Geloof in God neemt wereld langzaam af

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Geloof in God neemt wereld langzaam af

Bericht door The Prophet » 18 apr 2012 10:05

http://www.nu.nl/buitenland/2789632/gel ... am-af.html
nu.nl schreef:..Het geloof in God neemt toe naarmate mensen ouder worden. Een onderzoeker vermoedt dat dat komt doordat mensen hun dood dichterbij zien komen....'
Ik betwijfel dat. In een reactie slaat iemand m.i. de spijker op zijn kop:
Volgens mij is het zo dat steeds vaker jongeren 'het geloof' de rug toe keren. Die ouderen komen uit een tijd dat iedereen naar de kerk ging. Mensen gaan dus niet meer geloven omdat ze ouder worden, maar omdat ze dat al deden. Die onderzoeker zal wel niet wetenschappelijk geschoold zijn (hoop ik).
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Maria
Site Admin

Re: Geloof in God neemt wereld langzaam af

Bericht door Maria » 18 apr 2012 10:13

Nog een onvolkomenheid wat de titel betreft die de lading moet dekken.
In drie landen van de bij het onderzoek betrokken landen is het geloof in God de laatste 20 jaar toegenomen: Slovenië, Rusland en Israël. Het geloof in God is het grootst in landen waar de Rooms-Katholieke Kerk in de meerderheid is, zoals de Filipijnen. In West-Europese landen is het het laagst.
Er wordt dus duidelijk de christelijke god bedoeld.
Islam wordt niet over gepraat, laat staan het "geloof in de duizenden particuliere godjes" die aan het ontstaan zijn.

Ook is niet duidelijk hoe men aan de gegevens komt.
Nu.nl geeft geen directe link naar hun bron, waardoor je niet de onderzoek methode kunt nagaan.
Haalt men de gegevens uit officiële cijfers van inschrijvingen binnen bepaalde geloofsgemeenschappen of vraagt men mensen persoonlijk?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 18 apr 2012 10:33

Na enig googlen blijkt de bron een stuk van persbureau UPI. Daarin wordt wel verwezen naar ene Tom W. Smith van de universiteit van Chicago, maar niet direct naar welk onderzoek. Dat kan ik ook op de website van Smith niet vinden.

Gezien de genoemde landen lijkt het inderdaad om het christendom te gaan. Komt nog bij dat je in veel islamitische landen zo'n onderzoek vaak niet kan uitvoeren.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 18 apr 2012 10:53

Hier de meer complete gegevens van het onderzoek:

http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 041612.php" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

siger

Bericht door siger » 18 apr 2012 11:08

MoreTime schreef:Hier de meer complete gegevens van het onderzoek:

http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 041612.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou het correct zijn dat "belief in God grows with age"?

Akkoord, er zijn meer ouderen die geloven dan jongeren, maar waren die niet minstens even gelovig toen ze jong waren, en verdwijnt het geloof in god niet eerst de nieuwe generatie?

Zijn er aanwijzingen dat de jonge ongelovigen zélf geloviger zullen worden op oudere leeftijd? Ik denk van niet.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 18 apr 2012 11:22

Volgens de link:
He noted that the higher level of belief was not simply a cohort effect, in which people carry forward attitudes shaped in younger years.

Het onderzoek is uitsluitend uitgevoerd in overwegend christelijke landen (m.u.v Israel), lijkt me niet juist om hier een conclusie aan te verbinden over geloof in God op de hele wereld.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 apr 2012 13:12

siger schreef: Zou het correct zijn dat "belief in God grows with age"?

.
Dat zou betekenen dat er meer bekeerlingen tot het christelijke geloof zijn dan mensen die het geloof verlaten?
Lijkt mij onwaarschijnlijk, je zou daar dan toch iets over moeten lezen, net zoals je wel veel kan vinden over mensen die hun geloof juist verliezen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Destinesia

Bericht door Destinesia » 18 apr 2012 14:07

Het enige bloeiende christelijke geloof is eigenlijk "het Amerikaanse soort christendom". Het anderzijds in de 'ouderwetse stijl' bekeren van mensen lukt niet meer in het westen. Alleen in voormalig Oostbloklanden en in China in boeren dorpen zonder moderne kennis kan men nog immer uit de voeten met het doorsnee: "Weet u dat Jezus voor uw zonden heeft geleden aan het kruis?".Onbegrijpelijke taal voor een modern westers mens. Dat zijn methoden uit de jaren 30 die in het moderne westen niet meer kunnen.

Het is natuurlijk een absurd verhaal: Jezus aan het kruis voor de zonden der wereld. Daarna uit de dood opgestaan en op een wolk de dampkring uit gevlogen naar de hemel om spoedig weer terug te keren.

Leg dat even uit aan de gemiddelde Nederlander..

??

