Tijd is inderdaad niet tastbaar. Maar in tegenstelling tot afstand/plaats/locatie kun je in de dimensie tijd maar één kant op. Anders zouden we fysiek terug naar gisteren kunnen gaan. En we kunnen de tijd ook niet versnellen om eerder naar morgen te kunnen gaan. We kunnen een bepaalde afstand uiteraard wél sneller afleggen: met de auto gaat sneller dan met de fiets. Onze beleving van tijd wordt bepaald door de onderlinge afstanden van Zon, Aarde en Maan. Volgens de grote-inslaghypothese zou de Aarde ooit een rotatieperiode van 5 uur hebben gehad i.p.v. 24. Dan zouden we een hele andere tijdsbeleving hebben gehad, als we daar bij waren geweest.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑04 apr 2023 08:44Tijd is niet iets tastbaars zoals massa:Bastiaan73 schreef: ↑03 apr 2023 23:32Stel dat je gelijk hebt; dat tijd ontstaat omdat er dingen gebeuren. Dan zou daaruit m.i. niet volgen 'geen tijd: dan gebeurt er niets' maar 'gebeurt er niets, dan geen tijd'.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑03 apr 2023 11:07
Het is iets anders.
Tijd ontstaat omdat er dingen gebeuren.
Geen tijd: dan gebeurt er niets.
Ik geloof echter niet dat het zo werkt. Tijd is gekoppeld aan ruimte, aan afstand. Als ik nu naar Scheveningen zou fietsen dan duurt dat ongeveer 30 minuten voordat ik daar ben. Ook als ik niet naar Scheveningen zou fietsen maar thuis zou blijven dan blijft die afstand bestaan en dus ook de tijdsduur die het zou kosten om daar fietsend heen te gaan.
Het is slechts de afstand tussen gebeurtenissen.
Als je thuis blijft zijn er nog tal van andere gebeurtenissen, die elkaar opvolgen.
Tijd
Moderator: Moderators
-
- Forum fan
Tijd
Omdat het in het oorspronkelijke topic off topic is een nieuw topic aangemaakt.
- ChaimNimsky
- Bevlogen
Re: Tijd
We zouden de snelheid van het verstrijken van de tijd zondermeer theoretisch kunnen aanpassen. Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer. Ook zwaartekracht heeft invloed op de snelheid van het verstrijken van tijd.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat is een hardnekkig misverstand.ChaimNimsky schreef: ↑05 apr 2023 16:17 We zouden de snelheid van het verstrijken van de tijd zondermeer theoretisch kunnen aanpassen. Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer. Ook zwaartekracht heeft invloed op de snelheid van het verstrijken van tijd.
In het ene stelsel is meer of minder tijd beschikbaar.
Dat lijkt het zelfde maar is toch wezenlijk anders.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
- Forum fan
Bedoel je een sterrenstelsel?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑05 apr 2023 16:21Dat is een hardnekkig misverstand.ChaimNimsky schreef: ↑05 apr 2023 16:17 We zouden de snelheid van het verstrijken van de tijd zondermeer theoretisch kunnen aanpassen. Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer. Ook zwaartekracht heeft invloed op de snelheid van het verstrijken van tijd.
-
- Forum fan
ChaimNimsky schreef: ↑05 apr 2023 16:17 We zouden de snelheid van het verstrijken van de tijd zondermeer theoretisch kunnen aanpassen. Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer. Ook zwaartekracht heeft invloed op de snelheid van het verstrijken van tijd.
Dat zou betekenen dat als ik heel hard fiets, de tijd langzamer gaat dan wanneer ik heel relaxed wandel.Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer.
Klopt dat wel?
Er zijn 3 tijdpijlen en die staan allemaal dezelfde kant op:Tijd is inderdaad niet tastbaar. Maar in tegenstelling tot afstand/plaats/locatie kun je in de dimensie tijd maar één kant op
-De eerste is de Thermodynamische tijdpijl : Deze tijdpijl staat in de richting waarin de entropie toeneemt. Dit houdt kort gezegd in dat met het verstrijken van de tijd, de wanorde alleen maar toeneemt. (toekomstige richting)
-Het tweede is de Psychologische tijdpijl : Deze tijdpijl staat in de richting waarin tijd voor ons gevoel verloopt. Dit is ook in de toekomstige richting. We herinneren ons immers alleen dingen uit het verleden en niet uit de toekomst.
