Staatsgreep in Turkije

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Staatsgreep in Turkije

Bericht door Maria »

Het is het dagje wel.

Staatsgreep in Turkije
Eerste berichten
Chaos door staatsgreep in Turkije
Vandaag, 22:12
Aangepast op Vandaag, 22:50
In Turkije zou een staatsgreep aan de gang zijn. Dat meldt de Turkse premier Yilderim.
Eerste berichten
Yildirim: 'Staatsgreep is mislukt'
Volgens premier Yildirim "Het is verkeerd het een coup te noemen, het is een poging van een deel van het leger. De poging is mislukt en ze zullen hard gestraft worden.”
Ook tanks bij vliegveld Istanbul
Behalve vrachtwagens in Istanbul en straaljagers boven Ankara en Istanbul, zijn er volgens de Turkse televisiezender NTV ook tanks gezien bij het vliegveld van Istanbul.

Premier Yildirim houdt vol dat de democratisch gekozen regering nog steeds aan de macht is. Hoe groot de opstand in het leger is, is nog onbekend. President Erdogan heeft nog niet van zich laten horen.
Turkse leger: we hebben de macht overgenomen
Het Turkse leger laat weten dat het de macht heeft overgenomen en dat "handhaving van de wet" de hoogste prioriteit heeft.
Leger heeft avondklok ingevoerd
Het leger heeft een avondklok ingevoerd. Er zijn berichten dat alle social media in het land het nog doen, maar de vraag is hoe lang. Bij aanslagen gingen de social media altijd snel op zwart in Turkije.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Staatsgreep in Turkije

Bericht door Peter van Velzen »

In de loop van de nacht zijn de kansen gekeerd. Ik lees nu vooral: Staatsgreep mislukt.
Nu maar hopen dat Erdogan er zelf niet een pleegt, en in plaats daarvan de democratie hersteld.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zestig personen omgekomen na poging tot staatsgreep in Turkije.
Gepubliceerd: 15 juli 2016 22:02
Laatste update: 16 juli 2016 05:42

President Recep Tayyip Erdogan is teruggekeerd naar Turkije na een mislukte staatsgreep door een deel van het Turkse leger. Erdogans regering heeft de macht weer opgeëist en de president belooft de coupplegers hard aan te pakken. Zeker zestig personen zijn om het leven gekomen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef:In de loop van de nacht zijn de kansen gekeerd. Ik lees nu vooral: Staatsgreep mislukt.
Nu maar hopen dat Erdogan er zelf niet een pleegt, en in plaats daarvan de democratie hersteld.
Wordt een kort topic.
Of zou dit nog een staartje krijgen?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef:In de loop van de nacht zijn de kansen gekeerd. Ik lees nu vooral: Staatsgreep mislukt.
hij is al jaren de democratisch verkozen staatsleider, hij hoeft geen staatsgreep te plegen

goede zaak dat de coup mislukt is, ben geen fan van militaire dictaturen,ook niet als de staatsleider mij niet aanstaat
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

ik vind het jammer dat de coup is mislukt.
Van oudsher heeft het leger zich daar gezien als de bewaker van de democratie. Nu wil ik even wegblijven van de vraag of je dat nu aan het leger moet overlaten; ik begrijp ze helemaal als ze van mening zijn dat die democratie daar nu aan een zijden draadje hangt. Erdogan is simpelweg een fanatieke moslim die de democratie daar langzaam maar zeker de nek om draait.

Triest genoeg vonden demonstrerende Turken vannacht het nodig om een cameraman van de NOS op zijn gezicht te slaan.
http://www.nu.nl/binnenland/4294204/hon ... erdam.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo gaan zijn aanhangers dus te werk als het hun niet zint. Ze vonden dat de NOS niet objectief genoeg berichtte. Laat dit bericht nu wél op de nu.nl staan, maar niet op het NOS journaal worden genoemd. Die laten zich dus intimideren, een zeer slechte zaak.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
appelfflap
Banned

Dat beloof ik schreef: Van oudsher heeft het leger zich daar gezien als de bewaker van de democratie..
een militair apparaat dat de resultaten vd verkiezingen negeert/naast zich neer wil leggen, dat valt nogal moeilijk te rijmen met democratie

en je beroepen op Ataturk en wat die mens wou? Die leefde in 1920, mag hij echt nog bepalen hoe Turkije er dient uit te zien in 2020, los van wat de bevolking vandaag wil?

ik moet niets hebben van Erdogan maar het gaat erom wat de Turkse bevolking wil en in een democratie schikt het leger zich naar de bevolking.
Dat beloof ik
Bevlogen

Ik schreef dan dus ook: "Ik wil even wegblijven van de vraag of je dat nu aan het leger moet overlaten".

