Zwart-wit virus

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FonsV
Diehard

Zwart-wit virus

Bericht door FonsV »

Zwart-wit virus.

'Ik rem niet voor tasjesdieven'. Om deze tekst had hij een gevarendriehoek getekend. Met zijn creatie loopt hij naar zijn buurman: "Wil je dit bordje voor de achterruit van je auto leggen"?
Beiden wonen vlak om de hoek waar Ali el B. stierf. De automobiliste was net op bezoek geweest bij de vrouw van de buurman. Niemand wil zo'n provocatie in zijn auto leggen en dus zei de buurman: "Ik zal erover nadenken".
Maar het was een grapje van de tekenaar. Die wilde zijn buurman even in verlegenheid brengen. :wink:

Het ongeluk in de Derde Oosterparkstraat in A'dam is betrekkelijk overzichtelijk. Een vrouw wordt beroofd van haar handtasje door twee tasjesdieven op een scooter. Ze rijdt achteruit om de dieven de pas af te snijden en raakt daarbij een van haar belagers dodelijk.
Het ongeval houdt de gemoederen landelijk intens bezig. Spelen de media hier een cruciale rol?

Een Amsterdamse kennis van me had gesproken met Marokkaanse jongeren, die zich op de plaats van het ongeluk hadden verzameld. Ze waren vooral beduusd en verslagen. Hij had gezien hoe een familielid, die het lijk wilde zien, een afscheidingshek omver gooide en door de politie werd overmeesterd.
De Telegraaf beschreef een woedende menigte die op wraak zon: "Die vrouw en haar familie gaan branden"! en startte een campagne tegen Donner en het O.M. omdat de vrouw werd vervolgd.

De stemming in het land is natuurlijk niet louter en alleen een creatie van de media. De berichtgeving valt in goede aarde. We leven namelijk in een samenleving waarin morele nuance gemakkelijk voor karakterzwakte wordt aangezien. Er is behoefte aan grote gebaren en simplistische tegenstellingen. Tegenover een schuldige dader moet een onschuldig slachtoffer staan. Duidelijk toch?

Nu is dit laatste ongeschikt om het ongeluk te beschrijven. Het dodelijke slachtoffer was niet onschuldig. Hij pleegde immers straatroof. En het slachtoffer van de straatroof werd de dader. Zij reed immers een jongen dood.

Een nuance is ingewikkeld en ingewikkeldheid is aan velen niet besteed.
* In het ene kamp wil men niet erkennen dat de dode ook dader was: "Iemand die net dood is maak je toch niet zwart"! Kan een crimineel geen tragische dood meer sterven?
* In het andere kamp vindt men het de omgekeerde wereld dat de automobiliste in de beklaagdenbank zit: "Zij heeft er niet om gevraagd te worden beroofd"! Dat is waar, maar is ze dan en dus per definitie onschuldig? Zij had in ieder geval de pech dat ze op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was en het zou kunnen zijn dat zij een verkeerde beslissing heeft genomen. Dat wordt gelukkig :!: door de rechter beoordeeld en niet door de vox populi.

Waar komt dat simplisme vandaan? 'Marokkanen zijn opgegroeid in een schaamtecultuur. Het bewaken van de goede naam staat het bekennen van schuld in de weg'. Een lekker eenvoudige antropologische verklaring. Zou het ook kunnen zijn dat ze onderhand ziek zijn van alle kritiek op de Marokkanen?
Helaas versterkt het kritiekloos zijn van de Marokkanen (t.a.v. de tasjesdief) alleen maar de kritiek van de andere partij.

Bij de andere partij is er een opstand tegen de schuldcultuur. Autochtonen willen niet meer bezien of de fout mogelijk bij hen ligt. Zij zijn het spuugzat altijd de schuld bij zichzelf te zoeken. Zij weigeren nog langer hun mening in te slikken uit angst voor van discriminatie en racisme beschuldigd te worden. Zij zijn het eindeloos gedogen helemaal zat!

Iedereen lijkt zich slachtoffer te voelen. En een slachtoffer dat zich inschikkelijk opstelt lijdt aan zelfhaat. "Laat eerst de ander maar eens inbinden"!

In het huidige klimaat van soms hysterische partijdigheid lijkt nuance bijna een revolutionaire daad. Zal ik een bordje voor de achterruit leggen met: 'Ik rem voor iedereen'? Of zou dat óók weer worden gezien als een partijdige provocatie? :cry:

(Naar Peter Hilhorst)

Groeten.

