Da Vinci naar Abu Dhabi

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lanier
Superposter

Da Vinci naar Abu Dhabi

Bericht door lanier »

https://www.nu.nl/cultuur-overig/503833 ... dhabi.html

Het is zeer opmerkelijk dat dit schilderij met erop afgebeeld Jezus als profeet straks komt te hangen in het Louvre Abu Dhabi.
Volgens de islam was Jezus een profeet (en niet zoon van God) en veel moslims hebben moeite met het afbeelden van profeten.
Hoe komt een Saoedische prins er dan bij om dit in eigen land in een museum te laten zien?
Mullog
Bevlogen

Re: Da Vinci naar Abu Dhabi

Bericht door Mullog »

Je moet er ook bij vermelden
Volgens The New York Times is de koper van het schilderij een Saudische prins, Bader bin Abdullah bin Mohammed bin Farhan al-Saud. Hij stond niet bekend als een groot kunstverzamelaar. Ook zijn rijkdom was voor de buitenwereld tot nu toe niet bekend. (Bron)
En natuurlijk de mening van de heer Kwakkelstein :lol: , hoogleraar Beeldende Kunst aan de Universiteit Utrecht.
Ik was niet onder de indruk. Na de andere schilderijen van Leonardo die daar toen te zien waren, sta je opeens voor die Salvator Mundi, ooit beschadigd en overgeschilderd. Het is grondig gerestaureerd en ziet het er nu beter uit. Maar zou ik daar 400 miljoen dollar voor overhebben? Als je foto's ziet van hoe het schilderij er voor de restauratie uitzag, dan vraag ik mij af of iemand daar meer dan 1000 euro voor zou hebben gegeven. (bron)
Dus de werkelijkheid is dat een Saudische kunstkneus zichzelf bekocht heeft aan opgelapt prutswerk dat zogenaamd aan Da Vinci wordt toegeschreven. In het museum zelf gaan ze het gewoon de broer van Mona Lisa noemen en dan kraait er geen haan meer naar :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

En dan te bedenken dat er in 1958 het giga bedrag van 45 pond voor is betaald. =D>
https://www.italian-renaissance-art.com ... Mundi.html
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wat ervoor betaald is en of het een echte Da Vinci is, is minder interessant dan te weten waarom in een streng islamitisch land een portret van een profeet wordt opgehangen in een museum. Daarop weet ik nog steeds het antwoord niet.
Plaats reactie