Erdogan is een hele enge man, gewoon een dictator.
Gevolg is dat er vannacht in Nederland mensen (zijn aanhangers) hebben staan demonstreren met de leus "Allah is groot", vervolgens een journalist mishandelen 'omdat hij niet objectief is' en je leest er bijna niets van.
Het zou mijn niets verbazen als dit is gebeurd door de niet bepaald kalme en beheerste jongeman die in dit tv fragment uitlegt wat er volgens hem 'objectief gezien' aan de hand is (met nog 1:14 te gaan)
http://www.rijnmond.nl/nieuws/144155/Ho ... -straat-op" onclick="window.open(this.href);return false;
Keer op keer sta ik er van te kijken dat kennelijk bijna niemand in de gaten heeft waar Erdogan mee bezig is.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
appelfflap
Banned

Dat beloof ik schreef:Ik schreef dan dus ook: "Ik wil even wegblijven van de vraag of je dat nu aan het leger moet overlaten".
je kent het antwoord als je naar praktijkvoorbeelden krijgt, bv heel recent Egypte.
Erdogan is een hele enge man, gewoon een dictator.
hij is verkozen en herverkopen en de 1e verkiezingsoverwinningen kun je niet steken op censuur, onderdrukking, fraude,...
daar zijn dus een andere redenen voor.
Dat Turkije niet democratisch gezond is klopt natuurlijk. Dat het leger een coup pleegt om de democratie te beschermen en die coup dan mislukt door datzelfde volk, zeer bizar.
Dat het leger voor die coup argumenten gebruikt die komen van een man die al 100j dood is? niet gezond.
Gevolg is dat er vannacht in Nederland mensen (zijn aanhangers) hebben staan demonstreren met de leus "Allah is groot",
tja, woon ik in het Buitenland, hoor ik dan dat de militairen een staatsgreep plegen tegen de Belgishce regering, ik weet niet hoe ik zou reageren. Herexit ongedaan te maken? Hoe zouden de Britten reageren moest het leger daar de macht grijpen om de Brexit ongedaan te maken?
dat mensen keuzes roepen als ze op straat komen? perfect normaal

er is alleszins een duidelijk perceptieverschil tussen ons en de Turken wat Erdogan betreft. Ik zou wel eens willen weten waarom hij ginds zo populair is,
Dan heb ik het niet over de visie van onze kranten en media (geloof, censuur, ...) want dat grijpt niet als je het over de 1e overwinningen vd AKP of in casu Erdogan hebt. Had hij het toen niet goed gedaan had hij nu geen absolute meerderheid kunnen halen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik vond dit:
http://www.volkskrant.nl/buitenland/aut ... ~a3625524/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat beloof ik
Bevlogen

appelfflap schreef:
Gevolg is dat er vannacht in Nederland mensen (zijn aanhangers) hebben staan demonstreren met de leus "Allah is groot",
tja, woon ik in het Buitenland, hoor ik dan dat de militairen een staatsgreep plegen tegen de Belgishce regering, ik weet niet hoe ik zou reageren. Herexit ongedaan te maken? Hoe zouden de Britten reageren moest het leger daar de macht grijpen om de Brexit ongedaan te maken?
dat mensen keuzes roepen als ze op straat komen? perfect normaal
Kennelijk snap je niet wat ik bedoelde, want je citaat van mij eindigt precies bij een komma, en dus halverwege en regel. Niet netjes., maar wellicht niet zo bedoeld. Je eindigt precies bij het begin van waar het mij om gaat:
, vervolgens een journalist mishandelen 'omdat hij niet objectief is' en je leest er bijna niets van.
Het gaat er mij niet om dat die mensen demonstreren. Dat mag (hier wel, gelukkig). Het gaat mi er om dat ze een journalist die vast legt, mishandelen. Dat is nou precies hoe Erdogan en zijn mensen hun tegenstanders aanpakken.
(Star Trek, seizoen 1)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik denk eerder dat hij dit als een legitimatie ziet om nog meer macht naar zich toe te trekken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
appelfflap
Banned

Dat beloof ik schreef:
, vervolgens een journalist mishandelen 'omdat hij niet objectief is' en je leest er bijna niets van.
Het gaat er mij niet om dat die mensen demonstreren. Dat mag (hier wel, gelukkig). Het gaat mi er om dat ze een journalist die vast legt, mishandelen. Dat is nou precies hoe Erdogan en zijn mensen hun tegenstanders aanpakken.
als iemand een misdaad pleegt, onderzoeken en bestraffen, evidentie zelve

logica

als je dit individuele voorval aangrijpt voor een bepaalde sfeerzetting?
binnen elke groep en elke strekking tref je jammer genoeg gewelddadige individuen aan.
de coupplegers die het volk wilden beschermen hebben ook het vuur op datzelfde volk geopend.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

appelfflap schreef: Dat het leger voor die coup argumenten gebruikt die komen van een man die al 100j dood is? niet gezond.

.
Als de volgelingen fanatiek iemand aanroepen die wat mij betreft niet bestaat vind ik ook niet gezond.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Fish schreef:
appelfflap schreef: Dat het leger voor die coup argumenten gebruikt die komen van een man die al 100j dood is? niet gezond.

.
Als de volgelingen fanatiek iemand aanroepen die wat mij betreft niet bestaat vind ik ook niet gezond. En de manier waarop vind ik gewoon eng.
Plaats reactie