Fons.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Zwart-wit virus

Bericht door Devious »

FonsV schreef: Bij de andere partij is er een opstand tegen de schuldcultuur. Autochtonen willen niet meer bezien of de fout mogelijk bij hen ligt. Zij zijn het spuugzat altijd de schuld bij zichzelf te zoeken. Zij weigeren nog langer hun mening in te slikken uit angst voor van discriminatie en racisme beschuldigd te worden. Zij zijn het eindeloos gedogen helemaal zat!
In dit specifieke geval ligt het een beetje anders. Degene die dat joch heeft aangereden was geen standaard autochtoon. De vrouw was van Surinaamse komaf.
In het huidige klimaat van soms hysterische partijdigheid lijkt nuance bijna een revolutionaire daad. Zal ik een bordje voor de achterruit leggen met: 'Ik rem voor iedereen'? Of zou dat óók weer worden gezien als een partijdige provocatie? :cry:
Je weet het maar nooit tegenwoordig. Ik vind deze wel grappig, maar 'ik rem niet voor tasjesdieven' vond ik ook heel komisch. Ik kan er wel om lachen, hoewel het eigenlijk als je er dieper over na denkt een heel trieste zaak is. Het lijkt wel een negatieve spiraal.

Vriendelijke groet..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

In dit specifieke geval ligt het een beetje anders. Degene die dat joch heeft aangereden was geen standaard autochtoon. De vrouw was van Surinaamse komaf
.
Pardon :?:

Er is een standaard waaraan je kan bepalen in hoeverre of wat voor categorie een autochtoon te plaatsen is :?:

Wil je die met ons delen, waneer is iemand een "standaard autochtoon" :?:

Het is me een raadsel :?:

Groet Enigma

PS Vond die column ook erg goed en vond het wel een cynisch gevoel voor humor dat bordje op de auto.
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Dag Enigma,
Enigma schreef:... waneer is iemand een "standaard autochtoon" ?
Goede vraag, lijkt me. Ik behoor tot de zoveelste generatie geïmmigreerde Hugenoten. Toch voel ik me gewoon autochtoon en hetzelfde deden mijn verre voorgeslachten. :)
Enigma schreef:... en vond het wel een cynisch gevoel voor humor dat bordje op de auto.
Als je standpunt niets te verwijten valt kun je grapjes maken.' Was sich liebt das neckt sich'. Onderling plagerijen uitwisselen kan een teken van hechte vriendschap zijn onder het schild van 'Ons kent ons'. Tegenover je vijanden kun je je beter 'serieus' op de vlakte houden. :)

Groeten.

Fons.
Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter »

Enigma schreef:
In dit specifieke geval ligt het een beetje anders. Degene die dat joch heeft aangereden was geen standaard autochtoon. De vrouw was van Surinaamse komaf
.
Pardon :?:

Er is een standaard waaraan je kan bepalen in hoeverre of wat voor categorie een autochtoon te plaatsen is :?:

Groet Enigma

PS Vond die column ook erg goed en vond het wel een cynisch gevoel voor humor dat bordje op de auto.
Je weerstand tegen alles dat riekt naar discriminatie is begrijpelijk en bewonderingswaardig, maar in deze context ironisch genoeg een tikkie misplaats.

Lees nog maar eens terug, zo gepiept. De reactie van Devious is op een passage die verwijst naar de vrees de racisme kaart toegewezen te krijgen. Die vlieger gaat inderdaad in dit specifieke geval niet echt op, omdat beide betrokkenen (bij gebrek aan een beter woord) 'kleurlingen' zijn.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Daar gaat het me niet om Jutter, het gaat om de de woordkeuze voor "standaard autochtoon", die impliceerd dat er verschillende soorten autochtonen zijn, namelijk standaard en afwijkend van de standaard en ik vraag me af waar die gedachte, dat idee vandaan komt en hoe dat verder vorm heeft in de denkwereld van Devious. :P

Dat de "racismekaart" getrokken zou kunnen worden is overigens in dit specifieke geval juist wel een mogelijkheid, niet omdat het Hollands tegen Marrokaans is, maar omdat Marrokanen er in het algemeen om bekend staan zeer rascistisch te zijn jegens mensen van het negroïde ras. De hekel en scheldwoorden die men voor blanke Nederlanders heeft zijn maar weinig vergeleken met de termen die men voor Nederlanders van Afrikaanse komaf heeft is mijn ervaring. Een Surinaamse mevrouw zou dus wel eens persoonlijk heel veel vervelende en bedreigende ervaringen achter de rug kunnen hebben van met name Marrokaanse jongeren (jongemannen).

Heb trouwens ook ervaren met Turken dat men de negroïde mens als zeer minderwaardig beschouwd. Daar is onze zwarte piet nog een intellectueel bij zoals deze afgeschilderd worden. :?

