Genen Memen Tremen op NPO 17/2/2018 13:35
Moderator: Moderators
Genen Memen Tremen op NPO 17/2/2018 13:35
Morgen 17 februari 2019 om 13:35 op NPO2 Genen, Memen en Tremen.
Suzan Blackmore over het exploiteren van mensen door de op onze internet-infrastructuur bestaande tremen.
Roeland
Suzan Blackmore over het exploiteren van mensen door de op onze internet-infrastructuur bestaande tremen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Re: Genen Memen Tremen op NPO 17/2/2018 13:35
Ahhhhh, één van mijn favoriete wetenschappers, maar dat wist je al.
Niet alleen interessant maar ook een feest om naar te kijken.
Balen dat ik moet wachten op uitzending gemist.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Let op straks:
Uit de NYT precies het punt wat ook door Peter van Velzen wel wordt aangetipt; de ”geruststellende” idee over het aan-uit-zetbaar zijn:
Van de trits genes, memes, tremes.
https://opinionator.blogs.nytimes.com/2 ... eplicator/
Uit de NYT precies het punt wat ook door Peter van Velzen wel wordt aangetipt; de ”geruststellende” idee over het aan-uit-zetbaar zijn:
RoelandThe third *) is that now, in the early 21st century, we are seeing the emergence of a third replicator. I call these temes (short for technological memes, though I have considered other names). They are digital information stored, copied, varied and selected by machines. We humans like to think we are the designers, creators and controllers of this newly emerging world but really we are stepping stones from one replicator to the next.
Van de trits genes, memes, tremes.
https://opinionator.blogs.nytimes.com/2 ... eplicator/
Deze video vind ik beter, die van Brainwash is te gehaast.
https://m.youtube.com/watch?v=8KdP5dodum0
Geen ondertiteling; dat wel.
Roeland
https://m.youtube.com/watch?v=8KdP5dodum0
Geen ondertiteling; dat wel.
Roeland
Genen Memen Tremen
De dwarsverbanden zijn weer ontelbaar.The second is that one kind of copying can piggy-back on another: that is, one replicator (the information that is copied) can build on the products (vehicles or interactors) of another. This multilayered evolution has produced the amazing complexity of design we see all around us.
Deed me ook denken aan topic Taal en Spiegelneuronen en ook aan deze korte maar krachtige uitleg:
Bij NPO was 't maar een kwartiertje en nogal kort door de bocht.
Ik had deze al 's gezien; ik denk dat dit (zo ongeveer) hetzelfde maar dan uitgebreide praatje is + zeer goeie vragen v/d studenten.
Grappig... die outfit; lijkt wel alsof ze die bij dit praatje vindt passen.
Enneh...
Ik denk, zoals ik al eerder en vaker stelde, dat ze gelijk heeft. En dat tremes idd al "out of control" zijn.Whether you consider this a tragedy for the planet or a marvelous, beautiful story of creation, is up to you.
Misschien zijn wij wel een uitstervende soort, leuk om ooit naast de Neanderthaler in een (virtueel) museum geplaatst te worden. Met als opschrift: Homo Sapiens; heeft het in bijzonder korte tijd voor mekaar gekregen om een eonenlange biologische evolutie om zeep te helpen.
Omdat ik nogal houd van ordening kwoot ik je hier Peter.
Een bijzonder simpel idee en toch nooit eerder bedacht; Restricties en een soort defragmenteren van het WWW.
Zit erop te broeden of en hoe dat haalbaar en werkend zou zijn.
Ennehhh. zoals ik net al in een ander topic zei. Als je het zoals zij zegt, vanuit evolutionaire processen benaderd. Dan kun je stellen dat tremen intentionaliteit hebben. (voortplanting).
Trouwens...grappig dat in al die Yt's de automatische ondertiteling standaard Tremes beschrijft als dreams.
Omdat ik de meeste van haar YT's al ken. Heb ik die Radboud versie in versnelde toestand bekeken en was ik het meest geinteresseerd in de Q&A op 't eind.Peter van Velzen schreef: ↑18 feb 2019 05:20 . Maar ik heb net ruim een uur naar Suzan Blackmore zitten luisteren en vraag me nu af in hoeverre het systeem dat we daartoe hebben bedacht nu al zichzelf organizeert. Dat zal het in de toekomst zeker doen als wii niet iets organizeren dat dat voorkomt.
Een bijzonder simpel idee en toch nooit eerder bedacht; Restricties en een soort defragmenteren van het WWW.
Zit erop te broeden of en hoe dat haalbaar en werkend zou zijn.
Ennehhh. zoals ik net al in een ander topic zei. Als je het zoals zij zegt, vanuit evolutionaire processen benaderd. Dan kun je stellen dat tremen intentionaliteit hebben. (voortplanting).
Trouwens...grappig dat in al die Yt's de automatische ondertiteling standaard Tremes beschrijft als dreams.
Geen intentionaliteit bij evolutionaire algoritmes svp.
Reden is dat de evloutie juist zeer pertinent geen intentie heeft.
En ook nog:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intentionaliteit
niet te verwarren met de "intentional stance" van Dennett!
https://en.wikipedia.org/wiki/Intentional_stance
Roeland
Reden is dat de evloutie juist zeer pertinent geen intentie heeft.
En ook nog:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intentionaliteit
niet te verwarren met de "intentional stance" van Dennett!
https://en.wikipedia.org/wiki/Intentional_stance
Roeland
Omdat alleen bewuste wezens de mentaliteit hebben om intentionaliteit te kunnen hebben.
