het Hessdalen fenomeen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

LordDragon
Bevlogen

het Hessdalen fenomeen

Bericht door LordDragon »

Naar aanleiding van de mislukte raketlancering boven noorwegen kreeg ik van iemand wat data doorgestuurd over een fenomeen in Hessdalen, ook noorwegen. Al enkele decennia worden er in Hessdalen merkwaardige lichtfenomenen gezien. Men heeft in samenwerking met een noorse universiteit een onderzoeks site opgericht om het fenomeen 24/24, 7/7 te kunnen bestuderen. Er zijn duidelijke beelden op camera vastgelegd. (die mij meer interesseren dan de getuigenissen van sommige van die noorse mensen)

De docu, het eerste deeltje de rest is normaal allemaal mooi gelinkt op die pagina.

http://www.youtube.com/watch?v=sm7YRCXFHVE

nog een artikel

http://www.ufonet.nl/info/hessdalen.htm

Wat zou dit fenomeen kunnen zijn? Is het iets zoals het aurora borealis? Heeft het te maken met het aardmagnetische veld, is het een weer fenomeen, heeft het iets te maken met de geografie van de plek?
Ze moeten daar in ieder geval niet te veel kerstverlichting meer hangen :wink:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Kitty
Ontoombaar

Re: het Hessdalen fenomeen

Bericht door Kitty »

Heel bijzonder in ieder geval, en men weet nog steeds niet wat het nu precies is. Het speelt al vanaf 1981. Ik heb er ook al eens iets van op het nieuws gezien een tijd geleden. Wel nu eens een fenomeen waar ook reguliere wetenschappers mee bezig zijn. Toch anders dan individuele ufo meldingen. Ik ben benieuwd of het ooit te verklaren is. Vooralsnog denk ik maar niet aan UFO's of soortgelijks. Maar vreemd en bijzonder is het zeker. Het vreemde is dat de fenomenen zich dus niet alleen hoog in de lucht voordoen, maar ook vlak boven de grond of de huizen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Dit lijkt mij een ernstige bron : http://www.hessdalen.org/index_e.shtml ! Een definitieve verklaring lijkt er nog niet te zijn.

Via Caelestia / Wim Van Utrecht

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

LordDragon schreef:
Wat zou dit fenomeen kunnen zijn? Is het iets zoals het aurora borealis? Heeft het te maken met het aardmagnetische veld, is het een weer fenomeen, heeft het iets te maken met de geografie van de plek?
Ze moeten daar in ieder geval niet te veel kerstverlichting meer hangen :wink:

MVG, LD.
Misschien is het te herleiden tot Coronal Mass Ejection. Uitbarstingen op de zon (protuberansen). Deze geladen deeltjes botsen met zuurstof of stikstofatomen. Normaal zichtbaar als het noorderlicht. Maar misschien zijn er plaatselijke omstandigheden die voor meer activiteit zorgen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Dat lokale effect zou wel eens door zoiets kunnen veroorzaakt zijn : http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetisch ... van_Koersk !

Analoog :
http://sedonanomalies.com/
http://www.anomaly.us/
Sedona is een plek waar de ufomeldingen de pan uitswingen ! Een verband is dus zeer zeker mogelijk !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Hmmm.. lijkt verdacht veel op een graancirkel. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Bij nader inzien lijken die websites over Sedona niet geheel vrij van enig onzin-gehalte (de vortex).

Maar :
- De gehele omgeving van Sedona bestaat uit ijzerzandsteen.
- Voor zover ik weet is er nabij Sedona een magnetische anomalie.
- Sedona is een soort van bedevaartsoord voor ufoloten, en sommige beschrijvingen die ik las doen mij denken aan het Hessdalen-fenomeen !

Wie weet of er info bestaat over de locatie van magnetische anomalieën ?
Kan iemand nagaan of er een verband is tussen de frequentie van de Hessdalen-lichten en de zonnecyclus ?

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
LordDragon
Bevlogen

Digit, jij denkt in de richting van een anomalie in het elektromagnetische veld van de aarde? Die vergroeide bomen zijn wel iets speciaals. (interessante links, dat vortex noemen is voor de show denk ik, anomalie volstaat)
Kan iemand nagaan of er een verband is tussen de frequentie van de Hessdalen-lichten en de zonnecyclus ?
Lijkt me ook de moeite om es te onderzoeken, als ik tijd vind vandeweekend zeker!

