VR 05 feb 2010 | 10.26
"Als je helemaal niet ontvankelijk bent voor religieuze ervaringen, mis je iets belangrijks", aldus emeritus-hoogleraar pychiatrie Herman van Praag in een interview in het tijdschrift VolZin, "ik heb atheïsme vergeleken met ongevoeligheid voor esthetische ervaringen".
Van Praag legt uit: "Als iemand zegt 'Schilderijen zeggen me niets' of 'literatuur en muziek doen me weinig', dan ontbreekt daar iets dat het leven rijker en interessanter maakt. (…) Al zou religie een illusie zijn, dan is het de meest nobele illusie die de mens zich kan voorstellen".
Ik zie er één elke dag in de spiegel.
Muziek, kunst en literatuur kunnen mij wel boeien. Soms ontroeren. Ik vraag me nog wel ff af wat hij bedoelt met: nobel, in deze illusie.
Het allerergste is dat deze meneer zijn onzin spuit in klassen.
Maar van regulieren moet je afblijven!
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Ah, het oh zo bekende "Zelfs als religie niet waar is, dan nog mis je iets als je het niet volgt".
Een probleempje: Noem nog eens iets dat, zelfs als het niet waar is, dat het dan nog een gemis is als je het niet volgt. En dan bedoel ik waarheids-claims, niet bewust fictieve dingen.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"
Er staat niet in hoe je er vanaf komt? .... o ja ... dat kom je niet
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Vooral wat er staat over het kind op te zadelen met een diagnose, en ze het idee krijgen dat ze een probleem hebben.
Terwijl er ook heel veel volwassenen zijn die juist heel blij zijn met een diagnose
omdat ze eindelijk een verklaring kunnen geven aan hun problemen.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
HenkM schreef:
psychiaters hebben bij mij meerdere diagnoses gesteld in mijn jeugd, één psychiater heeft het zelfs gedurfd om tegen mijn ouders te zeggen dat het hoogstwaarschijnlijk nooit meer goed met me zou komen toen ik een psychose had. Best heftig. Schizofreen was ik. Later is het bijgesteld naar bipolair. Daar kom je ook nooit meer vanaf toch? Inmiddels gebruik ik al 15 jaar geen medicijnen en heb ik nergens last van. Heb wel nog de behoefte om een paar keer per jaar met een therapeut te praten, maar dat is voornamelijk omdat ik anderen niet lastig wil vallen met mijn ideeën.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
HenkM schreef:Kinderen met dergelijke medicatie kunnen heel goed mee in de reguliere klassen.
.
Uit mijn link hierboven.
De farmaceutische industrie speelt in het geheel een kwalijke rol, vindt Batstra. Om de verkoop van medicijnen als Ritalin, Concerta, Medikinet en Equasym op te drijven heeft de industrie er belang bij dat de diagnose ADHD wordt gesteld. ‘En dus wordt een informatiestroom gecreëerd waarin ADHD wordt weggezet als een neurobiologische hersenziekte’, stelt Batstra, die vindt dat de industrie de stoornis ronduit promoot.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
GayaH schreef:*
Is er iemand die een atheïst kent die normaal is?
Ik ken buiten dit forum alleen maar normale atheisten De man kwaakt onzin. Musea, schouwburgen,theaters, goede doelen en de gezondheidszorg kunnen direct sluiten. Als dit waar zou zijn.
Ontroering, betrokkenheid etc. is niet het exclusieve domein van een gelovige. Waar ik zelf regelmatig ernstige twijfels over heb. Zijn ze wel echt of doen ze alles omdat hun onzichtbare vriendjes dit leuk vinden om te zien. Zijn het vleesgeworden karikaturen die lachen omdat ze hebben gelezen dat Jezus voor hun aan het kruis is gestorven. Huilen omdat ze nadenken over het mogelijke oordeel. Nog even en de man verteld dat atheïsten geen innerlijke en uiterlijke emoties kennen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik geloof dat deze stelling al eerder de revue passeerde. (het spijt me ... dit is wat ik me herinner. Ik heb helaas geen naam, op dit moment).
Het lijkt me dat deze persoon de weg aan het plaveien is naar deze stelling toe.
Waar werkt deze man? Pieter Baan stichting?
Wat een aanfluiting.
HenkM schreef:Kinderen met dergelijke medicatie kunnen heel goed mee in de reguliere klassen.
.
Uit mijn link hierboven.
De farmaceutische industrie speelt in het geheel een kwalijke rol, vindt Batstra. Om de verkoop van medicijnen als Ritalin, Concerta, Medikinet en Equasym op te drijven heeft de industrie er belang bij dat de diagnose ADHD wordt gesteld. ‘En dus wordt een informatiestroom gecreëerd waarin ADHD wordt weggezet als een neurobiologische hersenziekte’, stelt Batstra, die vindt dat de industrie de stoornis ronduit promoot.
Dat is dan ook kwalijk. Maar ik heb liever dat deze diagnose te vaak dan te weinig wordt gesteld.
Want als je niet reageert op de medicijnen, hebben ze ook niets aan je. En dat blijkt HEEL snel.
Maar (eindelijk) aandacht voor AD(H)D is nooit weg.
Ja ... ik weet wel: de ervaringsdeskundige stelt in een debat niets voor. Want dat is vaak net iets anders dan de theorieboeken beschrijven.
Ik zou zeggen: ga eens kijken bij Impuls
Of zoek Sandra Kooij op. Hier bijvoorbeeld: http://www.psyq.nl/Programma/kenniscent ... otie-kooij
HenkM schreef:
psychiaters hebben bij mij meerdere diagnoses gesteld in mijn jeugd, één psychiater heeft het zelfs gedurfd om tegen mijn ouders te zeggen dat het hoogstwaarschijnlijk nooit meer goed met me zou komen toen ik een psychose had. Best heftig. Schizofreen was ik. Later is het bijgesteld naar bipolair. Daar kom je ook nooit meer vanaf toch? Inmiddels gebruik ik al 15 jaar geen medicijnen en heb ik nergens last van. Heb wel nog de behoefte om een paar keer per jaar met een therapeut te praten, maar dat is voornamelijk omdat ik anderen niet lastig wil vallen met mijn ideeën.
Ik ben dan wel geen 'professional' .... maar het is geen wonder dat je in (persoonlijke) energie-uitingen geïnteresseerd bent. Want die moeten van behoorlijke invloed zijn geweest.
HenkM schreef:
Ik ben dan wel geen 'professional' .... maar het is geen wonder dat je in (persoonlijke) energie-uitingen geïnteresseerd bent. Want die moeten van behoorlijke invloed zijn geweest.
Ik moet waken dat ik niet telkens over mezelf loop te kletsen, snap dat dat behoorlijk irritant is.
Maar klopt wel wat je zegt.
Mijn oudste zoon werd Ritalin aangeraden, ik had er twijfels bij en ben er dan ook niet op in gegaan.
Na wat speurwerk op het (toen ontluikende) internet bleek dat Ritalin behoorlijk verslavend is en was ik blij met mijn sceptisch verstand.
Hij is tot de dag van vandaag Ritalin vrij gebleven.