Jutter schreef;
Je weerstand tegen alles dat riekt naar discriminatie is begrijpelijk en bewonderingswaardig
Persoonlijke ervaring maakt als het goed is wijs, :lol: ik doe mijn best en verwerp discriminatie op alle fronten en van alle partijen waarbij ik overigens niet denk dat Devious discrimineerd. Ik meen hem goed genoeg te kennen om te weten dat dit niet zo is :wink: maar zijn woordkeuze blijft opvallend juist ook in het kader van de hedendaagse discussies over intergratie, de multiculti samenleving, "onze" normen en waarden ed. en ik hoop dat je het wilt toelichten Devious. Wat is een standaard autochtoon en (hoe) denken we in dat soort termen?

Groet Enigma
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

Ik kan echt GEEN medelijden met die Ali hebben hoor, het verhaal wat ik lees klinkt mij niet reeel. Die Ali el B was niet alleen een tasjesdief, maar ook iemand die een gewapende overval had geopleegt. Is die Ali el B, nou ineens het arme slachtoffer, omdat er nou eindelijk eens iemand is die verdoome niet meer over zich heen laat lopen??
Die Ali el B. had geen respect voor het leven en de bezittingen van een ander, dus hoeft een ander het ook niet voor hem te hebben, toch??
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

En het woord discriminatie word steeds meer te onpas gebruikt, de laatste tijd. Als je tegenwoordig kloot*** tegen een"blanke Nederlander" zegt is er niets aan de hand, Maar weegebeente als het een Allochtoon is, dan is het ineens discriminatie of rascisme. Die woorden worden veel te gemallelijk gebruikt en leiden enkel af van waar het om gaat.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Enigma schreef:

Groet Enigma
Lijkt me vrij duidelijk! #-o
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Wat is een standaard autochtoon en (hoe) denken we in dat soort termen?
:D De standaard autochtoon is datgene wat ik niet wil zijn.
Er was een tijdje geleden een reclame voor een of ander Honig kant en klaar gerecht. Daarin speelt een surinamer die allemaal van die cliché hollandse dingen doet. Als je weet welke reclame ik bedoel, dan heb je waarschijnlijk wel door wat ik bedoel.
Ik bedoel de huisje, boompje, beestje blanke Nederlander. Kortom, waar er het meeste van zijn.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Enigma schreef: Dat de "racismekaart" getrokken zou kunnen worden is overigens in dit specifieke geval juist wel een mogelijkheid, niet omdat het Hollands tegen Marrokaans is, maar omdat Marrokanen er in het algemeen om bekend staan zeer rascistisch te zijn jegens mensen van het negroïde ras.
Dit herken ik overigens. Niet specifiek van Marrokanen, daar ken ik er niet zo veel van, maar wel van arabieren, iraniërs en koerden. Het overgrote deel van deze categoriën mensen (van degenen die ik tegenkom) is erg racistisch naar zwarte afrikanen toe.
Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma »

Ik bedoelde specifiek Marrokanen omdat het een Marrrokaanse tasjesdief betrof maar melde ook dat ik het bij mijn Turkse buren ook al constateerde. Ik weet niet of het voor alle Noordafrikaanse landen opgaat (Tunesie, Egypte?) maar ik weet nog dat ik jaren geleden echt geschokt was over een programma op de Turkse zender bij mijn buren waar echt op een heel racistische en discriminerende wijze de draak werd gestoken met en over een neger die "wij" (onze Hollandse samenleving) toch echt niet toelaatbaar achten. In gesprekken kwam ik erachter dat men zwarte mensen, als vies lui, crimineel ziet en dat men vond dat ze stinken en een gevaar zijn voor de vrouwen. :shock: Er werd zonder gene zo over gesproken.

Wist niet wat ik hoorde. Maar ja dat had ik ook toen ik erachter kwam dat Surinamers die soms erg hoog van de toren kunnen blazen en met een beschuldigende vinger richting blanken Nederlanders staan te wijzen onderling heftig en zeer ernstig kunnen discrimineren. Ik verwachtte in al mijn jeugdige naiviteit dat mensen die zelf het slachtoffer van racisme en discriminatie zijn beter zouden weten en niet het gedrag waar ze zelf onder te lijden hebben gehad naar anderen zouden toe passen. Onjuist dus en helemaal fout van mij :oops:
Is die Ali el B, nou ineens het arme slachtoffer, omdat er nou eindelijk eens iemand is die verdoome niet meer over zich heen laat lopen??
Die Ali el B. had geen respect voor het leven en de bezittingen van een ander, dus hoeft een ander het ook niet voor hem te hebben, toch??
Als je vind dat je iemand die geen respect voor jou heeft met gelijke munt terug moet betalen dan ben je dus geen haar beter als die ander. Het verschil tussen een crimineel en een fatsoenlijk mens zou moeten zijn dat een fatsoenlijk mens niet dezelfde mentaliteit, opvattingen, gedachten, normen en waarden heeft als een crimineel.

