Daarom een nieuw topic om door te kunnen discussieren.
Hiermee kun je hooguit wat algemene conclusies trekken en zeker geen conclusies die in alle gevallen gelden, zoals dat wel het geval is bij exacte wetenschap. De zwaartekracht werkt voor iedereen bijvoorbeeld.Als je dat op een systematische manier doet, is het wetenschap. Ik kan je het boek Stuiten Op Geluk van Daniël Gilbert aanraden. Die legt in een van de eerste twee hoofdstukken uit op welke basis het wetenschappelijk verantwoord is om besluiten te ondersteunen op subjectieve ervaringen.
Ook als je het systematisch doet zitten de vooringenomenheden erin.Want als je het niet systematisch doet, dan ben je voor allerlei menselijke vooringenomenheden
Dat is een mooi voorbeeld. In de meerderheid van de gevallen werkt het blijkbaar niet. Dat wil niet zeggen dat het voor niemand werkt.deze blindheid creëert allerlei illusies, zoals de illusie dat straffen werkt, ook al wijzen alle wetenschappelijke onderzoeken erop dat het niet werkt.
Je kunt hooguit aannemelijk maken dat als je gaat straffen dat de kans groot is dat het niet werkt, op basis van subjectieve ervaringen van anderen.
Maar voor dat ene geval zou het best WEL eens kunnen werken.
Maar je wijkt af van mijn onderwerp: economie.
Je kunt gaan meten wat mensen DENKEN te gaan doen bij diverse omstandigheden, maar niets zo veranderlijk als de mens.
Je kunt best bepaalde dingen meten (wetenschappelijk verantwoord) en dan blijkt de uiteindelijke uitkomst toch anders te zijn dan gedacht, omdat mensen toch anders reageren dan de vooraf aangegeven hadden.
Dus als je maar voldoet aan de meerderheid van de ervaringen, dan ben je goed bezig ??En dat is nu het grote probleem met die niet-wetenschappelijke methoden. Totdat ze wetenschappelijk onderzocht zijn, heb je gewoon geen idee of je werkelijk goed bezig bent
Neem nog even een voorbeeld van HankS over de stress van winkelen:
stel dat 75% van de mensen vindt dat winkelen stress oplevert, wat zegt dat dan ?
Ben ik dan fout bezig als ik geen stress heb, ben ik mijzelf dan illusies aan het opleggen ?