Ratzinger: God zei me af te treden

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Ratzinger: God zei me af te treden

Bericht door chromis »

Vandaag stuitte ik op dit (op de NOS nieuwssite):

http://nos.nl/artikel/542492-ratzinger- ... reden.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nos.nl/artikel/542492-ratzinger-god-zei-me-af-te-treden.html schreef:Kardinaal Joseph Ratzinger is teruggetreden als paus op verzoek van God. Dat heeft de Duitser verklaard in een interview met het katholieke persbureau Zenit. Volgens hem ging het om een "mystieke ervaring" waarin God hem zei dat hij moest terugtreden.

In februari, toen Ratzinger op 85-jarige leeftijd zijn abdicatie als paus Benedictus XVI bekendmaakte, zei hij dat gezondheidsredenen de aanleiding waren. Hij verklaarde toen dat zijn krachten door zijn hoge leeftijd minder werden.
Mocht ik ooit "stemmen in mijn hoofd" krijgen, dan zijn dat voor mij eigenlijk hele goede "gezondheidsredenen" om waar dan ook een stapje terug te nemen ;) Het verschil is dan dat ik dan voor gek zal worden verklaard, en een paus niet?

...ik kon het even niet laten! :D
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Krautsjo

Re: Ratzinger: God zei me af te treden

Bericht door Krautsjo »

chromis schreef:Vandaag stuitte ik op dit (op de NOS nieuwssite):

http://nos.nl/artikel/542492-ratzinger- ... reden.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nos.nl/artikel/542492-ratzinger-god-zei-me-af-te-treden.html schreef:Kardinaal Joseph Ratzinger is teruggetreden als paus op verzoek van God. Dat heeft de Duitser verklaard in een interview met het katholieke persbureau Zenit. Volgens hem ging het om een "mystieke ervaring" waarin God hem zei dat hij moest terugtreden.

In februari, toen Ratzinger op 85-jarige leeftijd zijn abdicatie als paus Benedictus XVI bekendmaakte, zei hij dat gezondheidsredenen de aanleiding waren. Hij verklaarde toen dat zijn krachten door zijn hoge leeftijd minder werden.
Mocht ik ooit "stemmen in mijn hoofd" krijgen, dan zijn dat voor mij eigenlijk hele goede "gezondheidsredenen" om waar dan ook een stapje terug te nemen ;) Het verschil is dan dat ik dan voor gek zal worden verklaard, en een paus niet? :D

Wanneer iemand Paus wordt, wordt hij dat volgens traditie en gebruik voor het leven dan moet je een heel goed excuus hebben om er voor het einde van het leven uit te stappen en welk alibi is er beter dan het alibi der alibi's en beter dan de smoes der smoezen en aannemelijker dan het excuus der excuses. Probeer dat maar eens tegen te spreken, volgens mij wist Benedictus prima waar hij aan begon, maar soms vallen dingen toch tegen vooral als het voor het leven is, dat is nogal absoluut.
Maar een visioen blijkt te werken, dat heeft het altijd goed gedaan.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

chromis schreef: Mocht ik ooit "stemmen in mijn hoofd" krijgen, dan zijn dat voor mij eigenlijk hele goede "gezondheidsredenen" om waar dan ook een stapje terug te nemen ;) Het verschil is dan dat ik dan voor gek zal worden verklaard, en een paus niet?

...ik kon het even niet laten! :D
Dat klopt. Als gelovige kun je schizofrenie goed camoufleren :) En dan hebben we het ook nog over een hoogbejaarde man die in begin van het jaar zeurde dat zijn god niets terug zei. http://nos.nl/artikel/478832-paus-het-l ... sliep.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ja Krautsjo, dat is zeker waar: daar had ik eigenlijk niet eens zo aan gedacht,

