Wij zijn onze hersenen?
Moderator: Moderators
Re: Wij zijn onze hersenen?
Denk je dat een computer 1 zenuwcel kan simuleren? zo ja, dan is het een kwestie van formaat van de computer en geduld van de programmeurs de hersenen te simuleren.
Zo nee, wat maakt een zenuwcel zo bijzonder?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Hersenen zijn met heel veel dingen te vergelijken, maar ze vertonen dan altijd weinig gelijkenis.dikkemick schreef: Voor zover ik weet heb ik hersenen nooit met een procesverwerker (of PC) vergeleken. Hersenen zijn met niets te vergelijken.
Ik wens u alle goeds
Er zijn ook weerleggingen van de 'Chinese kamer' geschreven. Het probleem van de chinese kamer, is dat men probeert de kennis in een onderdeel terug te vinden en dat men suggereert dat als de kennis niet in een onderdeel is terug te vinden dat men dan ook niet kan zeggen dat het geheel over die kennis beschikt.Petra schreef:Als je de 'Chinese kamer' (link had ik al geplaatst) begrijpt, dan snap je het verschil tussen een procesverwerker en een mens.dikkemick schreef:Dit alles lezend zijn we nog steeds onze hersenen. De hersenen spelen het spel en wij (eveneens onze hersenen) menen deelnemer te zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Peter van Velzen
- Site Admin
Wel even Wikipedia opslaan.Bonjour schreef:Denk je dat een computer 1 zenuwcel kan simuleren? zo ja, dan is het een kwestie van formaat van de computer en geduld van de programmeurs de hersenen te simuleren.
één zenuwzel in de hersenen telt minstens 1000 neuronen. Bij geboorte gemiddeld 2500, op volwassen leeftijd gemiddeld 15.000. Het is een bijzonder ding, en dat is het. Er zijn vervolgens minstens 7 miljard van die hersencellen. dus meer dat 105 biljoen neuronen. Ze programmeren overigens zichzelf, daar heb je geen programmeur bij nodig. Maar het duurt meestal een jaar of 30 voordat ze "geestelijk volwasssen" zijn.
Ik wens u alle goeds
-
TTC
Fijn artikel, je verwees eerder al naar het 'ikje' dat nergens te vinden is, is het dat waar je naar verwijzen wil?doctorwho schreef:Misschien biedt de trilosofie uitkomst![]()
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/03/de ... 0-a1561561" onclick="window.open(this.href);return false;
-
TTC
Daar zijn de hersenen voor om dat te ontrafelen, zullen dan ook rekening te houden met tal van bijzondere fenomenen die dat proces bemoeilijken. Zoals doctorwho al aangaf kunnen de hersenen zichzelf om de tuin leiden, de hersenen zijn zich hier niet altijd bewust van waardoor vreemde toestanden kunnen ontstaan.Bonjour schreef:Het probleem met filosofen is dat ze geen methode hebben om hun correctheid aan te tonen. Hoe kunnen we weten dat het gedachtenexperiment goed opgesteld is?
-
TTC
Je vroeg om een praktisch voorbeeld ivm de speltheorie, inmiddels hebben we veel rationalisaties gezien maar geen concreet antwoord op de opdracht. Herhaal ze even, te begrijpen binnen een coöperatieve spelsfeer:dikkemick schreef:Dit alles lezend zijn we nog steeds onze hersenen. De hersenen spelen het spel en wij (eveneens onze hersenen) menen deelnemer te zijn.
(1) zoek een manier om zo efficiënt mogelijk de mondiale koopkrachtpariteit in evenwicht te brengen
Sorry, maar aan jouw manier van communiceren kan mijn brein geen touw aan vastknopen.TTC schreef:Je vroeg om een praktisch voorbeeld ivm de speltheorie, inmiddels hebben we veel rationalisaties gezien maar geen concreet antwoord op de opdracht. Herhaal ze even, te begrijpen binnen een coöperatieve spelsfeer:dikkemick schreef:Dit alles lezend zijn we nog steeds onze hersenen. De hersenen spelen het spel en wij (eveneens onze hersenen) menen deelnemer te zijn.
(1) zoek een manier om zo efficiënt mogelijk de mondiale koopkrachtpariteit in evenwicht te brengen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
TTC
Ja, het is een eenvoudige opdracht die ons een beter beeld geeft van hoe de hersenen werken, oefening baart kunst. Anderen richten zich misschien liever op de technische fiche binnenin de hersenen, een waar doolhof.dikkemick schreef:Sorry, maar aan jouw manier van communiceren kan mijn brein geen touw aan vastknopen.
