Watson is een supercomputer die ontwikkeld is door het Amerikaanse bedrijf IBM die in spreektaal gestelde vragen kan interpreteren en na een zoektocht door een verzameling van encyclopedieën, boeken, tijdschriften, wetenschappelijke artikelen en gedownloade websites binnen enkele seconden een goed antwoord op de vraag kan geven. (bron: Wikipedia)
Ik kan me voorstellen dat een computer zoals Watson beter en sneller is in het afleiden van geheel en al nieuwe formules uit een veelheid aan complexe vergelijkingen. Zou het kunnen dat sommige universiteiten die reeds toegang hebben tot deze krachtige computer daar reeds gebruik van maken om wetenschap te produceren, nieuwe uitvindingen uit te proberen en vooruitgang te boeken op heel wat maatschappelijke domeinen? Zou het kunnen dat er nu al universiteiten zijn die nieuwe theorieën of 'ontdekkingen' op het conto schrijven van hun medewerkers, terwijl het eigenlijk een supercomputer zoals Watson is geweest die het patroon in de zee aan data ontdekte?
Op de webpagina van Watson is er de mogelijkheid voor bedrijven om gebruik te maken van Watson. Je dient daarvoor IBM te contacteren waarna je tegen een vergoeding Watson kan gebruiken voor eigen doeleinden.
Wie als universiteit zo'n supercomputer aankoopt is volgens mij daarom de concurrentie te snel af. Geheel nieuwe formules in chemie, wiskunde en fysica kunnen worden afgeleid uit een stroom van data, waar een mens niet bij kan in snelheid en complexiteit.
Zijn we naïef en zou het kunnen dat universiteiten in de VS Watson nu al gebruiken om nobelprijzen in de wacht te slepen of geheime militaire wapens te maken gebaseerd op een fysica en een scheikunde waar enkel een supercomputer kan opkomen?
Als de beurs nu al bijna geheel en al van computers afhangt die de ingewikkelde algoritmes in een ijltempo de baas kunnen, waarom zouden universiteiten in de VS geen gebruik maken van supercomputers zoals Watson om hun concurrenten te snel af te zijn?
Wie zo'n computer in z'n bedrijf binnenhaalt is de concurrentie een stap voor. Wacht dus niet langer om Watson te gebruiken. Wetenschap en nieuwe technologie bedacht door supercomputers. Het is wellicht al meer realiteit dan we bevroeden.
http://www.ibm.com/smarterplanet/us/en/ ... atson.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een supercomputer als Watson kan wetenschap produceren
Moderator: Moderators
Een supercomputer als Watson kan wetenschap produceren
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Re: Een supercomputer als Watson kan wetenschap produceren
Ik betwijfel of met de huidige programmatuur Watson al voldoende van de materie beseft. Een vraag geven op een Jeopardy antwoord is nog weer wat anders dan de relativiteit doorgronden en dat combineren met de data van een ander onderzoek.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.