-De derde is de Kosmologische tijdpijl : Deze staat ook in de richting waarin het heelal zich uitdijt. Dit is ook in de toekomstige richting, want het heelal trekt niet samen.
---
Aldus Stephen Hawking
- ChaimNimsky
- Bevlogen
Ja. Einsteins Relativiteits Theorie. In de speciale relativiteitstheorie stelde Einstein vast dat de snelheid waarmee de tijd verstrijkt afhangt van het referentiekader. Een tijdseenheid in het ene referentieframe kan langer zijn in vergelijking met dezelfde tijdseenheid in een ander referentieframe. Er zijn experimenten gedaan die dit bevestigen, zoals twee atoomklokken: eentje in een vliegtuig en een andere op de grond. De tijd verstreek langzamer voor de klok in het vliegtuig. Het effect van het vertragen van de tijd is verwaarloosbaar bij de snelheden van het dagelijks leven, maar wordt zeer duidelijk bij snelheden die die van het licht benaderen.Bastiaan73 schreef: ↑05 apr 2023 16:30ChaimNimsky schreef: ↑05 apr 2023 16:17 We zouden de snelheid van het verstrijken van de tijd zondermeer theoretisch kunnen aanpassen. Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer. Ook zwaartekracht heeft invloed op de snelheid van het verstrijken van tijd.Dat zou betekenen dat als ik heel hard fiets, de tijd langzamer gaat dan wanneer ik heel relaxed wandel.Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer.
Klopt dat wel?
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 05 apr 2023 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Mijn fout had het beter moeten formuleren ik ging er van uit dat het zo wel begrepen werd.Bastiaan73 schreef: ↑05 apr 2023 16:23Bedoel je een sterrenstelsel?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑05 apr 2023 16:21Dat is een hardnekkig misverstand.ChaimNimsky schreef: ↑05 apr 2023 16:17 We zouden de snelheid van het verstrijken van de tijd zondermeer theoretisch kunnen aanpassen. Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer. Ook zwaartekracht heeft invloed op de snelheid van het verstrijken van tijd.
Het moest zijn Inertiaalstelsel stelsels in de zin van Einstein ,waar geen absolute ruimte is, ze gebruikte.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je kunt het tijd verschil zelf uitrekenen met Middelbare school wiskunde.Bastiaan73 schreef: ↑05 apr 2023 16:30ChaimNimsky schreef: ↑05 apr 2023 16:17 We zouden de snelheid van het verstrijken van de tijd zondermeer theoretisch kunnen aanpassen. Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer. Ook zwaartekracht heeft invloed op de snelheid van het verstrijken van tijd.Dat zou betekenen dat als ik heel hard fiets, de tijd langzamer gaat dan wanneer ik heel relaxed wandel.Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer.
Klopt dat wel?
-
- Forum fan
Ik had helaas maar een zesje voor wiskundeTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑05 apr 2023 17:45Je kunt het tijd verschil zelf uitrekenen met Middelbare school wiskunde.Bastiaan73 schreef: ↑05 apr 2023 16:30ChaimNimsky schreef: ↑05 apr 2023 16:17 We zouden de snelheid van het verstrijken van de tijd zondermeer theoretisch kunnen aanpassen. Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer. Ook zwaartekracht heeft invloed op de snelheid van het verstrijken van tijd.Dat zou betekenen dat als ik heel hard fiets, de tijd langzamer gaat dan wanneer ik heel relaxed wandel.Voor een object dat in beweging is, verstrijkt de tijd reeds langzamer.
Klopt dat wel?
Ik weet nog wel de abc formule uit mijn hoofd maar ik heb daar in het dagelijkse leven nog niet één keer ook maar een fractie van iets aan gehad.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Toch zijn deze formules vrij eenvoudig ,zeker niet moeilijker als de abc-formule.Bastiaan73 schreef: ↑05 apr 2023 18:01Ik had helaas maar een zesje voor wiskundeTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑05 apr 2023 17:45Je kunt het tijd verschil zelf uitrekenen met Middelbare school wiskunde.Bastiaan73 schreef: ↑05 apr 2023 16:30
Dat zou betekenen dat als ik heel hard fiets, de tijd langzamer gaat dan wanneer ik heel relaxed wandel.
Klopt dat wel?
Ik weet nog wel de abc formule uit mijn hoofd maar ik heb daar in het dagelijkse leven nog niet één keer ook maar een fractie van iets aan gehad.
(Dat geldt niet voor de afleidingen)
- Peter van Velzen
- Site Admin