Tegenspreken kan je het in principe niet, behalve dan dat je iemand voor gek gaat verklaren, of voor fantast of leugenaar. En in die zin is mijn gekscherende opening van dit topic eigenlijk een serieus issue waar ik af en toe (in mijn vrienden- en kennissenkring) wel eens tegen aanloop: ik ken serieus(!) mensen die elfjes in mijn tuin zien, en dat ik ze niet zie? ...zal dan wel aan mij liggen. Zulke mensen voor gek verklaren (ik geloof dat ze het echt geloven) doe ik eigenlijk helemaal niet graag; Maar "dollen met de paus" is geen enkel probleem voor mij. Dat is eigenlijk, als ik het zo stel, wel hypocriet. Het verschil maak ik puur op de basis van mijn persoonlijke waardering voor mensen. Dat zijn momenten dat ik discussies met zulke kennissen en vrienden, hoe graag ik ze ook zou willen voeren, liever probeer te vermijden.

"ik mag je heel graag hoor, maar wat mij betreft heb je een tik in de zender"...

(Her)kennen jullie dit?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Bij het ouder worden kan het gebeuren dat de hersenen niet meer goed functioneren. Ik ken iemand van 90+ die werkelijk mensen ziet zitten aan tafel die er niet zijn ! Onlangs zag hij olifantjes op een dak lopen ! Verder kan je normaal discussiëren met deze persoon. Hij ziet in zijn beleving die mensen en dingen werkelijk terwijl die er niet zijn. De Paus zal ook wel zo'n ouderdoms probleem hebben en hij hoort dan stemmen. De Bijbel staat er vol mee!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Cactus schreef:Bij het ouder worden kan het gebeuren dat de hersenen niet meer goed functioneren. Ik ken iemand van 90+ die werkelijk mensen ziet zitten aan tafel die er niet zijn ! Onlangs zag hij olifantjes op een dak lopen ! Verder kan je normaal discussiëren met deze persoon. Hij ziet in zijn beleving die mensen en dingen werkelijk terwijl die er niet zijn. De Paus zal ook wel zo'n ouderdoms probleem hebben en hij hoort dan stemmen. De Bijbel staat er vol mee!
Niet alleen bij het ouder worden. Als je jarenlang alleen maar praat en denkt over vierkantje groene biggetjes met tijgerprint. Dan heb je op den duur kans dat je visioenen gaat krijgen over deze dieren. Ratzinger zat waarschijnlijk zwaar in de pineut. Kon zijn arm bijna niet meer optillen en als hij een complete zin had geformuleerd dan was hij moe. En dan verlang je naar het moment dat je gewoon op je bed kan blijven liggen. Een verlaat pensioen. Dat hij gaat hallucineren en postuum nog even wat zaken naar voren brengt is leuk voor zijn heiligverklaring. Jammer dat het weer op de voorpagina's komt. Want zoals jij schrijft de bejaardenoorden zitten vol met mensen die dagdromen en anderen proberen te vertellen dat het theekopje een monster is.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ratzinger is waarschijnlijk voor zochzelf helemaal overtuigd dat God hem heeft ingefluisterd af te treden. Zelf had hij hier nog helemaal niet bij stilgestaan en wilde nog 25 jaar verder als paus. Maar ja, God zei...
En wie is Ratzinger om dat tegen te spreken.
Het is dus niet zo dat Ratzinger al enige tijd (on)bewust bezig was met het idee en dat dit vorm heeft heeft gekregen in zijn (on)bewustzijn. Nee, dit kwam als klap op de vuurpijl. Ratzinger schrok er zelf van!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:Ratzinger is waarschijnlijk voor zochzelf helemaal overtuigd dat God hem heeft ingefluisterd af te treden. Zelf had hij hier nog helemaal niet bij stilgestaan en wilde nog 25 jaar verder als paus. Maar ja, God zei...
En wie is Ratzinger om dat tegen te spreken.
Het is dus niet zo dat Ratzinger al enige tijd (on)bewust bezig was met het idee en dat dit vorm heeft heeft gekregen in zijn (on)bewustzijn. Nee, dit kwam als klap op de vuurpijl. Ratzinger schrok er zelf van!
Ziek, hoogbejaard en binnen de KK werd er al gesproken over zijn matige functioneren. Niet meer in staat om de grote problemen aan te pakken. Het zou meer verbazing wekken als hij op zou staan met de boodschap God wil dat ik aan blijf. En vervolgens een rondje van 42 kilometer gaan lopen.
Singulariteit
Forum fan

Bericht door Singulariteit »

De neiging om verklaringen te geven is zo groot dat ook als je het niet weet je denkt een verklaring te hebben.