In de moderne wereld heeft de evangelisatiemolen in de meeste gevallen andere gewiekste middelen van node om ongelovigen nog te overtuigen. Ik heb het trouwens altijd al vreemd gevonden dat christenen vanuit Nederland liever uit wijken naar ongeletterden en mensen die meer verstoken zijn van algemene educatieve kennis omdat deze makkelijker te bekeren zijn terwijl er hier op eigen bodem immers genoeg mensen zijn die bekeerd zouden moeten raken en gered van de eeuwige hel. Christenen op eigen bodem zijn "krachteloos" in het uitdragen van het evangelie en verdedigen het "geloof" met een "omhaal van woorden" Men komt aan met "intelligent design" en 'creationistische' pseudo wetenschap en beweren bij hoog en bij laag dat er werkelijk een alternatief voor de evolutietheorie zou bestaan, en dat die wetenschap je uiteindelijk bij Jezus brengt. Christenen hebben het zwaar om "to the point" te komen met overtuigende woorden. Opmerkelijk is dat christenen zichzelf dán maar voorhouden voor de eigen gemoedsrust dat God geen interesse meer heeft in Nederland en onze zondige wegen. God hates the Dutch zou je kunnen zeggen. God is over de eigenwijsheid en "verhardheid" van de harten van de eigenwijze moderne westerse mens met al zijn atheïsten zó "vertoornd" dat Hij met Zijn Heilige Geest besloten heeft om mensen in het arme Moldavië of Albanië te gaan redden. Daar zijn de inwoners door God nog steeds 'gezegend' omdat zij daar immers nog geen boeken over evolutie lezen of National Geographic kunnen ontvangen.

Maar moderne Nederlandse christenen die terugkeren uit dit soort landen voelen zich weer helemaal opgeladen en belangrijk als "instrument in Gods hand" omdat ze "de Heilige Geest" zo'n "geweldig werk hebben zien verrichten" omdat ze hebben aanschouwd dat een half dorp Oost Europese straatarme mensen tijdens een evangelisatieactie tot bekering kwam en dat ze honderden bijbels hebben kunnen uitdelen.

Jinny

Bericht door Jinny » 18 apr 2012 14:14

en dat ze honderden bijbels hebben kunnen uitdelen.
Ja, dat scheelt die mensen natuurlijk weer vloei kopen om hun apehaar in te rollen. :lol:

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 18 apr 2012 18:18

samenvoegen met topic "Doodsangst maakt atheïsten religieuzer" ?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Jinny

Bericht door Jinny » 18 apr 2012 18:30

collegavanerik schreef:samenvoegen met topic "Doodsangst maakt atheïsten religieuzer" ?
Neuh

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 18 apr 2012 18:46

Jim schreef:
collegavanerik schreef:samenvoegen met topic "Doodsangst maakt atheïsten religieuzer" ?
Neuh
gaat over hetzelfde onderzoek
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Demosthenes
Forum fan

Bericht door Demosthenes » 18 apr 2012 22:51

The Prophet schreef:http://www.nu.nl/buitenland/2789632/gel ... am-af.html
nu.nl schreef:..Het geloof in God neemt toe naarmate mensen ouder worden. Een onderzoeker vermoedt dat dat komt doordat mensen hun dood dichterbij zien komen....'
Ik betwijfel dat. In een reactie slaat iemand m.i. de spijker op zijn kop:
Volgens mij is het zo dat steeds vaker jongeren 'het geloof' de rug toe keren. Die ouderen komen uit een tijd dat iedereen naar de kerk ging. Mensen gaan dus niet meer geloven omdat ze ouder worden, maar omdat ze dat al deden. Die onderzoeker zal wel niet wetenschappelijk geschoold zijn (hoop ik).
Geloof onder jongeren neemt niet af, het veranderd alleen. Steeds meer mensen doen tegenwoordig aan het zogenaamde 'bricollage', ook wel lego-religie genoemd. Dit houdt in dat ze de elementen uit verschillende godsdiensten, levensbeschouwingen of slechts gemeentes nemen die ze prettig vinden en daarmee hun persoonlijke geloof vormen. Ouderen worden niet geloviger naarmate de dood vordert, het zijn alleen vaak de vragen die afnemen en de hoop op het weerzien van familie en geliefde die toeneemt.
Donec eris sospes, multos numerabis amicos. Tempora si fuerint nubila, solus eris.
Show me a sane man and I will cure for you-C.G. Jung

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 apr 2012 23:02

Demosthenes schreef: Ouderen worden niet geloviger naarmate de dood vordert, het zijn alleen vaak de vragen die afnemen en de hoop op het weerzien van familie en geliefde die toeneemt.
Er komen alleen maar meer vragen jongeman, en de 'wetenschap' dat ik het met dit leven moet doen laat me alleen maar intenser leven.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 18 apr 2012 23:05

Demosthenes schreef: Geloof onder jongeren neemt niet af, het veranderd alleen.
Er verandert inderdaad noal wat in reliieuse belevingen.
Maar dat er geen vermindering is ondanks dat er ook verandering is; Kun je dat becijferen?
Of is dit alleen een eigen waarneming en gedachte?
Ouderen worden niet geloviger naarmate de dood vordert, het zijn alleen vaak de vragen die afnemen en de hoop op het weerzien van familie en geliefde die toeneemt.
Zelfde vraag.
In mijn idee, wordt zeker de angst voor het laatste oordeel en de hel groter.
Misschien wensen veel gelovigen wel een weerzien, ik weet het niet.
Dit is niet het meest evident in mijn beleving an en in mijn omgeving.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie