heeck schreef: ↑02 okt 2018 12:48
Petra
Varken en geit behoefden wat meer uitleg:
Every time technology has evolved, yes, individual people are impacted. . . . But the standard of living has gone up. I’d rather be in the world we’re in today than a world without computers, without cell phones, a world without elevators.”
De huidige bouwverordeningen in een deel van de wereld hebben hier geit en varken in het kot gelaten en ons in een paleis van comfort gebracht.
AI zal hetzelfde doen zodra de kosten ervan onder het minimumloon zakken.
Omdat concurrentie geen moraal kent vanwege het overheersende ROI *) dat de achterblijvende bedrijven over de kop laat gaan, gaat het opnieuw over het vervangen van te dure mensenarbeid.
Koning ROI vertegenwoordigt nu al een belang dat onmenselijk is en nog enigszins in toom kon worden gehouden door werkgelegenheidsprojecten. Waaronder de hele opkomende consumptie- en toeristenindustrie.
Roeland
*). ROI. Return On Investment
Ja, dat was ook mijn zorg bij het hele CRISPR verhaal.
Wie financieren die onderzoeken? En wie is die club die de onderzoeksvragen stuurt en de benefits zoekt? : de winstjagers.
En dat brengt mij weer bij het belang van de -waarom- vraag.
HOE ze het allemaal doen en voor mekaar krijgen; het zal. Ik wil weten WAAROM.
Dan maken intentie en motieven wel degelijk heel veel uit.
Daarmee worden bijv. onderzoeken al een bepaalde richting opgestuurd, bij CRISPR, maar ook bij AI en ook bij noemdeindustriemaarop.
Wie zijn die mensen die die AI's creëren/ Met embryo's rommelen etc. Waarom doen ze dat? Wat zijn hun intenties/motieven?
Dus JA, technology has evolved. Het heeft veel goeds gebracht maar ook een hoop ellende. Alleen al het in de klauwen zien te houden van het atoombomgevaar bv.
Maar wat ik telkens zie gebeuren over de gehele linie.. is dat de technologie op de mens vooruit loopt. Het is nooit 's anders geweest dan dat er dingen ontwikkeld werden en we daarna gingen NAdenken. Het vóórdenken, wil o.e.a. manier niet zo lukken.
En ik vraag me wederom af.. waarom?
Affijn, ik denk dat er nog ergens winst is te halen. Altruïsme in de puurste vorm bestaat niet; soit. Maar dat wil niet zeggen dat al die andere dingen die in de volksmond altruïsme worden genoemd, ook niet bestaan. Coöperatie, Mutual benefit, maatschappelijk belang etc etc.
Volgens mij zijn dat de tools om het winstbejag eruit te toveren en de menselijke maat erin (en in de AI) te krijgen.
Overigens wat ROI betreft.
Er is IMO in principe niks mis met het principe ROI.
Er wordt een hoop geld/energie geïnvesteerd in die onderzoeken. Logischerwijs moet dat wat opleveren. We leven nu eenmaal in een geld-maatschappij dus als men verlies lijdt door te investeren in dit soort projecten is het einde oefening.
Denk aan Big Pharma, en CRISPR en AI en etc etc.
Daar komen ook heus wel goeie dingen uit.. volgens mij gaat het dus juist om de intentie van...
Intentie/motief; winstbejag, zie ik geen toekomst in.
Dat is, bij nader inzien, de kern van al mijn gedram. Ik ben niet tegen technologie of vooruitgang e.d., integendeel! Maar ik vind dat het zich momenteel niet in de juiste handen bevindt.