Universele gravitatietheorie?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dazz
Contacteer:

Universele gravitatietheorie?

Bericht door dazz » 30 dec 2006 10:16

Goeiedag,

Sinds niet zo lange tijd doe ik opeens meer aan
Wetenschap via Internet,
en ging ik zoeken naar een uitleg
betreffende Universele gravitatietheorie.

Die theorie zou ik beter willen begrijpen
en ik vraag me af of er hier mensen zijn
die hierbij willen helpen...

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 30 dec 2006 10:36

Misschien kun je iets specifieker zijn? Wat wil je precies weten?
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 30 dec 2006 11:31

De algemene relativiteitstheorie is zeer complex en vergt veel wiskundige kennis (met name differentialen en integralen).
Er zijn letterlijk honderden universitaire boeken die alleen dit onderwerp behandelen.
Een oppervlakkige kennis is vaak eenvoudig terug te vinden m.b.v. google.

Wat is het specifiek dat je wil weten?

MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 30 dec 2006 11:55

Gravity from the Groud Up door Bernard Schutz lezen. (Cambridge University Press, ISBN 0-521-45506-5.)
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 30 dec 2006 12:09

Zelf ben ik gecharmeerd van de eenvoudige uitleg van Giancolli.
(Ik bezit de Nederlandse vertaling van een verzameld werk van hem).

MvG, Wim.

Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame » 30 dec 2006 18:01

Erg goed zijn ook de minicursusjes van het wetenschapsforum. Je kan de wiskunde proberen te begrijpen, of die overslaan. Dat maakt niet zo heel veel uit.
Je vindt die hier : http://www.wetenschapsforum.nl/viewforum.php?f=30 .
Ik zou voorstellen om met de SRT ( de speciale ) te beginnen.
Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 30 dec 2006 21:07

mijn middelbare schoolkennis heeft me bijgebracht dat de universele gravitateitheorie van newton afkosmtig is
de algemene relativiteitstheorie van einstein heeft echter de consequentie van de relativiteit van de tijd voor de gravitatie bij hoge snelheden voorspeld
naarmate een massa de lichtsnelheid nadert wordt de zwaarte steeds groter en wel zodanig dat de lichtsnelheid nooit kan worden overschreden hoeveel energie je ook zou toevoegen aan het vliegende object
voor een waarnemer verandert er ook iets aan de observatie van de ruimtelijke hoedanigheid van het voorbijflitsende object, namelijk betreffende de dimensie in de bewegingsrichting
om dit allemaal goed te kunnen begrijpen moet je eerst de algemene gravitatietheorie van newton goed kunnen doorgronden evenals de unificateitheorie van maxwell betreffende elektriciteit en magnetisme
einstein zag een ogenschijnlijke inconsistentie tussen newton en maxwell
echter, newton en maxwell zijn door einstein geunificeerd
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt

Blueflame
Forum fan

Bericht door Blueflame » 31 dec 2006 00:18

Er bestaat op dit ogenblik helemaal niet zoiets als een "universele gravitatie-theorie". Ik kan me daarbij echter wel iets voorstellen : één wet of theorie die alles beschijft, zowel het grote ( makro, onze leefwereld ) als het piep-kleine ( micro, maar dan wel erg micro ! Die 'stof' die in de kwantum mechanica besproken wordt. ). Het is dan wel beter te spreken over een wet of theorie die alle wisselwerkingen met elkaar verbindt. Wie dit klaarspeelt heeft de nobelprijs binnen. Zonder enige twijfel.
Ik meen dat we best even wachten op wat verduidelijking van dazz.
Mvg.
111 111 111 x 111 111 111 = 12 345 678 987 654 321

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 31 dec 2006 12:20

de unificatie is nog niet voltooid of het zou de snarentheorie moeten zijn
maar de unificatie is er m.b.t. 2 van de 4 krachten
om iets te kunnen doorgronden moet je het denkproces stap voor stap volgen
eerst newton, dan maxwell, einstein, bohr ...
enz....
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 31 dec 2006 22:16

mustafa schreef:einstein zag een ogenschijnlijke inconsistentie tussen newton en maxwell
Dit is crackpot van de bovenste plank. Wat Einstein heeft gedaan is bepaalde coordinaattransformaties uit de maxwelliaanse theorie over Electromagnetisme (dat is de unificatie, electricteit+magnetisme=electromagnetisme). Echter, de theorie van Maxwell had niets te maken met Newtoniaanse theorie. Op het moment zijn er vier fundamentele natuurkrachten bekend:
Electromagnetisme
Zwakke kernkracht
Sterke kernkracht
Zwaartekracht