(geldt ook voor mij nu)
Iedereen een eigen snelheid
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Singulariteit schreef:De neiging om verklaringen te geven is zo groot dat ook als je het niet weet je denkt een verklaring te hebben.

(geldt ook voor mij nu)
Tja...draait daar het hele leven niet om?
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Singulariteit
Forum fan

dikkemick schreef:
Singulariteit schreef:De neiging om verklaringen te geven is zo groot dat ook als je het niet weet je denkt een verklaring te hebben.

(geldt ook voor mij nu)
Voor die vraag, waar het in het mensenleven om draait, heb ik als aanvullende verklaring dat de mens obstakels wil elimineren en steeds weer nieuwe obstakels blijft zien. Het enige dat dan rest is mededogen.

Dat moet je voor jezelf hebben (als je met dit soort verklaringen komt is het wereldbeeld niet echt vrolijk) en voor anderen die er hopeloos in gevangen zitten. En misschien zit je er zelf ook in gevangen. Dat lijkt me op zich wel een verklaring die klopt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

dikkemick schreef:

(geldt ook voor mij nu)
Singulariteit schreef:
Voor die vraag, waar het in het mensenleven om draait, heb ik als aanvullende verklaring dat de mens obstakels wil elimineren en steeds weer nieuwe obstakels blijft zien. Het enige dat dan rest is mededogen.
Leg dat laatste eens uit. Waarom blijft slechts mededogen over?
Dat moet je voor jezelf hebben (als je met dit soort verklaringen komt is het wereldbeeld niet echt vrolijk) en voor anderen die er hopeloos in gevangen zitten. En misschien zit je er zelf ook in gevangen. Dat lijkt me op zich wel een verklaring die klopt.
Bedoel je hiermee dat iemand in die vraag verstrikt kan blijven zitten (waar het leven om draait)? Met verklaring bedoel ik overigens niet alleen maar 'bedoeling'
Singulariteit
Forum fan

dikkemick schreef:Bedoel je hiermee dat iemand in die vraag verstrikt kan blijven zitten (waar het leven om draait)? Met verklaring bedoel ik overigens niet alleen maar 'bedoeling'
Van filosofisch denken kun je je afvragen wat het nut is. Het enige nut dat ik kan bedenken is dat je nadenkt om op een goede manier van A naar B te komen. Ik denk dat het antwoord eigenlijk heel eenvoudig is, lijden bij jezelf, anderen en in het algemeen voorkomen. Door filosoferen is dan echter vragen stellen als is lijden wel lijden, is er goed lijden en/of slecht lijden? Is uiteindelijk alle lijden goed? En allerlei afgeleide vragen met betrekking tot zingeving. Daarmee verwar je jezelf alleen maar. Nu kan het zijn dat die verwarring op zich helpt om het lijden bij jezelf te voorkomen of verminderen, maar daar staat tegenover dat de verwarde toestand door anderen weer gezien kan worden als onwenselijk of zelfs ziek of achterlijk, waardoor die mensen dan weer meer te lijden hebben met hun obstakels.

De mens is verstrikt in het leven, het willen elimineren van obstakels en het steeds weer nieuwe obstakels zien, en kan verstrikt raken in vragen en verklaringen. Of je went er aan of niet.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Krijg soms koppijn van filosofie.
Singulariteit
Forum fan

Dat is eigenlijk wel goed. Dan geeft je lichaam de grenzen aan die anders misschien vergeten zouden worden.
Plaats reactie