PietV
Misschien is het te herleiden tot Coronal Mass Ejection. Uitbarstingen op de zon (protuberansen). Deze geladen deeltjes botsen met zuurstof of stikstofatomen. Normaal zichtbaar als het noorderlicht. Maar misschien zijn er plaatselijke omstandigheden die voor meer activiteit zorgen.
Is mogelijk, maar heb je die docu gezien en het beeldmateriaal van het Hessdalen fenomeen? Het lijkt me toch iets anders dan het noorderlicht, maar eventueel wel gerelateerd. Ik vind dat het fenomeen een raar "gedrag" vertoond, als je dat al zo mag noemen. Er is oa een crash met een boomtop en een proef met laserstralen in die docu. Het is echt wel iets vreemd, vliegt als een aparte energiebol, splitst op in meerdere voegt terug samen. Reageert op invloed van laserstralen, legt soms de elektriciteit plat.

Kitty
Het vreemde is dat de fenomenen zich dus niet alleen hoog in de lucht voordoen, maar ook vlak boven de grond of de huizen.
Ja en het lijkt zelf te bepalen waarheen het beweegt en of het opsplitst of niet (ook door de laserstraal), er zijn dus factoren waarop het reageert.
Vooralsnog denk ik maar niet aan UFO's of soortgelijks.
In stricte zin is het wel een ufo. Maar je bedoelt waarschijnlijk dat het geen aliens zijn, dat denk ik ook. (weet het vrij zeker) Ik zoek eerder in de zin van iets dat met elektromagnetisme te maken heeft, Digit links zijn zeer interessant. Ik ga es spitten in Nasa beeldmateriaal enzo, of dat nog niet vanuit de ruimte is waargenomen.)

Fishook
bedoel je dat stuk uitgesneden grond? Ik concentreer me op het echte beeldmateriaal van het fenomeen. Dat uitgesneden stuk grond is wel iets raar, maar het is nog maar de vraag of dat verband houd met het Hessdalen fenomeen. Maar vermoedelijk maak je een grapje :)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

LordDragon schreef:Fishook
bedoel je dat stuk uitgesneden grond? Ik concentreer me op het echte beeldmateriaal van het fenomeen. Dat uitgesneden stuk grond is wel iets raar, maar het is nog maar de vraag of dat verband houd met het Hessdalen fenomeen. Maar vermoedelijk maak je een grapje :)

MVG, LD.
Ja, ik maak een grap, sort of. :wink:

Ik bedoel eigenlijk dat ik het niet erg serieus neem net als ik graancirkels niet serieus neem.
LordDragon
Bevlogen

fishook

Bedoel je dat het je niet interesseert?

er is ook nog een andere mogelijkheid, daarom een tweede vraag :)

Denk je dat het ook door mensen is veroorzaakt/gemaakt?

MVG, LD.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fishhook schreef:
LordDragon schreef:Fishook

MVG, LD.
Ja, ik maak een grap, sort of. :wink:

Ik bedoel eigenlijk dat ik het niet erg serieus neem net als ik graancirkels niet serieus neem.
Ik denk dat dit van een iets andere orde is dan graancirkels. Ik zie geen reguliere wetenschappers graancirkels serieus nemen. Deze fenomenen worden ook door de reguliere wetenschap als feitelijk bestaand gezien, men onderzoekt alleen nog waar het door veroorzaakt kan worden. Dus wat er niet serieus aan te nemen is, zou ik eigenlijk niet weten. Het is een serieus bestaand fenomeen, daar is geen twijfel meer over.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Ze schatten/zeggen dat er zo'n 16 miljoen ton erts in die vallei ligt. Ook is er zwavel. Toch hebben ze geen verband hiermee kunnen vinden. (uit de documentaire uit de openingspost)

Onderzoek van de straling toont aan dat het vooral (brandende) lucht en stof is. En nog wat van het metaal scandium :
wiki schreef:The main application of scandium by weight is in aluminium-scandium alloys for minor aerospace industry components. These alloys contain between 0.1% and 0.5% of scandium. They were used in the Russian military aircraft Mig 21 and Mig 29.

Some items of sports equipment, which rely on high performance materials, have been made with scandium-aluminium alloys, including baseball bats, lacrosse sticks, as well as bicycle frames and components. U.S. gunmaker Smith & Wesson produces revolvers with frames composed of scandium alloy and cylinders of titanium.

