Peter van Velzen schreef:Ik weet eerlijjk gezegd niet wat men met het wij-zijn-ons-brein denkmodel bedoelt. Wellich dat Swaab bij die uitdrukking ook even achter zijn oren zou krabben. Volgens mij houd het niet meer in, dan dat al onze gedachten uitsluitend in onze hersenen bestaan. Aangezien we - op dit forum - voornamelijjk onze gedachten zijn, zijn we - op dit forum - daadwerkelijk nauwelijks iets anders dan ons brein. Er zijn symbolen aanwezig in databases, maar dat zijn wij al helemaal niet.
Je denkt oprecht dat ons brein niet geprikkeld wordt door zintuigen en dat dit de verwerking van de input en de output beinvloed? Die constatering is inconsistent met wat Swaab en andere ons tevens proberen duidelijk te maken.
Een bandje over een slechte grap met gelach is zeer nuttig, of bepaalde muziek en licht inval. En dat bandje met gelach ligt grotendeels vast, maar verkeerd toegepast geeft het dikwijls een andere output, namelijk irritatie. Muzieksmaak en smaak in het algemeen verandert daarbij continu, met bijbehorende hersenpatronen en veranderingen in neuronale polen tot gevolg. Neen wat in dat brein gebeurt is niet slechts wat we zijn, we zijn ook wat de omgeving van ons vraagt en waar de omgeving ons toe pusht. Zelfs als ik een berichtje op het internet kwak.
M.A.W. je bent je brein geeft als denkmodel slechts 1 paradigma weer. Andere paradigma's negeren (en dat doet Swaab met enige regelmaat in interviews) in welke conclusie dan ook betekent vaak dat het paradigma een dogma wordt. En wat daar verkeerd aan is, hoef ik denk ik niet uit te leggen.
Ik zie niet in hoe dat besef vervelende gevolgen kan hebben. Voor een harloper op de sintelbaan, ligt dat natuurlijk héél anders. De hardloper is eerst en vooral zijn benen. Maar ook hij kan het zonder brein wel schudden. Hij zou niet in staat zijn, om zelfs maar van start te gaan. dus . . . .
Veel gedoe omtrent niets . . . .
Dit is natuurlijk weer de bekende drogreden die ik in eerder topic al opgemerkt heb. Wat ik inmiddels volgens mij succesvol heb aangetoond is dat de hardlopen, hardloper is omdat hij hard loopt. Een auto is niet een auto omdat een ontvlambaar mengsel tot explosie gebracht wordt in een verbrandingsmotor, waarna via een stelsel van banden, tandwielen e.d. aan het draaien gebracht worden. Door uit te leggen hoe iets werkt, heb je nog niet uitgelegd wat het is. Eerder heb ik ook gezegd dat het een multivariabele is, en dat een multivariabele nooit gesimplificeerd kan worden tot 1 variabele (wat in dit geval eigenlijk alweer een multivariabele is).
Niet alleen wil je uitleggen hoe iets werkt, je snijdt voor het gemak even al het andere eromheen weg, om de uitspraak "je bent je brein" toch kloppend te maken. Dat komt gevaarlijk in de buurt van een dogmatische redenering.
Groet,
Bob