van electronische apparatuur zat en die beweerde dat kwadrofonisch onzin is omdat we maar 2 oren hebben.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

vegan-revolution schreef: 01 jun 2022 15:08
Rereformed schreef: 01 jun 2022 11:44Heb je er oorspronkelijk kwadrofonisch naar geluisterd?
Nee, niet kwadrofonisch, slechts in stereo. Ik had toen een schoolvriend wiens vader in de verkoop van electronische apparatuur zat en die beweerde dat kwadrofonisch onzin is omdat we maar 2 oren hebben.
Dat klopt niet helemaal.
Een oor kan ook een beetje registeren uit welke richting een geluid komt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik zat me dat ook af te vragen. Stel iemand is doof aan 1 oor. Kan hij dan met het andere oor richting bepalen? Hoe dan?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 01 jun 2022 16:07 Ik zat me dat ook af te vragen. Stel iemand is doof aan 1 oor. Kan hij dan met het andere oor richting bepalen? Hoe dan?
Door het hoofd wat te draaien, dat hoeft niet veel te zijn.

PS.
Veel dieren kunnen hun oren spitsen om de richting te bepalen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Plaats reactie