Approximately 20 kg (as Sc2O3) of scandium is used annually in the United States to make high-intensity discharge lamps. Scandium iodide, along with sodium iodide, when added to a modified form of mercury-vapor lamp, produces a form of metal halide lamp, an artificial light source which produce a very white light with high color rendering index that sufficiently resembles sunlight to allow good color-reproduction with TV cameras. About 80 kg of scandium is used in metal halide lamps/light bulbs globally per year. The first scandium based metal halide lamps were patented by General Electric and initially made in North America, although they are now produced in all major industrialized countries. The radioactive isotope 46Sc is used in oil refineries as a tracing agent.
Hoewel deze informatie bekend is, weten we nog vrij weinig van de oorzaak. Leuk voor zowel wetenschappers als zweverige ufofielen. Sommige anekdotes over glimmende sigaren/broden/hoeden, al dan niet met lichten erop of aan ... blijven helemaal onverklaard. Onduidelijk blijft hoeveel verschillende fenomenen het zijn. Ook jammer dat de frequentie sinds ongeveer 20 jaar geleden omlaag gegaan is.
Laatst gewijzigd door Joe Hn op 24 dec 2009 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kitty schreef:Ik denk dat dit van een iets andere orde is dan graancirkels. Ik zie geen reguliere wetenschappers graancirkels serieus nemen. Deze fenomenen worden ook door de reguliere wetenschap als feitelijk bestaand gezien, men onderzoekt alleen nog waar het door veroorzaakt kan worden. Dus wat er niet serieus aan te nemen is, zou ik eigenlijk niet weten. Het is een serieus bestaand fenomeen, daar is geen twijfel meer over.
Ik had alleen die link naar ufonet aangeklikt, ik stond gelijk in de skeptik stand daarna.
Ik zal het morgen eens beter bekijken. :study:
LordDragon
Bevlogen

Sorry ik heb direkt doorgelinkt wat ik heb gekregen, tevens omdat het een nederlandse vertaling is van de meer officiele en overtuigende site die Digit ook poste.

http://www.hessdalen.org/index_e.shtml

Ik heb het dus niet over groene mannekes he fishook! moest je naar de docu kijken ook daar is een korrel zout op zijn plaats :) . Ik concentreer me op die camera beelden, hetgeen wat de echte wetenschappers die ermee bezig zijn ook als bewijslast aanschouwen. Die "getuigenissen" met vliegende sigaren en broden interesseren me minder. 8*)

MVG, LD.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

LordDragon schreef:Digit, jij denkt in de richting van een anomalie in het elektromagnetische veld van de aarde? Die vergroeide bomen zijn wel iets speciaals. (interessante links, dat vortex noemen is voor de show denk ik, anomalie volstaat)
Lijkt me ook de moeite om es te onderzoeken, als ik tijd vind vandeweekend zeker!
Wikipedia schreef:Het poollicht hangt samen met uitbarstingen (protuberansen) op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal ingeslingerd worden. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de noord- en Zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt. De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie, die in de bovenste kilometers van de atmosfeer door botsingen wordt overgedragen op zuurstof- en stikstofatomen.
Piet V. schreef:Misschien is het te herleiden tot Coronal Mass Ejection. Uitbarstingen op de zon (protuberansen). Deze geladen deeltjes botsen met zuurstof of stikstofatomen. Normaal zichtbaar als het noorderlicht. Maar misschien zijn er plaatselijke omstandigheden die voor meer activiteit zorgen.

Is mogelijk, maar heb je die docu gezien en het beeldmateriaal van het Hessdalen fenomeen? Het lijkt me toch iets anders dan het noorderlicht, maar eventueel wel gerelateerd. Ik vind dat het fenomeen een raar "gedrag" vertoond, als je dat al zo mag noemen. Er is oa een crash met een boomtop en een proef met laserstralen in die docu. Het is echt wel iets vreemd, vliegt als een aparte energiebol, splitst op in meerdere voegt terug samen. Reageert op invloed van laserstralen, legt soms de elektriciteit plat.
Volgens mij moet je de protuberansen combineren met een magnetische anomalie ! Ik sluit niet uit dat een m. a. relatief kort bij de pool dergelijke ionen kan "focussen" en een lokale variant op poollicht doen ontstaan of iets in de aard van bolbliksems genereren. Je kan ook niet uitsluiten dat dergelijke fenomenen reageren op fotonen (laser) en interageert met electrische systemen.

Dit fenomeen is zeker van een ander gehalte dan graancirkels !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Plaats reactie