- De Encyclopedist
- Ervaren pen
De Chinese kamer is een interessant idee -mogelijk voor Chinese waarden van interessant1- idee, maar anders dan het claimt is het geen weerlegging van de Turingtest, omdat het een andere vraag stelt. De gedachte achter de Turingtest is dat een systeem waarvan het gedrag niet te onderscheiden is van een intelligent persoon intelligent is. De gedachte achter de Chinese kamer is dat ook een intelligent persoon onintelligente dingen kan doen. Voor die conclusie is geen gedachte-experiment nodig, dat wisten we al uit ervaring en geschiedenis.axxyanus schreef:Er zijn ook weerleggingen van de 'Chinese kamer' geschreven. Het probleem van de chinese kamer, is dat men probeert de kennis in een onderdeel terug te vinden en dat men suggereert dat als de kennis niet in een onderdeel is terug te vinden dat men dan ook niet kan zeggen dat het geheel over die kennis beschikt.Petra schreef:Als je de 'Chinese kamer' (link had ik al geplaatst) begrijpt, dan snap je het verschil tussen een procesverwerker en een mens.dikkemick schreef:Dit alles lezend zijn we nog steeds onze hersenen. De hersenen spelen het spel en wij (eveneens onze hersenen) menen deelnemer te zijn.
1Als in 'may you live in interesting times'
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
-
TTC
Wat wordt er dan bedoeld met 'geestelijk volwassen'?Peter van Velzen schreef:Wel even Wikipedia opslaan.
één zenuwzel in de hersenen telt minstens 1000 neuronen. Bij geboorte gemiddeld 2500, op volwassen leeftijd gemiddeld 15.000. Het is een bijzonder ding, en dat is het. Er zijn vervolgens minstens 7 miljard van die hersencellen. dus meer dat 105 biljoen neuronen. Ze programmeren overigens zichzelf, daar heb je geen programmeur bij nodig. Maar het duurt meestal een jaar of 30 voordat ze "geestelijk volwasssen" zijn.
Nee het onbrekende ikje wordt in mijn optiek meer gezien in de kwebbeldoos gevormd door al die vurende neuronen in onze schedel. De uitgefilterde som geeft ons het idee van een ikje. Ook leuk een lezenswaardig is het boekje Ben ik dat? Geschreven door Mark Mieras https://www.bol.com/nl/p/ben-ik-dat/100 ... 9109165352" onclick="window.open(this.href);return false;TTC schreef:Fijn artikel, je verwees eerder al naar het 'ikje' dat nergens te vinden is, is het dat waar je naar verwijzen wil?doctorwho schreef:Misschien biedt de trilosofie uitkomst![]()
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/03/de ... 0-a1561561" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
TTC
Dank, het blijft bijzonder, bij 'ontbrekend ikje' dacht ik eerder aan stellingen zoals 'jij bestaat niet'. Bijvoorbeeld:doctorwho schreef:Nee het onbrekende ikje wordt in mijn optiek meer gezien in de kwebbeldoos gevormd door al die vurende neuronen in onze schedel. De uitgefilterde som geeft ons het idee van een ikje. Ook leuk een lezenswaardig is het boekje Ben ik dat? Geschreven door Mark Mieras https://www.bol.com/nl/p/ben-ik-dat/100 ... 9109165352" onclick="window.open(this.href);return false;
Jij bestaat niet als afgescheiden persoon, want er is slechts één energieveld dat alles omvat. Er is geen sprake van een geïsoleerde, aparte 'jij'. De hersenactiviteit welke het gevoel van een afgescheiden ik vormt is slechts deel van dat ene energieveld. Het voelt alsof je een afgescheiden ik bent, maar dat gevoel geeft een verkeerd beeld van de ware aard van de werkelijkheid. Het 'ik' is geen gesloten systeem, maar een open systeem dat deel uitmaakt van alles dat bestaat. Het gevoel van een afgescheiden ik dat een vrije wil zou hebben is in je geplaatst door eenheid. Ook daar heb 'je' geen invloed op gehad. Lees in het boek over wat er schuil gaat achter de illusie, ontdek de echte wereld.
https://sites.google.com/site/jijbestaatniet/home/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Peter van Velzen
- Site Admin
Dat de hersenen optimaal functioneren. Zo hebben veel genieën hun beste prestaties geleverd rond hun 30e. Isaac Newton is een beroemd voorbeeld. Einstein piekte op 26e-jarige leeftijd.TTC schreef:Wat wordt er dan bedoeld met 'geestelijk volwassen'?Peter van Velzen schreef:Wel even Wikipedia opslaan.
Ik wens u alle goeds
-
TTC
Voor Einstein waren er maar twee dingen oneindig, de menselijke domheid en het universum. Alleen over dat laatste had hij nog z'n twijfels. Zo gezien zijn we nog lang niet klaar met dit topic.Peter van Velzen schreef:Dat de hersenen optimaal functioneren. Zo hebben veel genieën hun beste prestaties geleverd rond hun 30e. Isaac Newton is een beroemd voorbeeld. Einstein piekte op 26e-jarige leeftijd.