Je weet helemaal niet of de vrouw " niet over zich laat lopen" of dat ze gewoon van schrik een verkeerde manouvre maakte dus je conclusie is wat voorbarig. Als die vrouw bewust de tasjedsdief heeft aangereden dan speelde ze voor eigen rechter en dat mag dus in een beschaafd land als het onze niet. In andere landen mag dat wel, als daar de eer van je vrouw, dochter of familie geschonden is of als iemand wat van je wil stelen dan mag je zelf dat wreken maar wij leven godzijdank in een beschaafd land en daar spelen we geen eigen rechter waarbij opgemerkt moet worden dat de doodstraf voor een kleine diefstal wel wat erg zwaar en overdreven is.

Ali el B is geen onschuldig slachtoffer maar hij is wel een slachtoffer van een reactie die hij niet voorzien kon hebben. Het lijkt erop dat het een ongeluk is geweest en ongelukken zijn nu eenmaal slecht te voorzien. Je hoeft geen medelijden met hem te hebben maar dat betekend ook niet dat je het om kan draaien en triomfantelijk "eigen schuld, dikke bult" kunt gaan roepen of zo enthousiast het moet toejuichen dat iemand van pas 18 jaar gestorven is omdat hij een tasjesdief was.

Ik zie in zo een eenzijdige veroordelende reactie net zo weinig positiefs als in de eenzijdige reacties van Marrokaanse jongeren die het alleen maar over Ali die toffe peer hadden. Dat ongenuanceerde wij/zij en zwart/wit denken is het vergif in onze maatschappij dat onze samenleving naar de knoppen helpt, van beiden zijden.

Groet Enigma
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Enigma schreef:Je weet helemaal niet of de vrouw " niet over zich laat lopen" of dat ze gewoon van schrik een verkeerde manouvre maakte dus je conclusie is wat voorbarig. Als die vrouw bewust de tasjedsdief heeft aangereden dan speelde ze voor eigen rechter en dat mag dus in een beschaafd land als het onze niet.

Tikkie terug Jaap!

En dat zonder een Daf...Germaine C., de automobiliste die vorige maand tasjesdief Ali el Bejjati tegen een boom parkeerde, deed dit met haar volle bewustzijn. Tegenover de politie heeft de 43-jarige Surinaamse verklaard dat zij Ali en zijn kompaan wilde "aantikken". Justitie besloot de vrouw daarop te vervolgen, omdat ze kort daarvoor ook al betrokken was geweest bij een ander achteruitrij-incident. De vrouw werd toen op de snelweg geflitst tijdens een mobiele snelheidscontrole. En wat iedereen zou willen doen, maar nooit in de praktijk brengt, deed onze Germaine wel. Ze ging vol in de remmen, zette hem in zijn achteruit en reed vervolgens een halve kilometer terug om verhaal te halen bij de veldwachter. Pittige tante dus. Die agent mag dan ook van geluk spreken dat ie er met een scheldkanonnade vanaf is gekomen...

Bron:
Geenstijl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ali el B is geen onschuldig slachtoffer maar hij is wel een slachtoffer van een reactie die hij niet voorzien kon hebben.
Ik noem dat gewoon beroepsrisico.
Ben daar snel klaar mee.

Je hoeft geen medelijden met hem te hebben maar dat betekend ook niet dat je het om kan draaien en triomfantelijk "eigen schuld, dikke bult" kunt gaan roepen of zo enthousiast het moet toejuichen dat iemand van pas 18 jaar gestorven is omdat hij een tasjesdief was.
Nou???
Je kent mij. ;-)
Opgeruimd staat netjes zal je dan ook wel niet helemaal weten te waarderen.
Ik geef ook ronduit compleet volledig 100 % toe dat mijn schrijven weer geen toppunt van ethische frisheid is, maar het zij zo.
Met een godsbeeld van 'in elke mens zit iets goddelijks' ga me hier zowiezo van z'n leven niet uitlullen maar ik geloof dat ik zelf ook acuut de auto in de achteruit zou zetten (louter hypothetisch want U zult mij niet met een handtasje aantreffen, er zijn grenzen), daar ben ik heel eerlijk in.
Ik zie in zo een eenzijdige veroordelende reactie net zo weinig positiefs als in de eenzijdige reacties van Marrokaanse jongeren die het alleen maar over Ali die toffe peer hadden. Dat ongenuanceerde wij/zij en zwart/wit denken is het vergif in onze maatschappij dat onze samenleving naar de knoppen helpt, van beiden zijden.
Wat mij betreft is er in dit voorbeeld helemaal geen wij/zij denken.
Al was ie compleet arisch of van Jupiter, groen en met tentakels, dan gaf ik ook gas.
En ik ben dus blij dat iemand een keer gedaan heeft.
Plaats reactie