De eerste en de tweede zijn in de jaren '60 door o.m. Steven Weinberg tot een theorie samengevoegd in de electrozwakke theorie en er zijn nu wiskundige aanwijzingen dat de Sterke kernkracht ook erbij kan worden gecombineerd. Echter, de zwaartekracht is dermate anders (o.m. omdat het alleen aantrekkend bekend is) dat het zich moeilijk laat combineren met de andere drie. Unificeren is zoveel als een worden, wel, er is bij lange na niet een theorie of everything.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

dazz
Contacteer:

Bericht door dazz » 01 jan 2007 08:57

cymric schreef:Gravity from the Groud Up door Bernard Schutz lezen. (Cambridge University Press, ISBN 0-521-45506-5.)
Ik zag in dit forum Gravity From The Ground Up.
Dat lijkt me wel een goede tip en ik vraag me of dat boek ook in de bibliotheek te vinden is, misschien ook in het Nederlands?

dazz
Contacteer:

Bericht door dazz » 01 jan 2007 09:12

wahlers schreef:Zelf ben ik gecharmeerd van de eenvoudige uitleg van Giancolli.
MvG, Wim.
Ook zojuist genoemde ging ik een beetje zoeken en vond
via http://www.nl.bol.com/
dat het hier gaat om Douglas C. Giancoli
die schreef Physics for scientists and engineers
waarin "alle relevante onderwerpen van de natuurkunde worden behandeld en gebundeld in een omvangrijk boek.
Om praktische redenen is de Nederlandse uitgave bij de verschijning opgesplitst in drie delen."

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 01 jan 2007 10:29

dazz schreef:Dat lijkt me wel een goede tip en ik vraag me of dat boek ook in de bibliotheek te vinden is, misschien ook in het Nederlands?
Zeer zeker niet in het Nederlands te vinden. En in de bieb alleen als je naar een universiteitsbibliotheek gaat.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 01 jan 2007 12:14

dazz schreef:
wahlers schreef:Zelf ben ik gecharmeerd van de eenvoudige uitleg van Giancolli.
MvG, Wim.
Ook zojuist genoemde ging ik een beetje zoeken en vond
via http://www.nl.bol.com/
dat het hier gaat om Douglas C. Giancoli
die schreef Physics for scientists and engineers
waarin "alle relevante onderwerpen van de natuurkunde worden behandeld en gebundeld in een omvangrijk boek.
Om praktische redenen is de Nederlandse uitgave bij de verschijning opgesplitst in drie delen."
Inderdaad! Ik zag overigens dat ik de naam verkeerd gespeld had (namelijk met dubbel 'LL').
Mijn excuses! Ik was niet thuis toen ik antwoordde en mijn geheugen is niet zo goed als het gaat om namen.

MvG, Wim.

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa » 03 jan 2007 12:32

Sararje schreef:
mustafa schreef:einstein zag een ogenschijnlijke inconsistentie tussen newton en maxwell
Dit is crackpot van de bovenste plank. Wat Einstein heeft gedaan is bepaalde coordinaattransformaties uit de maxwelliaanse theorie over Electromagnetisme (dat is de unificatie, electricteit+magnetisme=electromagnetisme). Echter, de theorie van Maxwell had niets te maken met Newtoniaanse theorie. Op het moment zijn er vier fundamentele natuurkrachten bekend:
Electromagnetisme
Zwakke kernkracht
Sterke kernkracht
Zwaartekracht

De eerste en de tweede zijn in de jaren '60 door o.m. Steven Weinberg tot een theorie samengevoegd in de electrozwakke theorie en er zijn nu wiskundige aanwijzingen dat de Sterke kernkracht ook erbij kan worden gecombineerd. Echter, de zwaartekracht is dermate anders (o.m. omdat het alleen aantrekkend bekend is) dat het zich moeilijk laat combineren met de andere drie. Unificeren is zoveel als een worden, wel, er is bij lange na niet een theorie of everything.
de titel van deze topic is universele gravitatietheorie
gravitatie is slechts één van de 4 krachten
daar heeft newton een universele geldigheid aan gegeven
dat newtons theorie interne inconsistenties danwel paradoxen bevat was bekend en is door einstein opgelost middels de algemene relatitivteitstheorie

n.b.:
dat maxwells theorie niets te maken heeft met newtons theorie lijkt mij evident, maar dit wordt gebacht als argument tegen datgene wat ik heb beweerd over de unificatie van newton en maxwell door einstein
vreemd eigenlijk
maar ja, zo gaat het dus altijd op dit freethinkersforum
en over het begrip unificatie kun je discussijeren, maar in ieder geval heeft einstein de paradoxen van newtons theorie weggenomen, en dat is wat ik beoogde met mijn opmerking van de unificatie door einstein van newton en maxwell
dat staat als een huis
god = music
ik ben feminist
ervaring telt

Gesloten