Dank je. Ook voor jouw verhelderend momentje een:
Het is opvallend hoe vaak jij mijn wél weerspreken, of kritisch 'presenteren' over het hoofd ziet.
kan een computer bewustzijn hebben
Verschillen tussen mens & machine
Je poneert nu een heel andere uitspraak waar het "omdat" zeker niet vooraan past.
Zie Blackmore haar glasheldere presentatie:
Het evolutionaire algoritme kent slechts variatie, toeval en selectie.
Roeland
Tjeempie,
https://www.researchgate.net/publicatio ... _Evolution
https://www.susanblackmore.uk/articles/ ... on-device/Memetics is a theory of cultural evolution ...
https://www.susanblackmore.uk/conferenc ... achines-3/The meme is an evolutionary replicator, defined as information copied from person to person by imitation. I suggest that taking memes into account may provide a better understanding of human evolution in the following way.
So I hope that it may be helpful for me to outline the origins of memetics and the basic concept of the meme as a replicator in an evolutionary process.
I will then use this to explore the evolution of human machines and of the other newer meme machines that have evolved from us.
If you have variation, heredity, and selection, then you must get evolution. You get “Design out of Chaos without the aid of Mind” (Dennett, 1995, p 50).
There are two important features to notice about this process. First, it simply musthappen if the three functions are in place.
We should remember that this new kind of evolution proceeds not in the interest of the genes, nor in the interest of the individual who carries the memes, but in the interest of the memes themselves
At the simplest end of the continuum are self-replicating viral sentences, or simple groups of memes. A group of memes that works together is called a ‘co-adapted meme-complex’ or “memeplex”.
Note that successful memeplexes were not deliberately designed by anyone, but were created by the process of memetic selection.
If this memetic evolution goes too far the genes will respond with improvements in selective imitation, but their response will always lag behind the memetic competition. In this way the memes take hold of the leash. This is the process I have called memetic drive. Memes compete among themselves and evolve in one direction, genes then respond by improving selective imitation, and this means increasing brain power and size.
The whole process of memetic driving is an example of replicators coevolving with their copying machinery. Just as DNA must have once evolved along with its cellular replication machinery, so memes have coevolved with the human brains that copy them
is there a real self who has consciousness and free will? I would say no. The self is just a word around which memes can gather. All sorts of memes benefit by us having the false idea of a self inside. So the self is just a complicated memeplex, created by and for the memes themselves for their own protection and replication.
Petra,
Je herinnert je toch dat ene plaatje van Blackmore waar het publiek het belangrijkste woord van moest herkennen en dat ze daarom in dubbel grote letters had genoteerd: MUST.
Wat ik met de rest van je links moet is me duister.
Van pure schrik ben ik nu extra "bij" (genoeg) vwb de genes-memes-tremes.
Roeland
Je herinnert je toch dat ene plaatje van Blackmore waar het publiek het belangrijkste woord van moest herkennen en dat ze daarom in dubbel grote letters had genoteerd: MUST.
Roeland
- Peter van Velzen
- Site Admin
Dit is een misverstand. Een memeplex mag dan uit memen zijn opgebouwd. Dat wil niet zeggen dat het - bijvoorbeeld de relativiteitstheorie - niet een juiste beschrijving kan opleveren van de werkelijkheid. Een correct memeplex heeft meestal grotere replicatie-kansen.Petra schreef: ↑21 feb 2019 04:44 is there a real self who has consciousness and free will? I would say no. The self is just a word around which memes can gather. All sorts of memes benefit by us having the false idea of a self inside. So the self is just a complicated memeplex, created by and for the memes themselves for their own protection and replication.
Ik wens u alle goeds
Idd. MUST.heeck schreef: ↑21 feb 2019 09:02 Petra,
Roeland
Ach, Ik haal genoeg voldoening uit jouw schrik .
Dat ben ik met je eens.Peter van Velzen schreef: ↑22 feb 2019 02:44Dit is een misverstand. Een memeplex mag dan uit memen zijn opgebouwd. Dat wil niet zeggen dat het - bijvoorbeeld de relativiteitstheorie - niet een juiste beschrijving kan opleveren van de werkelijkheid. Een correct memeplex heeft meestal grotere replicatie-kansen.Petra schreef: ↑21 feb 2019 04:44 is there a real self who has consciousness and free will? I would say no. The self is just a word around which memes can gather. All sorts of memes benefit by us having the false idea of a self inside. So the self is just a complicated memeplex, created by and for the memes themselves for their own protection and replication.
Ik denk dat afentoe haar spirituele Zen-'persoonlijkheid'
- Peter van Velzen
- Site Admin
Wat wel weer verbeelding is, is dat wij ons bewuste denken als ons échte zelf zien. Het is hoogstens wat wij zouden willen zijn, In werkelijkheid zijn we ook onze onbewuste hersenactiviteiten, alsmede de rest van ons lichaam.Petra schreef: ↑22 feb 2019 03:16Dat ben ik met je eens.Peter van Velzen schreef: ↑22 feb 2019 02:44Dit is een misverstand. Een memeplex mag dan uit memen zijn opgebouwd. Dat wil niet zeggen dat het - bijvoorbeeld de relativiteitstheorie - niet een juiste beschrijving kan opleveren van de werkelijkheid. Een correct memeplex heeft meestal grotere replicatie-kansen.Petra schreef: ↑21 feb 2019 04:44 is there a real self who has consciousness and free will? I would say no. The self is just a word around which memes can gather. All sorts of memes benefit by us having the false idea of a self inside. So the self is just a complicated memeplex, created by and for the memes themselves for their own protection and replication.
Ik denk dat afentoe haar spirituele Zen-'persoonlijkheid'het woord neemt. Ik ben het dan ook niet altijd met haar eens, ook al vind ik juist dat wel weer errrug leuk aan haar.
Ik wens u alle goeds